طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید بلغور گندم

بر خلاف سایر غلات، گندم در تولید بسیاری از محصولات مختلفی از جمله در تهیه نان، بیسکویت، کیک، اسپاگتی، ماکارونی و … مورد مصرف قرار می‌گیرد. از نشاسته گندم در صنایع کاغذسازی، چسب سازی نیز استفاده می‌شود. سبوس و کاه گندم نیز به عنوان خوراک دام استفاده می‌گردد. بلغور گندم یک نوع شناخته شده‌تر از دانه‌های کامل گندم است. بلغور دارای چربی کم و در عوض سرشار از مواد معدنی همچون منگنز، منیزیم و آهن است و منبع خوبی از پروتئین گیاهی محسوب شده و می‌تواند دوز بسیار خوبی از فیبر مورد نیاز سلامت گوارش و قلب انسان را تامین کند. به همین دلیل بلغور گندم بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند باشد. برای اشنایی با بیشتر با طرح تولید بلغور گندم با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

طرح تولید بلغور گندم | معرفی بلغور گندم

بلغور به لحاظ معنای لغوی به هر چیز در هم شکسته و در هم له شده اطلاق می‌شود و به طور خاص گندم یا جوی پخته شده و خشک کرده را بلغور می‌نامند که از فرایند آسیاب و نیمکوب شدن بدست می‌آید و ماندگاری بسیار بالایی دارد و آن را مدت‌ها می‌توان نگهداری نمود، بدون آنکه کپک بزند و یا بوی رطوبت بگیرد.

جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

ویژگی‌های بلغور

با افزایش جمعیت و روبه رو شدن با مشکلات ناشی از آن از جمله کمبود مواد خوراکی، پیدا کردن راه حل‌هایی برای تهیه منابع غذایی وسیع و به صرفه اقتصادی بسیار مورد توجه قرار گرفته. تولید جایگزین‌های مختلف برای منابع غذایی عموم مردم از جمله راهکارهای تولید منابع جدید غذایی می‌باشد. از آنجا که سالانه مقدار قابل توجهی برنج برای مصارف روزانه به ایران وارد می‌شود و همچنین ایران از لحاظ تولید گندم به خودکفایی کامل رسیده، می‌توان بخشی از مصرف برنج را با فراورده معرفی شده جایگزین نمود. در این شرایط از حجم واردات بی رویه برنج کاسته شده و میزان اشتغال‌زایی در سطح کشور بالا خواهد رفت.

از ویژگی‌های بارز بلغور گندم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عاری بودن از هرگونه علف‌های هرز، پوسته، سبوس، کاه، آفت مرده و بقایای آن‌ها
  • عدم وجود ناخالصی معدنی شامل سنگ، شن، خاک و غیره
  • نداشتن بوی غیرطبیعی ناشی از فساد
  • عدم وجود باقی‌مانده آفت کش‌های کشاورزی
  • نیاز نداشتن به مکانی جهت انبارداری

طرح تولید بلغور گندم | معرفی بلغور گندم 

طرح تولید بلغور گندم | معرفی کد های آیسیک

بر اساس سيستم طبقه‌بندی آيسيک کد‌‌‌‌ محصولات طرح جاری به شرح جدول ذیل می‌باشد.

جدول کد آیسیک محصولات مورد نظر

ردیف

نام کالا

کد ISIC

1

گندم پوست گيری شده

1531412331

2

گندم پوست گيری و نيم كوب شده

1531512364

3

گندم پرک شده

1531512369

3

گندم پوست گيری و نيم كوب شده

1531512364

طرح تولید بلغور گندم | مواد اولیه

با توجه به توضیحات ارائه شده تنها مواد اولیه این محصول گندم است که باید با تجهیزات و مراحل مناسب که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد پوسته گرفته و کوبیده شود که به بلغور گندم تبدیل شود. گندم‌ها نیز انواع گوناگونی دارندکه به آن‌ها اشاره می‌شود. 

گندم بهاره و پاییزه

این دو نوع علاوه بر آن که دانه‌هایشان از نظر رنگ ، بافت ، شکل و … باهم متفاوتند شرایط رشد آنها نیز باهم تفاوت دارد. این دو نوع گندم را در دو زمان مختلف در سال کشت می‌نمایند. از لحاظ ظاهری عمق شیار روی دانه گندم پاییزه زیاد و در گندم‌های بهاره کم است. همچنین از لحاظ مصرف گندم‌های بهاره و پاییزه به دو گروه نرم و سخت تقسیم می‌شوند. نرم بهاره و پاییزه برای مصرف در صنایعی همچون بیسکویت سازی، شیرینی پزی و کیک پزی مناسبند. در حالی که گندم‌های سخت بهاره و پاییزه در نانوایی استفاده بیشتری دارند.

گندم دوروم

گندم دوروم از گروه گندم‌های تتراپلوئيد هستند. گندم دوروم از نظر ویژگی‌های تغذیه‌ای بهتر از سایر گونه‌های گندم است. ویژگی‌های بارز این گندم شامل دارا بودن میزان زیاد پروتئین، بتاکاروتن و برخی املاح و ویتامین‌ها است. خواص كیفیتی گندم دوروم تاثیر بسزایی در فرایند عمده صنایع آسیابانی و ساخت محصولات خمیری دارد. در حقیقت،‌ سمولینای مورد استفاده جهت ساخت محصولات خمیر، یك محصول پیچیده می‌باشد كه از غلات با دقت بالایی بدست می‌آید.

گندم دوروم در مقابل خشكسالی و بيماری‌ها از گندم‌های سخت بهاره مقاوم‌تر است. انواع پاييزه آن در مقابل سرما مقاومند و برای تهيه آرد ماکارونی كشت می‌شوند. همچنین گندم دوروم گندم سختی است و تورم نشاسته آن بيشتر از گندم‌های سخت ديگر است.

موارد کاربرد بلغور

بلغور به صورت گرانول‌های تولید شده از گندم مورد استفاده انسان می‌باشد که می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای برنج باشد. بسته‌بندی این فراورده در کیسه‌های پلاستیکی در وزن‌های مختلف است و به دلیل پائین بودن میزان نشاسته و بالا بودن میزان پروتئین نسبت به بسیاری از مواد غذایی مانند نان، سیب زمینی و برنج می‌تواند جایگزین مناسبی بوده و ایجاد تنوع غذایی برای  مصرف کننده را به همراه داشته باشد.

تکنولوژی و فرایند تولید  بلغور

تکنولوژی و فرایند تولید بلغور 

بهترین نوع گندم برای تولید بلغور با کیفیت مناسب، گندم دوروم است. پس از بارگیری و انتقال این نوع گندم به کارخانه گندم را ابتدا به بخش بوجاری برده و توسط دستگاه‌های مربوطه بوجاری می‌گردد. بعد از مرحله بوجاری، گندم را شستشو می‌دهند. شستشو به دو روش استفاده از وان‌های مربوطه و یا استفاده از نوار نقاله متحرک و اسپری آب بر روی آن انجام می‌شود.

گندم را پس از شستشو در وان‌های استیل پر شده از آب به مدت یک ساعت توسط همزن خیس می‌گردد و سپس عملیات پخت مقدماتی را در اتوکلاو و دیگ بخار را انجام می‌دهند. بسته به بافت و نوع گندم این عملیات در دماهای بالای مختلف و در مدت‌های گوناگونی انجام می‌شود. در اثر این عمل نشاسته گندم ژلاتینه می‌گردد. پس از مرحله پخت گندم و پوست‌گیری محدود گندم را در کابینت‌های خشک کن هدایت می‌کنند. البته می‌توان گندم‌ها را توسط بستر سیال نیز خشک کرد. در آخر گندم خشک شده را آسیاب و در بسته‌هایی از جنس سلوفان به وزن 1کیلو گرم توسط دستگاه بسته بندی و سپس انبار و براساس سفارش به بازار حمل می‌گردد. جهت بازدید از سایر طرح توجیهی صنعتی های نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

آمار تولید انواع بلغور در کشور

آمار تولید انواع بلغور و جبوبات پوست کننده شده کشور

 

تعداد

سرمایه

اشتغال

   

کل

177

7400128

5695

805900

تن

پروانه

52

1400484

1964

104192

تن

جواز تاسیس

125

5999644

3731

701708

تن

آمار تولید انواع بلغور در کشور 

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرحها و واحدهای

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • ارائه خدمات نصب و راه اندازی ماشین آلات  
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره