ایده های سرمایه گذاریسرمایه گذاریطرح توجیهیطرح توجیهی صنعتیفرصت سرمایه گذاری

طرح توجیهی تولید چیپس سیب زمینی

آیا هنور تولید چیپس دارای توجیه اقتصادی است؟ طرح توجیهی تولید چیپس توسط چه کسانی باید نوشته شود؟ یکی از عوامل مهم ایحاد مزیت رقابتی در تولید و فروش محصولات صنعتی استفاده بهینه ازمزیت‌های نسبی کشور و منطقه است. ایران با تولید بیش از 5 میلیون تن سیب زمینی در سال بعد از کشورهایی همانند چین و هندوستان در مقام سیزدهم تولیدکنندگان جهان قرار دارد. وجود مواد اولیه و تکنولوژی مناسب تولید در کشور زمینه‌ای فراهم کرده تا با منابع کافی و مدیریت کارا در بازار حضوری سودمندی داشت. با این حال برای شروع چنین پروژه‌ای باید مطالعات لازم انجام شود، کارشناسان کاردوک با تجربه چندین ساله در انواع پروژه‌های صنعتی و غیرصنعتی می‌توانند به شما جهت شروع کار و طرح توجیهی خدمات ارائه دهند. در ادامه خلاصه ای از طرح تولید چیپس آورده شده است.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی تولید چیپس | معرفی محصول

چیپس بسته‌بندی شده با کد آیسیک 1513412460 سیب زمینی‌های برش و سرخ شده در محیط روغن است که به صورت برگ مانند تهیه می‌شود. این محصول به دو صورت ساده و چاشنی‌دار تولید می‌گردد، در نوع اول برای طعم دادن از نمک استفاده می‌شود، چیپس‌های طعم‌دار علاوه بر نمک با ادویه‌های مجاز طعم‌دار می‌شوند. در صورت نیاز به تغییر و خوش رنگ کردن فراورده الزام به استفاده از رنگ‌های مجاز طبیعی باید رعایت شود.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید چیپس | ویژگی‌های محصول

تولید چیپس مشمول اخذ و رعایت ضوابط استاندارد شماره ملی شماره 3764 است که بر کیفیت و فرایند تولید آن نظارت می‌کند. براساس مصوبات قانونی ادارات نظارت بر غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عرضه چیپس سیب زمینی به صورت فله در کشور بدلیل ضرورت رعایت  استادندارهای تولید و بهداشت محصول ممنوع شده است.

عرضه این محصول الزاما باید در بسته بندی‌هایی باشد که امکان نفود عوامل خارجی به داخل آن همانند رطوبت، نور و بو وجود نداشته باشد و از داخل بسته نیز چیزی به بیرون خارج نشود. طعم و رنگ آن باید از استانداردها تبعیت نماید. برای دستیابی به کیفیت مناسب چیپس باید عاری از وجود هر گونه قارچ زدگی و خرابی باشد و از كمترين تعداد گره و حفره سطحی برخوردار بوده و ظاهر و یا داخل سیب زمینی‌ها سالم باشد.

بر روی بسته‌بندی چیپس نام برند، نوع محصول، نام و نشانی تولیدکننده، علامت تجاری و شماره سریال تولید، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به انضمام قیمت فروش و تاریخ تولید، تاریخ انقضای قابلیت مصرف و وزن خالص محصول باید درج شده باشد.

طرح توجیهی تولید چیپس | کالاهای جايگزين و رقیب

فرنچ فرایز و چیپس خشک شده میوه‌ها و انواع فرآورده‌های حجیم شده بر پایه ذرت همانند؛ پفک، پاپ کورن، انواع تنقلات خشکبار نیز می‌تواند به عنوان کالاهای جایگزین باشد.

طرح توجیهی تولید چیپس | موارد کاربرد

از انواع چیپس در طعم‌های متفاوت هم به عنوان تنقلات و هم به عنوان کمک غذا استفاده می‌شود.

طرح توجیهی تولید چیپس | دانش فنی پروژه و روش تولید محصول

سیب زمینی مرغوب ابتدا در آب شسته می‌شود، سپس به بخش پوست كنی منتقل می‌گردد. تراش نازک پوست سيب زمينی در دستگاه‌های سايش، ضايعات سيب زمينی را تا 4 درصد کاهش داده، در ادامه سيب‌زمينی پوست كنده شده از طریق هاپر به درون دستگاه برش سرازير شده و در محوطه آب برش داده می‌شود تا نشاسته از اسلایس‌ها با جريان دائمی آب شسته شده و در هنگام سرخ شدن به هم نچسبند.

تعیین شکل و ضخامت برش تراشه‌ها به جنس (نوع) سيب‌زمينی، زمان ماندگاری در انبار، میزان آماس سيب‌زمينی وابسته است كه معمولا بين یک الی سه ميلي‌متر متغیر می‌باشد. در این بخش نیز در طول برش یک درصد از وزن سیب‌زمینی کاهش می‌یابد. سیب‌زمینی برش خورده شده به صورت اسلایس قبل از سرخ شدن به دستگاه بلانچر منتقل می‌شود. در این دستگاه در دو مرحله، محصول داخل آب گرم و آب سرد قرار می‌گیرد. این شوک وارد شده باعث ترد شدن محصول در مرحله سرخ کردن می‌شود.

اسلایس خشک شده و با رطوبت تنظیم شده ضمن ضدعفونی شدن و رنگبری در محلول‌های مجاز وارد مرحله سرخ شدن می‌شود. چیپس سرخ و برشته شده بعد از روغن‌گیری به شکل ورقه ورقه شده در آمده و پس از آن سیب‌زمینی به دستگاه بلانچر منتقل می‌شود. در این مرحله توسط نوار نقاله به داخل دستگاه‌های نمک و طعم‌زنی هدایت می‌گردد. در نهایت پس از خشک و سرد شدن به سمت دستگاه بسته‌بندی با وزن 50 الی 220 گرمی در محیط گاز خنثی انتقال می‌یابد.

طرح توجیهی تولید چیپس | ماشین آلات و تجهیزات خط تولید

ماشین آلات و تجهیزات تولیدی مورد نیاز تولید چیپس سیب‌زمینی عبارتند از:

دستگاه شستشوی سیب زمینی

دارای شاسی و بدنه از جنس تمام استیل صنایع غدایی جهت عملیات شستشوی سیب‌زمینی دارای باله‌های گردشی و سیستم ضدعفونی سیب زمینی.

الاواتور و پوست کن سیب زمینی

الواتور برای انتقال سیب‌زمینی خام شسته شده به دستگاه پوست کن می‌باشد. جنس دستگاه‌ها استیل است.

دستگاه پوست کن سیب زمینی

دستگاه پوست کن با تکنولوزی سایشی دارای مخزن مخصوص بوده و وظیفه جداسازی پوست از سیب‌زمینی را به عهده دارد.

سیستم بازبینی سیب زمینی

این مرحله جهت کنترل سیب‌زمینی‌ها قبل از برش خوردن می‌باشد.

هاپر اسلایس سیب زمینی

سیب‌زمینی پس از بازبینی از طریق بالابر و قیف هدایت به دستگاه برش زن منتقل می‌شود.

دستگاه اسلایسر سیب زمینی

دستگاه برش زن سیب زمینی به شکل ورقه‌های مد دارای یک محور ده تیغه دوار می‌باشد.

دستگاه بلانچر سیب زمینی

در این سیستم اسلایس‌های سیب‌زمینی‌ها شسته شده و شرایط ایجاد می‌شود که در مرحله پخت بهم نچسبند.

دستگاه سرخ کن سیب زمینی

فرایر سیب زمینی سرخ کردن و پخت اسلایس‌های سیب زمینی را به شیوه غوطه وری انجام می‌دهد.

دستگاه جداسازی روغن

دستگاه  انتقال روغن‌گیری جهت جداسازی روغن از سیب‌زمینی سرخ شده  به کار می‌رود. در این دستگاه روغن‌های بازیابی شده از چیپس به مخزن دستگاه هدایت می‌شود.

دستگاه طعم دهنده چیپس

چیپس سیب‌زمینی بعد از سرخ شدن برای طعم‌دار شدن به این دستگاه منتقل می‌شود.

سیستم بسته بتدی چیپس

در این سیستم از بالابر توزین‌دار مشتمل بر ظرف‌های خاص جهت انتقال چبپس به دستگاه بسته‌بندی مجهز به سنسورهای الکترونیکی و PLC استفاده می‌شود که در آن ضمن پرکردن و دوخت بسته با محصول داخل آن را با گاز خنثی ازت پر می‌کند. سیستم بسته‌بندی مجهز به جت پرینت درج مشخصات قیمت و تاربخ روی بسته‌ها می‌باشد. محصول تولید خروجی از دستگاه بسته در کارتن‌های آماده حمل به انبار و بازار قرار می‌گیرد.

طرح توجیهی تولید چیپس | بررسی بازار و رقبا

تا پایان سال 1398  تعداد 74 واحد صنعتی با اشتغال 3856 با ظرفیت اسمی  123975تن چيپس سيب‌زمينی در طعم‌های مختلف در کشور در حال فعالیت می‌باشند. در این طرح با تحقیقات بازار و محاسبه مصرف داخلی براساس مجموع عرضه داخلی و واردات و کم کردن از میان صادرات در طول یک دهه گذشته و با پیش‌بینی تقاضای 5 سال آینده و تحلیل موازنه مطالعه تولید در 5 سال گذشته میزان واقعی تفاضا مشخص شده است؛ براین اساس این طرح در راستای پاسخگویی به مازاد کمبود تولید محصول در آینده ارایه گردیده است.

با این توضیح که نسبت تبدیل جوازهای تاسیس صادره به پروانه بهره‌برداری اندک بوده و از 684 مجوز تاسیس صنعتی صادره تنها 23 واحد در راستای عرضه داخلی با ظرفیت اسمی 47110 در حال فعالیت هستند. بنابراین در صورت رفع موانع پیشرو در طول پنج سال آینده بخشی از مازاد ظرفیت تولیدی مورد نیاز را تامین نمایند.

تعداد کل جواز تاسیس های صادره کشور 684
جواز تاسیس  بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی
تعداد سرمایه اشتغال محصول کد آیسیک ظرفیت واحد
23 4569346 1714 چيپس سيب زميني 1513412460 47110 تن
تعداد پروانه بهره برداری صادره کشور تا پایان سال 1398
تعداد سرمایه اشتغال محصول کد آیسیک ظرفیت واحد
74 5582763 3856 چيپس سيب زميني 1513412460 123975 تن

طرح توجیهی تولید چیپس | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد تولید چیپس سیب زمینی در سال جاری با ظرفیت اقتصادی حدود 59 میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه گذاری بیشتر از 34 درصد بوده و در کمتر از 3 سال بعد از به تولید رسیدن سرمایه اولیه برگشت خواهد شد. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت عملی تولید 300 تن در سال ارائه شده است:

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 1500 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی و روباز 720 متر مربع
3 ماشین آلات  صنعتی 1329 میلیون ریال

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 33,454
2 سرمایه گذاری  درگردش 5,648
3 کل سرمایه گذاری 39,103
4 هزینه تولید سالیانه 29273

شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR 34
دوره برگشت سرمایه 2/49
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 41/8

طرح توجیهی تولید چیپس | مزایای اجرای طرح

  • کاربرد گسترده و رو به رشد محصولات طرح (وجود تفاضای مستمر)
  • سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه گذاری
  • امکان صادرات این محصول در صورتی که استانداردهای لازم و تکنولوژی مناسب در تنوع بخشی به تولیدات استفاده شود.
  • امکان دسترسی به سازندگان داخلی جهت تولید ماشین‌آلات با کیفیت مطلوب

طرح توجیهی تولید چیپس | نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

شاخص‌های مالی و اقتصادی برگرفته از محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert  و برمبنای طرح توجیهی استخراج شده وضعيت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید چیپس با کیفیت نشان می‌دهد. به دلیل  وجود تقاضای مازاد در طول چند سال اول زمينه بسيار مساعدی برای ایجاد اين واحد فراهم است.

جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده‌سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و باتجربه کاردوک کمک بگیرید. برای اطلاع از نحوه نوشتن طرح توجیهی و دریافت خدمت از کارشناسان کاردوک کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • انجام ثبت نام و تمام خدمات مربوط به سامانه بهین یاب
  • انجام طرح ها و ثبت های مربوط به ثبت نام وام در بهین یاب
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید کاشی سرامیکی مختلف
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه ،لعاب و انگوب
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی تولید کاشی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره