طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی دمنوش گیاهان دارویی | خلاصه طرح بسته بندی و تولید دمنوش گیاهان دارویی

طرح توجیهی گیاهان دارویی مانند هر کار صنعتی باید تهیه و ارائه شود. قرن‌ها است که گیاهان مختلف در سراسر جهان به عنوان دارو استفاده می‌شوند. گیاهان اساس درمانی‌های قدیمی را شکل می‌دهند. امروزه با پشتوانه علم و تکنولوژی، گیاهان برای مزایای مختلف سلامتی به صورت کپسول، قرص، پودر، چای تولید و مصرف می‌شوند. مردم و متخصصین با اتکا به دستاوردهای علمی در حال درک پتانسیل‌های عظیم گیاهان دارویی هستند و از آن‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف بهره می‌برند. در ادامه خلاصه‌ای از طرح تولید و بسته بندی این گیاهان ارائه شده است. برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید. 

طرح توجیهی دمنوش گیاهان دارویی

طرح توجیهی گیاهان دارویی | تعريف محصول گیاهان دارویی

گیاه دارویی در طرح توجیهی گیاهان دارویی به گیاهانی گفته می‌شود که تمام یا اجزایی از آن به صورت تازه، خشک شده یا فراوری شده جهت تشخیص، درمان، پیشگیری، کمک به اعمال فیزیولوژیکی و حفظ بهداشت بدن انسان بکار می‌رود. گیاهان دارویی در پیکر خود مواد مؤثره‌ای دارند که دارای تأثیر فیزیولوژیکی بر بدن موجودات زنده است و از آن‌ها برای مداوای برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

مواد موثره ممکن است در اندام خاصی همچون ریشه، ساقه، برگ‌ها و گل گیاه وجود داشته باشد. ازاین رو نمی‌توان تمام بخش‌های گیاه را دارای منبع ماده دارویی دانست. کشور ما ذخایری متنوع و غنی از گیاهان دارویی دارد که می تواند زمینه توسعه بیشتر  صنایع تبدیلی و تکمیلی به ویژه صنایع گیاهان دارویی باشد. از آن جا که گیاهان دارویی منبع درآمـد باارزشی هستند؛ لذا لازم است جهت رقابـت در بازارهای جهـانی به سمت فناوری‌های جدید فراوری و بسته بندی آن‌ها برویم. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی کلیک کنید.

طرح توجیهی گیاهان دارویی | تعريف محصول گیاهان دارویی

طرح توجیهی گیاهان دارویی | معرفی کدهای ISIC

ISIC نوعی طبقه‌بندی استاندارد برای فعاليت‌های اقتصادی توليدی است. هدف اصلی ISIC فراهم كردن مجموعه‌ای از رده‌های فعاليتی است، به طوری كه در آن بتوان موجوديت‌های اقتصادی را بر اساس نوع فعاليتی كه انجام می‌دهند، طبقه‌بندی كرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين طبقه‌بندی برای دسته‌بندی فعاليت‌های صنعتی استفاده می‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه‌بندی، گیاهان دارویی مورد بحث در طرح توجیهی گیاهان دارویی دارای و فراورهای مرتبط کدهای آیسیکی به شرح ذیل هستند.

کدهای آیسیک

کدهای آیسیک آماده سازی و بسته بندی گیاهان دارویی به شرح ذیل می‌باشد.

نام محصول کد   ISIC
بسته بندی گياهان داروئی 24231980
پودرهای خشک گياهان دارويی 24231951
سته بندی سرگل و گل زعفران 7495312329
بسته بندی انواع گياهان دارویی 7495412379
بسته بندی چای 7495412323

در زیر تعداد بسیار محدودی از گیاهان دارویی را که در فرایند بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد معرفی می‌نماییم. بدیهی است این گیاهان هرکدام به تنها و در ترکیب با یکدیگر خواص بسیار متفاوتی دارند. در این طرح تولید دمنوش‌های چای سبز طعم دار شده، دمنوش های تک گیاه، دو گیاه، سه گیاه، چهارگیاه، پنج گیاه و هفت گیاه بر اساس فرمولاسیون اختصاصی مورد بررسی قرار گرفته شده است که در صورت نیاز به اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید از کارشناسان کاردوک مشاور بگیرید.

بابونه

بابونه در طرح توجیهی گیاهان دارویی گیاهی زیبا است که از ارزش درمانی بالایی برخوردار است. این ماده با داشتن آنتی اکسیدان در بهبود سلامت قلب و عروق، تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع سردرد، کاهش دردهای عضلانی و کنترل استرس مفید شناخته شده است. چای بابونه یکی از محبوب‌ترین چای‌های گیاهی است. درست کردن آن بسیار آسان است: از بابونه به عنوان یک طعم دهنده در غذا و نوشیدنی استفاده می‌شود.

بابونه

گل گاو زبان  | طرح توجیهی دمنوش گیاهان دارویی

گیاه گاوزبان یکی از شناخته شده‌ترین و پرمصرف ترین گیاهان دارویی است . این گیاه مملو از منابع اسیدهای چرب بوده و گل‌های به رنگ‌های آبی، بنفش و سفید دارد. از برگ‌های این گیاه به عنوان آرام کننده، ادرار آور و برطرف کننده سرماخوردگی و سرفه استفاده می‌شود. مصرف دمنوش گل گاوزبان به افزایش آرامش و تنظیم ضربان قلب کمک می‌نماید.

گل گاو زبان

نعناع  معطر

پرورش و رشد نعناع با داشتن خاک مرطوب و کمی نور خورشید بسیار آسان است. نعناع فلفلی باید در فضاهای محدود پرورش یابد، زیرا خیلی سریع پخش می‌شود. نعنا فلفلی به هضم غذا و به کاهش علائم گوارشی مانند سو هاضمه، گاز و نفخ کمک می‌کند. این گیاه برای تسکین اضطراب و بهبود خواب، مفید شناخته شده است و در آشپزی به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود. به علاوه از آن به طور گسترده‌ای در شکلات سازی، آدامس سازی، نوشیدنی‌ها و همچنین برای تزیین غذا، تهیه سس، سالاد و کوکتل استفاده  می‌شود. چای نعناع به دلیل طعم متمایز محبوب است. یکی از مزایای قابل توجه استفاده از نعناع برای تازه نمودن تنفس موثر در بهداشت دهان دندان است.

نعناع  معطر

اسطوخودوس | طرح توجیهی گیاهان دارویی

اسطوخودوس در طرح توجیهی گیاهان دارویی، یک گیاه جذاب از نظر زیبایی است. این گل زیبا، بوی طراوت و فواید شگفت انگیز سلامتی دارد. اسطوخودوس به طور گسترده‌ای برای درمان مشکلات بهداشت روان، سردرد، اضطراب، بی‌خوابی، دندان درد، ریزش مو، تحریکات پوستی استفاده می‌شود. به دلیل بوی شگفت انگیز آن، اسطوخودوس اغلب ماده رایج آروماتراپی و رایحه درمانی نیز است. این گیاه به دلیل خاصیت ضدباکتریایی برای درمان زخم‌ها و عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود. چای اسطوخودوس به عنوان یک ماده ضدافسردگی شناخته شده است. اسطوخودوس را می‌توان به عنوان چاشنی در صنایع غذایی استفاده نمود.

اسطوخودوس

رزماری

رزماری یک گیاه همیشه سبز است. سرشار از آنتی اکسیدان، ترکیبات ضدمیکروبی و ضدالتهابی و کاربردهای گسترده‌ای دارد. این ماده اغلب در بهبود هضم غذا، تقویت حافظه و تمرکز، درمان درد مفاصل و حتی ریزش مو استفاده می‌شود. به دلیل خواص رزماری، گیاه خوبی برای کمک به کاهش وزن می‌باشد. روغن و چای رزماری اخیراً مورد استقبال مردم قرار گرفته است. رزماری به عنوان چاشنی شناخته شده در انواع غذاها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف کلیک کنید.

رزماری

ریحان

ریحان به عنوان “پادشاه گیاهان” شناخته می‌شود. ریحان حاوی آنتی اکسیدان و خواص ضدالتهابی است و در مقابله با استرس، کاهش تب، تقویت سیستم ایمنی بدن و برای دستگاه گوارش مفید است. همچنین از قلب، کبد و سلامت چشم پشتیبانی می‌کند. ریحان دارای کاربردهای مختلف آشپزخانه مانند تهیه سس و یک تزئین و طعم دهنده غذا است. ریحان به راحتی قابل رشد است. در محیط گرم بهترین رشد را دارد و در برابر نور خورشید رشد می‌کند. ریحان یکی از ترکیبات گیاهی است که برای تولید دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریحان

پونه کوهی | طرح توجیهی گیاهان دارویی

پونه کوهی بر اساس طرح توجیهی گیاهان دارویی در آب و هوای گرم و خشک بهترین رشد را دارد. پونه کوهی دارای کاربردهای دارویی بسیار عالی است، از جمله دارای خواص ضدویروسی، ضدبیوتیکی، ضد قارچی و همچنین دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. این یک گیاه عالی برای مراقبت از پوست و همچنین کمک کننده هضم غذا است. پونه کوهی را می‌توان به اشکال مختلف به عنوان تنتور، روغن، دمنوش و یا در غذاها  استفاده نمود.

پونه کوهی

سنبل الطیب

این گیاه شکوفا می‌تواند تا حدود یک متر قد بکشد و دارای خوشه‌های گلدار سفید توری است. این گیاه یک آرامبخش قوی اما ایمن است و برای کمک  به رفع احساس اضطراب، مشکلات خواب و تسکین درد بسیار مفید است.

سنبل الطیب

بومادران

بومادران دارای گل‌های بسیار ریزی است که به صورت دسته‌ای و برگ‌های مایل به خاکستری رشد می‌کند. قسمت‌هایی از گیاه که روی زمین رشد می‌کنند (برگ‌ها، ساقه‌ها، گل‌ها) اهداف دارویی دارند. بومادران علاوه بر کمک به بهبود زخم‌ها و لخته شدن خون و تعریق و کاهش تب و مبارزه با سرماخوردگی نیز مفید است. برای اطلاع از اصول کلی طرح توجیهی کلیک کنید.

بومادران

طرح توجیهی گیاهان دارویی | موارد کاربرد و فواید

گیاه دارویی در طرح توجیهی گیاهان دارویی درمصارفی همچون مصرف خانگی، مراکز جمعیتی همچون پادگان‌ها، اورژانس، درمانگاه‌ها به کار برده می‌شوند. بسته بندی آن‌ها به عنوان یک ابزار کارآمد برای نگهداری بهداشتی و دوام بیشتر با توجه به بازار تقاضای گسترده داخلی برای انواع داروهای گیاهی، خصوصاً نحوه عرضه آن‌ها در داروخانه‌ها و عطاری‌ها عرضه می‌گردد. در بسیاری از صنایع همانند صنایع دارویی، بهداشتی و  غذایی به صورت‌های مختلف از آن استفاده می‌شود.

طرح توجیهی گیاهان دارویی | بسته بندی گیاهان دارویی

بر اساس اطلاعات موجود در طرح توجیهی گیاهان دارویی گیاهان دارویی برای تولید انبوه صنعتی نیاز به جداسازی، سورتینگ، بسته بندی و خشک کردن دارند. از این گیاهان در صنایع غذایی، آرایشی،  بهداشتی و دارویی استفاده می‌شود. بر این اساس فعالیت‌های متفاوتی جهت فراوری آن‌ها در قالب انواع قرص، لوسیون و پمادهای متنوع، عرقیات، صابون، شوینده، دمنوش، روغن و اسانس‌های مختلف با بیس مواد موثره موجود در بخش‌های مختلف گیاهان دارویی در جهان شکل گرفته است.

تعداد و تنوع کل گیاهان در جهان و در ایران بسیار متنوع بوده و از دیرباز طب سنتی از آن‌ها در درمان امراض استفاده می‌کرده است. گیاهان دارویی را به منظور نگهداری طولانی مدت و کاربردهای مختلف به عنوان مواد اولیه در صنایع تبدیلی ابتدا آماده سازی، شستشو، غبار روبی و تمیز و سپس خشک  می‌نمایند. لذا فرواری صنعتی گل و گیاهان دارویی نیازمند خط تولید که شامل مراحل آماده و پاکسازی، شستشو و غبارگیریی و خشک کردن باشد.

برای خشک کردن تکنیک‌های متفاوتی مورد استفاده است تا طی آن رطوبت گل و گیاه گرفته شده و در نهایت محصول خشک شده با حفظ خواص اولیه داشته باشیم. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

روش خشک کردن گیاهان دارویی با هوای گرم

از آن جا که حفظ خواص و عناصر مفید، عطر، طعم و رنگ دانه گیاه در فرایند گرمایش خشک نمودن الزامی است؛ لذا تهیه برنامه زمان‌بندی و میزان حرارت در بخش‌های مختلف خشک کن از الزامات استفاده از سیستم‌های خشک کن هوای گرم است.

روش خشک کردن گیاهان دارویی با هوای گرم

روش خشک کردن تصعیدی گیاهان دارویی

اساس این روش بر انتقال مستقیم از فاز جامد به گاز است. درست مانند تبخیر، تصعید زمانی اتفاق می‌افتد که یک مولکول انرژی کافی برای آزاد شدن از مولکول‌های اطراف خود به دست آورد. آب جامد (یخ) زمانی به یک گاز (بخار) تبدیل می‌شود که مولکول‌ها انرژی کافی برای تجزیه را داشته باشند و شرایط تشکیل مایعات مناسب نباشد. عامل عمده تغییر فاز ماده  (جامد، مایع یا گاز) گرما و فشار کنترل شده این سیستم است که در آن دما و فشار باید در یک محدوده مشخص باشد. این روش باعث حفظ تازگی و حفظ مرغوبت مناسب گیاهان دارویی خشک شده می‌گردد.

روش خشک کردن تصعیدی گیاهان دارویی

روش خشک کردن  گیاهان دارویی با نوار نقاله مایکروویو | خلاصه طرح بسته بندی و تولید دمنوش گیاهان دارویی

اساس خشک‌های مایکرویو بر تابش اشعه بر روی محصول و قرادادن آن در میدان الکترومغناطیسی شدید با فرکانس فوق العاده بالا (UHF) استوار است. در این خشک کن‌ها، تابش اشعه موجب حرکت شدید مولکول‌های آب و در نتیجه افزایش انرژی حرارتی می‌شود. هرچه آب محصول تعیین شده بیشتر باشد، انرژی گرمایی بیشتر در کل حجم محصول ایجاد می‌شود. در این روش روند خشک شدن محصول در تمامی بخش‌های گیاه بطور همزمان واقع می‌گردد. در خشک کردن گیاهان مورد بحث در طرح توجیهی گیاهان دارویی با مایکروویو تشعشع و گرمایش سیستم طوری تنظیم می‌گردد که کمترین صدمه به مواد مغذی و موثره گیاه وارد شود.

روش خشک کردن  گیاهان دارویی با نوار نقاله مایکروویو

 نکات مربوط به بسته بندی گیاهان دارویی

از آنجا که محصولات خشک شده در زمان نگهداری تا استفاده نهایی باید نسبت به رطوبت محیط ایزوله باشند؛ لذا لفاف‌ها و درزبندی بسته‌بندی باید مطابق استاندارد انتخاب شود. در فرایند بسته بندی گیاهان دارویی در طرح توجیهی گیاهان دارویی از دو نوع بسته‌بندی سلفونی در اوزان مختلف و برای تی بگ مطابق استاندارد سازمان غدا و دارو از ورق‌های سلولزی با پوشش کاغذ متالیز به وزن 2گرم با تلورانس دو دهم و در کارتن‌های 20 عددی استفاده می‌شود. اوزان بسته بندی براساس نیاز بازار در این ساختار قابل تنظیم است.

روش خشک کردن  گیاهان دارویی با نوار نقاله مایکروویو

مهم‌ترین موضوع و دانش فنی در تولید انواع دمنوش‌های گیاهان داروی آشنایی و تخصص در فراوری گاها طعم دار نمودن و تولید ترکیب سالم و بهداشتی ارگانیگ با ترکیبی از گیاهانی است که هم جنبه دارویی خود را حفظ کند و هم مشتری پسند باشد.

طرح توجیهی گیاهان دارویی | بررسی کالاهای جایگزین

بسته به نوع کاربرد غالباً برای این محصولات امکان جایگزینی کالایی شیمیایی وجود دارد. وجود مرغوبیت و طبیعی بودن ساختار فراورده‌های ارگانیک با مشتقات مشابهی که از فرایندهای شیمیایی به دست می آید، روز به روز تمایل به استفاده از این محصولات را براساس نتایح قابل دفاع حوزه‌های تحقیق و توسعه بنگاه‌های دارای استانداردهای تایید شده سلامت محصولات فراهم نموده است.

طرح توجیهی گیاهان دارویی | بررسی کالاهای جایگزین

طرح توجیهی گیاهان دارویی | بررسی بازار و رقبا

مرغوب‌ترین کالاهای داروئی، غذائی و آرایشی جهان بیس ارگانیک دارند و به لحاظ کیفیت از قیمت‌های بسیار بالایی برخوردار هستند. با توجه به اطلاعات موجود در طرح توجیهی گیاهان دارویی، بزرگ‌ترین مصرف کنندگان حال حاضر گیاهان دارویی جهان هندوستان و چین است و در ایران نیز تعداد 292 بنگاه صنعتی جهت بسته بندی انواع گیاهان دارویی فعالیت می‌نمایند. برای ثبت نام وام در بهین یاب کلیک کنید.

تعداد پروانه بهره‌برداری صادره و بسته بندی انواع گیاهان دارویی کشور به تفکیک سال
واحد سنجش ظرفيت اشتغال سرمایه تعداد سال
تن 15343 783 453917 38 1395
تن 27948 1126 954437 53 1396
تن 36862 1828 1184239 59 1397
تن 73024 3441 2501813 88 1398
تن 60301 2566 8891717 41 1399
تن 213478 9744 13986123 279 جمع

برای اخذ نتایج بررسی‌های مالی و سرمایه گذاری می‌توانید از کارشناسان کاردوک مشاوره بگیرید.

طرح توجیهی گیاهان دارویی | نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

بر اساس طرح توجیهی گیاهان دارویی و تحقیقات بازار و ارایه معیارهای محاسبه هر یک از موارد برآورد سرمایه ثابت و در گردش و توضیح پیرامون هزینه‌های ثابت و متغیر طرح، پیش‌بینی و قیمت تمام‌ شده و همچنین سود سالیانه طرح محاسبه گردیده است.

مهم‌ترین شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده وضعیت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید با کیفیت نشان می‌دهد. جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده‌سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارائه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی گیاهان دارویی و طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره