طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی CPP | سفارش طرح توجیهی فیلم و نایلون CPP

نگارش طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی جهت دریافت مجوزهای لازم و راهنمایی برای راه اندازی واحد تولیدی ضروری است. فیلم به لایه‌ای نازک از ماده اطلاق می‌شود که دارای پیوستگی منظم و با قابلیت انعطاف است. خصوصیات فیلم های مختلف بیشتر به نوع ماده سازنده آن و فرایند تولید آن وابسته است، البته برای دستیابی به خواص مطلوب از مواد افزودنی و بهبود دهنده‎ها نیز در فرایند ساخت این فیلم‎ها استفاده می‌شود. در ادامه خلاصه طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی CPP به صورت اجمالی توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار و طرح توجیهی کاردوک تماس بگیرید. برای تهیه و نوشتن طرح توجیهی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی | معرفی محصولات

فیلم به لایه نازکی از ماده اطلاق می‌شود که دارای پیوستگی منظم و با قابلیت انعطاف است. یک فیلم دارای یک یا چند لایه از مواد مختلف است. ضخامت فیلم‌ها بین 0.5 میکرومتر تا ۱ میلی‌متر بسته به نوع کاربرد و نیاز متغییر هست. خصوصیات فیلم‌های مختلف بیشتر به ماده سازنده آن وابسته است؛ البته اثر مواد افزودنی و بهبود دهنده‌ها نیز در خصوصیات این فیلم‌ها تاثیر گذارند. مواد اولیه فیلم‌ها و میزان پیچیدگی فرایند تولید بیشترین تاثیر را روی قیمت تمام شده محصولات دارد. در سال‌های اخیر استفاده از این محصولات به خصوص در بخش‌های مختلف صنایع غذایی رواج بسیاری پیدا کرده است.

طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی | انواع فیلم ها و کیسه های پلاستیکی

فیلم‌ها و کیسه‌های پلاستیکی به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند که عبارتند از :

الف ـ فیلم ریخته گری شده  (CPP)

این فیلم‌ها به هم به صورت ورق به روش نورد سرد (فیلم ریخته گری شده) تولید می‌شوند و هم از روش‌های متنوع لوله‌ای بلوینگ شده تهیه می‌گردند. در هر مورد سرد کردن مذاب موجب می‌شود تا خواص ظاهری عالی و مناسبی را بدست بیاورد. این گونه فیلم‌ها را از ترمیب پلیمری پلی پروپیلن با استفاده از افزودنی‌های بهبود دهنده مناسب تهیه می‌کنند.

انواع فیلم ها و کیسه های پلاستیکی

ب – فیلم  پلی پروپیلن (BOPP)

از آن جا که 80درصد تولید فیلم‌های پلی پروپیلن از نوع ارینت شده (BOPP) با قابلیت هیت ست و شیرینگ محصولات است، به خاطر اهمیت خاص این فیلم در این بخش به صورت مجزا به بررسی این فیلم پرمصرف در صنایع بسته‌بندی می‌پردازند. تا سی سال قبل سلفون‌ها بیشترین کاربرد را در صنایع بسته بندی داشتند، ولی با ورود BOPP به صنعت، این محصول به سرعت جایگزین سلفون شد. فیلم‌های ریخته گری و کاستینگ شده دارای تکنولوژی آسان‌تری نسبت به BOPP هستند و از طرف دیگر روز به روز این محصول جایگزین فیلم‌های دیگر می‌شود.

طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی | معرفی استاندارد

بسیاری از روش‌های آزمون برای کنترل کیفیت تولید فیلم به صورت استاندارد در آمده اند. ترکیب شیمیایی فیلم توسط دستگاه “IR Spectrum” مشخص می‌گردد. این دستگاه بر اساس خذف طیف، وزن سنجی و آنالیز مولکولی عمل می‌کند. بر اساس وزن مولکولی به دست آمده توسط دستگاه ماهیت، نوع ترکیب شیمیایی فیلم مشخص می‌گردد.

  • ضخامت متوسط براساس استاندارد DIN 53370 یا ASTME252 تعیین می‌گردد. در این روش‌ها تا ضخامت 0.1 میلی متر قابل اندازه‌گیری است.
  • روش‌های محاسبه خصوصیات فیزیکی فیلم‌ها در استانداردهای D1922، D1894، D1822، D882 یا ASTM1501184 قابل اندازه گیری است.
  • دانسیته فیلم بر اساس استانداردهای ASTM1505IC قابل اندازه گیری است.
  • نقطه ذوب، دمای انتقال شیشه‌ای (Tg) ، دمای تجزیه، آنالیز حرارتی مختلف به راحتی قابل اندازه‌گیری بوده و پایداری حرارتی فیلم‌ها برای طراحی عایق‌های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کدهای آیسیک صنعتی محصول

کد ISIC نام محصول
2520312623 انواع فيلم پلاستيكی نانو
2520412366 انواع فيلم  پلاستيكی چند لايه
2520512372 انواع فيلم چند لايه پلاستيكی حباب دار
2520512378 فيلم تک لايه پلی پروپيلن ساده
2520512379 فيلم تک لايه پلی پروپيلن BOPP (دو طرف جهت دار) ساده و متالايز
2520512632 فيلم پلاستيكی چند لايه ساخته شده به روش خود ممزوج
2520512633 فيلم  پلاستيكی چند لايه لمينيت شده
2520512738 فيلم پلاستيكی چند لايه پوشش داده شده (coated film)
2520512759 فيلم تک لايه پلی پروپيلن كست ريخته گری (cpp) ساده
2520512948 فيلم تک لايه پلی اتيلن دو طرف جهت دار (BOPE) ساده
2520512949 فيلم تک لايه پلی استايرن دو طرف جهت دار (BOPS) ساده
2520512977 فيلم پلاستيكی چند لايه دو طرف جهت دار

طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی | موارد کاربرد

این فیلم عمدتا در بسته بندی منسوجات به کار می‌رود که در آن مجموعه‌ای از براقیت بالا، مه گرفتگی پایین و عدم خرابی رنگ مورد نظر است. فیلم ریخته گری شده pp برای لفاف پیچی کامل کالاهای کاغذی نیز به کار می‌رود. فیلم ریخته گری شده به عنوان لایه سیل در ساختارهای لمینت مناسب برای حرارت دهی مثل ضد عفونی با اتوکلا و کاربردهای جوشاندن در کیسه نیز به کار گرفته می‌شود. ورق آن در شکل دهی حرارتی برای ظروف قابل ضد عفونی و بسته بندی مواد غذایی به کار گرفته می‌شود. زمینه‌های کاربرد فیلم‌های پلیمری از یک نگاه دیگر به سه قسمت اصلی تقسیم می‌گردد:

۱- صنایع بسته بندی

صنایع بسته بندی مهم‌ترین زمینه کاربرد فیلم‌های پلیمری محسوب می‌گردد. در حقیقت بسیاری از فیلم‌ها برای یک نوع کاربرد در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسته بندی خود می‌تواند به دو گروه صنایع غذایی و غیرغذایی تقسیم شود. در بسته بندی صنایع غذایی قوانین خاصی در مورد مسائل بهداشتی و اثرات سوء پلمیرها بر روی مواد مطرح می‌گردد.

۲- عایق کاری سیم و کابل

فیلم‌هایی که دارای مقاوت بالای الکترونیکی و ضریب پایین اتلاف هستند، در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۳- نوار چسب

یکی دیگر از عمده مصارف این فیلم ها در صنعت چسب است.

طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی | موارد کاربرد

کالاهای جایگزین فیلم و نایلون پلاستیکی cpp

در فیلم‌های BOPP جهت یافتگی در دو سو باعث بهبود ویژگی‌های فیلم همچون افزایش استحکام، نفوذپذیری کمتر، چاپ پذیری و مقاومت پارگی بهتر شده است. هیچ کسی ادعا نمی‌کند که فیلم‌های تخت پلی پروپیلن CPP می‌تواند در این ویژگی‌ها با BOPP رقابت کند. ولی پیشرفت‌های بدست آمده در روش‌ها و تکنولوژی تولید، به خصوص روش کواکستروژن به همراه شفافیت بیشتر در امکان کنترل بهتر مورفولوژی محصول باعث شده که CPP انتخاب مناسب‌تری به عنوان لفاف (Wrap) و بر چسب به خصوص در صنایع بسته‌بندی باشد.

از جمله دو مزیت شایان CPP نسبت به BOPP، می‌توان به استحکام جوش بهتر و هزینه تولید کمتر اشاره کرد.

اصطلاحات و تفاوت مابین پلاستیک‌های (PP، OPP ، CPP ، PPF) به شرح ذیل است :

OPP:  محصولات با منشا  پلی پروپیلن

CPP: محصولات ساخته شده از پلی پروپیلن ریخته گری شده

PPF: الیاف ساخته شده از  پلی پروپیلن

ویژگی‌های پلاستیک‌های ساخته شده از پلی پروپلین

پلاستیک OPP: قابلیت پوشش سیل شدن مناسب و قابلیت بازیافت مطابق با معیارهای حفظ محیط زیست کاملاً و استانداردهای بین المللی مربوطه است. لذا این ماده را برای تولید نوار، بطری و کیسه‌های پلاستیکی به کار می برند که در آن فیلم پس از کشش لبه کناری آن را با یک نوار چسبنده با زبان باز شونده نصب می‌گردد. از این ماده به طور گسترده‌ای در پوشاک، مواد غذایی، لوازم التحریر استفاده می‌کنند. پلاستیک CPP: این محصولات عایق مناسب رطوبت و بو بوده و کاربردهای متعددی دارند. از آن می‌توان بعنوان عنوان فیلم بستر کامپوزیت نیز استفاده کرد. همچنین به دلیل قابلیت متالیزه کردن آن به طور گسترده‌ای به عنوان بسته بندی مواد غذایی و کالایی با ظاهری بسیار عالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فیلم‌های کامپوزیتی، پوشش‌های بافتنی و کیسه‌های بسته بندی گل و غذا، فیلم آلومینیوم، فیلم متالیزه تزئینی، کیسه‌های پخت و پز و گرم کردن غذا، بسته بندی اسپتیک و بسته بندی مواد خوراکی و آبنبات‌ها از این ماده استفاده می‌شود. پلاستیک PPF: دارای خواص مناسب همانند شفافیت؛ قدرت و تحمل کشش بالا، مقاومت در برابر سایش و خوردگی مناسب، عایق الکتریکی هستند. اما پلاستیک PPF در مقابل گرما، رطوبت و قابلیت رنگ پذیر و طول عمر ویژگی مطلوب را ندارد. این ماده به عنوان ماده پر کننده بتن و گچ برای بهبود مقاومت در برابر ضربه استفاده می‌شود. در مواد تزئینی برای اتومبیل و خانه، قطعات، اسباب بازی و در ساخت محصولات بهداشتی یکبار مصرف مانند دستمال‌های بهداشتی، روپوش جراحی، کلاه، ماسک، ملافه، پارچه پوشک، نوار بهداشتی برای زنان، نوزادان و بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی | تکنولوژی و فرایند تولید CPP

مطابق شکل تولید فیلم CPP (مخفف: cast polypropylene) ابتدا خوراک واحد که پلی پروپیلن است با ضایعات برگشتی از خط تولید مخلوط شده و به اکسترودر فرستاده می‌شود. درصد خوراک با جریان برگشتی به ترتیب حدود ۹۴ و ۶درصد است. برای جلوگیری از ذوب شدن زود هنگام پلی پروپیلن خوراک دهی خط تولید توسط آب خنک می‌شود. چنانچه این بخش خنک نشود، اتصال پلیمرها به همدیگر و تشکیل زنجیره و در نهایت گرفتگی این قسمت خواهد شد. برای خنگ نگه داشتن اکسترودر یک چرخه آب خنک کننده تعبیه شده است. آب استفاده شده برای این قسمت آب دی یونیزه شده است. در داخل اکترودر عملیات ذوب پلیمر انجام می‌شود، دما در این محیط حدود 200 درجه سانتگیراد است. بعد از این پلیمر ذوب شده از بخش غربال و تنظیم عبور کرده و توسط لوله‌های اتصال به دای هدایت می‌شوند. هیچ گونه تجهیزات کششی در این خط وجود ندارد. باز شدن دای برای تولید فیلم با ضخامت ۱ میلی متر کنترل می‌شود. تنظیم سوراخ دای باید به صورتی انجام گیرد که از متورم شدن فیلم بعد از خروج از دای جلوگیری شود. جهت مشاهده سایر انواع طرح توجیهی صنایع شیمیایی و دارویی کلیک کنید.

خارج شدن قالب مذاب

بعد از اینکه پلیمر از قالب مذاب خارج شد، از روی رول‌های مخصوص که اغلب دارای روکشی از جنس کروم هستند، عبور داده می‌شوند. این رول‌ها از داخل توسط آب 4درجه سانتیگراد خنک می‌شود. جریان کوچک هوا توسط برش هوایی تولید می‌شوند، این کار از دو لحاظ حائز اهمیت است؛ اولا برای خنک کردن فیلم موثر بوده و در ثانی از چسبیدن فیلم به سطح رول‌ها جلوگیری می‌کند. در اولین رول دمای فیلم به حدود 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و در مرحله بعد در رول دوم این دما به 10درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. این رول‌ها توسط آب به طور غیرمستقیم از داخل سرد می‌شوند. یکنواختی دما در رول مسئله بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این امر توسط گردش آب سرد با دبی بالا و دمای پایین محقق می‌گردد. در نهایت اندازه گیری خالی و عملیات نهایی روی فیلم انجام می‌شود. این عملیات شامل خالی کردن بارهای الکتریکی از فیلم به خاطر چاپ فیلم در مراحل بعد و جدا کردن کناره‌های فیلم و برگردان آن به اکسترودر و… است.

طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی | تکنولوژی و فرایند تولید CPP

طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی | مواد اولیه برای تولید

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فیلم CPP را می‌توان به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • پلی پروپلین گرید فیلم
  • افزودنی ها
درصد واحد نیاز برای تولید فیلم CPP ماده اولیه
99/81 تن 5500 پلی پروپیلن گرد فیلم
0/18 تن 10 مواد افزودنی
100 تن 5510 مجموع

الف – پلی پروپلین

پلی پروپیلن یکی از پلاستیک‌های همه منظوره و پر مصرف دنیا است که برای اولین بار در دهه 1950 در مقیاس آزمایشگاهی، از پلیمریزاسیون مونومر پروپیلن با ساختار n(CH2CH(CH3)–) تولید شد و در سال 1954 میلادی تولید آن به صورت صنعتی آغاز شد. چگالی کم g/cm3  (0.9 –  0.91)، شفافیت بالا، مقاومت تخریبی در برابر استرس‌های محیطی، مقاومت کششی بالا، صلبیت بالا، مقاومت دمایی بالا دمای ذوب شوندگی 160-170 0 سانتی‌گراد مقاومت در برابر اسیدها و بازها و حلال‌ها، استحکام مکانیکی خوب، خواص خوب قالب گیری، بی بو و غیر سمی و غیر قابل حل در آب، تمایل به اکسیده شدن در هوای آزاد و حساسیت و تخریب نسبت به تابش پرتوهای ماورای بنفش.

ب – افزودنی ها

مواد افزودنی مورد نیاز برای تولید فیلم CPP مجموعه‌ای از عواملی است که هر خاصیت ویژه‌ای را به محصول نهایی تغییر می‌دهد. معمولا ترکیب و درصد مواد این مجموعه سری بوده و توسط تامین کننده تجهیزات در حد نیاز تامین می‌شود.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره