طرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید انواع  قیر دمیده

مواد قیری به دلیل ویژگی‌های اتصال عالی و خواص ضد آب و قیمت نسبتا پایین به طور گسترده در امور  صنعتی  و عمرانی  علل الخصوص ساخت راه ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیر باقیمانده یا محصول جانبی  حاصل از  تصفیه نفت خام است و  یک ماده جامد چسبناک سیاه یا تیره رنگی است که عمدتاً از هیدروکربن های با وزن مولکولی بالا که از تقطیر نفت یا آسفالت طبیعی به دست می آید قير اكسيد شده داراي خاصيت الاستيك بالايي است که در تنوع زيادي از نظر ميزان نفوذپذيري و نقطه نرمي و كشش تولید می شود و می توان در فرایند تولید آن  با كنترل متغيرهاي  واكنش قيرهاي اكسيد شده اي  با خواص فيزيكي و شيميايي مورد نیاز بازار را تهيه كرد. طیف گسترده ای از فرآیندهای پالایشگاهی، مانند فرآیند تقطیر مستقیم، فرآیند استخراج با حلال  ممکن است برای تولید قیر با قوام متفاوت و خواص مطلوب استفاده شوند بسته به منابع و ویژگی‌های روغن‌های خام و خواص قیر مورد نیاز، ممکن است بیش از یک روش فرآوری مورد  استفاده قرار گیرد لذا قیر خام استحصالی برای تبدیل به فراورده های مطلوب بازار مجدد فراوری می شود

معرفی محصول

قير سنگین‌ترین قسمتی از نفت خام است كه از انتهاي ستون تقطير خلأ به دست می‌آید. قير خـالص، سیاه‌رنگ و يـا قهوه‌ای تيره و در شرايط عادي به‌صورت جامد يا نيمه جامد است و در اثر حرارت به‌تدریج نرم می‌شود و در دي سولفيد كـربن ،  تتراكلريد كربن و در روغن‌های نفتی حل می‌شود. قير شامل تركيبات پيچيده كربني، آسفالتن، صمغ‌ها و مواد روغني است و  بلحاط فیزیکی به چهار گروه قيرهاي نرم، جامد، مايع و امولسيوني تقسيم می‌شود. قيرهاي نرم از باقيمانده تقطير نفت خام به دست می‌آیند و برحسب درجه نفوذ به قيرهاي جامد (10-0 ) نيمه جامـد (100-10 (و نرم (بيش از 100 ) تقسيم می‌شوند. کاربردهای قيرهاي نيمه جامد بیشتر در راهسازی است و  قيرهاي جامد از اكسيد كردن قيرهاي نرم به دست می‌آیند و نقطه نرمي شان  بالاتر از قيرهاي نرم  اولیه  است. قيرهاي مايع در حقيقت مخلوط قیر با يك حلال مناسب هستند و  بیشتر در جاده‌سازی به كار می‌روند.

 دسته بندی قيرها بلحاظ حلال مصرفی

قیرها با توجه به نوع حلال مصرفي قيرها به سه دسته تقسيم مي شوند:

  • قيرهاي زود گير  که حلال شان از نوع سبك و هنگام كاربرد دارای تبخير سریع مي باشند
  • قيرهاي نيم گير که  از حلال‌هایی نظير نفت سفيد با  تبخير نه چنـدان سـريع  استفاده می شود و  ديرتر لخته می‌شود.
  • قيرهاي ديرگير  که از حلال‌های غیر تبخیر شونده نظير نفت گاز در حلالیت آنها استفاده می‌شود.

انواع قیربلحاظ کاربرد

  • فیر کات بک 

قیر کات بک  با  میکس شده، ترکیبی  از نفت سفید و  قیر های  گرید 70/100 یا 160/220  با ویسکوزیته  تنظیم شده   می باشد که با حرارت دادن قیر  و استفاده از حلال مناسب در فرایند تولید می توان  چگالی آن را کاهش داد . ویژگی کاربردی قیر کات بک بدلیل چسبندگی مناسب مایع  و فراریت حلال آن است. از  قیر کات بک  در  ساخت و  تعمیرات آسفالت  و جاده های قیری در هوای سرد استفاده می شود. مواد اولیه تهیه قیر کات بک  در فرایند تولید را  نفتا، نفت سفید، روغن دیزل و روغن کوره تشکیل می دهد و  انواع مختلفی از این قیر  با روشهای  پخت سریع  متوسط و کند را   می توان تولید کرد که از آنها برای تعمیرات  سطح و درزگیری  با مقدار کمتر و یا زیادتر   مصالح سنگی ریز دانه  در  اسقالت استفاده می شود.

  • قیر امولسیونی

در امولسیون قیر  به صورت ریز در یک محیط مایع  معلق شده و با استفاده از افزودنی مناسب تثبیت می گردد حدود60 درصد این مخلوط امولسیونی  را آب و مابقی از  قیر تشکیل شده  است.آب  قیر  امولسیونی پس از  اعمال روی  جاده تبخیر می شود و مخلوط قیری به جا مانده شروع به سفت شدن می کند. مدت زمان گیرش مخلوط قیری  بستگی به عیار و چگالی  قیر متفاوت است همانند قیر کات بک  سه نوع امولسیون قیر  براساس روش تولید سریع ، متوسط و کند گیر  موجود است که از آنها بعنوان اتصال دهنده های مصالح  ساخت اسفالت  جاده های شیب دار یا جاهایی که حرارت دادن قیر یا سنگدانه ها مشکل  استفاده می شود . از امولسیون های سریع گیرقیری برای ترمیم سطوح صدمه دیده و از امولسیون قیر متوسط برای امورات  پیش اختلاط  و تعمیر کوچک  مقیاس و  از  امولسیون های کند  گیر آن در فصل بارندگی  استفاده  می شود.

  • آسترهای قیری

پرایمر قیری خاصل از فرایند  برج تقطیر هیدرو کربورها  می تواند متناسب با میزان جذب و  تخلخل سطحی در پوشش دهی  جاده ها استفاده شود استفاده از پرایمر قیر بر روی سطج  جاده  برای تثبیت اختلاط قیر نفوذی با مبعاتات  نفتی و پایه ماکادام متصل به آب مناسب  می باشد.

  • قیر اصلاح شده

قیلرها و  افزودنی های ترکیبی به اصلاح  خواص  قیر و مخلوط های قیری  کمک می کنند. قیر حاصل از  تصفیه هیدرکربورها  در ترکیب با  این بهبود دهنده ها به عنوان قیر اصلاح شده شناخته می شود. فرایند بهبود  قیر می تواند با استفاده از  پلیمر (PMB)  با قطعات  لاستیکی  (CRMB)  متناسب با  شرایط  آب و هوایی انجام پذیرد . استفاده از قیر اصلاح شده  بدلیل حساسیت کمتر به تغییرات دمایی روزانه و فصلی و مقاومت بیشتر در برابر تغییر شکل در دمای بالا روسازی مناسب است و این بهبود سبب  طول عمر  و  چسبندگی  بهتری  و مقاومت بالاتر قیر در مقابل ترک خوردگی و ترک انعکاسی می شود.

انواع قیر بلحاظ آنالیز نفوذ پذیری

  • قیر ۴۰/ ۵۰ قیر اکسیدی برج نقطیر پالایشگاهی مورد استفاده در راهسازی مناطق معتدل با درجه نفوذپذیری 40 الی 50 می باشد
  • قیر ۶۰/۷۰ قیر اکسیدی برج نقطیر پالایشگاهی مورد استفاده در راهسازی مناطق گرمسیری با درجه نفوذپذیری 60 الی 70 می باشد
  • قیر ۸۵/۱۰۰ قیر اکسیدی برج نقطیر پالایشگاهی مورد استفاده در راهسازی مناطق سردسیر  با درجه نفوذپذیری 85 الی 100 می باشد
  • قیر ۸۵/۲۵ قیر مخلوط  دمیده دارای   درجه نفوذ 25  و  میزان  نرمی 85  ایت که  در فرایند پالایش و پلیمریزاسیون هیدروکربورهای سنگین تری  نسبت به قیر خالص بهبود یافته است  و از آن در تولید عایق های رطوبتی و ترمیم پوشش های و ترکهای ساختمانی استفاده  می شود
  • قیر ۹۰/۱۵ قیر مخلوط  دمیده دارای   درجه نفوذ 15  و  میزان  نرمی 90   ایت که  در فرایند پالایش و پلیمریزاسیون هیدروکربورهای سنگین تری  نسبت به قیر خالص بهبود یافته است  و از آن برای پوشش کف کانالهای انتقال آب و فاضلاب  و ترمیم پوشش های و ترکهای ساختمانی استفاده  می شود
  • قير دمیده

قيرها با خصوصيات شيميايي و فيزيكي متفاوت منتاسب با نیاز تولید و  مصرف مي شوند. قير اكسيده شده بطور گسترده در تولید عایق های رطوبتی کاربرد دارد كه در فرایند اکسیداسیون آن از هوا بدلیل داشتن اکسیژن استفاده می شود . در حال حاضر قيرهاي دميده يكي از پر مصرف ترين مواد جهت پوشش بام در كشور مي باشند. فرآيند هوادهي تابع پارامترهاي مختلفي ماننند نوع مواد اولیه قیری , دماي و ميزان هوادهي است. کنترل  اين پارامترها در طول فرایند  عامل اصلی  دستيابي به قيرهاي دمیده با كيفيت مي باشد.

معرفي کدهاي آیسیک /طرح توجیهی تولید انواع  قیر دمیده 

ISIC نوعي طبقه‌بندی استاندارد براي فعالیت‌های اقتصادي توليدي است. هدف اصلي کدیشن ISIC فراهم كردن مجموعه‌اي از رده‌هاي فعاليتي است به‌طوری‌که در آن بتوان موجوديت‌هاي اقتصادي را بر اساس نوع فعاليتي كه انجام مي‌دهند طبقه‌بندی كرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين طبقه‌بندي براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي صنعتي استفاده مي‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه‌بندی آيسيك، کد آیسیک (2320) مربوط به ساخت فراورده‌های نفتي تصفيه شده بوده و کدهای فعالیت‌ها طرح به شرح ذیل ارائه گردیده است.

  • قير اكسيده  کد آیسیک 2320412392
  • قير اصلاح شده با مواد پليمري کد آیسیک 2320412405
  • قير 40/50  کد آیسیک 2320412394
  • قير 30/40  کد آیسیک  2320412393
  • قير امولسيون  کد آیسیک   2320412403
  • قير 85/100  کد آیسیک 2320412397
  • محصولات قيري پايه نفتي  کد آیسیک 2320312404
  • انواع قير نرم، سخت، قير با نقطه نرمي متوسط کد آیسیک 2310512315
  • قيرهاي نفتي و مشتقات کد آیسیک 2320312391
  • قير 60/70   کد آیسیک   2320412396

ویژگی  و مزایای استفاده از  قیر                          

خواص مطلوب قیر به نوع مخلوط و ساختار آن بستگی دارد. به طور کلی قیر باید دارای خواص مطلوب زیر باشد.

1-  قیر نباید حساس به دما محیطی باشدو درشرایط هوای گرم  مخلوط نباید خیلی نرم یا ناپایدار شود و در هوای سرد  نیز  مخلوط قیری نباید خیلی شکننده شده و ترک بخورد.

2- ویسکوزیته قیر در فرایند  اختلاط لازم است فشردگی داشته  باشد. این امر را می توان با استفاده از برش ها یا امولسیون های  مناسب یا با حرارت دادن قیر واختلاط  سنگدانه ها قبل از اختلاط تامین می کنند.

3-مابین  قیر و مصالح سنگدانه ای  مورد استفاده در مخلوط لازم است میل ترکیبی و چسبندگی کافی وجود داشته باشد.

موارد کاربرد  قیر

قيرهاي جامد به علت بکپارچگی ساختاری در ممانعت از نفوذ آب و رطوبت در عایق‌های حرارتـي و صـوتي در پوشش سـاخت لوله‌های آب، کف‌پوش، کابل ، لاستيك، رنگ و ورني به كار می‌روند. قيرهاي مايع در جاده‌سازی و امولسيون قير نيز براي تولید اسفالت  راهسازی ودر تثبيـت خاك، عایق‌کاری کف و یدنه ساختمان ، حفظ رطوبت خاك، تولید  ایزولاسیون ساختماني ، كاهش هرز روي آب و پوشش محافظ  فلزات بـه كار می‌رود. از قيرها مي توان بطور گسترده در صنايع تولید عايق هاي رطوبتي استفاده كرد. زيرا انواع  قير مورد استفاده  از انعطاف پذيري و پايداري شيميايي نسبتا خوبي برخوردار  بوده و در برابر تغييرات آب و هوا, دما و نور مقاوم مي باشد قير دمیده و اكسيده شده  کاربردهایی بشرح ذیل را دارد:

  • قير اكسيده شده خالص بدون فیلر در تولید عايق هاي رطوبتي بطور مستقيم کاربرد دارد  دو نوع قير اكسيد  شده با درحه  نرمي و درجه نفوذ پذيري مختلف  بطور همزمان در ساخت عايق هاي رطوبتي به عنوان مواد اولیه بکار می روند  در ابتدای  فرایند  الياف را با قير کمتر نرم  اشباع  و سپس با  قير دارای نقطه نرمي بالا پوشش مي دهند
  • از قير اكسيد شده نه تنها در تهيه امولسيون های قیری مورد نیاز  پوشش دهی درزها و شكاف ها و جلوگيري از نفوذ رطوبت, استفاده می نمایند  بلکه  از آن در تولید پيل هاي خشك و پوشش كابل هاي برق و محل اتصالات آنها و  پوشش دهی حفاظتي مخازن, لوله ها, ريلهاي راه آهن  در مقابل خوردگي و در تهيه چسب ها, عايق هاي صوتي و  رنگ ها نیز استفاده می نمایند.

دانش فنی و روش تولید قیردمیده

فرآيندهاي هوادهي در تهيه قير اكسيده شده يك فرآيند گرمازا بوده و شامل فرآيند پليمريزاسيون و هيدروژن زدايي مي باشد. با تكنيك هاي جديد مي توان متغيرهاي دبی و ججم هوادهي, مدت  زمان هوادهي, دماي واكنش و نوع كاتاليزور را كنترل كرد و قيرهايي با خواص فيزيكي و شيميايي متفاوت تهيه نمود.  اين كار به سه روش, فرآيند ناپيوسته,  فرآيند پيوسته و  فرآيندكاتاليزوري انجام مي شود.

فرآیند ناپيوسته تولید قیر

در فرآيند ناپيوسته ابتدا مواد اوليه در تماس با مجموعه ای از  لوله هايي در داخل كوره حرارتي تا   دماي معيني گرم مي شود سپس اين خوراك گرم شده  به داخل برج هاي عمودي (بستر واكنش)  به تناسب ميزان ظرفيت برج بارگيري مي شود و با استفاده از كمپرسورهاي هوا عمل اكسايش صورت می پذیرد. در این فرآيند برج هوادهي با حجم معين از خوراک پر شده و کوره پيش گرم کننده هوا و  کمپرسور هوادهي برج ،  امکان  اکسیداسیون سيستمي قیر و جمع آوري و دفع  بخارات را فراهم می نماید .

فرآيند پيوسته تولید قیردمیده

در فرآيند پیوسته تولید قیر دمیده  مواد اولیه مشابه روش ناپیوسته  قیر در تماس با مجموعه ای از لوله هاي در داخل  گرمكن تا دماي معيني گرم شده سپس عمل هوادهي در داخل محفظه واكنش انجام مي شود  محصول خروجي به تناسب  خواص فيزيكي و شيميايي  مي تواند به عنوان محصول  نهايي مورد استفاده قرار گيرد  و يا اينكه مجددا در سیکل  واكنش هوادهی وارد شود و عمل هوادهي مجدداً  تا رسیدن به ویژگی های محصول ايده ال ادامه یابد. محصول نهايي سیکل پیوسته  را  پس از سرد شدن و به سمت مخازن ذخيره و بارگيري هدايت مي نمایند. در این فرآيند  خوراک دهی  با دبي معين و قابلیت کنترل دما می تواند  سبب کاهش هزينه های عملیاتی تولید و  افزايش راندمان و ظرفیت  توليد بیشتر در واحد زمان  و صرفه جویی در مصرف اترژی شود از مزیت های این روش کاهش بار حرارتي پيش گرم کن هاي خوراک دهی  ، کنترل  پذیری انجام فرآيند  بدلیل  ماهيت پيوسته فرآيند و کمتر شدن هواي مصرفي و کوتاه شدن زمان هوادهي می باشد اما تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز این روش  به نسبت روش ناپیوسته تولید قیر دمیده گرانتر است.

قيردمیده كاتاليزوري

در فرایند تولید  فیر دمیده  با  اضافه كردن كاتاليزور مناسب علاوه بر كاهش زمان هوادهي سبب  بهبود تغييرات در نسبت نقطه نرمي و نفوذپذيري قیر می شود  كاتاليزورهاي مناسب براي تهيه قير دمیده می تواند  سولفات مس, كلريد روي, كلريد فريك, كلريد فرو, كلريد آلومينيوم ,‌فسفر پنتو اكسيد باشد

ماشین آلات و تجهیزات خط تولید قیر دمیده

عمده‌ترين بخش يك طرح صنعتی، انتخاب تجهیزات با توجه به نوع فعالیت و خصوصيات آن، فناوري ساخت، ظرفيت توليـد و خريـد و نصب و راه‌اندازي آن‌ها مي‌باشد. خريد تجهیزات از طريق اخذ پيشنهاد قيمت همراه با بررسي دقيق مـوارد فنـي و ساخت انجام‌شده است.ماشین آلات اصلی قیر دمیده عبارتند از :

  • برج هوا دهی ظرفیت 45 تن
  • کمپرسور ظرفیت هوا دهی 22 متر مکعب در دقیقه
  • پمپ انتقال قیر
  • کندانسور مجهز به نازلهای اب
  • مخزن ذخیره  با ظرفیت 70 تن
  • مشعل
  • کوره
  • وسایل و تجهیزات آزمایشگاه  و تست

بررسی آمار واحدهای قیر دمیده

بلحاظ وضعیت بازار، تحارت فیر  در سال 2022، تجارت 1.05 میلیارد دلار بود و  مقام 929 امین کالای پرمعامله جهان قرار گذفت در همین سال میزان صاردات قیر کشور  225 میلیون دلار بود و در همین سال قیر نفتی شانزدهمین کالای صادراتی ایران  را تشکیل میداد که نشان از مزیت صادراتی ایران در این فراورده می باشد . مقصد اصلی صادرات قیر نفتی از ایران  کشورهای هند (95.1 میلیون دلار)، پاکستان  (43.6 میلیون دلار)، ارمنستان  (32.9 میلیون دلار)، چین تایپه  (18.4 میلیون دلار) و عمان (11.5 میلیون دلار) بود . در کشور تا پایان سال 1402 تعداد 403 واحد تولید انواع فیر  پروانه بهره برداری دریافت نموده  بودند که تعدادی  از آنها به تولید قیر اصلاحی و بهبودیافته دمیده مشغول هستند کشور در تولید قیر  دارای مزیت صادراتی بوده و می توانید  برای کسب اطلاعات بخش عرضه و تقاضا می توانید با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

مشخصات عمومی طرح

بر اساس مطالعات انجام شده  احداث واحد تولید قیر دمیده   در سال جاری با ظرفیت سالیانه  9000 تن  نرخ بازدهی داخلی سرمایه گذاری  بیشتر از 38 درصد بوده ودر کمتر از 5/3  سال بعد از تولید ، برگشت سرمایه خواهد داشت   ظرفیت اسمی خط تولید  4  تن در ساعت  و راندمان کار عملی خط تولید: 8/0می باشد ظرفیت  تولید در سال اول  80 درصد ظرفیت اسمی  محصولات اصلی پیش‌بینی‌شده می باشد . بدلیل تغییر میزان سرمایه گذاری با گذشت  زمان و تغییر در مکان و  ظرفیت مطابق با نیاز بازار  لازم است برای کسب اطلاعات بیشتر مرتبط با طرح تولید قیر دمیده  با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

 نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار وارايه معيارهاي محاسبه هريک از موارد برآورد سرمايه ثابت و در گردش و توضيح پيرامون  هزينه‌هاي ثابت و متغير طرح، پيش‌بيني و قيمت تمام‌شده و همچنين سود ساليانه طرح که محاسبه گرديده است.  مهم‌ترين شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با  محاسبات مالي که از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده   وضعيت قابل قبولي  را بلحاظ مالي برای تولیدفیر دمیده  نشان می دهدو بدلیل  وجود تقاضای مازاد در طول چند سال اول  زمينه مساعدي  براي ایجاد اين  واحد می تواند  فراهم باشد . حهت  اخذ مجوز های تولید این محصول  و تامین زیر ساخت بر اساس پلان های مهندسی  تولید استاندارد و صادرات محور می توانید در تمامی مراحل انجام کار  از زمان بررسی  ایده تا پیاده سازی و زمان بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خیره و با تجربه کارد.وک کمک بگیرید..

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح تولید کاشی سرامیکی مختلف
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه ،لعاب و انگوب
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی تولید کاشی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره