طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

تصفیه روغن به روش تقطیری | ارزیابی اثرات زیست محیطی کارخانه تصفیه روغن پایه به روش تقطیری

در حال حاضر میزان ظرفیت اسمی سالانه تصفیه روغن به روش تقطیری انواع روغن صنعتی در کشور حدود 18629 هزار تن است که روش غالب در بازیابی روغن مستعمل با استفاده از فرآیند اسیدشویی و اصلاح رنگ به کمک خاک رنگبر است که این روش از قدیمی‌ترین روش تصفیه روغن در جهان است و به دلیل تولید لجن اسیدی خطرناک و راندمان پایین فرایند در اکثر کشورهای استفاده از آن پیشرفته منسوخ شده است. در این راستا تعداد واحدهایی که با فرآیند غیراسیدی مشغول به فعالیت‌اند، انگشت شمارند. درحال حاضر در کشور تعداد 319 واحد تصفیه مجدد روغن در حال فعالیت است. مهم‌ترین آلاینده‌های در لجن حاصل از فرآیند هیدروکربن‌های آروماتیک و هیدروکربن‌های کلرینه و فلزات سنگین است. با توجه به میزان بالای آلاینده‌های این فعالیت، شناسایی، مدیریت اصولی و ارائه روش‌های مناسب برای تصفیه دوم روغن‌های مستعمل و در نتیجه کاهش تولید پسماندهای خطرناک حاصل از آنها، از جمله چالش‌های اساسی پیشروی صنعت و محیط زیست به شمار می‌آید. برای تهیه و نوشتن طرح توجیهی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

 

   تصفیه روغن به روش تقطیری

تصفیه روغن به روش تقطیری | محصولات طرح

تولید روغن‌موتور از نفت خام بسیار گران است و روغن‌موتور مستعمل در منابع مختلفی همچون موتور خودرو، موتور ماشین‌آلات صنعتی(روغن دنده) امولسیون‌ها نظیر روغن برش و روغن‌های حل شونده و روغن‌های شفاف نظیر روغن ترانسفورماتورهای تولید می‌شود. فرایند تصفیه مجدد روغن‌موتور مستعمل به ماهیت روغن کارکرده و میزان ناخالصی‌های موجود در آن بستگی دارد. ناخالصی‌های روغن سوخته از طریق هوا یا طی عملکرد موتور وارد روغن شده و در نتیجه وقوع برخی واکنش‌های شیمیایی در روغن شکل می‌گیرد. بازیافت روغن کارکرده مستلزم حذف کامل ناخالصی‌های فوق‌الذکر خواهد بود. برای مشاهده طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته کلیک کنید.

لیست محصولات تولیدی طرح بر اساس کد آیسیک

ردیف

نام محصول

کد گروه محصول (ISIC)

1

روغن‌پایه تصفیه مجدد

۲۳۲۰۴۱۲۴۴۹

2

روغن‌موتور تصفیه مجدد

۲۳۲۰۴۱۲۴۵۰

3

روغن انتقال قدرت تصفیه مجدد

۲۳۲۰۴۱۲۳۵۷

4

روغن دنده تصفیه مجدد

2320412451

5

سایر روغن‌های صنعتی تصفیه مجدد طبقه‌بندی نشده در جای دیگر

۲۳۲۰۴۱۲۴۵۲

6

سوخت تقطیری

2320412461

تصفیه روغن به روش تقطیری | محصولات طرح 

 اهداف، نیازها و ضرورت‌های اجرای تصفیه روغن به روش تقطیری

مدیریت اصولی دورریزهای حاوی روغن‌موتور مستعمل دو هدف مهم را دنبال می‌کند.

1-فرآوری مجدد مواد زائد و مواد روغنی کارکرده پس از مصرف با بازدهی مناسب 

۲- تصفیه و پالایش روغن‌موتور با کمترین مشکلات محیط زیستی   

3- دریافت حجم بیشتری از مواد بازیافتی در روش تقطیر در خلاء بدون استفاده از  مواد اسیدی

4- کاهش مصرف انرژی مورد نیاز فرایند تولید 

تشریح فرآیند تولید و تصفیه مجدد روغن‌ پایه به روش  تقطیر در خلا 

تصفیه دوم روغن به معنای استخراج روغن‌پایه از روغن‌کار کرده است، اولین گام در طراحی فرآیند تصفیه دوم، شناخت منابع آلوده‌کننده و ترکیبات موجود در روغن‌ کار کرده است و به طور معمول بیش از ۹۰درصد روغن‌موتور را روغن‌پایه تشکیل می‌دهد و معمولاً یک درصد مربوط به پلیمر تنظیم‌کننده گرانروی است و مابقی شامل آنتی اکسیدان، پاک‌کننده، ضد کف، متفرق کننده و پایین آورنده نقطه ریزش می‌شود. بخش زیادی از مواد افزودنی دارای تغییر شیمیایی منجر به ایجاد لجن شده و در فرایند تصفیه، تمامی این مواد افزودنی از روغن‌پایه جدا می‌شود. این آلودگی‌ها شامل غبار، خاک و بخشی از رطوبت که از طریق هوا وارد روغن شده و آلودگی‌های ناشی از کارکرد دستگاه شامل ذرات فلز ساییده شده از قطعات، ذرات کربن دار احتراق ناقص سوخت، اکسیدهای فلزی ایجاد شده از خوردگی فلزات، آب و ضد یخ نشت کرده از سیستم خنک‌کننده  مواد سوختی و مواد افزودنی سوخت است. برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

تشریح فرآیند تولید و تصفیه مجدد روغن‌ پایه به روش  تقطیر در خلا 

تصفیه روغن به روش تقطیری | انواع روش‌های روغن‌پایه تصفیه مجدد

1) روش اسیدی

این روش یکی از روش‌های سنتی تصفیه روغن‌سوخته است که در این روش روغن‌سوخته توسط اسیدسولفوریک به نسبت مناسب مخلوط شده و سپس به مدت ۲۴ ساعت به حال خود رها شده و پس از طی این مدت لجن حاصل از واکنش شیمیایی اسید با مولکول‌های روغن در کف مخزن ته‌نشین شده و جداسازی می‌گردد. در مرحله بعد روغن حاصل حرارت داده شده تا آب و سوخت تقطیری جدا گردد. در مرحله خاک زئی و فیلترکردن، خاک بنتونیت توسط نیروی باد کمپرسور به داخل مخزن روغن تحت حرارت شوت می‌شود و پس از مدت‌زمان مناسب مخلوط به داخل اتاق فیلتر فرستاده می‌شود تا خاک آن جدا شده و در نهایت روغن با رنگ مناسب حاصل ‌گردد.

2) روش قلیایی

این روش به لحاظ فرایندی و فنی مشابه روش اسیدی است، با این تفاوت که به جای اسیدسولفوریک از محلول سدیم هیدروکساید (سود سوزآور) استفاده می‌شود. معایب این روش نیز همانند روش اسیدی است.

3) روش تصفیه روغن با روش تقطیر در خلاء

این روش یکی از روش‌های نوین و به‌روز تصفیه روغن است که به لحاظ زیست‌محیطی جزو صنایع سبز و دوستدار محیط‌زیست است، روغن‌سوخته تحت گرمایش غیرمستقیم سبب جداشدن مولکول‌های روغن از ذرات پلیمری می‌شود. این یک روش بسته و عاری از هرگونه ضایعات محیط زیستی است. تصفیه روغن با روش تقطیر در خلاء در دو مرحله پیش تصفیه تحت خلاء و حرارت انجام می‌شود که باعث جداسازی آب و سوخت تقطیری شده و روغن‌سوخته عاری از هرگونه حلال و آب به مرحله دوم برای جداسازی روغن از پلیمر فرستاده می‌شود.

در مرحله اول با استفاده از ستون جذبی از فرار مواد سبک به داخل فضای محیط جلوگیری می‌شود و در مرحله دوم تحت خلاء سنگین و در یک مسیر بسته جداسازی نهایی روغن از مواد پلیمری انجام می‌گیرد. در واحد تقطیر این فرایند برای چهار محصول مجزا مخزن دپو وجود دارد، این چهار محصول روغن هایی با فلش‌های مختلف به شرح ذیل هستند.  

 

محصول

دمای داخل برج (درجه سانتیگراد)

روغن فلش 180

265

روغن فلش 220

280

روغن فلش 230

300

روغن فلش 250

340

که در پایان کلیه محصولات چهارگانه روغن به مخازن ذخیره اصلی با پمپ فرستاده می‌شود. در کنار برج تقطیر یک برج کوتاه‌تر وجود دارد که در واقع برای پیش گرم استفاده می‌شود. به این شکل که مواد داغ پلیمری در ته برج با پمپ به برج پیش گرم هدایت می‌شود و به‌صورت سیرکولاسیون در داخل پیش گرم گردش می‌کند و یک خط خوراک تازه و سرد از سمت کتل پیش تصفیه به کویل داری برج پیش گرم با پمپ شکل هفت فرستاده شده و در دور برج پیش گرم گردش می‌کند. برای تهیه طرح توجیهی صنایع شیمیایی و دارویی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

تصفیه روغن به روش تقطیری | محصولات اصلی طرح بازیافت 

ردیف

نام محصول

1

روغن‌پایه تصفیه مجدد

2

روغن‌موتور تصفیه مجدد

3

روغن انتقال قدرت تصفیه مجدد

4

روغن دنده تصفیه مجدد

5

سایر روغن‌های صنعتی تصفیه مجدد طبقه‌بندی نشده در جای دیگر

 محصولات فرعی

ردیف

نام محصول

1

سوخت تقطیری

2

اسلاج قیری (آسفالت)

3

آب (حاصل از فرآیند)

آمار واحدهای تصفیه مجدد انواع روغن صنعتی در کشور

آمار واحدهای تصفیه انواع روغن صنعتی کشور  

تعداد

سرمایه گذاری (م .ر)

اشتغال(نفر)

ظرفیت

واحد

319

13554579

7623

18628846

تن

تصفیه روغن به روش تقطیری | هزینه‌های سرمایه‌گذاری واحد تولیدی

به‌طورکلی در دو مرحله اجرای طرح و بهره‌برداری از طرح، سرمایه‌گذاری صورت می‌گیـرد. سرمایه موردنیـاز در دوران اجرای طرح، سرمایه ثابت و سرمایه موردنیاز در دوران بهره‌برداری از طریق سرمایه در گردش تأمین می‌شود.

دارایی‌های ثابت در مرحله اجرای طرح تامین و طی دوران بهره‌برداری مورداستفاده قرار می‌گیرند. جمع سرمایه گذاری ثابت بشرح ذیل است.

جدول هزینه‌های سرمایه‌گذاری در طرح

شرح

هزینه موردنیاز

واحد
 

جمع سرمایه‌گذاری واحد

180970

میلیون ریال

ماشین آلات

87000

میلیون ریال

زمین  و ساختمان‌های موردنیاز طرح

شرح

مساحت (مترمربع)

موردنیاز

زمین

10000

مترمربع  

زیربنا

2016

مترمربع  

ظرفیت و پیش‌بینی تولید

ظرفیت روغن و مشتقات نفتی و اخذ نظرات مشاورین تعیین گردیده است و بر اساس آن ایجاد تأسیسات و ماشین‌آلات با ظرفیت اسمی تولید سالیانه 18000 تن محصول اصلی است.

ظرفیت و پیش‌بینی تولید

آلاینده‌ها و پسماندهای مهم تولید شده طی فرآیند و عملیات

آلاینده‌ها و پسماندهای مهم تولید شده طی فرآیند و عملیات در هر یک از گزینه‌ها و فازهای طرح شامل: آلاینده‌ها و پسماندهای تولید شده طی فرآیند و عملیات در هر یک از گزینه‌ها و فازهای طرح شامل آلاینده‌های هوا، فاضلاب‌های بهداشتی و صنعتی و ضایعات زباله، سروصدا، ارتعاشات، پرتوها و … است. برای ثبت نام در سامانه بهین یاب کلیک کنید.

آلاینده‌ها و پسماندهای مهم طرح طی فاز ساختمانی و بهره‌برداری

در فازهای آماده‌سازی ساختمانی و فاز بهره‌برداری بسته به نوع فعالیت‌ها و تغییرات و اثرات زیست‌محیطی متفاوتی ایجاد می‌گردد که شامل آلاينده‌های گازی و ذرات معلق است. آلاینده‌های گازی مواد سوختی در درون موتور ماشین آلات مورد استفاده مانند اتومبیل شخصی اتوبوس و مینی بوس بولدوزر، کمپرسی، بالابر پونکر، لودر، گریدر ویبراتور و غیره در فاز ساختمانی طرح بخش دیگری از آلاینده‌های هوا ذرات است. گردوغبار ناشی از عملیات خاکی برای تسطیح و آماده سازی، بتن ریزی و پی سازی، تجهیز کارگاه‌ها ساخت کمپ ساخت و ساز فضای اداری پارکینگ‌ها و غیره است. آلاینده‌های هوا در فاز بهره‌برداری ناشی از مصرف سوخت در راستای تولید انرژی لازم برای تجهیزات گرمایشی و سرمایشی فضاهای کارگاهی و اداری مجموعه خواهد بود و آلاینده‌های هوا (منابع آلوده‌کننده غیر ساکن) منتج از افزایش فعالیت‌های حمل‌ونقل است. در فاز بهره‌برداری مرحله آبگیری و تقطیر روغن‌های کارکرده آب و سوخت جداشده، پسابی حاوی هیدروکربن‌های حلقوی و فلزات سنگین خواهد بود و آلودگی آب در اثر فاضلاب‌های تولیدی در مجموعه نیز ایجاد خواهد شد. مهم‌ترین آلاینده‌های خاکی در فاز بهره‌برداری شامل، نفوذآلاينده‌های بهداشتی و شیرابه پسماندهای خانگی، زائدات صنعتی و باطله‌ها ونفوذ و نشت روغن‌های آلوده هستند. زایدات جامد تولید شده در واحدهای صنعتی شامل لجن‌های ناشی از برج‌های تقطیر و خاک حاصل از فعالیت فیلتر پرس است.

بررسی آثار و پیامدهای مثبت و منفی طرح  در فاز ساخت وبهره برداری

اثر بر محیط فیزیکی (توپوگرافی، خاک، ویژگی‌های زمین شناسی، آب، هوا و اقليم) اثرات و پیامدهای فاز ساختمانی، اثر بر محیط فیزیکی – شیمیایی، آثار و پیامدها بر اقلیم و آب و هوا، اثر بر خاک، آب های سطحی و زیر زمین، آثار و پیامدها بر شکل زمین، پیامدهای سر و صدا (آلودگی صوتی)، اثرات ناشی از تولید مواد زائد جامد، آثار و پیامدها در ایمنی و امنیت، اثر بر محیط طبیعی و بیولوژیکی، اثر بر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، اثر بر محیط فیزیکی شیمیایی، اثربر اقلیم، اثر پر محیط اقتصادی اجتماعی فرهنگی.

تصفیه روغن به روش تقطیری | مدیریت و برنامه های پایش زیست محیطی

مدیریت و برنامه‌های پایش زیست محیطی ارائه شیوه‌های پیشگیری کاهش و کنترل برای هر یک از آثار منفی زیست محیطی مرتبط با فعالیت‌های طرح است. برای تهیه طرح توجیهی کلیک کنید.

شیوه ها و برنامه مدیریت زیست محیطی طرح کارخانه تصفیه دوم روغن

برنامه مدیریت زیست محیطی طرح کارخانه تصفیه دوم عمدتا در بر گیرنده چهار محور اصلی خواهد بود که عبارتند از؛

1 روش‌های و اقامات جهت به حداقل رساندن اثرات پروژه بر محیط زیست  

2 روش های نظارت و بازرسی اقداماتی که جهت اطمینان از صحت کارکرد عملیات  

3 پایش زیست محیطی شامل ثبت و بررسی پارامترهای محیط زیست تحت اثر و همچنین خروجی های پروژه

4 تدوین برنامه جهت آموزش‌های لازم به پرسنل و آموزش‌های عمومی مشارکت مردمی به منظور اجرای طرح

ارائه شیوه های پیشگیری کاهش و کنترل آثار منفی زیست محیطی طرح

کاهش  اثرات منفی پروژه با اقداماتی نخفيفی و اصلاحی و پیشگیری از ایجاد آلودگی ها با مدیریت زیست محیطی از سه طریق ذیل:

الف- جلوگیری با محدود نمودن تولیدات زائدات و آلودگی‌ها به وسیله کاهش در منبع تولید

ب -فرهنگ سازی

 ج- کاهش کامل عوامل زیان بار الودگی‌ها در محیط زیست

 کلاً عمليات تقليل اثرات سود را در چهار راسته یا چهار گروه اصلی تقسیم و طبقه بندی می‌نمایند.

گروه الف – کارهایی که جهت کنترل اثرات ناسازگار کاربرد دارند

گروه ب – کارهایی که درجه و معیار اثرات سوء را کاهش می‌دهند

گروه ج – آن‌هایی که در معیارهای حفاظتی قرار می‌گیرند مثل فضای سبز و…

گروه د- اقداماتی که چیزی به وضعیت موجود اضافه می‌نماید، نظیر فراهم آوری تجهیزات بهداشتی و پزشکی جاده‌های دسترسی آسان و بسیاری از کارهای مدیریتی تخفيف اثرات سوء در فازهای ساختمانی و بهره برداری

بنابراین چکیده‌ای از مهم‌ترین اقدامات کاهشی و پیشنهادی در فاز ساختمانی و بهره برداری در جدول بشرح ذیل است:

  • ایجاد فضای سبز در محوطه‌های داخلی
  • افزایش ایمنی و امنیت توسط پیمانکاران و ضریب ایمنی کارکنان
  • رعایت قوانین محیط زیست
  • مدیریت فاضلاب و زباله (کنترل کیفیت پسابها تصفیه خانه‌ها مواد زائد جامد)
  • کنترل و پایش زیست محیطی
  • برنامه کنترل کیفیت آب
  • برنامه کنترل کیفیت هوا
  • پیاده سازی سیستم مدیریت پسماند و پساب طرح مورد مطالعه
  • ارایه راهکارهای مدیریتی پساب های طرح صنعتی و بهداشتی و دفع آن
  • برنامه ریزی کنترل تراز صوتی
  • برنامه اجرایی کاهش اثرات نامطلوب بر کاربری اراضی
  • برنامه ریزی اصولی جهت خاکبرداری و خاکریزی

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره