طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید گرانول‌ های پلیمری PVC

طرح تولید گرانول های پلاستیکی برای راه اندازی یک کسب و کار در زمینه تولید گرانول‌هایی است که در تولید تمامی محصولات پلاستیکی کاربرد دارد. گرانول‌های پی وی سی از ضایعات بازیافتی پلاستیکی و یا پی وی سی به دست می‌آید. برای تولید این گرانول‌ها از یک دستگاه به نام اکسترودر و یا دستگاه گرانول ساز استفاده می‌شود. در واقع مواد اولیه بازیافتی ابتدا ذوب می‌شوند و سپس در قالب رشته‌های نازک تولید شده و سپس به دانه‌های ریز تر تبدیل می‌شوند. برای بررسی طرح تولید گرانول های پلاستیکی در ادامه این مقاله همراه ما باشید. برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

معرفی محصول | طرح تولید گرانول

برای تولید محصولات پلاستیکی از مواد اولیه ای به نام گرانول‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. گرانول‌های پلاستیکی دانه‌های ریزی هستند که از جنس پلاستیک است. برای تولید محصولات مختلف این گرانول‌های پلاستیکی را ذوب کرده و پس از قالب گیری مورد استفاده قرار می‌دهند. گرانول‌های پی وی سی (پلی وینیل کلراید) در واقع دسته ای از گرانول‌ها هستند که از ضایعات پی وی سی به دست می‌آیند. ضایعات پی وی سی شامل هر گونه ضایعات از جمله پوسته‌های کابل، کفپوش‌های خودرو، شلنگ، پلاستیک، کفی کفش، دمپایی و … هستند. این ضایعات جداسازی شده و شست و شو داده می‌شوند و طی یک فرآیند بازیافت می‌شوند و به گرانول‌های پی وی سی تبدیل می‌شوند. شما در هر جایی که هستید می‌توانید برای تهیه طرح توجیهی گرانول با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید. برای تهیه طرح توجیهی صنایع شیمیایی و دارویی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

انواع گرانول‌های پلاستیکی

در طرح تولید گرانول برای تولید گرانول‌های پی وی سی از مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌شود. در واقع مواد اولیه مختلفی را می‌توان بازیافت کرد و به گرانول پی وی سی تبدیل نمود. هر کدام از گرانول‌های تولید شده وابسته به ویژگی‌های مواد اولیه دارای کاربردهای متفاوتی نیز هستند. مواد اولیه بازیافتی با انواع افزودنی‌های گرانول شامل روغن DOP ،انواع مستربچ‌ها و پودر‌ها یا شفاف کننده‌ها ترکیب می‌شود. در نهایت گرانول‌های پلاستیکی و یا پی وی سی با دو درجه کیفی متفاوت شامل معمولی و تخصصی تولید می‌گردند. گرانول‌های پی وی سی تخصصی در تولید محصولات پلاستیکی شفاف، خشک، طلقی، نسوز، نرم، کفپوش‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی گرانول‌های پلاستیکی

اصلی ترین ویژگی گرانول‌های پلاستیکی این است که نسوز و یا به عبارت دقیق تر غیرقابل اشتعال هستند. این دسته از گرانول‌ها به نوعی تولید می‌شوند که در برابر شرایط سخت آب و هوایی مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهند. البته توجه به دمای نقطه ذوب مواد، دمای محیط، فشار و … می‌تواند در کیفیت و ویژگی‌های گرانول‌های پلاستیکی تولید شده، تاثیر مستقیم داشته باشد. هدف اصلی از تولید گرانول‌های پی وی سی این است که ماده اصلی برای تولید محصولات پلاستیکی برای تولید کنندگان تهیه شود. از سویی دیگر اگر در تهیه گرانول‌های پلاستیکی به جای استفاده از مواد اولیه بازیافتی، از مواد دست اول استفاده شود؛ در نهایت کیفیت گرانول‌ها نیز بیشتر خواهد بود.  شما در هر جایی که هستید می‌توانید برای تهیه طرح توجیهی گرانول با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید. برای تهیه و نوشتن طرح توجیهی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید گرانول pvc

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید گرانول‌های پی وی سی مطابق با سیستم طبقه بندی بین المللی استاندارد صنایع، کد 3720512327 است.

تحلیل ضرورت اجرای طرح تولید گرانول PVC

طرح تولید گرانول های پلاستیکی به دلایل متعددی توجیه پذیر و اقتصادی است. فرآیند تولید گرانول‌های پلاستیکی چندان پیچیده نیست و مواد اولیه آن به راحتی در کشورمان قابل دسترس است. تمامی این موارد در کنار هم باعث می‌شود که سرمایه گذار با نرخ بازدهی بالا به سود آوری برسد؛ چراکه در حال حاضر تقاضا برای آن وجود دارد. گرانول‌ها در واقع گلوله‌های پلاستیکی کوچکی هستند که در داخل دستگاه‌های شکل دهی ریخته می‌شوند و برای تولید محصولات مختلف پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع سیستم‌هایی که برای تولید محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به گونه ای تولید می‌شوند که مواد اولیه به صورت گرانول‌های گلوله ای وارد آن شوند و دستگاه‌ها ورودی دیگری ندارند. بنابراین تولیدکنندگان محصولات از جنس پلاستیک نیز مواد اولیه را به صورت گرانول تهیه می‌کنند و این نشان دهنده تقاضا برای خرید گرانول‌های پلاستیکی است.

دانش فنی تولید گرانول pvc

تمامی مواد پلیمری با کاربرد‌های مختلف قابلیت تبدیل شدن به گرانول را دارند؛ حتی اگر ویسکوزیته آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد. در شرایطی که پلیمریزاسیون یک ماده سخت باشد به جای تولید گرانول‌های پلاستیکی محصول نهایی را در قالب پودر و یا محلول تولید می‌کنند.

انواع خطوط تولید گرانول pvc

در طرح تولید گرانول برای تولید گرانول‌های پی وی سی روش‌های متداولی وجود دارد که در ادامه پیرامون هر کدام اطلاعات کاملی ارائه کرده ایم.

1.تولید گرانول پی وی سی به روش تولید رشته ای | طرح تولید گرانول

اولین خط تولید گرانول‌های پی وی سی، خط تولید به روش رشته ای است. در این روش از ساده ترین تجهیزاتی که برای تولید گرانول‌های پلاستیکی وجود دارد، استفاده می‌شود. داشتن تجهیزات ساده در این خط تولید برای تولید گرانول‌های پلاستیکی سبب شده استکه تولید کننگان از آن استقبال بیشتری داشته باشند.

از الزامات این روش این است که مواد اولیه پلیمری مورد استفاده به شکلی باشد که قابل ورود به دستگاه شود. به همین دلیل مواد اولیه پلمری به شکل پرک‌های پلاستیکی در می‌آیند و از داخل دستگاه اکسترودر عبور می‌کنند و به صورت رشته ای از داخل صافی‌ها خارج می‌گردند. طی این فرآیند پلیمرهای مذاب تبدیل به رشته‌های نازک می‌شوند.

مواد گرانول در نهایت در استخر آب قرار می‌گیرد تا یک کاهش دما داشته باشد. پس از کاهش دما این رشته‌های گرانول توسط دستگاه‌های آسیاب تبدیل به دانه‌های کوچک می‌شوند. این خط تولید گرانول‌های پلاستیکی نیاز به یک اپراتور دائم دارد تا تمامی موارد را کنترل کند. البته لازم است اشاره کنیم که خروجی این روش نیز به دلیل داشتن لبه‌های تیز و خشک در گرانول‌های پلاستیکی، در تولید مواد پلاستیکی نو استفاده نمی‌شود؛ چراکه خروجی کار را کاهش می‌دهد. جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب کلیک کنید.

بررسی ویژگی‌های روش تولید

خط تولید گرانول‌های پلاستیکی به روش رشته ای دارای ویژگی‌هایی است که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده ایم.

  • تولید گرانول به روش رشته ای کم هزینه است و همین یعنی برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی دارد.
  • استفاده از روش تولید رشته ای برای گرانول‌های پلاستیکی در ایران رایج است.
  • بدون وجود یک اپراتور که دائم مراحل تولید گرانول‌های رشته ای را کنترل کند، ادامه کار امکان پذیر نیست.

2.تولید گرانول پی وی سی به روش خشک

روش دوم تولید در طرح تولید گرانول های پلاستیکی اصطلاحا به روش خشک معروف است. در این روش دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده از پیچیدگی بیشتری برخوردار هستند و از طرفی هزینه‌های نصب و راه اندازی بیشتری را نیز دارند؛ اما هر دو عامل در کیفیت گرانول‌های نهایی تاثیرگذار هستند و سبب تولید گرانول‌های باکیفیت و مشابه با مواد اولیه نو می‌شوند. در روش تولید گرانول به شیوه خشک، گرانول‌های پلاستیکی خرد شده ذوب می‌شوند و درون دستگاه گرانول ساز قرار می‌گیرند. مواد در دستگاه گرانول ساز از صافی‌هایی با سوراخ‌های ریز عبور می‌کنند و زمان خروج از صافی، توسط تیغ‌هایی با سرعت زیاد برش داده می‌شوند. تفاوت این روش با روش قبلی در این است که برای خشک کردن این گرانول‌ها به جای استخر آب، از مکنده قوی استفاده می‌شود. انتقال گرانول‌ها با سرعت بالا به سمت مکنده سبب می‌شود که این قطعات خشک شوند.  شما در هر جایی که هستید می‌توانید برای تهیه طرح توجیهی گرانول با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

معایب و مزایای تولید گرانول به روش خشک

از معایب این روش نیز این است که ماشین آلات آن پیچیده هستند و نیازمند دقت بالایی هستند. البته که تهیه این دستگاه‌های گران قیمت نیز هزینه‌های زیادی را برای تولید کننده به همراه دارد. از مزیت‌های تولید گرانول‌های پلاستیکی به روش خشک نیز این مورد است که محصولات تولید شده به این روش دارای شباهت بسیاری به موادهای تولید شده پتروشیمی دارند و البته ثبات و پایداری آن‌ها نیز بیشتر است.

ویژگی‌های دستگاه گرانول ساز | طرح تولید گرانول

مرحله آخر دستگاه بازیافت پلاستیک، خروج مواد ساخته شده است و این فرآیند توسط دستگاه گرانول ساز انجام می‌گردد. یکی از نکاتی که در این مرحله حائز اهمیت است این موضوع است که خارج کننده‌ها معمولا باید مواد یکدستی را دریافت کنند و در واقع فرآیند خشک شدن و خروج تطابق داشته باشند. بنابراین چنانچه در مرحله تمیز کردن و یا خشک شدن خطای کوچکی رخ بدهد، خارج کننده‌ها نیز به خوبی عمل نمی‌کنند. به طور کلی برای اینکه تولید گرانول‌های پلاستیکی توسط دستگاه گرانول ساز به خوبی انجام شود، این گرانول‌ها باید دارای ویژگی‌های زیر باشند :

  • داشتن پمپ خلاء قوی
  • برخورداری از تعویض‌ کننده صفحه قدرتمند
  • استفاده از اکسترودرهای تک پیچه و یا به ‌اصطلاح تک پمپ
  • داشتن بهترین مکش ممکنئ برای تخلیه گازها

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره