طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید شیر سویا

طرح تولید شیر سویا طرحی برای راه اندازی کسب و کار در زمینه تولید یکی از انواع شیرهای گیاهی است. شیر سویا از دانه سویا به دست می‌آید و ظاهری مشابه به شیر گاو دارد. شیر سویا ضمن سرشار بودن از پروتئینی با کیفیت بالا، دارای مواد مغذی دیگری همچون: ویتامین B، ایزوفلاون و … است و همچنین به دلیل نداشتن لاکتوز برای کسانی که نمی‌توانند شیر گاو مصرف کنند، بهترین گزینه است. در ادامه خلاصه‌ای از طرح توجیهی تولید شیر سویا را ارائه کرده‌ایم، برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی خود کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید. 

طرح تولید شیر سویا | معرفی محصول

شیر سویا مورد بحث در طرح تولید شیر سویا می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیر گاو باشد،همچنین شیر سویا در مقایسه با شیر گاو دارای پروتئن بیشتری است. از طرفی این محصول دارای مقدار قابل توجهی ایزوفلاوین می‌باشد که برای کاهش کلسترول، کاهش عوارض یائسگی، جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه و پروستات، بهبود سیستم ایمنی بدن و … موثر است. بنابراین  شیر سویا نه فقط به عنوان یک غذای مقوی بلکه به دلیل برخورداری از ارزش دارویی مورد توجه همگان است. از طرفی دیگر شیر سویا بدون هورمون است و دارای فیبر بوده که از اختلالات روده‌ای و معده‌ای جلوگیری می‌کند. همانند شیر از شیر سویا نیز می‌توان دیگر لبنیات شامل پنیر، بستنی و … را نیز تولید کرد، چراکه اولین دانه گیاهی است که دارای خواص مشابه فرآورده‌های حیوانی است و به دلیل برخورداری از پروتئین بالا، مشابه گوشت می‌باشد. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی کلیک کنید.

طرح توجیهی شیر سویا | ویژگی های شیر سویا

شیر سویا در طرح تولید شیر سویا به دلیل ویژگی‌های بارزی که دارد به برنامه غذایی بسیاری وارد شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های شیر سویا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  شیر سویا دارای پروتئین با کیفیت بالا است.
  •  در شیر سویا ویتامین‌های گروه B وجود دارد.
  • شیر سویا مشابه شیر گاو است، اما لاکتوز ( قند موجود در شیر) را ندارد، بنابراین برای کسانی که دچار حساسیت به شیر گاو هستند، گزینه مناسبی است.
  • مواد معدنی مفید در شیر سویا نسبت به شیر گاو بیشتر است.
  • بر خلاف شیر گاو، شیر سویا دارای مقادیر زیادی فیبر است.
  • می‌توان شیر سویا را برای ذائقه‌های مختلف، طعم‌دار کرد.

طرح تولید شیر سویا | شیر سویا و پیشگیری از بیماری ‌ها

در متن زیر بر اساس طرح تولید شیر سویا، به برخی از خواص شیر سویا در پیشگیری از بیماری‌ها اشاره شده است. مهم ترین عملکردی که شیر سویا در پیشگیری از بیماری‌ها دارد، به شرح زیر است :

  • کاهش بیماری ‌های قلبی
  • کاهش کلسترول خون
  • جلوگیری از پوکی ‌استخوان
  • کنترل وزن
  • کاهش عوارض یائسگی به دلیل ترشح هورمون فیتواستروژن (استروژن بسیار ضعیف)
  • مفید برای کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند.
  • جلوگیری از مشکلات گوارشی و یبوست به دلیل داشتن فیبر و کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده
  • مصرف شیر سویا در کودکان و نوزادان باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود.
  • مصرف شیر سویا در زنانی که از طریق کاشت تخمک، بارور شده‌اند، احتمال بارداری را بیشتر می‌کند. جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف کلیک کنید.

طرح تولید شیر سویا | عوارض شیر سویا

شیر سویا در طرح تولید شیر سویا تنها می‌تواند یک عارضه داشته باشد و آن هم ایجاد حساسیت است. اگر برای بار اول قصد دارید شیر سویا مصرف کنید، می‌توانید به میزان کمی از این شیر بخورید و اگر در 48 ساعت آتی علائمی نداشتید، یعنی به این محصول حساسیت ندارید و می‌توانید در برنامه غذایی خود از آن استفاده کنید.

​کد آیسیک محصول

براساس سيستم طبقه بندی آيسيک، شیر سویا در کد گروه محصول (کد آیسیک) 1549412486 تعریف شده است.

​طرح توجیهی شیر سویا | معرفی کاربردهای محصول

با توجه به طرح تولید شیر سویا، از مهم‌ترین کاربردهای شیر سویا می‌توان به فرآوری مستقیم به عنوان خوراک انسان به دلیل خواص متعددی که این محصول دارد، اشاره کرد. همچنین اشاره کردیم که از شیر سویا دقیقا مثل شیر گاو می‌توان انواع لبنیات را تولید کرد. از شیر سویا می‌توان برای تولید پنیر، تولید ماست، تولید بستنی و سایر لبنیات استفاده نمود. برای اطلاع از اصول کلی طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح تولید شیر سویا | بررسی سابقه مصرف محصول

بر اساس اطلاعت موجود در طرح تولید شیر سویا، در کشور ایران میزان تولید شیر سویا پایین تر از آمار جهانی است و تعداد کمی از تولید کنندگان داخلی این محصول را تولید می‌کنند. به همین دلیل بیشترین میزان تامین این محصول از طریق واردات صورت می‌پذیرد. برای خرید شیر سویا بایستی به فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی وارداتی مراجعه کنید، که قیمت نسبتا بالایی دارند. بنابراین نبود تولید داخل برای برآورد نیاز داخل و گرانی محصولات وارداتی، سرمایه گذاری و احداث واحد تولید شیر سویا را بسیار توجیه پذیر نموده و فرصت خوبی را برای سرمایه گذاری فراهم نموده است.

طرح تولید شیر سویا | روش تولید شیر سویا

روش تولید شیر سویا در طرح تولید شیر سویا به طور کلی در سیزده مرحله خلاصه می‌شود که در ادامه فرآیند تولید شیر سویا تا بسته بندی را توضیح داده‌ایم.

مرحله اول : دريافت دانه

در مرحله اول بایستی دانه‌های سویا وارد کارخانه شود و پس از عبور از صافی، اجزاء نامطلوب آن جداسازی شود. سپس این دانه‌ها از استوانه‌های دارای خاصیت مغناطیسی برای جداسازی خرده‌های آهن عبور می‌کنند. در نهایت نیز توسط نوار نقاله‌ای، وارد هاپر دريافت می‌شوند.

مرحله دوم : قيف دريافت HOPPER 

دانه‌های سویا وارد هاپر  یا قیف دریافت می‌شوند و توسط پمپ آب ضمن خیس شدن، وارد تانک مخصوص خیساندن سویا می‌گردند. از این جهت از قیف دریافت و فشار آب برای انتقال دانه‌های سویا استفاده می‌شود که این دانه‌ها کم‌ترین صدمه را ببینند و همچنین از ایجاد بوی بد (بویی شبیه لوبیا) جلوگیری می‌کند.

مرحله سوم : تانک خيساندن ( SOAKING TANK )

تانک خیساندن دانه‌های سویا دارای سه منبع بر روی هم است. برای خیس خوردن دانه‌های سویا با آب 24 درجه، حداقل سه ساعت زمان نیاز است. در این مرحله سویا حدود پنج برابر بیشتر از وزن خودش آب جذب می‌کند، این امر باعث جدا شدن قندهایی میشود که در بدن موجب نفخ میگردند. این قندها شامل رافينوز و استاكيوز می‌باشند. سپس دانه‌های خیس خورده وارد بخش خرد کن می‌گردد.

مرحله چهارم : خرد كردن دانه | طرح توجیهی شیر سویا

دانه‌ها وارد مخزن دریافت و خرد کردن می‌گردند. در قسمت زیر این مخزن دو الکترو موتور وجود دارد که در هر کدام تیغه‌هایی تعبیه شده است. دانه‌ها به کمک آب از مخرن خرد کن به سمت تیغه‌ها حرکت می‌کنند و پس از خرد شدن از صافی عبور می‌کنند. آنچه از صافی عبور می‌کند یک محلول عصاره مانند ( slurry ) است. به دلیل فعال شدن آنزیم در دانه‌های خرد شده، عمل آنزيم بری نیز به سرعت انجام می‌شود.

مرحله پنجم : بلانچينگ 

در عمل آنزیم بری، آنزيم‌های ليپوكسيژناز و بازدارنده تريپسين به وسیله تزريق بخار غیرفعال می‌شود. عصاره سویا وارد دستگاه شده و با استفاده از تزريق مداوم بخار (CONTINIOUS HEATERS) دمای آن به 120 درجه می‌رسد. عصاره خروجی داخل يک كوئل وارد می‌شود و پس از طی کردن مسير آن از بخش ديگر خارج می‌گردد که این فرآیند سه تا چهار دقیقه زمان نیاز دارد. حرکت در داخل کوئل باعث می‌شود دمای عصاره برای چند دقیقه در 120 درجه سانتی گراد باقی بماند.

مرحله ششم : بوگيری تحت خلا

در مرحله ششم طرح تولید شیر سویا slurry وارد دستگاه بوگير تحت خلا می‌شود. عصاره به طور کلی دارای یک بو مانند بوی لوبیا است، که هدف از این مرحله از بین بردن این بو می‌باشد. عصاره از قسمت بالایی وارد دستگاه بوگیر تحت خلا می‌شود و پس از خروج دارای دمایی برابر با 85 درجه سانتی گراد است. در نهایت slurry وارد اكستركتور می‌گردد. برای ثبت نام وام در بهین یاب کلیک کنید.

مرحله هفتم : استخراج عصاره از slurry

در این مرحله با جداسازی عصاره از slurry ، پودر سفید رنگی نیز به وجود می‌آید که به آن اکارا گفته می‌شود. این عمل توسط اكستركتورهای سانتريفيوژی انجام می‌شود. فرآیند جداسازی بدین صورت است که slurry وارد دستگاه شده و بر اثر حرکات سریع سانتريفوژی باعث جداسازی عصاره و اکارا می‌گردد. در این مرحله اکارا وارد مخازن اکارا می‌شود.

مرحله هشتم : فيلتراسيون

عصاره پروتئینی سویا و یا همان شیر سویا، مجدد از صافی موجود در قیف اکسترکتور دیگر عبور می‌کند، تا اکاراهای باقی مانده در آن نیز جدا شود. پس از پایین آمدن دمای شیر سویا تا 8 درجه سانتی گراد، در تانک‌های ذخیره شیر نگهداری می‌شوند.

مرحله نهم : شستشوی مجدد اكارا

در مرحله نهم طرح تولید شیر سویا برای اینکه در اکارا خروجی هیچ گونه شیر سویایی وجود نداشته باشد، مقداری آب داخل مخزن اکارا می‌ریزند و با استفاده از همزن، اكارا به سمت دو اكستركتور دیگر هدايت می‌شود. در این مرحله عصاره خروجی در واقع همان شیر سویای رقیق (Rewash) شده است که برای بالا بردن راندمان استخراج شير از دانه به تانگ باز می‌گردد. اکارایی هم که تولید شده با استفاده از فشار باد ايجاد شده توسط دستگاه BLOWER به سمت خروجی حرکت کرده و از چرخه خارج می‌شود.

مرحله دهم : فرمولاسيون محصول

در این مرحله برای شیر سویا از مواد مختلفی شامل اسانس، نمک، شكر، رنگ، پودر كاكائو، پودر قهوه، پايدار كننده‌ها و… استفاده می‌شود و پس از بالا بردن دمای شیر سویا و سپس میکس آن با مواد مذکور، به تانک نگهداری منتقل می‌گردد.

مرحله یازدهم : استريليزاسيون

از سيستم استريليزاسيون تزريق مستقيم ( Direct injection )، جهت استريليزاسيون شير سويا استفاده می‌شود. شیر وارد بالانس تانک شده و مرحله پيش گرم كن انجام می‌شود تا دمای شیر سویا به 80 درجه سانتی گراد برسد. این مرحله نهایتا 30 ثانیه طول می‌کشد و برای پایدار کردن پروتئین‌ها و جلوگیری از رسوب آن‌ها در مرحله بعد انجام می‌شود. سپس شیر وارد بخش استريليزاسيون نهايی می‌گردد. توسط بخار، دمای شیر سویا تا 140 درجه سانتی گراد افزایش می‌یابد. که در این مرحله نیز باید شیر 3 تا 4 دقیقه در این دما بماند و سپس وارد بخش خلا شود. در این بخش شیر سویا به دلیل شوک حرارتی تا دمای 65 درجه سانتی گراد خنک شده و سپس وارد همونايزر می‌شود.

مرحله دوازدهم : هموژنيزاسيون

گويچه‌های چربی خرد شده و شير سويا در این مرحله هموژن می‌شود. محصول هموژن شده مجدد وارد پیش گرم کن شده و دمای خود را به دمای شیر ورودی می‌دهد. در نهایت شیر سویا با دمای 24 درجه سانتی گراد وارد تانک اسپتيک می‌گردد.

مرحله سیزدهم : بسته بندی | طرح توجیهی تولید شیر سویا

از بسته بندی تتراپک که از 8 لایه تشکیل شده است، جهت بندی شیر سویا استفاده می‌شود. هر کدام از لایه‌ها شامل پلی اتيلن، آلومينيوم، چسب، كاغذ، چسب، كاغذ، چاپ، پلي اتيلن می‌باشد که وظیفه خاصی دارند. در نهایت رول کاغذی متشکل از این هشت لایه توسط آب اکسیژنه به شکل پاکت در می‌آید و با شیر سویا پر شده و بسته بندی کامل می‌شود. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

ماشین آلات مورد نیاز

همانطور که مراحل مختلف تولید شیر سویا در طرح تولید شیر سویا را مطالعه کردید، برای هر مرحله نیاز به ماشین و ابزار آلات مخصوص می‌باشد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است :

  • Soaking tank ( مخزن خیساندن سویا )
  • Fine grinding machine ( دستگاه آسیاب کردن سویا )
  • Mixing tank ( مخزن مخلوط کن)
  • Double Filter ( فیلتر دو گانه )
  • Vacuum degasser ( انژکتور خلاء )
  • Buffer tank ( مخزن حائل )
  • و…

خدمات قابل ارائه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح تولید شیر سویا و طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره