طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید اسنک برنج

طرح تولید اسنک برنج پیش از اجرای پروژه توسط کارشناسان مجرب طراحی و نوشته می شود. برنج از گیاهان مغذی است که در رژیم غذایی اغلب ایرانیان جای دارد و به عنوان یک غذای کامل در وعده های اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. اسنک برنج تولید شده از برنج نیز به عنوان یک میان وعده مغذی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که علاقه مند هستید از جوانب مختلف طرح تولید اسنک برنج مطلع شوید، تا انتهای این مقاله از سایت کاردوک همراه ما باشید. جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

معرفی محصول | طرح تولید اسنک برنج

اسنک برنج وعده های غذایی کوچکی هستند که از آن ها در میان وعده های غذایی اصلی استفاده می شود. به طور کلی اسنک به غذاهایی گفته می شود که به عنوان یکی از وعده های اصلی شامل صبحانه، ناهار و یا شام استفاده نمی شود و میان وعده ای است که به صورت موقتی گرسنگی را برطرف می کند و انرژی کمی را برای مصرف کننده به همراه دارد.

فرآیند تولید اسنک ها به گونه ای است که می توان آن ها را برای مدت زمان طولانی تری نگهداری کرد و زود فاسد نمی شوند. از همین رو در ترکیب اسنک ها از انواع مواد نگهدارنده، شیرین کننده ها و مواد افزودنی دلخواه شامل شکلات، بادام زمینی، انواع اسانس ها و … استفاده می شود.

در طبقه بندی غذایی، اسنک ها در میان غذاهای فاقد مواد مغذی دسته بندی می شوند؛ به این ترتیب می توان گفت که اسنک ها ارزش غذایی بالایی ندارند و در تغذیه و سلامتی افراد نقشی را ایفا نمی کنند. اما با این حال نیز بازار فروش محصولات اسنکی بسیار پر رونق است.

کلیات گیاه شناسی برنج

برنج از گیاهان تک لپه است که در مناطق گرم و مرطوب رشد می کند. ساقه این گیاه راست و دارای برگ های بزرگ و نوک تیز است. هر سنبلک برنج دارای یک دنباله کوتاه و یک گل می باشد.

میوه این گیاه به شکل خوشه ای متشکل از سنبلک ها در انتهای ساقه قرار می گیرد و یک دانه برنج که شلتوک نام دارد در آن وجود دارد. برنج از غلات مهم است و غذای اصلی مردم را تشکیل می دهد. منشاء برنج از آسیا می باشد و در حدود سه هزار قبل از میلاد، در هند و چین زراعت می شده است.

برنج دارای انواع مختلفی است که تا کنون 150 نوع مختلف از آن شناسایی شده است. نمونه های مرغوب برنج در کشور ما در شمال و جنوب ایران و همینطور نواحی گرمسیر فارس و اصفهان کاشته می شوند.

از رایج ترین برنج ها که دانه ای کشیده ای و باریک دارد، برنج صدری است؛ همینطور نوع دیگری از برنج ها که دانه ریز و گرد هستند نیز با نام برنج چینی یا ژاپنی شناخته می شود.

رایج ترین برنجی که ایرانیان و اغلب مردم جهان مصرف می کنند، برنجی است که پوسته خارجی آن گرفته شده است. رنگ اصلی برنج وقتی که در پوسته است، قهوه ای می باشد، به همین دلیل به آن برنج قهوه ای گفته می شود. برای به دست آوردن برنج سفید، دانه های برنج را در دستگاه های مخصوصی قرار می دهند تا پوسته خارجی برنج ها جدا شود. در نهایت نیز با اصطحکاک دادن برنج بدون پوسته با یکدیگر، غشای خارجی آن نیز از برنج می رود و برنجی سفید و شفاف به دست می آید که ویتامین B1 خود را از دست داده است.

ترکیبات شیمیایی برنج | طرح تولید اسنک برنج

در برنج ماده ای به نام اوریدین وجود دارد که از خاصیت ضد التهاب عصبی برخوردار می باشد. برنج از نظر مواد غذایی بسیار غنی می باشد، به طوری که در ترکیبات آن پتاسیم، ویتامین B2، ویتامین B3 و … وجود دارد.

البته هنگامی که پوست قهوه ای برنج گرفته می شود، مقداری از ویتامین های آن از بین می روند و مواد معدنی آن نیز کاهش پیدا می کند. پوست و یا شلتوک برنج که طی مراحل کوبیدن برنج از آن جدا می شود، سبوس برنج نام دارد که در واقع منبع ویتامین ها و مواد معدنی است. غشای قهوه ای رنگ برنج که طی مراحل بهم ساییدن برنج ها در دستگاه های مخصوص و یا شستن برنج از بین می روند، سرشار از مواد معدنی و پروتئین هستند.

مواد غنی کننده در برنج

برنج به شکل طبیعی حاوی ویتامین های گروه B شامل تیامین، نیاسین و آهن می باشد. در برخی موارد به منظور افزایش ارزش تغذیه ای و رساندن برنج آسباب شده به برنج قهوه ای آن را با مواد غنی کننده شامل تیامین، نیاسین و آهن غنی می کنند. از سویی دیگر تمامی برنج ها با اسید فولیک نیز غنی شده اند.

از آنجایی که این مواد به صورت پوششی بر روی برنج قرار می گیرند، توصیه می شود برنج بیش از اندازه شسته نشود و یا در حین پخت آبکش نگردد تا ریز مغذی های آن در آن باقی بمانند.

برنج حاوی ویتامین های مختلف شامل اسید فولیک از ویتامین های گروه B ، تیامین (ویتامین B1)، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، نیاسین (ویتامین B3 ) ، ویتامین E و همینطور شامل املاحی از جمله کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم و … است.

خواص دارویی برنج | طرح تولید اسنک برنج

برنج از نظر طب ایرانی، دارای طبع معتدل و خشک است که البته این موضوع وابسته به نوع پخت آن نیز می باشد؛ به طوری که برنج آبکش شده دارای طبعی گرم و برنج کته شده دارای طبعی گرم می باشد.

برنح به دلیل اینکه از غذاهایی است که دارای هضم آسانی می باشد، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ضمن اینکه دارای خواص درمانی متعددی نیز می باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده ایم :

  • برخورداری از خاصیت ضد التهابی عصبی
  • کاهش تحریکات معده و روده
  • درمان کننده اسهال
  • درمان ورم های روده ای و استفراغ های خونی
  • برطرف کننده تشنگی
  • درمان فشار خون
  • متعادل نگه داشتن قند خون
  • کمک به درمان اختلالات کلیوی
  • و …

کد آیسیک محصول

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با طرح تولید اسنک برنج و تولید انواع اسنک مغز دار بر پایه غلات کد 1634-1531 می باشد.

شرایط واردات

بر اساس ماده 16 قانون مواد خوردنی و آشامیدنی که در سال 64 مصوب شده است، ترخیص مواد غذایی یا بهداشتی و یا آرایشی از گمرک، با دریافت گواهی بهداشت و قابلیت مصرف از کشور مبدا و همینطور پروانه ورود از وزارت بهداری امکان پذیر است.

به این معنی که وارد کننده باید برای دریافت پروانه نامبرده برای فرمول مواد و موادی که به عنوان نگهدارنده در تولید آن به کار رفته است، به وازرت بهداری مراجعه کند.

موارد مصرف و کاربرد محصول | طرح تولید اسنک برنج

اسنک برنج یک میان وعده است که به دلیل خواصی که برنج از آن برخوردار است، از میان وعده های مغذی به شمار می رود. سهم میان وعده ها در تامین انرژی و مواد مغذی ضروری، برای تمامی سنین به ویژه دانش آموزان بسیار اهمیت دارد؛ به همین دلیل استفاده از این محصول برای تمامی سنین تاکید می گردد.

یررسی کالاهای جایگزین

اسنک برنج، نوعی از اسنک های مغذی و رژیمی است که بدون استفاده از چربی و یا نمک تهیه می گردد. از جمله محصولاتی که می توانند به عنوان محصول جایگزین اسنک برنج معرفی شوند، می توان به اسنک گندم، اسنک مغزهای حجیم شده و فاقد شکلات، اسنک ذرت، اسنک ماهی و … اشاره کرد.

اهمیت استراتژیک کالا در دنیای امروز

بسیاری از عادات غذایی و الگوهای رفتاری در بزرگسالان، در سنین کودکی شکل می گیرد و در سنین بزرگسالی کمتر قابل تغییر است. از آنجایی که کمیت و کیفیت الگوی غذایی دارای نقش بسزایی در سلامت انسان ها و یا بروز بیماری های مختلف است، لازم است که به چگونگی شکل گیری عادات و الگوی مصرف غذایی کودکان، توجه گردد.

معمولا کودکان در سنین قبل از مدرسه، دارای عادات غذایی تحت تاثیر محیط خانواده هستند اما به محض ورود به مدرسه و دور شدن از محیط خانه، ساعاتی را جدا از خانواده و در کنار همسالان می گذرانند و همین موضوع سبب می شود که عادات غذایی آن ها تغییر کند.

وعده های غذایی اصلی که در کنار خانواده مصرف می شود، اغلب نیز تابع خانواده است اما میان وعده ها که در محیط مدرسه و همراه با دوستان، همسالان و بدون حضور والدین مصرف می شود؛ شروعی برای اختلاف الگوی غذایی والدین با کودکان است.

از موضوعات مهمی که در این زمینه مطرح است، این است که کودکان در میان وعده های خود از غذاهایی که مغذی هستند و ارزش غذایی بالایی دارند، استفاده کنند. این در حالی است که اغلب کودکان و نوجوان به سراغ خوراکی ها و وعده هایی می روند که انرژی بالا و در عین حال مواد مغذی پایینی دارد. مواد غذایی که دارای چربی و مواد قندی بالایی هستند و یک حس سیری کاذب را در کودکان ایجاد می کنند. این میان وعده ها ضمن اینکه اشتهای آن ها را برای خودن مواد غذایی اصلی از بین می روند، به تدریج منجر به کمبودهای تغذیه در آن ها نیز می شوند و در بلند مدت به دلیل تجمع انرژی اضافی در بدن، مشکلات اضافه وزن را نیز به همراه دارند.

گنجاندن یک میان وعده مغذی و در عین حال خوش طعم به جای استفاده از انواع پفک، چیپس، شکلات، شیرینی ها، پیراشکی، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، انواع ساندویچ ها، سوسیس ها، کالباس و همبرگر های آماده و … تاثیر بسیاری در رشد و سلامت تغذیه ای آن ها خواهد داشت. البته میان وعده های مغذی در حافظه کوتاه مدت کودکان نیز تاثیر می گذارد و توانایی یادگیری آن ها را افزایش می دهد.

از مهم ترین میان وعده هایی که بسیار مغذی هستند می توان به اسنک برنج، اسنک غلات، اسنک ماهی و یا میوه جات و سبزیجات  اشاره کرد.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده | طرح تولید اسنک برنج

تولید غذاهای مغذی و سبک که دارای ارزش غذایی بالایی هستند، در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه بسیار اهمیت دارد؛ به همین دلیل کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، برزیل، تایلند، چین و ؤاپن بیشترین سهم تولید را در میان وعده های مغذی از جمله اسنک برنج دارند.

مواد اولیه مورد نیاز

در خط تولید اسنک برنج به برخی مواد اولیه شامل موارد زیر نیاز است:

  • برنج
  • روغن زیتون
  • انواع شکلات
  • پودر پنیر
  • انواع پودر بیسکوئیت
  • لوازم بسته بندی

دانش فنی و فرآیند تولید | طرح تولید اسنک برنج

اسنک های برنج به شکل مختلفی شامل بیسکوییت، برنج پف کرده و رول تولید می شوند که در ادامه پروسه تولید آن را شرح داده ایم:

ابتدا تمامی مواد اولیه با یکدیگر و با آب ترکیب می شوند تا خمیری با رطوبت مناسب آماده گردد؛ سپس خمیر آماده شده به دستگاه اکسترودر منتقل می شود.

در دستگاه اکسترودر، مواد اولیه به صورت کامل با یکدیگر فشرده می شوند، به طوری که امکان فشردن بیشتر آن ها وجود نداشته باشد؛ سپس مواد از دستگاه اسکروچرخ عبور می کند و با افزایش دما، حجم آن ها نیز افزایش پیدا می کند.

پس از خروج از این مرحله، خمیر مربوطه بر اساس فرمولاسیون واحد تولیدی و نوع سفارش، بر اساس طول و یا وزن برش داده می شوند.

خمیر برش داده شده بر روی کانوایر عبوری از دستگاه پخت، پخته شده و حجیم می شود. در نهایت اسنک تولید شده با روغن و دمای 130 درجه سانتی گراد و پوشش های مورد نیاز شامل شکلات، بیسکوئیت و … پوشش داده می شود.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره