طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی بسته بندی کشمش | طرح فرآوری، سورت و بسته بندی کشمش

اگر به فکر تولید و بسته بندی کشمش هستید، پس باید اقدامات لازم جهت تولید را پیش بینی نمایید. در طرح توجیهی بسته بندی کشمش پلتفرم اجرای تولیدی و هزینه‌های پیش بینی شده برآورد می‌شوند. میزان جهانی تولید کشمش در سال 2018 برابر 1149402 تن و در سال 2019 معادل 1205000 تن بوده است، کشورهای برتر تولید و صادره‌کننده کشمش جهان در سال 2020 آمریکا، ترکیه، ایران هستند. ایران با ۱۷۵هزار تن تولید کشمش در سال، سومین تولیدکننده کشمش پس از امریکا و ترکیه بوده و بیشترین باغ‌های زیرکشت انگور آن در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و همدان قرار دارد. در ایران کشمش بعد از پسته دومین کالای مهم غیرنفتی به‌شمار می‌آید و به بسیاری از کشورهای دنیا صادرات انجام می‌شود. در ادامه خلاصه ای طرح بسته بندی کشمش آورده شده. جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی بسته بندی کشمش | معرفی محصول

انگور به روش‌های مختلفی از جمله تازه‌خوری و تهیه کشمش، کنسانتره، آبمیوه، فرآورده‌های تخمیری، مربا، شیره و روغن دانه انگور مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بدین لحاظ نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفا می‌نماید. کشمش فرآورده‌ای خشک شده از انگور  همانند سلطانی بیدانه (به رنگ روشن) و کورنت (به رنگ تیره) است؛ از جمله انگورهایی که برای صادرات به کشمش تبدیل می‌شوند می‌توان به انگور سفید یا سلطانی و انگور عسکری برای تولید کشمش سبز اشاره کرد. انگور سیاه برای تولید مویز استفاده می گردد. رایج‌ترین کشمش‌های مورد استفاده عبارتند ازکشمش‌های سبز قلمی، زرد قلمی، آفتابی کاشمری، مویز پولویی که با استفاده از انواع انگور و افزودنی‌های مجاز تولید می‌شوند.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی کلیک کنید.

کدهای آیسیک و تعرفه گمرکی  فرآوری و بسته بندی کشمش

تعرفه گمرکی و کدهای آیسیک آماده‌سازی و بسته‎بندی انواع کشمش به شرح ذیل می‌باشد.

محصول تعرفه گمرکی کد آیسیک
تصفيه وبسته بندی كشمش 071134000 15131911
توليد انواع كشمش و خرما 15131910
توليد كشمش تيزآبی 15131912
درجه بندی و شستشوی كشمش 15131913
كشمش 1513512366

استانداردهای آماده سازی و بسته بندی کشمش

در بسته بندی کشمش از مرحله آماده سازی، بسته بندی و انبارداری از آیین نامه کار بهداشتی و الزامات استاندارد ملی ایران به شماره 17 پیروی می‌شود. هدف از تدوین این آیین کار، راهنمایی تولیدکنندگان در تأمین حداقل نیازمندی‌های بهداشتی تولید و عرضه و تطبیق ویژگی‌های آن با استانداردهای مرتبط  می‌باشد. سایر استاندارهای ملی و و موثر در فرایند تولید کشمش بشرح ذیل است.

استاندارد ملی ایران 2494 :  ” ویژگی‌ها و روش‌های آزمون کشمش جهت مصارف صنعتی”

استاندارد ملی ایران 2387 : ” ویژگی‌ها و روش‌های آزمون کشمش دانه دار  جهت مصارف صنعتی ”

استاندراد ملی ایران 10777 : ” راهنمای برنامه و پیش نیاز و سیستم تحلیل نقاط بحرانی در فراوری و بسته بندی  کشمش ”

استاندارد ملی ایران 2204 : “مقررات بهداشتی کارگران کارگاه‌های تولید مواد غذایی ”

استاندارد ملی ایران 19461 : ” کشمش ویژگی‌ها و روش‌های آزمون میکروبی  ”

استاندارد ملی ایران 4470 : ” برچسب گذاری مواد غذایی از پیش بسته بندی شده ”

استاندارد ملی ایران 61 :  ” كارگاه‌ها و كارخانه‌‏های برگه زردآلو و كشمش ”

طرح توجیهی بسته بندی کشمش | ویژگی‌های فنی

کشمش‌های تولیدی مطابق الزامات استاندارد باید عاری از آفت‌های زنده بوده و عاری از شن و سنگریزه باشد. میزان رطوبت قابل قبول از شانزده درصد نباید تجاوز کند و میزان انیدرید سولفور در کشمش باید کمتر از ۲ در هزار بوده و کشمش‌های دم دار و چوب خوشه در محصول بسیار اندک باشد. کشمش نباید لهیده، نارس و یا شکرک زده باشد و سطح سموم احتمالی باقیمانده آن نباید از سطح مجاز استاندارد تجاوز کند.

معیارهای درجه‌بندی کیفی کشمش براساس اندازه‌گیری درصد رطوبت، درصد کشمش آلوده، درصد کشمش آفت زده، درصد کشمش نارس، شکرک زده و لهیده بین درجه یک تا 4 تقسیم‌بندی می‌شوند.

طرح توجیهی بسته بندی کشمش | موارد کاربرد

از کشمش بسته بندی شده به عنوان کالای نهایی مصرفی در دسته خشکبار و  همچنین به عنوان تنقلات استفاده می‌شود. البته بعضی از انواع کشمش با عنوان کشمش پلویی در مصارف غذایی به کار گرفته می‌شوند.

طرح توجیهی بسته بندی کشمش | فواید کشمش

کشمش سرشار از مواد مفید مورد نیاز بدن انسان همانند آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروهB می‌باشد و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی از تخریب سلولی نیز جلوگیری می‌کند. کشمش نسب به انگور حجم کمتری داشته و در شرایط انبار معمولی دارای ماندگاری طولانی است.

مصرف کشمش سستی و رخوت را از بدن دور کرده و موجب تقویت آن می‌گردد. کشمش حاوی مقدار مناسبی از فیبر و آنتی اکسیدان است، فیبر زیاد موجود در کشمش موجب کنترل قند خون شده و برای درمان بی‌نظمی معده و یبوست و کاهش کلسترول و بهبود عملکرد روده‌ها مفید است. وجود پتاسیم در آن موجب کاهش فشارخون و جلوگیری از دفع مایعات بدن می‌شود. مصرف کشمش به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامت استخوان‌ها مفید و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

طرح توجیهی بسته بندی کشمش | کالاهای جايگزين

کشمش به عنوان تنقلات را می‌توان با انواع میوه‌جات خشک، مغزها و دانه‌های خشک شده و سایر تنقلات مانند چیپس، انواع غلات حجیم، مانند پفک جایگزین کرد. در سال‌های اخیر و با رشد و عرضه فراوان سایر تنقلات، عملا استفاده از کشمش به عنوان ماده‌ای با ارزش و انرژی‌زا جایگاه واقعی خود را از دست داده است و تنقلاتی که از نظر ارزش تغذیه‌ای چندان غنی نیستند مصرف بیشتری یافته و اثرات سویی بر سلامت افراد جامعه دارند.

مورد استفاده دیگر کشمش مصرف آن در تولید انواع غذا است که همانند کشمش پلویی که در حال حاضر برای آن جایگزینی وجود ندارد.

طرح توجیهی بسته بندی کشمش | دانش فنی و فرایند تولید

فرآوری انگور برایتولید کشمش پس از برداشت به دو روش سنتی و صنعتی صورت می‌گیرد. در روش سنتی کشاورزان فرایند خشک کردن انگور را در قطعه زمینی از تاکستان به نام ورزن و فرایند عمل‌آوری آن را در خانه باغ‌هایی در مجاورت تاکستان‌ها به شیوه‌های مختلف انجام می‌دهند.

اما در روش صنعتی انگورهای تحویلی به کارخانه فرآوری با کمترین دخالت دست و عوامل آلاینده وارد جوی شتشو، خشک، غربال و بسته بندی می‌شوند. روش تولید کشمش تیزآبی یکی از رایج‌ترین شیوه‌های کشمش سازی، آغشته کردن سطح خارجی انگورها به مایعات قلیایی است. برای تهیه تیزآب مورد استفاده از مخلوط کربنات پتاسیم، روغن و آب استفاده می‌شود.

دستگاه های مورد نیاز

تولید مرغوب‌ترین نوع کشمش، در کارخانه‌های مجهز به دستگاه‌های تمام اتوماتیک شامل خوشه جداساز، شن‌گیر، بوجاری، سانتریفوژ، بالابر، بلانچر، خشک کن تونلی، اتاقک خنک سازی، بالابرهای Z، بوجاری ثانویه، دم گیر، کارنوایرهای انتقال و بازبینی، تامبلر، کیسه پرکن، سیستم توزین و بسته بندی، دستگاه دوخت، چت پرینت، چسب زن، نوار نقاله انتهایی و شرینگ پک هستند.

طرح توجیهی بسته بندی کشمش | فرآیندهای تولید

فرایند تولید شامل مراحل انبار مواد اولیه کشمش، تحویل انگور، بوجاری مقدماتی، شستشو، گوگردزنی، خشک کردن، دم‌گیری و بوجاری، غربال کردن، طبقه‌بندی، سورتینگ، بسته بندی انبار و نگهداری به شرح ذیل است.

بوجاری  اولیه

پاکسازی محصول از ساقه‌ها، چوب خشک، خوشه‌ها و نظایر آن به وسیله دستگاه اتوماتیک بوجاری انجام می‌شوند. این دستگاه‌ها دارای محورهای مخروطی شیاردار و چرخان بوده که دانه‌های کشمش از داخل آن عبور کرده و برگ‌ها، دم‌ها و قطعات بزرگ آن جدا می‌شوند. در این مرحله باید رطوبت کشمش مناسب باشد. برای جدا کردن قطعات فلزی، شن، سنگریزه و نظایر آن‌ها، محصول از کانال‌های مخصوص شن‌گیر و آهن‌گیر یا آهن‌ربا عبور می‌کند.

شستشو ، شن و دم گیری

کشمش در حال فرآوری در مراحل مختلف برداشت، آماده‌سازی، خشک کردن و حمل و نقل به گرد و غبار آلوده می‌شود. برای رفع این آلودگی کشمش‌ها در دستگاهی استوانه‌ای مشبک که حول محور خود درون استوانه‌ای بزرگتر می‌چرخد توسط فشار آب شسته شده و توسط کفه‌هایی به جلو رانده می‎شود. بعد از خروج استوانه مشبک بر روی نوار نقاله ریخته و به قسمت شن‌گیر می‌روند.

دستگاه شن گیر استوانه‌ای است که در مرکز آن محوری با  چندین دستک  قرار دارد که می‌تواند کشمش را توسط جریان آب به جلو هدایت کرده و متناسب با وزن مخصوص، کشمش معلق را از سنگ‌ریزه به روش ته‌نشینی جدا نماید. کشمش‌های جداسازی شده جهت آبگیری و خشک شدن به دستگاه سانتریفوژ که توسط نیروی جانب مرکز می‌چرخد، منتقل و پس از آن در ماشین ریزگیری کشمش‌های ریز و غوره جداسازی می‌شود. محصول خروجی توسط سیستم مستقر روی کانوایر پوش‌گیری و کشمش تمیز برای دم‌گیری در سانتریفوز دورانی (با استوانه خاص) تحت تاثیر پرتاب نیروی جانب مرکز دم‌گیری و آماده ورود به مرحله بعد می‌شود.

گوگردزنی

محصول نهایی برای شفافیت رنگ و نیز مقابله با نفود حشرات و قارچ‌ها  گوگردزنی می‌شود. دود دادن آن در اطاقک‌های خاص انجام می‌گیرد، دود گوگرد را می‌توان در داخل یا خارج از محفظه تولید توسط منافذ مرتبط به قسمت بالای اطاق هدایت نمود و یا با مکانیزم فنی به طور یکنواخت در لابلای طبقات حاوی کشمش پخش کرد.

خشک و سورت کردن

برای جلوگیری از فساد و تخمیر کشمش بعد از شستشو و دود دادن، محصول باید بلافاصله خشک شود. برای این کار از گرم‌خانه و یا دستگاه خشک کن تونلی استفاده می‌شوند. بدین ترتیب که طبق‌های محتوای کشمش را در داخل تونل‌ها و یا اطاقک‌های مخصوص (هوای گرم با درجه حرارت مناسب در آن جریان دارد) قرار می‌دهند. کشمش‌ها تا رطوبت کمتر از ۱۷ درصد خشک شده و سپس وارد سیستم طبقه‌بندی و سورتینگ می‌شود که قادر است محصول ریز و درشت را جداسازی و مواد احتمالی ناخواسته باقیمانده را نیز جدا نماید. در نهایت کشمش‌های تفکیک و کنترل شده توسط کانوایر وارد بخش بسته‌بندی می‌شود.

بسته بندی و انبار کشمش

ظرف‌های استاندارد بسته‌بندی باید تمیز، خشک و بدون بو باشد. در این مرحله محصول به صورت اتوماتیک توسط دستگاه‌های بسته بندی چند توزین به صورت کنترل شده  در بسته‌های کوچک سلوفانی یا بسته‌های بزرگ جعبه‌ای یا مقوایی یا چوبی قرار گرفته و اغلب در زمان بسته بندی به کشمش، روغن مایع خاصی برای جلوگیری از چسبندگی و درخشندگی اضافه می‌شود.

یکی از مراحل مهم نگهداری محصول، شیوه درست نگهداری آن در انبار با رعایت کامل بهداشت و حفاظت در مقابل میکرو ارگانیسم‌های مضر است. ساختمان انبار باید تمیز و امکان آلودگی و یا فساد در آن وجود نداشته باشد و همواره خشک و خنک باشد. به گونه‌ای که بتوان تا مدت یکسال کشمش را در آن نگهداری کرد.

 بررسی بازار و رقبای صنعت کشمش

با توجه به مزیت صنایع تبدیلی کشور علل الخصوص فرآوری تبدیل انگور به کشمش تعداد 108 واحد تولید صنعتی آماده سازی، سورت و بسته بندی انواع کشمش با ظرفیت اسمی 204478تن در کشور وجود دارد. تعداد طرح‌های در حال احداث کشور با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد، 15طرح است که پیش‌بینی ایجاد ظرفیت جدید 54710هزار تنی را دارند.

ارزش ریالی صادرات کشمش کشور در سال 1397 برابر 3843651 میلیون ریال به کشورهای ویتنام، کانادا، مقدونیه، پاکستان، عراق، روسیه، فرانسه، ترکمنستان، اکراین، لیتوانی، قطر، کویت، اسپانیا، اتریش، قزاقستان، ترکیه، هلند، رومانی، مالزی، عمان، ایتالیا، آلمان، امارات، افغانستان، آذربایجان، گرجستان و استرالیا بوده و ارزش ارزی آن معادل 59,183,715 دلار بوده است.

تعداد جوازهای تاسیس تولید کشمش کشور
534
تعداد جوازهای تاسیس دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد تولید کشمش کشور
تعداد سرمایه (م ر) اشتغال ظرفیت واحد
15 187008 503 54710 تن
تعداد پروانه‌های بهره برداری تولید کشمش کشور
تعداد سرمایه(م.ر) اشتغال ظرفیت واحد
108 52266 3106 204478 تن

سرمایه گذاری مورد نیاز سورت و بسته بندی کشمش

براساس مطالعات انجام شده احداث طرح با توجه به موارد فوق در ظرفیت اقتصادی، 3000 تن در سال و در یک شیفت ۸ ساعته در سال حدود 243 میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه‌گذاری بیشتر از 25درصد بوده و ظرف چهار سال بعد از به تولید رسیدن برگشت سرمایه خواهید داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت عملی 3000 تن آماده سازی، سورت و بسته بندی انواع کشمش در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 5000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی، خدماتی و ستادی و روباز 2250 متر مربع

 جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 84066
2 سرمایه گذاری  درگردش 159702
3 کل سرمایه گذاری 243768

شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR 25/6
دوره برگشت سرمایه 4/2
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 18/9

 مزایای اجرای طرح تولید و بسته بندی کشمش

  • صادرات محور بودن محصول با کیفیت با قیمت رقابتی
  • در دسترسی بودن  دانش فنی تولید صنعتی و زنجیره تامین مواد اولیه
  • امکان رعایت ضوابط استاندارد و بهداشتی آماده سازی و بسته بندی کالای با کیفیت
  • در نتیجه ایجاد ارزش افروده بیشتر

 نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و برآوردهای مالی فنی و اقتصادی تهیه شده طرح در سال 1399 و تحلیل شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert به دست آمده؛ وضعيت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در حوزه بسته‌بندی کشمش نشان می‌دهد.

جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده‌سازی و زمان بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید کاشی سرامیکی مختلف
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه، لعاب و انگوب
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره