دسته‌بندی نشدهطرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید انواع جوراب

طرح توجیهی تولید انواع جوراب در ابتدا با هدف امکانسنجی طرح و جذب منابع مالی توسط کارشناسان مجرب نوشته می شود. جوراب از بخش های اصلی و مهم کمد لباس هر فردی است و یکی از عضوهای مهم بدن انسان یعنی پا را پوشش می دهد. این پوشش از قدیمی ترین پوشش ها است که به صورت روزانه و با کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال جوراب ها در طول زمستان پوشش مناسبی برای گرم نگه داشتن پاها می باشند. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در زمینه تولید جوراب می باشید، برای اطلاع از تمامی جوانب طرح توجیهی تولید انواع جوراب تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.  جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

معرفی محصول | طرح توجیهی تولید انواع جوراب

جوراب در واقع پوششی برای پا و یا قسمتی از ساق پا است که در اشکال، طرح ها و جنس های مختلفی تولید می شوند.

جوراب ها کاربردهای بسیاری از جمله کاربرد روزانه، کاربرد ورزشی، فانتزی در مدل های مختلف زنانه، بچه گانه و مردانه تولید می شوند. این محصول متناسب با فصول سال نیز دارای تنوع است و نمونه های تولید شده و مناسب برای زمستان، پا را در برابر سرما حفظ می کنند و نمونه های تابستانی، علاوه بر محافظت از پا، سبک و راحت نیز هستند.

تقسیم بندی انواع جوراب ها بر اساس معیارهای مختلفی انجام می شود که مهم ترین آن ها مصرف جوراب، اندازه جوراب، مواد مصرفی و نوع بافت آن ها می باشد. البته شرایط استفاده از این محصول منجر به تولید جوراب های تابستانه و زمستانه نیز می شود که در این مورد نیز ضخامت جوراب ها تاثیر گذار است.

تاريخچه جوراب

اولین جوراب هایی که انسان ها مورد استفاده قرار داده اند، از پوست حیوانات تولید شده است که آن را به دور قوزک پا می پیچیدند. البته در این زمان از پیچیدن پشم حیوانات و تنیدن آن ها به یکدیگر نیز جوراب تولید می کردند.

رومیان باستان جوراب هایی از جنس چرم داشتند که آن ها نیز آن را به دور ساق پا می پیچیدند. اولین جوراب های رنگی که با یک کش در قسمت فوقانی پا کشیده می شدند، در قرون وسطی تولید شد. با افزایش تقاضا برای جوراب ها، کم کم کارخانه ها بیشتر جوراب ها را با استفاده از پنبه، ابریشم و یا پشم تولید می کردند و به تدریج در سال 1938 از متریال نایلون نیز در این زمینه استفاده شد.

قسمت های مختلف جوراب | طرح توجیهی تولید انواع جوراب

یک جوراب از قسمت های مختلفی شامل کش، ساق، پاشنه، کف پا، روی پا و پنجه جوراب تشکیل شده است.

  • کش جوراب : نخ الاستیک و یا کش مورد استفاده در تولید جوراب، حتما باید از مقاومت بالایی در برابر حرارت، رطوبت و آب گرم تا دمای 40 درجه سانتی گرداد برخوردار باشد و قابلیت کشش آن حداکثر 700 درصد باشد. از سویی دیگر لازم است که قسمت کش در جوراب های مختلف، مناسب و متقاوت در نظر گرفته شود.
  • ساق جوراب : بخش عمده یک جوراب را ساق آن تشکیل می دهد.
  • پاشنه جوراب : شکل خاص پاشنه به دلیل داشتن فرم هندسی با دیگر قسمت ها متفاوت است و کمی عقب تر از ساق پا می باشد. وضعیت فیزیکی پا به گونه ای است که پاشنه پا از نظر تماس و درصد تحمل وزن نسبت به دیگر قسمت های پا تحت فشارتر می باشد، به همین دلیل در تولید جوراب این موضوع باید در نظر گرفته شود، به طوری که در قسمت پاشنه از نخ های مقاوم تر و با ضخامت بیشتر استفاده شود.
  • كف و روی پا : قسمت کف و روی پا شامل فاصله بین پاشنه تا نوک پنجه در رو و زیر پا می باشد. در این قسمت از جوراب نیز به دلیل سایش و عرق بیشتر، باید از نخ های مقاوم در بافت مناسب استفاده می شود.
  • پنجه جوراب : پنجه جوراب قسمت نوک جوراب را شامل می شود که در معرض سایش قرار دارد و در تماس با ناخن های پا می باشد. بنابراین برای این قسمت نیز استفاده از نخ های مقاوم ضرورت دارد.

طبقه بندی انواع جوراب ها

جوراب ها از جنبه های مختلفی قابل تقسیم بندی شدن هستند. برای مثال جوراب های زنانه، مردانه و بچگانه از نظر بافت در دسته های ساده، طرح دار، فانتزی، کبریتی، توری و اسپرت تقسیم می شوند.

تقسیم بندی جوراب ها از نظر جنس شامل پنبه ای، نایلونی، پشمی، مخلوط آکرکلیک، پلی آمید و … است. همینطور از نطر اندازه نیز جوراب ها دارای اندازه های مختلفی شامل ساق کوتاه، سه ربع و ساق بلند هستند.

ويژگی های ظاهری جوراب ها

بافت جوراب ها باید کاملا یکنواخت باشد و رنگ هر دو لنگه با یکدیگر تطابق داشته باشد. پاشنه و پنجه جوراب ها باید کشباف ساده باشد و محل های اتصال کاملا یکنواخت به نظر برسد. قسمت سوراخ دار جوراب باید بدون هیچ گونه تا و چین خوردگی به نظر برسد.

جوراب باید در قسمت های پنجه و کف کاملا به یکدیگر متصل باشند و محل دوخت آن ها عاری از هر گونه گره باشد. جوراب باید بعد از کشش تا حد مجاز، مجدد به حالت اول خود بازگردد.

نام و كد آيسیک محصول | طرح توجیهی تولید انواع جوراب

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید انواع جوراب، کد های زیر می باشد.

  • کد آیسیک انواع جوراب کشبافت : کد 17301133
  • کد آیسیک جوراب شلواری کشباف : کد 17301134
  • انواع جوراب (غير كشباف) : کد 18101140
  • کد آیسیک جوراب مردانه (غير كشباف) : کد 18101141
  • کد آیسیک جوراب زنانه (غير كشباف) : کد 18101142
  • کد آیسیک جوراب ساق بلند (غير كشباف) : کد 18101143
  • کد آیسیک جوراب شلواری (غير كشباف) : کد 18101144
  • کد آیسیک : جوراب بچه گانه (غير كشباف) : کد 18101145
  • کد آیسیک جوراب طبی : کد 24232083
  • کد آیسیک ماشين های جوراب بافی : کد 29261433

شرايط واردات

بر اساس اطلاعات درج شده در کتاب صادرات و واردات، برای هر کدام از گروه های مرتبط با جوراب، تعرفه های مشخص و متفاوتی در نظر گرفته شده است. درصد تعرفه برای واردات جوراب 100 درصد تعیین شده است.

شرایط صادرات جوراب

مطابق شرایط تجاری کشور طی سال های اخیر و همینطور روابط مطلوب تجاری که با دیگر کشورهای همسایه برقرار کرده است، امکان صادرات این محصول به این کشورها وجود دارد.

بنابراین در صورتی که تولید کنندگان اقدام به تولید محصول باکیفیت با هزینه تولید نسبتا پایین کنند، می توانند جوراب های تولید شده را به صورت رقابتی وارد بازار جهانی نمایند. چراکه قیمت این محصولات در کشور ما به مراتب از قیمت جهانی پایین تر است و می توان از همین موضوع، به عنوان امتیازی برای گسترش صادرات استفاده کرد.

توضيح موارد مصرف و كاربرد | طرح توجیهی تولید انواع جوراب

جوراب ها از گذشته تا به امروز به عنوان یک پوشش مناسب برای محافظت از پا در برابر سرما، گرما، عرق کردن، کم کردن اصطحکاک میان پا و کفش، جلوگیری از ساییدگی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه جوراب ها نوعی از پوشاک های بافتنی هستند که پاها و ساق پا را می پوشانند. شکل کلی جوراب ها به صورت یک کیسه سرباز می باشد که از ابتدای تولید تا به امروز شکل آن ها چندان تغییر نکرده است و عمده تغییرات این جوراب ها مرتبط با تغییر در طرح، رنگ، ضخامت و جنس آن ها می باشد.

در پاها 250000 غده تولید کننده عرق وجود دارد که به طور متوسط می توانند روزانه 250 میلی لیتر عرق تولید کنند. استفاده از جوراب ها به خصوص در هوای گرم، منجر به جذب این عرق ها می شود.

جوراب ها متناسب با کاربردی که در فصول مختلف سال دارند، از تنوع بالایی در جنس و طرح برخوردار می باشند تا بیشترین کارایی را برای مصرف کننده به همراه داشته باشند. نحوه تولید انواع جوراب ها به صورت بافت حلقوی پودی گردباف می باشد.

بنابراین بیشترین موارد مصرف جوراب ها، به منظور محافظت پا از سرما، گرما و آسیب دیدگی و آلودگی است. در برخی موارد جوراب ها برای درمان عوارض پا یا ساق پا نیز کار می روند که با نام جوراب های واریس به فروش می رسند و با اعمال فشار به عروق پا از آسیب های بعدی جلوگیری می کنند و جنبه درمانی دارند.

در حال حاضر، انواع مختلفی از جوراب ها در سراسر جهان تولید می شود که هر یک طراحی منحصر به فرد و کارایی خاص خود را دارد.

بررسی كالاهای جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

جوراب نیز یک لباس می باشد که استفاده از آن مانند دیگر لباس ها تابع مد است و ممکن است در طول زمان های مختلف دچار چالش هایی شود.

ممکن است شکل و طراحی جوراب ها در طول زمان تغییر کند اما موضوعی که وجود دارد این است که جایگزینی برای آن ها وجود ندارد. ممکن است برخی افراد در برخی فصول سال تمایل به استفاده از جوراب نداشته باشند، اما این موضوع به این معنا نیست که می توان جوراب را از تولیدات نساجی حذف نمود و یا محصول دیگری را به جای آن استفاده کرد.

بنابراین جوراب با توجه به کاربردی که دارد و همینطور ضرورت استفاده از آن، یک محصول مهم برای بازار است و تنوع بالایی که در تولیدات آن وجود دارد، این امکان را به تولید کننده می دهد تا با رعایت سلیقه بازار، جوراب مناسب برای هر فصلی را ارائه دهد.

اهميت استراتژیكی كالا در دنيای امروز

نیاز به پوشاک از نیازهای اولیه انسان ها می باشد، بنابراین همواره برای آن تقاضا وجود دارد. از آنجایی که جوراب نیز از البسه ها می باشد از این قاعده مستثنی نیست و نیاز به آن همواره در بازار وجود دارد.

از آنجایی که جوراب یک پای پوش است و از پا در برابر عوامل خارجی محافظت می کند و احساس راحتی در پاها ایجاد می کنند، به همین دلیل از منسوجات پراهمیت به شمار می روند که هیچ محصولی نمی تواند جایگزین آن ها باشد. از سویی دیگر از جوراب ها بر مبنای مد و یک پوشاک زیبا نیز استفاده می شود.

كشورهای عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول

در میان کشورهای سراسر جهان که اقدام به تولید انواع جوراب می کنند، کشورهای ترکیه، پاکستان، چین، هند، رومانی بیشترین تولیدات را در زمینه جوراب و صادرات آن دارند.

کشورهای عمده مصرف کننده انواع جوراب نیز که بیشترین میزان واردات جوراب را دارند، شامل کشورهای آمریکا، ژاپن، کانادا، سوئیس و روسیه می باشد.

آمارهای فوق با بررسی میزان واردات و صادرات جوراب در کشورهای مختلف اعلام شده است؛ اما به طور کلی کشورهای آمریکا، چین، ترکیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا بزرگ ترین تولید کنندگان و مصرف کنندگان انواع جوراب ها هستند.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصول | طرح توجیهی تولید انواع جوراب

برای تولید انواع جوراب ها به برخی مواد اولیه به شرح موارد زیر نیاز است :

  • نخ
  • کش
  • رنگ
  • سلفون
  • گیره پلاستیکی
  • برچسب
  • و …

دانش فنی و فرآیند تولید | طرح توجیهی تولید انواع جوراب

فرآیند تولید جوراب در چندین مرحله انجام می شود که در ادامه توضیحات تکمیلی پیرامون آن را آورده ایم:

مرحله اول : بافندگی

ابتدا مواد اولیه شستشو داده می شود و تبدیل به نخ می گردد و سپس در کارخانه های مربوطه رنگ می شوند. نخ های تولید شده در قرقره های نخی بزرگی جمع می شوند تا بهتر و راحت تر بتوان از آن ها استفاده کرد.

قسمت های مختلف جوراب ها به صورت جداگانه بر روی دستگاه های دوخت و با قطر های متفاوتی دوخته می شوند. دستگاه های بافندگی جوراب های رایانه ای دارای سرعت بالایی هستند و می توان آن ها را به راحتی برنامه ریزی کرد. در این قسمت اولین بازرسی تولید جوراب برای جلوگیری از بروز اشتباهاتی شامل اشتباه در طول، اندازه، انسجام و … انجام می شود.

مرحله دوم : خیاطی

تمامی قسمت ها همانند لوله از دستگاه خارح می شوند که این اطمینان را به تولید کننده می دهند که محصول تولید شده دارای حداقل تعداد درز است. پس از بازرسی قطعات تولید شده به داخل برگردانده می شوند تا مراحل اتصال درزهای آن ها انجام شود.

مرحله سوم : شستشو و خشک کردن

به منظور تثبیت رنگ جوراب ها، مرحله شستشو و خشک کردن آن ها انجام می شود. این مرحله فقط با آب انجام می شود و از مواد شوینده برای آن استفاده نمی گردد.

مرحله چهارم : گلدوزی و لوگو | طرح توجیهی تولید انواع جوراب

با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای و ماشین های گلدوزی، مارک و یا طرح مورد نظر بر روی جوراب ها دوخته می شود.

مرحله پنجم : شکل دادن

در این مرحله جوراب ها را با استفاده از گرما و بخار، بر روی یک قاب فلزی شکل می دهند. این مرحله سبب می شود که جوراب ها شکل ظاهری مناسبی را به خود بگیرند.

مرحله ششم : بازرسی ثانویه

در هر مرحله از فرآیند تولید انواع جوراب، بازرسی صورت می گیرد؛ اما در این مرحله دقیق ترین بازرسی کیفیت محصول و پیش از بسته بندی آن انجام می شود تا جوراب های سالم از جوراب های ناقص و یا آلوده جداسازی شوند.

مرحله هفتم : جفت کردن جوراب ها و لیبل زدن | طرح توجیهی تولید انواع جوراب

طی این مرحله جوراب های چپ و راست با یکدیگر جفت می شوند و سپس به بخش برچسب خصوصی منتقل می گردند.

مرحله هشتم : بسته بندی

طی این مرحله جوراب ها بر اساس یک فرآیند کنترل کیفیت گسترده، متناسب با سلیقه مشتریان بسته بندی می شوند.

بسته بندی در نظر گرفته شده برای جوراب ها به اندازه آن ها وابسته است. طی این مرحله نیز همه جوانب جوراب ها مشخص و تائید می شود و در نهایت مراحلی شامل رول باند، کارت هدر، برچسب، قالب، کلیپ، چوب لباسی، کیسه های نایلونی، کارتن و … نیز صورت می گیرد.

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز | طرح توجیهی تولید انواع جوراب

کارشناسان کاردوک با استعلام از شرکت های مهم تولید کننده و همینطور نمایندگی های معتبر، هزینه تهیه ماشین آلات و تحهیزات مورد نیاز در خط تولید جوراب را برای شما عزیزان برآورد می کنند. به طور کلی در خط تولید انواع جوراب به ماشین آلات و تجهیزات زیر نیاز است :

  • دستگاه جوراب بافی دو سيلندر Bravo
  • دستگاه جوراب بافی يک سيلندر 15S Goal
  • دستگاه جوراب بافی ژاكارد G54JSL
  • دستگاه جوراب بافی L10P6 Donna
  • دستگاه جوراب بافی يک سيلندر
  • دستگاه دوخت
  • دستگاه دانه گیری
  • دستگاه رنگ رزی
  • دستگاه شستشو
  • اطو
  • و …

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره