طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی بسته بندی اجیل و خشکبار | خلاصه طرح بسته بندی آجیل و خشکبار

طرح توجیهی بسته بندی اجیل و خشکبار چه کاربردی دارد؟ در جهان قریب به 4.5 میلیون تن میوه‌های آجیل و 3.3 میلیون تن میوه خشک طی سال 2120 -2019 تولید شده است. تولید فندق جهان با توجه به برداشت کشورهایی همانند فرانسه و اسپانیا و افزایش 15 درصدی محصولات زراعی در ترکیه به بیش از 530 هزار تن، گردو جهان حدود 969 هزار تن و پسته 655.2 هزار تن برآورد شده است. بیشترین تولید بادام‌زمینی جهانی در کشورهای چین، هند، برزیل و ایالات متحده می‌باشد. برآورد تولید جهانی میوه خشک در همین سال در حدود 3،283 هزار تن است که رشد 5 درصدی نسبت به سال قبل را داشته است. با توجه به عرضه و تقاضای این محصولات فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران است. نوشتن طرح توجیهی برای شما در برآورد هزینه و نحوه شروع کار مانند راهنمایی خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی بسته بندی اجیل و خشکبار | معرفی محصول

آجیل و خشکبار معمولا به میوه‌های دانه‌ای شکلی همانند گردو، بادام زمینی، بادام و پسته گفته می‌شود که روی درخت‌های شکوفه‌ای یا بوته‌ای مستقیم رشد می‌کنند و به صورت خام یا بو داده و خشک مصرف می‌شوند.

کدهای آیسیک و تعرفه گمرکی بسته‌بندی خشکبار و آجیل

تعرفه گمرکی وکد‌های آیسیک آماده سازی و بسته‌بندی انواع آجیل به شرح ذیل می‌باشد.

محصول تعرفه گمرکی کد آیسیک
پاک كردن و بسته‌بندی آجیل 071134000 15492711
خشک كردن وبسته‌بندی خشکبار 15311410
پاک كردن و درجه‌بندس انواع آجیل و بدون بسته‌بندی 15492717
پاستوريزه كردن و بسته‌بندی آجیل 15492718
بسته‌بندی آجیل و خشکبار و برنج 7495412322
انواع دانه و ميوه آجيلی فرآوری شده 1549412503
تخمه آفتابگردان فرآوری شده 1549512371
انواع گرانول ميوه‌های آجيلی 1549312631
انواع خلال ميوه‌های آجيلی 1549312632
توليد و بسته‌بندی آجيل 15492111
توليد وبسته‌بندی انواع تخمه آجيل 15492120
پودر كردن و بسته‌بندی ميوه‌های آجيلی 15492171
بسته‌بندی پودر ميوه‌های آجيلی 7495412433
انواع خلال ميوه‌های آجيلی 1549312632
بسته‌بندی خشكبار 7495412325

استانداردهای آماده سازی و بسته بندی آجیل و خشکبار

در بسته‌بندی آجیل و خشکبار از مرحله آماده‌سازی، بسته‌بندی و انبارداری از آیین نامه کار بهداشتی و الزامات استاندارد ملی ایران به شماره 9343 پیروی می‌کند. هدف از تدوین این آیین کار، راهنمایی تولیدکنندگان در تأمین حداقل نیازمندی‌های بهداشتی تولید و عرضه و تطبیق ویژگی‌های آن با استاندارد مرتبط  می‌باشد. سایر استاندارهای ملی و فرایند این کسب و کار به شرح ذیل می‌باشد.

استاندارد ملی ایران 2380:  ”  آئین کار تهیه پسته از مرحله برداشت محصول تا بسته بندی”.

کد استاندارد ملی ایران 495:   “بسته‌بندی پسته و مغز بادام صادراتی”

استاندارد ملی ایران 3937:   ” آئین کار تهیه مغز بادام”

کد استاندارد ملی ایران 7704:   ” بادام زمینی– از برداشت تا بسته‌بندی و انبارداری – آیین کار بهداشتی”

ویژگی‌های فنی آماده سازی و بسته بندی خشکبار و آجیل

بوجاری، سورتینگ و بسته‌بندی انواع آجیل و خشکبار توسط ماشین آلات خط تولید باید هم دارای استانداردهای سلامتی و کیفیت مواد اولیه و هم فرایند تولید باشد. سلفون و ورق‌های پلیمری بسته‌بندی محصول تولیدی باید دارای نرمش، قابلیت چاپ، قابلیت دوخت حرارتی، قابلیت شکل‌پذیری پنوماتیک، شفافیت، نفوذپذیری ناپذیری نسبت به بخار آب و گازهای محیطی را داشته باشد.

در بسته‌بندی آجیل و خشکبار باید نشانه‌گذاری‌های محصول شامل درج نام و نوع محصول، اندازه، درجه‌بندی، نام واحد تولیدکننده، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شماره پروانه بهره‌برداری وزارت صمت،  شماره سریال ساخت، تاریخ تولید و انقضای مصرف، وزن خالص و شرایط نگهداری قید شود.

طرح توجیهی بسته بندی اجیل و خشکبار | موارد کاربرد

آجیل به مناسب‌های مختلف به عنوان تنقلات و میان وعده مفید با ارزش غذایی بالا هم مورد استفاده تمامی افراد بوده و هم در مراسم، مهمانی‌ها، اعیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته‌بندی‌های صحيح و مناسب محصولات مواد غذایی همانند آجیل و خشکبار هم به حفظ بهداشت و هم به ماندگاری بیشتر آن کمک می‌نماید. این فرایند در مقیاس صنعتی امکان رعایت الزامات بهداشتی را بیشتر و میسرتر می‌سازد. قرارگیری آجیل در بسته‌بندی ضمن حفاظت از آن در مقابل جانوران، میزان مصرف کنترل شده محصول را نیز بهبود می‌دهد.

فواید مصرف آجیل و خشکبار | طرح توجیهی بسته بندی اجیل و خشکبار

آجیل و مغزها آن‌ها همانند فندق، گردو و پسته نقش مهمی در تامین انرژی و سلامتی بدن ایفا می‌کنند. این مواد غذایی منابع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان هستند. آجیل یکی از مهم‌ترین منابع غنی عناصری مانند روی، آهن، سلنیوم هست که برای تامین سلامت سیستم ایمنی بدن و بهبود رشد و نمو و کاهش کم‌خونی ضروری است.

دانه‌های خوراکی آجیل سرشار از آهن، روی، ویتامین E، منیزیم و فولیک اسید، فسفر، منیزیم و کلسیم است که در سلامتی ساخت استخوان‌ها، دندان و در ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب نقش موثری دارند. سورت و بسته‌بندی این محصولات ضمن کارآفرینی در بهبود فرایند هضم، سلامتی بدن و تامین پروتئین‌های متنوع مورد نیاز انسان می‌تواند کاهش وزن را به همراه داشته باشد.

طرح توجیهی بسته بندی اجیل | کالاهای جايگزين

بسیاری از تنقلات دیگر همانند چیپس سیب‌زمینی و میوه‌ها، پفک رقبایی با قیمت پایین‌تر برای آجیل و خشکبار هستند اما ارزش غذایی، طعم و مزه محصولات گروه خشکبار و آجیل را ندارد.

دانش فنی و فرایند تولید بسته بندی آجیل و خشکبار

ماشین آلات آماده‌سازی و بسته‌بندی خشکبار و آجیل در داخل کشور با کیقیت مطلوب قابل ساخت است. تجهیزات با توجه به ظرفیت تولیدی مورد نیاز عبارتند از دستگاه‌های بالابر کاسه‌ای، پیش بوجاری، نوار نقاله کنترل کیفیت، رطوبت سنج مخزن دست چین، پوست کن، بالابر زد، دستگاه حلزونی، خشک کن، طعم پاش و تفت کانتینیوس، شورکن، سیستم هیتر و نمک زنی و فیلتر و دستگاه‌های بسته‌ بندهای دو  و چهارتوزین، نوار نقاله انتهایی و دستگاه شرینگ پک می‌باشد که طی مراحل مختلف به شرخ ذیل فرآوری و بسته‌بندی آجیل و خشکبار انجام می‌شود.

تامین مواد اولیه | طرح توجیهی بسته بندی اجیل و خشکبار

تهیه و خرید میوه با کیفیت مورد نیاز تولید آجیل و خشکبار با توجه به فصل برداشت و امکان ذخیره‌سازی در کارخانه دپو و پس از طی فرایند پیش بوجاری آماده حمل به واحد پوست‌گیری می‌شود.

مرحله پوست‌گیری

میوه متناسب با ظرفیت سیستم جهت تبدیل به مغز به واحد مکانیزه  پوست‌گیری منتقل می‌شود. سطح تکنولوژی دستگاه در به دست آوردن محصول با کیفیت و یکنواخت در فرایند پوست‌گیری برای مغزها با رعایت اصول بهداشتی بسیار اهمیت دارد.

شست‌وشو و نم‌ گیری خشکبار | طرح توجیهی بسته بندی اجیل و خشکبار

به همراه محصول پوستگیری شده ذرات ناخواسته دیگری همراه میوه وجود دارند که سبب افت کیفیت محصول نهایی می‌شود، لذا لازم است پس از پوست‌گیری مغزها شسته و از هرگونه آلودگی به ذرات خارجی و نامطلوب  پاک شود.

فرایند خشک ‌کردن مغزها

فرایند خشک‌کردن مغز‌ها پس از شستشو بگونه‌ای بهداشتی و مکانیز با کیفیت مناسب و رعایت استانداردها خشک شده انجام می‌شود.

فرایند فرآوری  محصول

زمانی که هدف تولید محصول خام نباشد، مغز خشک شده لازم است به تناسب نوع آن طی مراحل مختلفی به محصول نهایی تبدیل شود. این فرآیندها غالباً شامل طعم‌دار کردن مطابق فرمولاسیون و تجربه مشتری پسند، ترکیب چندین نوع  مغز می‌باشد. تفت و برشته کردن مغزهای آجیلی در این بخش صورت می‌گیرد. مناسب‌ترین فرایند برشته سازی به منظور سالم ماندن مغزها در اثر حرارت دهی استفاده از سیستم‌های خشک‌کن دارای امکان توزیع حرارتی یکنواخت است.

کنترل کیفیت محصول

قبل از فرایند بسته‌بندی اطمینان از کیفیت محصول نهایی بسیار ضروری است. کنترل کیفیت از طریق آزمون‌های استاندارد جهت بررسی رنگ ظاهری، شکل، اندازه، درصد رطوبت، کپک زدگی، میزان شکستگی، پوکی، میزان ناخالصی، مزه، بو، درصد نارسی و چروکیدگی، در صد نمک محصول انجام می‌گیرد. تا بتوان آجیل با کیفیت را روانه بخش بسته‌بندی نمود.

بسته‌بندی و انبار محصول | طرح توجیهی بسته بندی اجیل و خشکبار

پس از فراوری مغزها باید محصول بر اساس نیاز بازار و امکانات تکنولوژیک محصول نهایی به صورت بسته‎بندی شده به بازار عرضه شود. به گونه‌ای که تا زمان مصرف، کیفیت مطلوب خود را به صورت سالم و بهداشتی حفظ کند. توجه به کیفیت و زیبایی بسته‌بندی در جلب سهم بستری از بازار اهمیت زیادی دارد.

طرح توجیهی بسته بندی اجیل | بررسی بازار و رقبا

با توجه به مزیت صنایع تبدیلی بخش کشاورزی کشور  تا پایان سال 1398 تعداد 793 واحد تولید صنعتی آماده سازی و بسته بندی  آجیل و خشکبار در کشور با ظرفیت اسمی 929  هزار تنی وجود دارد. تعداد طرح‌های در حال احداث کشور با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد، 195 طرح است که پیش‌بینی ایجاد ظرفیت جدید 308 هزار تنی را دارند.

تعداد کل مجوزهای آجیل و خشکبار
7312
پروانه‌های بهره‌برداری تولید آجیل و خشکبار
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
793 30400510 34461 929306 تن
تعداد جواز تاسیس‌های آجیل و خشکبار کشور
6312
طرح‌های آجیل و خشکبار دارای پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
195 62010287 6271 308673 تن

طرح توجیهی بسته بندی اجیل | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث تولید در سال جاری حدود 34 میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه‌گذاری بیشتر از 35درصد بوده  و ظرف سه سال و نیم بعد از به تولید رسیدن برگشت سرمایه خواهید داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت عملی 1200 تن بسته‌بندی انواع آجیل و خشکبار در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 3500 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی، خدماتی و ستادی و روباز 1540 متر مربع

جدول سرمایه گذاری و شاخص های مالی طرح | طرح توجیهی بسته بندی اجیل و خشکبار

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
 سرمایه گذاری ثابت 34321
نرخ بازده داخلی IRR 35/7
دوره برگشت سرمایه 15/3

طرح توجیهی بسته بندی اجیل | مزایای اجرای طرح

  • ماندگاری بیشتر محصولات بسته بندی شده
  • نگهداری امن و بهداشتی محصولات
  • رعایت ضوابط استاندارد و بهداشتی آماده سازی وبسته‌بندی کالای با کیفیت
  • در نتیجه ایجاد ارزش افروده بیشتر

طرح توجیهی بسته بندی اجیل | نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و برآوردهای مالی فنی و اقتصادی تهیه شده طرح در سال 1399 و تحلیل شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert به دست آمده؛ وضعيت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در حوزه بسته‌بندی آجیل و خشکبار نشان می‌دهد.

جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت بر اساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده‌سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید کاشی سرامیکی مختلف
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه ،لعاب و انگوب
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی تولید کاشی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره