طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید کتین و کتیوسان

براساس آمار شیلات کشور میزان تولید میگوی پرورشی در استان‌های جنوبی کشور از سال 1392 تا 1397 از 12698 تن به 47859 تن رسیده است و میزان صید میگو دریایی نیز از آب‌های جنوب سالانه بالغ بر  8805 تن بوده است. این رشد فزاینده و سریع ظرفیت تولید میگوی پرورشی در کشور نشان از جذابیت این فعالیت را می‌دهد. پرورش میگو در سواحل خلیج فارس و دریای عمان با استفاده از آب دریا كه توسط كانال به سمت مزارع هدایت شده در محیط استخرهای خاكی انجام می‌گیرد. از آنجا که میگو جانورى آبزى از خانواده سخت پوستان است در فرایند عمل آوری پوست سخت از آن جدا شده و می‌تواند پوست را طی فرایندی تبدیل به محصولات قابل مصرف در صنایع دیگر کرد. در ادامه خلاصه‌ای از طرح توجیهی تولید کتین و کتیوسان را که از پوست میگو عمل می‌آید آورده‌ایم.

طرح توجیهی تولید کتین و کتیوسان

طرح توجیهی تولید کتین و کتیوسان (کتیوزان) | معرفی محصول

کتین یک ماده مشتق شده گلوکزی است و ساختار اصلی دیواره و پوسته سلولی موجوداتی از قبیل حشرات، قارچ‌ها، نرم‌تنان، خرچنگ و میگو را تشکیل می‌دهد. کیتین دارای خواص درمانی و صنعتی است. در واقع بعد از سلولز، کیتین فراوان‌ترین پلی ساکارید موجود در طبیعت است. کیتوزان یا کتیوسان نیز یکی از مشتقات کیتین است که پس از فرآوری کیتین به دست می‌آید. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع غذایی نوشته شده نزد کاردوک کلیک کنید.

زمان و نحوه استخراج کتین و کتیوسان

استخراج کتین بعد از پوست کنی میگو آغاز می‌شود. برای تولید کتین طی عملیاتی از پوست ميگو املاح و پروتئين با کنترل زمان فرایند و غلظت مواد فرآوری‌كننده همانند هيدروكلريک اسيد و سديم هيدروكسيد در دمای برنامه ریزی شده جداسازی می‌شود. کیتین و کیتوسان دو ماده پروتئینی هستند که به مقدار فراوان در پوست میگو و استخوان ماهی وجود دارند.  از کاربردهای آن‌ها می‌توان به استفاده از آن‌ها در صنایع کاغذسازی، صنایع دارویی، دندانسازی، صنعت بافت، رنگبری واستنتر نساجی، بسته‌بندی محصولات غذایی، صنعت عکاسی، تصفیه فاضلاب، جذب فلزات سنگین، تولید مواد آرایشی، تولید سمعک، بسته بندی مواد غذایی اشاره کرد. کیتوزان دارای خاصیت ضدباکتریایی بوده و می‌تواند یک لایه پلاستیکی مانند را بر روی محصولات به وجود آورد که به دلیل داشتن خاصیت بازی سبب ماندگاری بیشتر محصولات علل الخصوص کیفیت موادغذایی می‌شود. از آنجا که بخش بزرگی از ذخایر میگو خلیج فارس در آب‌های ایران قرار دارد و هزمان با رشد صنعت پرورش میگو نیز مواجه هستیم؛ لذا به لحاظ حفظ  محیط زیستی در واحدهای فرآوری، تمایل تولیدکنندگان به استفاده از ضایعات به وجود آمده در این صنعت جهت کاهش آلودگی‌های زیست محیطی افزایش پیدا کرده است. فرآوری پوست میگو همزمان با سودآورتر نمودن صنعت فراوری آبزیان سبب ایجاد  سود و ارزش افزوده بیشتر با تبدیل ضایعات به محصولات مفید و قابل استفاده شده است.

طرح توجیهی تولید کتین و کتیوسان (کتیوزان) | معرفی محصول

طرح توجیهی تولید کتین و کتیوسان | فرایند تولید کیتین

برای تولید کتین در فاز اول، فرآوری پوست میگو را به صورت کامل شستشو داده و بقایا و گوشت میگو را از پوست کاملاً جدا می‌گردد.

در مرحله دوم پوست میگو با انتقال به آون در دمای 40درجه سانتی گراد خشک شده، سپس پوست خشک شده میگو را با استفاده از آسیاب پودر می‌گردد.

در مرحله سوم کالای نیم ساخته به مدت 24 ساعت در دمای معمولی نگهداری و  پوسته آسیاب شده را در محلول سود سوزآور قرار می‌دهند و پس از آن بقایای به جا مانده از پوسته را بر روی صافی می‌ریزند و تا بتوانند باشستشو توسط آب تصفیه شده PH آن را خنثی نمایند.

پوسته‌های میگو را در این مرحله  همراه با محلول اسید کلریدریک و اسید لاکتیک توسط  همزن با یکدیگر مخلوط می‌نمایند و سپس مخلوط را مجددا از صافی عبور داده و مجدد برای کاهش اسیدیته و خنثی شدن شستشو می‌کنند.

محصول حاصل خشک و پودر شده در این فرایند کتین است. کیتین با فرمول (C8H13O5N) یک پلی ساکارید طبیعی است که از آن می‌توان محصولی دیگر به نام کیتوسان با فرمول (C6H13O4N) بدست آورد. اصلی‌ترین عوامل موثر بر خواص و کیفیت کیتین و کیتوسان حاصله عبارتند از وزن مولکولی،میزان کریستاله شدن، درصد خلوص، مقدار رطوبت، محتوای فلزات و پروتئین موجود در آن‌ها است. کیتین و کیتوسان ویژگی‌های مناسب همانند سازگاری با محیط زیست، غیرسمی و خواص ضدمیکروبی را دارند.

طرح توجیهی تولید کتین و کتیوسان | انواع کیتوسان

کیتوزان با وزن مولکولی پایین و با داشتن درجه خلوص بالا در صنعت داروسازی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از روش‌های تولید کیتوسان به درجه خلوص بالا و وزن مولکولی پایین‌تر روش الکتروشیمیایی است. محصول به دست آمده در این فرایند در سیستم‌های تصفیه صنعتی در صنایع پلیمری و غذایی کاربرد دارد. واحد تولید کتین و کتیوسان را می‌توان در جوار بنگاه‌های فرآوری آبزیان و یا به صورت مستقل ایجاد نمود. طرح حاضر پیش‌بینی تولید 100تن محصول را در سال دارد. برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

معرفی کدهای ISIC متعلق به محصولات مورد بررسی

براساس سيستم طبقه بندی آيسيک، عدد 24 مربوط به ساخت مواد و محصولات شيميائی و کتین به کد آیسیک ده رقمی 2413412491  طبقه‌بندی می‌شود.

کد آیسیک محصول

ديف نام محصول کد گروه محصول   (آیسیک )
2 كيتين 2413412491

طرح توجیهی تولید کتین و کتیوسان | استانداردهای محصولات

برای محصولات تولید سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی الزامات  عمومی و اختصاصی خود را در قالب استانداردهای تدوین شده به شرح ذیل اعلام نموده است. تمامی این دستورالعمل‌ها با هدف تضمین و ماندگاری و تکارپذیر بودن تولید محصولاتی با کیفیت برای مصرف مشتریان می‌باشد.

“کتین با درجه غذایی-ویژگی‌ها و روش‌های آزمون” با شماره استاندارد:    8570

طرح توجیهی تولید کتین و کتیوسان | دانش فنی پروژه و روش تولید محصول

دانش فنی و ماشین آلات تولید در کیفیت مناسب و در ظرفیت‌های متفاوت و قابل رقابت در داخل کشور قابل تامین است. برای ثبت نام در سامانه بهین یاب کلیک کنید.

معرفی خط تولید محصول

فرایند بازیافت پوست میگو به کیتین و کتیوزان بطور کلی در دیاگرام زیر بیان شده است. این فرایند قادر است ضایعات کارخانه را به محصولی با ارزش افزوده بالا تبدیل نماید. در این فرایند پوست میگو پس از قرارگیری در سانتریفوژ به بخش خالص سازی، درایر و بسته بندی پودری منتقل می‌گردد.

طرح توجیهی تولید کتین و کتیوسان | دانش فنی پروژه و روش تولید محصول

طرح توجیهی تولید کتین و کتیوسان | مزایای اجرای طرح

  • وجود دانش فنی طراحی و ساخت ماشین آلات در کشور
  • امکان تامین مواد اولیه و مواد اولیه مورد نیاز در کشور براساس فضای آب هوایی تولید محصول
  • سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه‌گذاری با توجه به بازیافت ضایعاتی که مشکل زیست محیط هم دارد.

برای مشاهده پروژه های طرح توجیهی صنعتی نوشته در کاردوک کلیک نمایید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره