طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید شیشه خودرو

طرح تولید شیشه خودرو به عنوان قطعه مورد نیاز و ضروری برای اتومیبل سازی، لازم و سودآور است. تولید شیشه خودرو جزو صنعت های قطعه سازی اتومبیل محسوب می شود و ضمن توسعه صنعت خودروسازی سبب توسعه کشور نیز می گردد. در حال حاضر شیشه های خودرو با توجه به کاربرد و استفاده ای که در خودرو دارند به دو دسته شیشه های لمینت یا چند لایه ( Laminated ) و شیشه های سکوریت (Temper) تقسیم می شوند. هر کدام از این شیشه های خودرو دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که فرآیند تولید آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در زمینه تولید شیشه خودرو می باشید برای آشنایی با طرح تولید آن تا انتهای این مقاله همراه باشید. جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید

معرفی محصول

شیشه سازی از صنعت های بسیار قدیمی در جهان است که طی سال ها، پیشرفت بسیاری کرده است تا حدی که با زندگی انسان ها عجین شده است. سالانه نیمی از تولیدات شیشه مربوط به تولید شیشه های خودرو می باشد که در کارخانه های مختلف سراسر جهان با کیفیت های مختلفی تولید می شوند و در انواع مدل های خودرو به کارگرفته می شوند.

قیمت تمام شده یک خودرو به قطعه های مختلفی که در تولید آن به کار رفته است بستگی دارد؛ که تقریبا یک درصد از قیمت خودرو وابسته به شیشه ای می باشد که در آن استفاده می شود.

شیشه خودرو به دلیل حساسیت و ظرافتی که دارد از صنایع خاص در کشور است چراکه محصول نهایی علاوه بر داشتن زیبایی باید از ایمنی لازم نیز برخوردار باشد.

کارکرد اصلی شیشه‌ خودرو

شیشه خودرو در بدنه ماشین استفاده می شود و جزوی از نمای اتومبیل است. به طور کلی کارکرد اصلی شیشه خودرو به شرح موارد زیر است :

  • ایجاد دید مناسب برای راننده و دیگر سرنشنیان از محیط پیرامون
  • تامین ایمنی راننده و دیگر سرنشنینان در زمان وقوع حادثه و تصادف
  • ایجاد نمای مناسب برای خودرو

ماشین آلات تولید شیشه خودرو

شیشه خودرو با کیفیت دارای چه ویژگی هایی است ؟

به شیشه خودرویی که شفافیت بالایی داشته باشد و هیچ گونه اعوجاج و عیوبی بر روی آن نباشد؛ شیشه باکیفیت خودرو گفته می شود. البته تولید چنین شیشه ای از چالش های پیش روی تولید کنندگان نیز می باشد و کار چندان آسانی نیست.

دلیل این موضوع نیز این است که اغلب شیشه های خودرو شیشه های شکل داده شده هستند. برای ایجاد چنین حالتی در شیشه های تخت، باید آن ها را تحت دمای 70 درجه سانتی گراد قرار داد. اعمال چنین حرارتی به شیشه ها سب می شود که ریسک به وجود آمدن ایراد های اپتیکی و اعوجاج غیراستاندارد در شیشه بالا برود.

هر چه میزان انحنا و پیچیدگی های شیشه خودرو بیشتر باشد؛ ریسک ایجاد عیوب و اعوجاج در سطح شیشه نیز افزایش پیدا می کند. به همین دلیل تولید شیشه های خودرو در سطح استاندارد و بدون عیوب نیازمند دانش فنی بالا و همینطور تجهیزات و ماشین آلات مدرن می باشد.

میز  و تجهیزات برش شیشه

انواع شیشه خودرو از نظر ایمنی

اگر بخواهیم شیشه های خودرو را از نظر ایمنی بررسی کنیم، به طور کلی می توان آن را در دو دسته شیشه های سکوریت و شیشه های لمینت دسته بندی کرد.

معمولا تولید کنندگان انواع خودرو، شیشه عقب و جانبی خودرو را از نوع سکوریت و شیشه های جلو را از نوع چند لایه و لمینت قرار می دهند. در ادامه پیرامون هر یک توضیحاتی ارائه کرده ایم:

  • شیشه خودرو سکوریت : برای افزایش ایمنی در این دسته از شیشه ها از یک فرآیند و عملیات حرارتی استفاده شده است، در نتیجه شیشه های خودرو از نوع سکوریت دارای استحکام بالایی هستند. مقاومت شیشه سکوریت در برابر ضربه، حرارت و … پنج برابر بیشتر از شیشه های معمولی می باشد اما ضربات شدید و تصادف باعث شکستن و پاشش آن ها می گردد. قطعات ناشی از شکستن شیشه سکوریت بسیار کوچک و بدون لبه برنده می باشند؛ به همین دلیل صدمه ای به سرنشینان خودرو وارد نمی کنند.
  • شیشه خودرو لمینت : شیشه های لمینت چند لایه می باشند و متشکل از دو لایه شیشه و یک طلق بین آن ها هستند. در واقع طلقی که در تولید شیشه های لمینت به کار می رود، مانع از ورود اجسام خارجی به داخل اتومبیل و پاشش شیشه در زمان شکستن می گردد.  همینطور این طلق از انتقال صداهایی با فرکانس بالا، ورود اشعه یووی و تابش نور خورشید به داخل خودرو نیز جلوگیری می کند. در هنگام وارد شدن ضربه به این شیشه ها فقط سطح خارجی آسیب می بیند و در مواردی که آسیب دیدگی جزئی باشد، قابلیت ترمیم را دارد.

مزیت های استفاده از شیشه های خودرو ایمن

شیشه های لمینت و یا چند لایه با عنوان شیشه های ایمن نیز شناخته می شوند. در ادامه به برخی مزیت های استفاده از شیشه های ایمن در خودرو اشاره کرده ایم :

  • با استفاده از شیشه های خودرو لمینت، احتمال سرقت خودرو ها کاهش پیدا می کند؛ چراکه این شیشه ها به سختی می شکنند.
  • در صورتی که خودرو در حادثه و تصادف شدید قرار بگیرد و یا چپ کند، سرنشینان به خارج از خودرو پرت نمی شوند.
  • این شیشه ها تا بالای 95 درصد از ورود اشعه یووی به داخل خودرو جلوگیری می کنند.
  • شیشه های لمینت و یا چند لایه به عنوان یک عایق صوتی فرکانس های بالا نیز عمل می کنند.

در کنار تمامی مزایایی که نام بردیم، شیشه های لمینت و یا چند لایه یک عیب دارند و آن این است که اگر خودرو دچار حادثه ای همچون آتش سوزی شود و درهای خودرو قفل شوند، خروج سرنشینان با مشکل مواجه می شود. به همین دلیل بهتر است در اتومیبل هایی که شیشه های آن از نوع چند لایه هستند؛ چکش های مخصوص نیز قرار داده شود.

اهمیت استراتژیک تولید شیشه خودرو

خودرو سازی و تولید قطعات آن از صنایع مادر در هر کشوری محسوب می شود. شیشه خودرو نیز از قطعه های مورد استفاده برای تولید خودرو است. البته از این قطعه می توان به عنوان کالایی برای خدمات پس از فروش نیز استفاده کرد.

بنابراین اینطور می توان طرح توجیهی تولید شیشه خودرو را بررسی کرد که تولید این قطعه برای توسعه صنعت خودرو سازی در کشور الزامی می باشد و سبب توسعه کشور می شود.

سیستم خم شدن شیشه | ماشین آلات تولید شیشه خودرو

بررسی  بازار تقاضای برای شیشه خودرو درکشور

مهمترین بخش تقاضا برای شیشه های خودرو شامل شیشه های محافظتی عقب، جلو  و شیشه درب های خودرو می باشد. خورو سازهای داخلی و بخش های تعمیراتی شیشه های شکسته خودروهای بخش اصلی تقاضا را شکل می دهند.  لذا لازم است تگاهی اجمالی به آمار وضعیت موجود و ظرفیت های تولید انواع خودرو در کشور را داشته باشیم.  ایران 8/1 درصد وسایل نقلیه موتوری در جهان را دارا است تولید خودرو در سال 1401 نسبت به سال قبل 39 درصد افزایش یافت  در همین سال تولید انواع خودرو به یک میلیون و 348 هزار دستگاه رسید در دنیا به ازای هر پنج نفر یک وسیله نقلیه وجود دارد ولی در سال ۱۳۹۹ تعداد خودروهای کشور، یک وسیله نقلیه به ازای هر سه نفر است. درمجموع با کنار گذاشتن وسایل نقلیه کشاورزی، در سطح کشور نزدیک به 22 میلیون خودروی فعال و دارای پلاک نصب‌شده در کشور وجود دارد طبق آمارهای منتشر شده وزارت صمت، در سال 1400 با افت 2.9 درصدی نسبت به سال قبل تعداد 963 هزار و 179 دستگاه خودرو تولیدشده است که از این تعداد 868 هزار و 130 دستگاه خودرو سواری 79 هزار و 751 دستگاه وانت، تعداد 12 هزار و 382 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده، تعداد یک هزار و 74 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس و تعداد 674 دستگاه اتوبوس‌های بوده است.

سیستم خم شدن شیشه

فرآیند تولید شیشه خودرو

یکی از انواع شیشه خودرو پرکاربرد به خصوص در قسمت جلویی خودرو، شیشه های لمینت و یا چند لایه هستند. تولید شیشه خودرو از نوع چند لایه در چندین مرحله امکان پذیر است که در ادامه به آن پرداخته ایم.

  • مرحله اول : انتقال شیشه ها از انبار جهت بازرسی و برش زنی
  • مرحله دوم : جداسازی شیشه های ترک خورده و برش دیگر شیشه ها
  • مرحله سوم : پولیش و لبه گیری برای از بین بردن لبه های تیز شیشه در اثر برش
  • مرحله چهارم : اره عمومی و افقی
  • مرحله پنجم : شستشو
  • مرحله ششم : طلق گذاری
  • مرحله هفتم : اتوکلاو جهت اتصال بهتر طلق به شیشه
  • مرحله هشتم : بسته بندی

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز

برای تولید شیشه خودرو به برخی ماشین آلات و تجهیزات تولید شیشه خودرو  به شرح موارد زیر نیاز می باشد :

  • ماشین لبه گیر
  • میز برش شیشه
  • کوره خم
  • اتوکلاو
  • و …

قالب‌های خم  شیشه | ماشین آلات تولید شیشه خودرو

برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح تولید شیشه خودرو و سایر طرح توجیهی ها در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره