طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی نان صنعتی | خلاصه طرح تولید نان صنعتی از آرد کامل

نوشتن طرح توجیهی نان صنعتی با توجه به نیاز صنعت نان به بازنگری و بررسی تولید به لحاظ داشتن توجیه اقتصادی لازم و ضروری است. عرضه نان از خرید حبوباتی همانند گندم، جو و چاودار شروع شده و به تحویل نان به دست مردم می‌انجامد. نان در بسیاری از کشورها و ایران به عنوان یکی از منابع اصلی تامین غذای مردم مطرح است. بنابراین کیفیت، ضایعات و میزان تولید و مصرف و هر تغییر موثری در آن اثر مهم اقتصادی و بهداشتی را بر زندگی مردم دارد. اگر شما هم قصد اجرای طرح تولید نان صنعتی دارید، می توانید برای نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی نان صنعتی | معرفی محصول

امروزه نان در تنوع شکلی فراوان تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به نان لواش، نان سنگک، نان تافتون، نان بربری، نان حجیم، نان جو، نان تیره، نان پتیا، نان ترش، نان برنجی، نان زنجبیلی، نان فانتزی، نان کامل ( سبوس دار)، نان هات داگ، نان غنی شده، نان قهوه ای، نان مشهدی، نان میوه ای و غیره اشاره کرد.

هرکدام از این نان‌ها به لحاظ نوع آرد مورد استفاده، میزان مخمرها و همچنین فرایند پخت نسبت به همدیگر متفاوت هستند و در این میان نان‌های صنعتی به لحاظ قابلیت فرایندی تولید انبوه، تکرارپذیری کیفیت مناسب، کمیت و امکان تکنیکی کنترل مطلوب‌تر در شاخص‌های کنترلی خط تولید، مواد اولیه و افزودنی‌های مورد استفاده نسبت به نان‌های سنتی روند رو به رشدی در جهان دارد.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی کلیک کنید.

طرح توجیهی نان صنعتی | ویژگی‌های نان

غلات حدود ۵۰ درصد انرژی، ۵۰ درصد پروتئین و بخش اعظم ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز افراد جامعه را تامین می‌کند. گندم به عنوان یکی از غلات مورد مصرف در رژیم غذایی انسان، یک سوم از تولیدات غلات سراسر دنیا را در برمی‌گیرد.

پوسته خارجی گندم که تحت عنوان سبوس شناخته شده حدود ۱۵ درصد از وزن دانه را تشکیل می‌دهد و جداسازی سبوس از آرد گندم غالباً موجب کاهش کیفیت غذایی آن می‌شود. نان تهیه شده از آرد کامل، تقریباً دارای تمام ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن است. به واسطه غنی بودن از فیبر، با القای حس سیری از چاقی جلوگیری کرده و داروی شفا بخش یبوست است.

نان تهیه شده از آرد کامل سرشار از ویتامین E است که می‌تواند در تقویت هوش و افزایش قد کودکان در حال رشد، درمان ضعف اعصاب و کم خونی، جلوگیری از تشکیل سنگ های صفرا مفید باشد.

ویژگی های نان مورد نظر برای تولید

در این طرح انواع نان سبوس دار از آرد کامل، با تخمیر کامل تهیه و عرضه می‌گردد. فرآیند تخمیر در تولید محصولات بر پایه غلات کامل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از جمله مزایای آردهای کامل تولید آرد تک مرحله‌ای است. در این فرایند آسیاب گندم بدون سبوس‌گیری انجام می‌شود و دانه گندم به طور کامل آسیاب می‌شود. ریز، یکنواخت و همگن شدن سبوس دانه با سایر اجزاء دانه بهترین بستر را برای فرآیند تخمیر مناسب فراهم می‌کند.

فیبرهای غذایی موجود در آرد کامل به عنوان یکی از مهم‌ترین ترکیبات سلامتی بخش در رژیم غذایی انسان مطرح است. فیبر های غذایی اجزایی از سلول‌های گیاهی هستند که در برابر آنزیم‌های دستگاه گوارش انسان مقاومت می‌کنند. فیبرهای غذایی وظایف خود را در بدن از طریق مکانیسم‌های فیزیولوژیکی متعددی جهت تحریک سیستم ایمنی، تولید زنجیرهای کوتاه اسید چرب، کاهش میزان کالری، از بین بردن رادیکال‌های آزاد، حجم دادن به مواد غذایی و تسهیل انتقال سموم بدن از طریق دستگاه گوارش را انجام می‌دهند.

نقش بهبود دهنده ها در فرایند تولید

در فرایند عمل آوری خمیر نان نیازمند بهبوددهنده‌های آرد هستیم. بهبود دهنده‌ها ترکیباتی هستند که با ایجاد انعطاف‌پذیری و افزایش قدرت تحمل خمیر در کلیه مراحل تولید نان اعم از میکس کردن، تخمیر و پخت، سبب بهبود کیفی محصول نهایی می‌شوند.

بهبود دهنده‌ها به تولیدکنندگان نان‌های صنعتی کمک می‌کنند تا محصولی با حجم و شکل ظاهری بهتر را با قابلیت حفظ تازگی بیشتر و تأخیر در بیات شدن نان تولید نمایند. در فرایند تولید، نان باید دارای پخت متعادل، کافی و عاری از سوختگی باشد. نان ضمن داشت طعم و بوی خوشایند لازم است دارای ضخامت مطلوب، رنگ مناسب و عاری از صدمه دیدگی فیزیکی باشد. در نهایت باید استاندارهای شیمیایی فیزیکی بهداشت محصول غذایی را داشته باشد.

 مواد اولیه تولید نان صنعتی

مواد اولیه مورد نیاز تولید نان صنعتی از آرد کامل و یا آرد غنی شده با ویتامین‌ها و مواد مفید معدنی از غلاتی همانند گندم، جو، جو دو سر و چاودار، آب، مایه خمیر یا بهبود دهنده‌ها، مخمر، نمک طعام، شکر و مواد شیرین کننده، شیر خشک، روغن، مخمر مواد کمک پخت و افزودنی‌ها و تخم‌مرغ می‌باشد .

موارد کاربرد نان صنعتی

نان و محصولات آردبر مهم‌ترین منبع غذایی در تغذیه مردم ایران و تأمین کننده قسمت عمده کالری، پروتئین و ویتامین‌های گروه B بوده و از نظر مواد معدنی نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است. به طور کلی، نان یکی از اقلام پایه و اساسی در رژیم غذایی مردم است. مصرف سرانه نان در کشور 120 کیلوگرم گزارش شده است. در حالی که میانگین مصرف سرانه نان در کشورهای اتحادیه اروپا 68 کیلوگرم است که در مقایسه با کشور ما تفاوت چشمگیری دیده می‌شود.

البته بخش زیادی از نان‌های سنتی در کشور ما ضایع می‌شود. در چند سال اخیر مصرف نان به دلائل متعدد از جمله بالا رفتن هزینه سایر مواد غذایی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. بدیهی است جهت رفع نیازهای اساسی تغذیه‌ای مردم به ویژه اقشار کم درآمد باید از روش‌های بهینه تولید و عرضه استفاده گردد.

یکی از این راه‌ها تهیه نان‌هایی با ارزش غذایی بیشتر و قابلیت ماندگاری طولانی‌تر با حداقل ضایعات و حتی‌الامکان غنی شده با پروتئین، املاح و ویتامین‌ها است. لذا باید از یک سو با فرهنگ‌سازی معرفی و شناساندن نان خوب به مردم و آشنا ساختن افراد جامعه با ایرادات وارد بر تعدادی از نان‌های سنتی زمینه را برای استفاده بیشتر از نان‌های صنعتی در جامعه بیشتر فراهم نمود. از سوی دیگر امکان تولید نان به شکل صنعتی و مدرن و سالم فراهم‌تر گردد.

 دانش فنی و روش تولید  نان

تولید با استفاده از ماشین آلات صنعتی شامل خط تولید آرد کامل، فرگردان، میکسر، دستگاه‌های برش، دستگاه بسته‌بندی، دستگاه بخار، خمیرگیر، رول کن در یک فرآیند مشخص امکان تولید انواع مختلف نان حجیم، نیمه حجیم و مسطح را میسر می‌کند. درتولید نان به روش صنعتی کیفیت محصول بالاتر و هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده و نان تولیدی پایین‌تر می‌آید. با توجه به حساسیت موضوع نان به عنوان یک کالای استراتژیک، کلیه استانداردهای فرآیندی و بهداشتی باید در تولید مد نظر قرار گیرد.

طرح توجیهی نان صنعتی | خط تولید

در فرایند تولید نان‌های صنعتی عملیات تولید بصورت زنجیروار در مراحل متعدد وابسته، پشت سر هم و دارای تقدم و تاخر صورت می‌گیرد. در هر مرحله محصول تحویلی از مرحله قبل طی عملیات فرآوری تکمیل‌تر می‌گردد. در نتیجه در یک خط تولید صنعتی مراحل مختلف فرآوری به شرح ذیل از تولید آرد تا بسته‌بندی نان وابسته به هم هستند.

تولید و آماده سازی آرد

اولین مرحله خط تولید نان‌های صنعتی تولید آرد یک مرحله‌ای کامل و آماده‌سازی آرد می‌باشد. در آماده‌سازی آرد الک کردن و اختلاط آرد به همراه رساندن درجه حرارت آن به حد مطلوب انجام می شود. در طی این فرایند ضمن جداسازی ناخالصی‌های احتمالی و کاهش رطوبت آرد، ذرات آرد به هم چسبیده نیز جدا شده و امکان کپک زدگی هم کاهش می‌باید.

به همین منظور از دستگاه الک مجهز به ویبراتور که مشتمل بر چند الک روی هم استفاده می‌شود. با توجه به فرمول اختلاط آردهای مختلف به منظور ایجاد یکنواختی و بهبود کیفیت آرد مورد نیاز تهیه نان در هر مرحله از ورودی سیلوهای جداگانه به همراه مواد بهبوددهنده با رعایت نسبت اختلاط توسط فیدرهای کنترل شده وارد خط تولید خمیر نان می‌شود. جهت دستیابی به خمیری مناسب لازم است حرارت آرد کامل و آب مورد نیاز رگوله و تنظیم شود.

آماده سازی و مخلوط کردن خمیر

روش مخلوط مواد اولیه جهت تهیه خمیر، به نوع نان و مشخصات مورد نیاز محصول بستگی دارد. ظرفیت و نوع مخلوط کن باید براساس بالانس خط تولید و نوع نان تولیدی در نظر گرفته شود. در فرایند اختلاط سریع پچ آماده شده با آب، ذرات و اجزاء آرد همگن، یکنواخت، حل و متورم می‌شوند.

پوک کردن خمیر

عوامل داخلی موجود درخمیر نان سبب تولید گاز می‌شود، این گاز به صورت حباب‌های ریز در کل حجم خمیرنان پخش شده و سبب پف دار شدن نان تولید می‌شود. عمل ورز دادن خمیر را پوک کردن خمیر می‌گویند.

چانه گیری و پخت

بعد از آماده شدن خمیر در بخش اختلاط به منظور دستیابی به نان مورد نظر ضمن انجام فرایندهای مغز دار کردن در صورت لزوم با توزین و تقسیم خمیر آماده شده نهایی به شکل چانه‌های مورد نظر خمیر آماده شده برای بریدن و توزین به دستگاه چانه‌گیر اتوماتیک وارد می‌شود. در این مرحله پس از آماده سازی رویه چانه‌های مسطح یا فرم داده شده به صورت آماده به فرایند پخت وارد و پس از اتمام فرایند پخت نان در فرهای ویژه یا تونل پخت در دما و شرایط ترمودینامیکی مناسب (بسته به نوع نان) وارد فرایند سرد و بسته بندی می‌شود.

سرد کردن و بسته بندی

محصول پس از خنک کاری به منظور حفظ بهداشت و کیفیت کالا از نظر مصرف کننده مطابق استاندارهای نگهداری محصول شامل دما، رطوبت و نوع مواد بسته‌بندی سلولزی، پلیمری یا فلزی همانند کاغذ، مقوا، سلفون و آلومینیوم بسته‌بندی می‌شوند.

طرح توجیهی نان صنعتی | بررسی بازار و رقبا

براساس آمار‌های فائو، هر ایرانی سالانه ١٦٧,٦کیلوگرم گندم، تقریبا معادل ٢.٥ برابر بیشتر از میانگین جهانی گندم مصرف می‌کند. براساس آمار اعلام شده کشورهای آلمان و اتریش سالانه ٨٠ کیلوگرم، فرانسه ٥١ کیلوگرم، انگلیس، ایرلند و آمریکا کمتر از ٥٠ کیلوگرم نان مصرف می‌کنند.

ایرانی ها با مصرف حدوده 120 کیلوگرم نان در سال یکی از رکوردداران جهان به شمار می‌آیند. برای این میزان از مصرف در ایران سالانه حدود 10 میلیون تن انواع نان تولید می‌شود که از این میزان تا پایان سال 1398 تعداد 650 بنگاه صنعتی با نزدیک به 20000 نفر اشتغال و سرمایه گذاری 12588 میلیارد ریال در کشور با ظرفیت تولید 85000 تن نان صنعتی را بر عهده دارند. حدود 115 برابر این ظرفیت نان‌های  سنتی است که در کشور تولید می‌شود. از این میزان تولید تا رسیدن به سفره خانوار ١٥ تا ٢٠درصد آن ضایعات می‌شود و ضرری بیش از 2هزارمیلیارد تومانی به کشور وارد می‌کند.

بازار مصرف این‌ گونه محصولات عموماً در شهرهای بزرگ‌تر که ذخیره زمان برای مردم مهم‌تر است دامنه مصرف بالاتری نسبت به شهرهای کوچک و روستاها دارد. به همین دلیل استقرار این گونه واحدها غالبا در جوار مراکز پر جمعیت و مراکز استان‌های بزرگ موجه‌تر است. نان‌های صنعتی در تمامی ایام روز از طریق شبکه فروش كليه فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره ای و حتی سوپر ماركت‌ها می‌توان در دسترس مشتريان قرار داد.

طرح توجیهی نان صنعتی | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس  مطالعات انجام شده احداث یک واحد با حداقل ظرفیت اقتصادی 3000 تن انواع نان معادل 103 میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز دارد. نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری با احتساب 300 روز فعالیت سالانه نزدیک به ۳ سال برگشت سرمایه اولیه خود را خواهد داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد ارائه شده است. بدیهی است با گذشت زمان و تغییر شرایط اقتصادی لازم به مطالعات به روز جهت پیش امکاسنجی وجود دارد.

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 3000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) 1200 متر مربع
3 دستگاههای  خرید  داخلی و خارجی 37799 میلیون ریال

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 79,019
2 سرمایه گذاری  درگردش 24,371
3 کل سرمایه گذاری 103,391
4 هزینه تولید سالیانه 93,658

   شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR 31/1  درصد
دوره برگشت سرمایه 3/07

طرح توجیهی نان صنعتی | مزایای اجرای طرح

نان صنعتی با توجه به ضایعات زیاد تولید در روش تولید سنتی نان، قیمت تمام شده بالاتر و کیفیت پایین‌تر محصول ضرر مالی فراوانی را نصیب کشور نموده است. با توجه به در دسترس بودن تکتولوژی‌های موجود جایگزینی تدریجی نان صنعتی؛ به عنوان یک الزام اقتصادی می‌تواند مورد حمایت دولت قرار گیرد. این مخصول بسته به سطح اتوماسیون می‌تواند با کمترین نیروی انسانی به نسبت روش‌های سنتی راه اندازی شده و بهره‌وری منابع را به همراه داشته باشد.  امتیازات فوق به موازات تقاضای رو به گسترش در مراکز جمعیتی بزرگ کشور جذابیت قابل قبولی برای سرمایه‌گذاری را بر اساس نقاط قوت ذیل به همراه دارد:

  1. سودآوری، بازدهی و دوره برگشت مناسب سرمایه­‌گذاری
  2. مصرف رو به گسترش به عنوان کالای جایگزین نان‌های سنتی و هم به عنوان تولید نان‌های جدید
  3. امکان استفاده از زنجیره‌های بزرگ فروشگاهی عرضه کالا در کشور برای فروش محصولات
  4. عدم نیاز به نیروی انسانی زیاد
  5. امکان ارتقا سطح تکنولوژی و اتوماسیون خط تولید جهت افزایش ظرفیت تولید و ایجاد تنوع در تولید
  6. امکان تامین مالی و حمایت دولتی در راستای کاهش ضايعات نان صنعتی
  7. امکان تامين به موقع و همچنين وافر مواد اوليه
  8. امکان استفاده از معافیت مالیاتی و نرخ بهره پایین تسهیلات در زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری

نتایج  مطالعات فنی ، اقتصادی و مالی

اخذ مجوزهای لازم و تامین زیر ساخت بر اساس پلان‌های مهندسی حوزه‌های ساختمانی، صنعتی، مکانیکال و الکتریکی و به صورت قانونی فراهم شده است. وجود حمایت‌های مدیریت شده برای جایگزین نان‌های سنتی با نان‌های صنعتی و تغییر ذایقه مصرف‌کنندگان با توجه به امکان تولید محصولات جدید و امکان کاهش ضایعات نان در سطح کشور؛ راه اندازی این طرح را در ظرفیت‌های مختلف اقتصادی در دستور کار قرار داده است. برای این کار لازم است جهت اخذ مشاوره و اطلاعات در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی اولیه طرح توجیهی تا پیاده سازی و به بهره‌برداری رساندن آن از کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

برای ثبت نام وام در بهین یاب کلیک کنید.

جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف کلیک کنید.

خدمات قابل ارائه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره