طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی سنگبری مرمریت | واحد برش و فراوری سنگ تزیینی ماربلی (مرمریت)

آیا طبق کارشناسی‌های به عمل آمده در طرح توجیهی سنگبری مرمریت توجیه اقتصادی دارد؟ ذخایر سنگ‌های ساختمانی شناخته شده جهان حدود ۱۵میلیارد تن برآورد شده است که شامل انواع سنگ‌های گرانیتی، مرمریت، تراورتن و مرمرها می‌باشد. ایران با وجود7/ 4میلیون تن ذخیره و تنوع در رنگ و کیفیت انواع سنگ‌های تزیینی ساختمانی در سطح جهان جایگاه ممتازی دارد. تغییرات میزان صادرات سنگ کشور در 25سال اخیر به طور متغیر بین 70 تا 300 میلیون دلار محدود بوده که این رقم در مقابل تجارت جهانی 23 میلیارد دلاری و صادرات 2.5 میلیارد دلاری کشور همسایه ترکیه ناچیز شمرده می‌شود. ایران با دارا بودن40 میلیارد تن ذخایر قطعی و 2100 پروانه بهره برداری معدنی سنگ ثبت شده که بخش قابل توجهی از آن‌ها راکد شده‌اند با ظرفیت اسمی سالیانه 30 میلیون تن تولید؛ مزیت مهمی برای صادرات سنگ ساختمانی دارد. برای مشاهده سایر انواع طرح توجیهی صنایع معدنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی سنگبری مرمریت | معرفی محصول و اهمیت آن

سنگ تزئينی، نوعی سنگ طبيعی معدنی برش خورده و پرداخت شده در اندازه و نوع مشخص برای نیاز مصرف در سازه‌های عمرانی و ساختمانی است. به دلیل استحکام و زیبایی در فضاهای بيرونی و درونی ساختمان‌ها  در دیوار، نما، کف، راه پله و حتی لوح قبر به کار گرفته می‌شود. پيشرفت صنعت ساختمان‌سازی و توجه به سلايق و نیازهای متنوع در طرح و تنوع سنگ‌هایی با ظاهر زیبا و قيمت مناسب را ایجاد کرده است. کیفیت فرآوری سنگ تزیینی بسیار  وابسته به نوع و کیفیت سنگ به موازات سطح تکنولوژی ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در خط تولید می‌باشد.

کد آیسیک و تعرفه گمرکی  سنگ تزیینی

کد ISIC  انواع سنگ ساختمانی به شرح ذیل است.

رديف نام محصول کد گروه محصول   (آیسیک ) تعرفه گمرکی
1 انواع سنگبری 26961110 85111000
2 سنگبری سنگ ماربلی يا غيرگرانیتی 26961112
3 سنگبری سنگ‌های گرانيتی 26961111
4 برش سنگ مرمريت به صورت تايل 2696512310
5 برش سنگ تراورتن به صورت تايل 2696512316
6 برش سنگ تراورتن به صورت اسلب 2696512315
7 برش سنگ چينی و كريستال به صورت تايل 9171323120
8 برش سنگ تراورتن به صورت اسلب 9121446486
9 برش سنگ چينی و كريستال به صورت تايل 2696512313
10 برش سنگ گرانيتی به صورت تايل 2696512304
11 برش سنگ مرمر به صورت تايل 2696512307

طرح توجیهی سنگبری مرمریت | استانداردها و تعرفه گمرکی

در مورد انواع سنگ ساختمانی سری استانداردهای ملی ایران در موسسه استاندارد ایران به شرح زیر به ثبت رسیده است.

شماره استاندارد ملی شرح استاندار سنگ ساختمانی تعرفه گمركیسایر سنگ‌های تراش‌پذیر یا سنگ‌های ساختمان
5694 ویژگی‌های گرانیت 68029990
5695 ویژگی‌های سنگ‌های آهکی
5696 ویژگی‌های مرمریت
5697- الی-56700 روش‌های آزمون تعیین ضریب گسیختگی، مقاومت فشاری وسایشی، جذب آب و وزن مخصوص

طرح توجیهی سنگبری مرمریت | شاخص‌های فنی سنگ ساختمانی

  1. سختی: گستره سختی انواع سنگ‌های تزئينی بسيار زياد است. اين گستره از کمترین میزان سختی (تالک) تا بالاترين درجه سختی (سنگ گرانيت) را دربرمی‌گیرد.
  2. رنگ: تنوع رنگ‌های سنگ ساختمانی هر كدام زيبایی و جلوه‌ای خاص را هم به نمای داخلی ساختمانی و نمای بيرونی و شهر می‌افزايند. در اين خصوص معمولاً رنگ‌های روشن بر رنگ‌های تيره و كدر برتری دارند.
  3. ميزان تخلخل: حفره‌های سنگ غالباً تحت اثر شيميایی محلول‌های طبيعی بر روی بعضی از كانی‌های موجود در سنگ به وجود می‌آيند، این تخلخل‌ها می‌تواند در اثر نفوذ آب باران به داخل آن‌ها و انجماد آب بيشتر می‌شود.
  4. مقاومت: مقاومت سنگ، تحت تأثير عوامل مختلفی از قبيل هوازدگی، سرما، گرما و آتش سوزی، دائماً تغيير می‌يابد. تاثیر گازهایی نظير 2SO و O2 و CO2 می‌تواند این تغییر را تشدید نماید. برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح توجیهی سنگبری مرمریت | کالاهای جايگزين

سنگ‌های مصنوعی امروزه می‌توانند جایگزین و حتی مکمل سنگ‌های تزیینی باشند، اما با توجه به پایه مواد تشکیل دهنده سنگ‌ها، محل مصرف آن نیز تفاوت دارد. سنگ‌های تزیینی اغلب از معادن استخراج می‌شود و اما پایه شیمیایی سنگ‌های مصنوعی از رزین است. به طور عمده سنگ‌های مصنوعی در فضاهای داخلی ساختمان و به عنوان جایگزین سنگ‌های گرانیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در سال‌های اخیر انواع پوشش‌های پلیمری، بتنی، چوبی و فلزی کامپوزیت به عنوان جایگزین سنگ‌های تزیینی نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این موضوع سبب توسعه رقابت بین این محصولات شده و نیاز به استفاده از فناوری‌های نوین و تولید سنگ‌های تزیینی در ضخامت‌ها و طرح‌های متنوع بوجود آمده است. مهم‌ترین مزیت‌های سنگ‌های تزیینی نسبت به سایر محصولات رقیب عبارتند از:

  • تنوع و زيبائی طبیعی
  • قابليت اجرا بر روي كليه سطوح
  • سهولت تولید آن در اشكال و اندازه های دلخواه
  • امكان اجرا در كليه فضاهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها
  • داشتن جلوه‌های زيبا و دلنشين با طرح‌های فانتزی

همگونی با بیشتر مصالح ساختماني از قبيل چوب، آجر و…

طرح توجیهی سنگبری مرمریت | مواد اولیه سنگ‌های ساختمانی

در تولید سنگ‌های ساختمانی ماربلی غیر از قطعات و ادوات مصرفی ماشین آلات همانند سیگمنت تیغه‌ها و صفحات برش و لقمه‌های ساب انواع سنگ‌های مورد نیاز به صورت کوپ با طبقه‌بندی ذیل از معادن دارای پروانه بهره‌برداری استخراج سنگ تامین می‌شود.

 سنگ مرمريت

يک سنگ دگرگون شده بر پايه کانی‌های كربنات كلسيم بوده و از كلسيت، دولوميت یا سرپانتین تشكيل شده است. این مواد قابلیت پولیش و براق شدن را دارا بوده و گستره وسیعی از رنگ و بافت را شامل می‌شود. بر اساس پارامتر کانی‌شناسی مرمرها در چهار دسته مرمر دولومیتی، مرمر تراورتنی، مرمر سرپانتینی، مرمر اونیکس کلسیتی؛ به رنگ‌های سبز تا سبز تیره، زرد، قهوه‌ای در طبیعت یافت می‌شود. مقاومت و پايایی آن از سنگ گرانيت كمتر و از سنگ تراورتن بيشتر می‌باشد. از آن برای ساخت پله‌های داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

سنگ‌های چینی

انواع این سنگ در نقاط مختلف از نظر میزان دگرگونی و بعضی ترکیبات شیمیایی متفاوت هستند. سنگ چینی اغلب دارای بلورهای درشت است. این بلورهای وجه تمایز سنگ چینی با سنگ‌های کربناتی رسوبی است. می‌توان از سنگ چینی برای نما و فضای خارجی بنا استفاده کرد. سنگ چینی از لحاظ جذب آب و چسبندگی دوغاب مناسب‌تر از گرانیت می‌باشد.

سنگ تراورتن

تراورتن حاصل به جا مانده رسوبات دریاها، رودخانه‌ها، چشمه‌ها آب گرم و یا رسوبات آب‌های معدنی غارها می‌باشد. منشأ رسوبی تراورتن ساختاری به شدت ناهمسان را در شکل ظاهری سنگ ایجاد می‌کند و سنگ تراورتن هم به صورت موج‌دار و هم بدون موج قابل عرضه است. این سنگ دارای خلل و فرج است و از لحاظ سختی نسبت به مرمریت‌ها نرم‌تر می‌باشد و در برابر تغییرات آب و هوایی و باران و برف مقاوم می‌باشد و رنگ‌بندی متنوعی دارد. سنگ‌های تراورتن در طبیعت به رنگ‌های سفید، کرم، شکلاتی، قرمز، گردویی، زرد، لیمویی، سیلور و شکلاتی یافت می‌شود.

سنگ های کوارتز (کریستال)

سنگ‌های رسوبی با دانه‌های متوسط تا ریز که دارای حداقل ۶۰درصد سیلیس باشد، گستره رنگ‌ها از خاکستری روشن تا زرد و قهوه‌ای می‌باشد. کوارتز شایع‌ترین مواد معدنی موجود در سطح زمین است و اگر خالص باشد، بلورهای بی‌رنگ، شفاف و بسیار سخت را با یک بلور شبیه شیشه‌ای تشکیل می‌دهد. یکی از اجزای مهم بسیاری از سنگ‌های آذرین، دگرگونی و رسوب، شکل طبیعی دی اکسید سیلیکون در طیف وسیعی از انواع و رنگ‌ها یافت شده می‌باشد.

طرح توجیهی سنگبری مرمریت | موارد کاربرد سنگ‌های ساختمانی

سنگ تزیینی به عنوان رقیب و جایگزینی مناسب برای انواع محصولات مورد استفاده در پارک‌ها، فضای سبز و معابر شهری، ساختمان و پروژه‌های عمرانی در سنگ نما، سطوح تزیینی، کف پوش‌ها و دیواره‌های داخلی مورد استفاده در معابر، محصولات حجمی و دکوراتیو همانند شومینه، گلدان، نرده راه پله و کتیبه‌های هنری می‌باشد که در بسیاری از کشورها و ایران تولید و مصرف آن رایج است.

طرح توجیهی سنگبری مرمریت | دانش فنی و روش‌های تولید

تولید سنگ های ماربلی به  صورت تایل و اسلب انجام می گیرد  فرایند با انتقال سنگ از معدن به سایت کارخان شروع می شود و به ترتیب برای تیدیل شده به سنگ ساختمانی مراخلی به شرح زیر را طی می کند . جه ثبت نام در سامانه بهین یاب واطلاع از نحوه ثبت نام کلیک کنید.

فرایند حمل سنگ کوپ

در سنگبری جرثقیلی دروازه‌ای قادر است سنگ کوب را از تریلر به زمین و از آن‌جا بر روی واگن حمل سنگ دارای ریل مخصوص حرکت تا زیر دستگاه‌های gang saw و قله‌بر منتقل نماید.

برش اسلب

سنگ‌های کوپ ماربلی چهار گوش پس از حمل با 80 تیغه مستقیم به طور هم‌زمان در زیر دستگاه قله‌بر اره‌ای دارای حرکت شاتونی به صورت اسلب و ورق‌های بزرگ یک پارچه متناسب با ابعاد سنگ بریده می‌شود.

برش سنگ با قله‌بر دیسکی

وظیفه قله‌بر دیسکی بریدن کوب سنگ به صفحات سنگ با ضخامت معین است. در کارخانه‌های سنگبری بخش اعظم آب و برق در مرحله قله‌بری مصرف می‌شود. یکی از هزینه‌های جاری و دائمی سنگبری‌ها، تهیه تیغه‌های الماسه قله‌برها است در سنگ‌های سخت عمق برش قله بر برابر با شعاع تيغه الماسه است؛ بنابراین در بیشتر موارد که ضخامت سنگ بیشتر از شعاع تیغه است، نمی‌توان طی یک مرحله برش، کوب سنگ را به صفحات سنگی مجزا تبدیل کرد، اما در سنگ‌های ماریلی امکان برش عمیق وجود دارد.

طولی بر

وظیفه طولی بر صاف کردن دو لبه طولی صفحات سنگی بریده شده توسط قله‌بر است. طولی برها به صورت ناپیوسته با سایر بخش‌های کارخانه کار می‌کنند. انتقال سنگ توسط کانوایر ما بین دستگاه‌ها انجام می‌شود.

وسط بر

وظيفه وسط بر، برش دو لبه عرضی سنگ است. این بخش نیز مانند طولی بر کار می‌کند و انتقال سنگ به این دستگاه  توسط کانوایر صورت می‎‌گیرد.

واحد ساب و پرداخت

واحد ساب یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کارخانه سنگ‌بری است. چرا که کیفیت محصول نهایی یک واحد سنگ بری، به عملکرد این بخش بستگی دارد و هر چه در این مرحله ساب بهتر و یکنواخت‌تر باشد، ارزش افزوده سنگ بیشتر است. یک آزمایش دستی برای تعیین کیفیت ساب سنگ این است که سنگ ساب خورده را خیس می‌کنند، هر چه رنگ سنگ خیس شده با سنگ خشک به هم شبیه‌تر باشد ساب سنگ بهتر است. دستگاه‌های ساب بر اساس تعداد  کله ساب دهنده سنگ مشخص می‌شود.

الکترو فیلتر

سیستم مدرن تصفیه آب و جدا سازی لجن سنگ است.

طرح توجیهی سنگبری مرمریت | شاخص های کیفیت سنگ

ساختار کانی شناسی

ابتدا ترکیب کانی شناسی و نام علمی سنگ تعیین شود. زیرا این مسئله در برآورد هزینه های فرآوری بسیار مهم است. مثلا اگر سنگ مورد نظر  سخت باشد به علت میزان بالای کوارتز، بسیار سخت برش و سخت ساب است به همین دلیل هزینه های تیغه های الماسه و لقمه های ساب به مراتب بیشتر است. هم چنین در این نوع آزمایش ها تنوع کانی شناسی سنگ مورد بررسی قرار می گیرد. به طور معمول هر چه کانی های تشکیل دهنده سنگ متنوع تر باشد، غیر یکنواختی و تخلخل سنگ بیشتر می شود و این امر یک فاکتور منفی برای سنگ  محسوب می شود چرا که «غیر یکنواختی» افزایش احتمال خرد شدن سنگ حین برش و ساب را به دنبال دارد و «تخلخل» زیاد، قابلیت جذب آب بیشتر و نتیجتا آلتراسیون سریعتر سنگ را به همراه دارد.

شاخص های فیزیکی در این آزمایش نمونه های مکعبی یا استوانه های سنگ تهیه می شود که معمولا نسبت طول به قطر آن ۲ است و با بارگذاری در جهت طولی، مقاومت سنگ و تغییر شکل آن تا زمان شکست مورد بررسی قرار می گیرد. ضریب نرم شدگی : عبارت است از مقاومت فشاری تک محوری نمونه تراشباع شده با آب  به مقاومت فشاری تک محوری خشک.  مدول الاستیسیته : برابر است شیب خط منحنی تنش به کرنش. هر چه مدول الاستیسیته بیشتر باشد، مقاومت سنگ بیشتر است.

سختی :

مفهوم سختی مقاومت سنگ در برابر سایش است و بستگی به نوع کانی‌های تشکیل دهنده سنگ دارد. هر چه سختی بالاتر، برش و ساب سنگ هزینه برتر است.

مقاومت سایش سنگ درفت وآمد

این آزمایش، تعیین مقاومت سایشی سنگ در برابر رفت و آمد است.

درصد تخلخل :

تخلخل به معنای حجم فضای خالی موجود در سنگ نسب به حجم کل سنگ است. که هر چه میزان تخلخل بالاتر باشد، فضا برای حرکت سیالات بیشتر است و سرعت فرسایش شیمیایی سنگ افزایش می یابد.

طرح توجیهی سنگبری مرمریت | بررسی بازار و رقبا

تا پایان سال 1398 وجود بیش از 11100  مجوز صنعتی برش سنگ طبیعی صادر شده است از این تعداد 8576 مجوز مرتبط با چوازهای تاسیس صادره بوده است و تعداد 3078 واحد صنعتی تولید سنگ با ظرفیت اسمی سالیانه 101 میلیون مترمربع تولید انواع سنگهای سخت و نرم ماربلی در کشور پروانه بهر برداری دریافت نموده اند تعداد پروژهای تولید سنگ ساختمانی دارای پیشرفت فیزیگی 60 درصد کشور 228 طرح است که پیش بینی تولید  13 میلیون مترمربع برش انواع سنگ را دارند .

تعداد کل مجوز
11990
کل پروانه بهر برداری سنگبری  کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
3078 13239984 37828 101975612 مترمربع
کل  جواز تاسیس های  سنگبری ومصنوعات سنگی کشور
8576
طرح های بالای 60 درصد پبشرفت فیزیکی سنگبری  کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
228 2924207 4358 13624500 متر مربع

مشخصات عمومی  واحد

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 25000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) 4800 متر مربع
3 دستگاههای   داخلی و خارجی موجود

شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR 30/2  درصد
دوره برگشت سرمایه 3/1

طرح توجیهی سنگبری مرمریت | مزایای خرید بنگاه

  • وجود ماشین آلات اروپایی مدرن
  • برق 1800 کیلوات
  • قیمت بسیار مناسب
  • وجود سنگ برش خورده آماده فروش وصادارت
  • ارزش افزوده بالا بدلیل قیمت تمام شده پایین محصولات

نتایج مطالعات فنی، اقتصادی و مالی

براساس بررسی انجام شده به استناد رکودفعالیت های  حوزه های عمرانی تولید یا سطح تکنولوژی پیشرفته با هدف صادرات رقابتی  و تامین تولید داخل  می تواند مورد بررسی قرار گیرد فعال سازی واحدهای موجود در صورت برقراری  ارتباط تجاری در حوزه صادرات  و داشتن فروش ارزی فعالیت را موجه تر می نماید. بنگاه مورد بررسی دارای ظرفیت  300000 مترمربع در سال می باشد .

برای بررسی دقیق و اخذ اطلاعات وضعیت واحد با مشاوران و کارشناسان خیره وباتجربه کاردوک تماس بگیرید.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط کارشناسان کاردوک کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره