طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید کره گیاهی مارگارین

طبق آمار موجود در طرح تولید کره گیاهی و پیش‌بینی‌ها، واردات کره کشور چین در سال 2021 با 14درصد افزایش به 140 هزار تن برسد که 73000تن از آن را از آمریکا وارد نماید. چین در حال حاضر  به بزرگترین بازار واردات کره در جهان تبدیل شده است. طی چند سال گذشته تا اکتبر سال 2020، واردات کره در چین رشد کرد و مصرف سالیانه جهان نیز به دلیل استفاده گسترده از کره در تولید نان و محصولات آردبر و همچنین در پخت و پز خانگی رشد کرده است. واردات محصولات لبنی اتحادیه اروپا نیز تا اواخر سال 2019 دارای 2درصد افزایش بوده است که بیشتر این کره را از ایرلند وارد کرده‌اند، واردات کره از هند نیز تا اکتبر تقریباً دو برابر و به 10200 تن رسیده است. در ادامه طرح توید کره گیاهی را بر اساس موقعیت کشورمان بررسی کرده‌ایم. برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

معرفی مارگارین

مارگارین در طرح تولید کره گیاهی، محصولی ناشی از فرایند امولسیونی ترکیب آب و روغن  است که در آن طی فرایند  قطره آب  و بصورت پیوسته  در چربی محصول  پراکنده و محصور شده است و بسته به نوع  کاربرد و نیازبازار مصرف انواع مارگارین با  ترکیب‌های متفاوتی از روغن و چربی  بر اساس امولیسون سازی تولید می‌شود.

انواع محصول

با توجه به توسعه صنایع غذایی و تکنولوژی های آن امکان تنوع پذیری تولید متناسب با ویژگی های مورد انتظار از مارگارین گسترش یافت برای نمونه مارگارین‌های دارای مقدار کمتر چربی اشباع شده و اسیدهای چرب ترانس نرم تر بوده و  بلحاظ کالری و میزان چربی متنوع می‌باشند. مارگارین رژیمی نرم  و در حدود چهل درصد چربی دارد و ماگارین نرم دارای میزان  کالری دوبرابری نسبت به نمونه قبل و  میزان هیدروژنه شدن کمتر نسبت به ماگارین عادی  است. ماگارین  ساخته شده از انواع روغن نبانی بعضاً هیدروژنه شده، مواد نگهدارنده، شیر کم چربی و آب بهمراه ویتامین‌های مفید A و D را می توان  براساس نوع مصرف و کاربرد دسته بندی نمود همانند ماگارین های با  خاصیت کشسانی بیشتر، ماگارین‌های مورد استفاده در صنایع غذایی آردبر وقنادی‌ها، ماگارین مخصوص تولید کرم های خوراکی و سرخ کردنی‌ها و …

طرح تولید کره گیاهی

فواید مارگارین

در ماگارین مورد بحث در طرح تولید کره گیاهی، بدلیل استفاده از روغن‌های نباتی بطور طبیعی رنگ  آن سفید مایل به زرد کم­رنگ می باشد.  بیشترین مزیت آن را می‌توان  وجود چربی‌­های چند رشته ای اشباع‌ نشده همانند امگا 3 و امگا 6 در آن دانست که موجب کاهش کلسترول خون و پایین آمدن احتمال ابتلا به  بیماری‌های  قلبی و عروقی می‌شود. کره حیوانی و مارگارین از نظر میزان کالری باهم تفاوت زیادی ندارند کره حیوانی برخی از چربی‌­های طبیعی را دارد که برای محکم شدن استخوان‌­ها مفید هستند. جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف کلیک کنید.

طرح تولید کره گیاهی | كد ISIC محصول

مطابق طبقه بندی وزارت صنعت معدن و تجارت محصولات مرتبط با كره گياهی در طرح تولید کره گیاهی دارای كدهای ايسيک به صورت زير هستند:

کد آیسیک محصول
1514512409 مارگارين مايع
1520512777 كره پاستوريزه مخلوط از كره حيواني و روغن گياهي اسپريد (پخش پذير)
1514512408 مارگارين جامد
1520412709 انواع كره پاستوريزه
1520412717 كره مخلوط از كره حيوانی و روغن گياهی

بررسی استانداردهای اجباری محصول | طرح تولید کره گیاهی

با مراجعه به فهرست استانداردهای ملی موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتی ايران ضمن رعایت استاندارهای عمومی صنایع غذایی استاندارهای ویژه تولید به شرح ذیل تدوین شده‌اند.

  • مارگارین (کره نباتی) – ویژگی‌های میکروبی شماره استاندارد 5637
  • روغن‌ها و چربی‌های حیوانی و گیاهی – مارگارین (کره نباتی) شماره استاندارد 7513
  • کره گیاهی (مارگارین) – ویژگی‌ها و روش‌های آزمون شماره استناندارد  143
  • کره گیاهی (مارگارین) اندازه‌گیری ویتامین A روش آزمون شماره استاندارد 8814

معرفی موارد مصرف و كاربرد مارگارین | طرح تولید مارگارین

مارگارین مورد بررسی در این طرح به شکل جامد و مایع در دسته روغن و چربی‌ها مورد مصرف خانوار، بنگاه‌های صنعتی تولید مواد غذایی، قنادی‌ها و صنایع آردبر مورد استفاده قرار می‌­گیرد، از این ­رو محصول مورد بررسی هم ماهیتی مصرفی و هم واسطه‌ای دارد.

طرح تولید کره گیاهی | بررسی میزان مصرف محصول

با توجه به اطلاعات موجود در طرح تولید کره گیاهی مصرف سرانه انواع روغن نباتی در ایران حدود 18کیلوگرم برآورد شده است که به دو شیوه مصرف مستقیم در محیط خانوار و به صورت غیرمستقیم از طریق خرید و مصرف در محصولات صنایع غذایی کیک و بیسکویت و شیرینی و شکلات و کنسرو می‌باشد. کره گياهی همانند كره حيوانی نیز به عنوان غذای انسان مورد استفاده قرار می‌گيرد. برای اطلاع از اصول کلی طرح توجیهی کلیک کنید.

بررسی كالاهای جايگزين کره گیاهی

كره گياهی يک ماده غذایی طبيعی و گياهی قابل جایگزین با محصولاتی همچون كره حيوانی که دارای کالری نسبتاً برابری هستند، قرار می‌گیرد. كره حیوانی متشکل از شير تازه گاو با 35درصد چربی، 51درصد آب و 5 درصد املاح شير می‌باشد. درحالی که كره گياهی از جامد كردن روغن‌های مايع با روش خاص و افرودن عطر و طعم كره بدست می‌آيد. کره گیاهی ارزان‌تر است و برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی مصرف كره گياهی توصيه می‌شود.

طرح تولید کره گیاهی | فرایند تولید مارگارین

به طور كلی فرايند توليد كره گياهی در طرح تولید کره گیاهی را می‌توان در دو مرحله به صورت زير تعريف كرد:

مرحله اول: توليد روغن از دانه‌های روغنی

مرحله دوم : توليد كره از روغن

در این طرح به منظور تناسب طرح با سرمايه‌گذاری صرفا مرحله دوم فرايند توليد يعنی مرحله توليد كره از روغن مورد نظر می‌باشد.

طرح تولید کره گیاهی | فرایند تولید مارگارین

مرحله نخست در فرايند توليد ماگارین آماده سازی مواد اولیه در دو فاز آب و چربی و افرودن مواد افزودنی به روغن همانند ويتامين‌ها، طعم دهنده‌ها، امولسيفايرها و ساير افرودنی‌هاست. مواد افرودنی در دمای 50 الی 60درجه سانتی‌گراد به روغن افزوده شده و پس از اختلاط فازی در دمای 70 تا 80 درجه پاستوريزه می‌گردد. پس از اين مرحله، مخلوط خنك شده، کریستالیزه شده و به بخش بسته‌بندی منتقل می‌گردد.

فارهای فرایند صنعتی تولید مارگارین

فاز چربی

در این فاز از طرح تولید کره گیاهی، از چربی­‌های مختلفی می‌توان در تهیه مارگارین استفاده نمود که می‌تواند به تناسب نوع مارگارین مخلوطی از چربی و روغن‌های متفاوت را بکار گرفت که در مرحله آماده‌سازی در شرایط دمایی برنامه ریزی شده، قبل از امولسیون سازی آماده تصفیه و در صورت لزوم هیدروژنه می‌شود.

فاز آبی

در این فاز شیر بدون چربی پاستوریزه شده با افزودن مایه لاکتیکی حالت تخمیر پیدا می‌کند و به آن موادی افزودنی همانند طعم ­دهنده و مکمل غذایی به همراه ویتامین A و D و نمک افزوده شده و در تانک ذخیره به خوبی مخلوط و هموژن می‌گردند.

فاز امولسیون سازی

استفاده از امولسیفایرها مارگارین را به صورتی درمی‌آورد که از آن بتوان برای سرخ کردن مواد غذایی نیز استفاده نمود. بدون اینکه آب متراکم موجود در آن به اطراف پاشیده شود، عوامل امولسیون کننده مورد استفاده در تولید مارگارین لستین، GMS و موثرترین امولسیفایرها نثبیت وضعیت کریستال­‌های آن سوربیتان منو استئارات و استرهای اسید سیتریک منو گلیسریدها می‌باشند. برای مشاهده سایر انواع طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی کلیک کنید.

فارهای فرایند صنعتی تولید مارگارین

طرح تولید کره گیاهی | زون‌های صنعتی تولید مارگارین

فرایند مارگارین و محصولات وابسته حاوی یک فاز آب و یک فاز چربی است بنابراین می‌تواند به عنوان فرایند امولسیونی آب در روغن تلقی می‌شود. امولسیون که در آن فاز آب به خوبی بصورت قطره و بصورت پیوسته در چربی محصول پراکنده شده است و بسته به نوع کاربرد محصول ترکیب فاز چربی طی فرآیند تولید بر اساس امولیسون سازی انتخاب می‌شود.

زون یک : فاز آماده سازی آب و چربی

مواد اولیه اغلب به صورت انبوه در این فاز آماده می‌شود، آب آشامیدنی مورد استفاده در فرایند باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد. کیفیت آب در مرغوبیت محصول نهایی بسیار تأثیر دارد. در فاز آبی غیر آب سایر مواد شامل نمک، پروتئین‌های شیر، شکر، تثبیت کننده‌ها (اسپردهای کاهش یافته و کم چربی)، مواد نگهدارنده و طعم دهنده‌های محلول در آب آماده سازی می‌شود.

زون 2 : آماده سازی امولسیون | طرح توجیهی تولید کره گیاهی

امولسیون سازی با انتقال و میکس روغن‌ها و چربی‌های مختلف تهیه می‌شود. اختلاط چربی‌های آماده شده با فازآبی در این مرحله انجام می‌شود. برای تکمیل مرحله چربی فامولسیفایر و سایر مواد افزودنی محلول در روغن به ترکیب چربی اضافه می‌شود. وقتی همه مواد تشکیل دهنده مرحله چربی به درستی مخلوط شدند به همراه مواد آماده شده در فاز آب به صورت کنترل شده وارد فاز ترکیب امولسیون تحت اختلاط فشرده می‌شود.

امولسیون سازی دارای سیستم سنجش جریان و توزین جرمی برای کنترل نسبت مواد اضافه شده به مخازن است. در این فاز برای اینکه بتوانید ازخط تبلور به طور مستمر در فرایند استفاده شود، از یک سیستم دو مخزنی برای تهیه امولسیون استفاده می‌شود. بنابراین در هر لحظه خط تبلور محصول از یک مخزن تغذیه می‌شود، در حالی که یک مخزن جانشینی به عنوان رزرو وجود دارد.

زون 2 : آماده سازی امولسیون

 زون 3:  پاستوریزاسیون

ورود مواد از مخزن با فرامولسیون سازی به طور مداوم از طریق یک مبدل حرارتی صفحه‌ای (PHE) دارای پمپ به مبدل حرارتی سطحی تحت فشار و پرفکتور جهت تبلور قبل از ورود به پاستوریزاسیون انتقال می‎‌یابد. فرآیند پاستوریزاسیون سبب مهار رشد باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها می‌شود، بنابراین ثبات میکروبیولوژیکی را بهبود می‌بخشد.

فرآیند پاستوریزاسیون پس از آماده سازی امولسیون در دمای 45-55 درجه سانتیگراد یک توالی گرمایش و نگهداری امولسیون در دمای 75-85 درجه سانتیگراد به مدت 16 ثانیه و سپس خنک کنندگی تا دمای 45-55 درجه سانتی گراد انجام می‌شود. برای ثبت نام وام در بهین یاب کلیک کنید.

زون 4 : چیلر، کریستال سازی و  ورزدادن محصول

امولسیون در طرح تولید کره گیاهی با استفاده پمپ پیستونی فشار قوی (HPP) به خط تبلور انتقال می‌یابد. خط تبلور برای تولید مارگارین و محصولات مرتبط معمولاً  از یک سیستم فشار قوی که توسط آمونیاک یا گاز فریون خنک کننده تشکیل شده (چیلر و دستگاه‌های روتور پینی کریستالیزر) در خط فراوری قرار می‌گیرند. شدت و زمان فراوری مورد نیاز برای ایجاد الاستسیته در محصولات پس از خط تبلور اعمال می‌شود. نقطه کلیدی در خط تبلور اعمال فشار بالا هم زمان با برودت محصول امولسیونی است.

زون 4 : چیلر، کریستال سازی و  ورزدادن محصول

در این سیستم امولسیون گرم به سرعت خنک و متبلور می‌شود. بلورهای چربی متبلور شده یک شبکه سه بعدی را تشکیل می‌دهند که در آن قطرات آب و روغن مایع به دام انداخته شده‌اند و در نتیجه محصولی با خاصیت منعطف نیمه جامد ساخته می‌شود. از آنجا که در خط تبلور معمولاً بیش از یک محصول تولید می‌شود، پرفکتور  اغلب از دو یا چند بخش یا لوله‌های خنک کننده به منظور انعطاف‌پذیر خط تبلور استفاده می‌کند. فرآیند تبلور و فراوری پس از آن تأثیر زیادی در مشخصات مارگارین نهایی و محصولات اسپریدی را دارد. پس از سرد شدن محصول در سیستم تیلور و پرفکتور کریستال‌های محصول را برای مدت زمان مشخصی ورز داده تا به یک شبکه سه بعدی مطلوب محصول برسند.

 زون  5:  سیستم پر کردن بسته بندی

دستگاه‌های بسته بندی و پر کننده مختلفی وجود دارد که در انتهای خط استفاده می‌شود. خطوط جدید تولید بدلیل حساسیت فرایند دارای PLC کنترل و تنظیم فرایند هستند که در ضمن کنترل و مانیتورینگ فرایند خط تولید، هنگام پردازش در صورت وجود خطا، هشدارها را به اپراتور ارسال می‌نماید.

 سیستم شتشو در محل CIP | طرح تولید کره گیاهی

براساس طرح تولید کره گیاهی، تمیزکننده خط تولید بحش ضروری فرایند احداث واحد تولید مارگارین است. یک  واحد مدرن مارگارین از زمان تولید مارگارین باید به طور منظم تمیز شود. برای حفظ بهداشت فرایند پاکیزگی از چربی‌ها و محصولات حاوی پروتئین، فواصل کوتاه تمیز کاری لازم است که از طریق محلول‌های تمیز کننده انجام شود. CIP دارای مخازن ذخیره ویژه فرایند است و یک راه حل سازگار با محیط زیست و اقتصادی پاکیزیگی صنایع غذایی است و در صورت نصب چندین خط تولید در یک کارخانه، امکان تنظیم مسیرهای تمیزکاری موازی CIP وجود دارد که کاهش قابل توجهی در زمان تمیز کردن و هزینه‌ها فراهم می‌آورد. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی های نگارش شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

 سیستم شتشو در محل CIP

پروانه بهره برداری انواع کره و روغن مایع وجامد مارگارین  تا سال 1400 در کشور
تعدادبنگاه سرمایه اشتغال ظرفیت واحد سنجش
39 40323883 9729 320150 تن

ظرفیت تولید عملی سال اول طرح

محصول ظرفیت تولید واحد
کره گیاهی 500 تن
کره حیوانی 500 تن

خدمات قابل ارائه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح تولید کره گیاهی و طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره