طرح توجیهیطرح توجیهی خدماتی

اهمیت برندسازی | ضرورت برندسازی در کسب و کار

اهمیت برند و برندسازی در کسب وکار چیست؟ برند یک نام، عبارت، نشان، سمبل ،طرح، لوگو، تصویر، صوت یا ترکیبی از این عناصر است که بمنظور هویت بخشی به یک محصول یا خدمت بمنظور بیان تفاوت آن نسبت به محصولات رقبا در بازار هدف بکار گرفته می‌شود و توسط عقل، منطق، حواس و احساسات مشتریان مورد قضاوت قرار می‌گیرد. شرکت‌ها برای موفقیت در کسب و کارشان باید با سنجش دیدگاه های مخاطبین  برند خود  را  بسیار به تصویر مورد نظر مشتریان نزدیک کنند.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در زمینه برندسازی و دریافت برند اختصاصی از مرکز مشاوره کاردوک با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

مراحل برندسازی و تجارت چیست

فعالیت‌های برندسازی فقط مخصوص شرکت‌های بزرگ تجاری نیست و کسب و کارهای کوچک و متوسط کارآفرین نیز جهت سازگاری و ماندگاری در محیط کسب و کار از برند سازی به عنوان یک تکنیک محوری بازاریابی کارآفرینانه باید استفاده نمایند. 

شما هم اگر شرکتی دارید که نیاز به ثبت برند دارد، می‌توانید از خدمات ثبت برند کاردوک استفاده نمایید.

مدیریت برند

در مدیریت بازاریابی یکی از حوزه‌های مهم مدیریت برند است، علل الخصوص زمانی که رقابت در بازار شدید و بنگاه خود را درمخاطره اقتصادی می‌بینید. مدیریت برند فرایند ساخت، مقایسه، سنجش و مدیریت کیفیت برند بنگاه و محصولات آن می‌باشد و فرایندی پویا، مستمر و همیشگی در بخش بازاریابی و فروش و ارتباط با مشتریان است.

طراحی برند

معماری نام و نشان‌های محصول و بنگاه به یک مجموعه از اقدامانی اطلاق می‌شود که هدف آن تدوین نقشه راهی برای پوشش دادن صحیح محصولات با نام و نشان تجاری مناسب است. به گونه‌ای که بتواند در بازار هدف و در ذهن و در قضاوت مشتریان جایگاه شایسته ومطلوب خود را پیدا نماید.

از آنجا که فقط شناخت نام تجاری و تصویر ذهنی از آن باعث خرید کالا و خدمات شرکت نمی‌شود؛ ضروری است بنگاه‌ها بر روی استمرار نمایش برند خود جهت ماندگاری و تثبیت آن در اذهان مشتریان سرمایه‌گذاری کنند. این نفوذ تا بدانجا می‌تواند پیش برود که مشتریان محصول را بخاطر برند خریداری نمایند.

شاید هیچ سرمایه‌ای بیشتر از یک نام و نشان معتبر، قدرتمند و ارزش آفرین برای بنگاه‌های افتصادی کارآمدتر نباشد؛ از این جهت مدیران بازاریابی و فروش شرکت ها باید برای برند سازی و معماری آن  استراتژی‌های مناسبی را اتخاذ نمایند.

المان های برندسازی

هویت و شکل بصری مناسب برند قدرت آن را در میان مشتریان افزایش می‌دهد، به بیانی دیگر ارزش‌ها و ویژگی‌های یک بنگاه باید در هویت دیداری برند نمایان شود المان‌ها و هویت برند از طرح، رنگ، نوشتار، شعار، نام و لوگو نشکیل می‌شود. این المان‌ها بهتر است بگونه‌ای طراحی شوند که به راحتی در ذهن مشتریان و مخاطبین قرار گرفته و تثبیت شود.

جایگاه یابی برندسازی

جایگاه یابی برند طراحی و تصویر سازی نام و نشان شرکت و محصولات آن بمنظور کسب مکان متمایز در اذهان مشتریان است. در واقعیت جایگاه یابی برند با احساسات و ادراک مخاطبین محصول و برند ارتباط برقرار می‌کند و سعی دارد با یک سلسله فعالیت‌ها همانند حضور در رسانه‌، مشارکت در مناسبت‌های محلی و منطقه‌ای، شرکت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های نوآوری، انجام تبلیغات و انتقال پیام موقعیت ممتازی را برای برند خود در اذهان مشتریان بدست آورد.

هدف اصلی برندسازی ایجاد شناخت در مشتریان و حفظ آگاهی نسبت به برند جهت معنا بخشیدن به مصرف محصولات در فرایند ارزش آفرینی بنگاه است. برنامه‌ریزی برندسازی همان فرایند ایجاد، توسعه و ترسیم یک هویت مطلوب از نام و نشان شرکت در اذهان مصرف‌کنندگان بازار هدف نسبت به خدمات و محصولات سایر شرکت‌ها است.

تاثیرات برند سازی در دارایی های بنگاه

برند سازی تکنیکی مهم در عملکرد بازاریابی و تولید ثروت کارآفرینانه است که منجر به ماندگاری موفق کسب و کار در بازار رقابتی می‌شود. بنگاه با برند سازی می‌تواند ارزش افزوده‌ای ناشی از دارایی برند خود را به قیمت محصولات و خدمات خود بیفزاید. برند همانند سرمایه، فناوری، مواد اولیه و نیروی انسانی در ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای بنگاه اقتصادی موثر است. دارایی برند همان صف کشیدن‌های طولانی و پرداخت هزینه بیشتر برای خریدن محصولات خوشنام در مقایسه با سایر محصولات رقیب است.

برندهای قوی همانند سایر دارایی‌های نامشهود شرکت من جمله  دانش فنی، حق اختراع منجر به جریان‌های درآمدی بیشتر برای بنگاه و برای مصرف کننده را به همراه دارد. از این رو ایجاد برند قوی در دستورکار و الزام مدیریتی اغلب بنگاه‌های اقتصادی است.

در فرایند برندسازی هم مصرف کننده و هم بنگاه هر دو بموزات هم از مزایای برند بهره مند می‌شوند. زمانی که مصرف کننده استفاده از یک برندرا تجربه می‌کند و از آن رضایت پیدا می‌کند، تمایل به استفاده از آن برند گسترش پیدا می‌کند و میزان فروش بنگاه نیزافزایش یافته و بازار با ثبات‌تری را برای محصول از طرف مشتریان فراهم می‌نماید.

چرا و چگونه باید برندسازی کرد؟

برند می‌تواند اطلاعاتی از کیفیت کالا و خدمات، عملکرد و مشخصات  محصول را ارایه دهد. از آنجا که برندها در بازارهای رقابتی نسبت به سایر پارامترهای فیزیکی کسب وکار دارای ثبات بسیار کمتری هستند، در دنیای رقابتی برند هیچ چیز ماندگار نیست، لذا ادامه حیات موفق برند در ذهن مصرف کنندگان منوط به ارائه محصول مناسب، تصویرسازی مناسب محصول و ایجاد یک شبکه ارتباطی کارآمد و تبلیغات بمنظور  تثبیت آن است.

شرکت‌هایی که نتوانند برند و نام و نشان تجاری خود را در رقابت باسایر رقبا بدرستی معماری و معرفی و تثبیت نمایند با تحمل هزینه زیاد شکست مواجه هستند.

ضرورت برندسازی چیست؟

افزایش طول عمر 

حفظ، دوام و بقا شرکت‌ها در بازار اساسی‌ترین مسئله پیش روی آن‌ها در شرایط رقابتی و جهانی شدن اقتصاد، اطلاعات و ارتباطات است. شرکت‌ها در این فضای بسیار بی‌ثبات و متغیر نه تنها به بقا می‌اندیشند بلکه کوشش می‌کنند از طریق ایجاد مزیت رقابتی محصول و خدمات خود نسبت به سایررقبا رهبری بازار را بطور مستمر در دست داشته باشند.

یکی از حوزه‌های ظهور و نمایش تمایز نسبت به رقبا برندینگ است که مزیت رقابتی بنگاه را درسطح بازار و در ذهن و زندگی مشتریان به یادگار می‌گذارد. ایجاد رضایت و مطلوبیت نسبت به نام ونشان تجاری محصول نقش مهمی در رفتار بازار و مصرف کننده به جای می‌گذارد و موجب  وفاداری مشتریان، توسعه بازار وسودآوری شرکت می‌شود. شرکت‌ها با توجه به نیازهای مشتریان نه تنها بهتر است رضایت وی را جلب نماید بلکه باید وی را از طریق تامین کیفیت مطلوب کالا و خدمات خود  مشعوف و ذوق زده نماید. به تصویر کشیدن برند این گونه شرکت‌ها در اذهان مخاطبین موجب درک تفاوت و تمایز آنها نسبت به سایر رقبا وایجاد مزیت رقابتی و رهبری بازار و افزایش دارایی برند خواهد شد.

رفع ابهام و تردید مشتری

در شرایط افتصادی امروزی که مشتریان برای رفع نیازهای خود با انتخاب‌های زیادی مواجه هستند و زمان زیادی جهت خرید کالا و خدمات مورد نیاز را ندارد برندهایی که بتوانند این یقین و اطمینان را برای مصرف کننده ایجاد نماید هدایت بازار را بدست خواهند گرفت. پس امروزه تنها جنبه‌های کارکردی محصول و خدمات برای ارتباط با مشتری دیگر کفایت نمی‌کند و برند معتبر است که عامل تمایز یک شرکت تجاری را با رقبا مشخص می‌کند. این تمایز بعنوان یک دارایی با ارزش است که در ذهن وخاطره مشتریان شکل گرفته و شرکت می‌تواند در سایه این دارایی منافع بیشتری را از مشتریان بدست آورد. امروزه بسیاری از سازمان‌ها می‌دانند که مهم‌ترین دارایی آن‌ها اعتبار نام و نشان تجاری آن‌ها در بازار است.

ساخت ذهنیت مشتری

برندها در بازارهای خدماتی و کسب و کارهای تولید محصولات صنعتی نقش اصلی را ایفا می‌کنند؛ چرا که امروزه برندها به بخشی از زندگی و ذهنیت خریداران تبدیل شده و غالب انتخاب‌ها و تصمیمات برای خرید محصولات بر اساس برند شکل می‌گیرید. تعداد قابل توجهی از مشتریان حتی حاضرند از خدمات جانشین دیگر با قیمت‌های پایین‌تر در بازار، صرف نظر کرده و متقاضی برند مطلوب خود باشند.

از این رو بنگاه‌های اقتصادی در پی آن هستند تا یک برند مطلوب، بی نظیر و قوی را در ذهن مشتریان ایجاد کنند تا موفق به جلب اعتماد و وفاداری مشتریان نسبت به محصولات‌شان گردند. ایجاد، توسعه و تثبیت برندهای قوی، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده فراوان و ماندگاری نام محصولات در اذهان عمومی، مزیت‌های دیگری من جمله در دست گرفتن بازارهای وسیع منطقه و جهانی را نیز به دنبال خواهد داشت.

اعتبار بخشی به فروشنده

داشتن برند قوی در نزد مشتری به خریدار در انتخاب کالا کمک می‌کند و مشتری دارای برند معتبر را به سایر محصولات رغیب ترجیح می‌دهد. این اولویت در انتخاب که نتیجه وفاداری، رضایت و تشکر خریدار در مقابل برآورد انتظارات از برند است، به تولید کننده اجازه می‌دهد که کالاهایش را در شرایط یکسان و غالبا با قیمت بالاتر فروخته و در نتیجه سود و سهم بیشتری از بازار تصاحب کند. از همین رو برند را می‌توان این چنین تعریف کرد: ب”رند عبارت است از مجموعه آگاهی و مزایای کالا یا خدمت همراه با مزیت‌های اضافی که در ذهن خریدار شکل می‌گیرد و موجب جلب اعتماد و استمرار خرید کالا و خدمات می‌شود”.

چزا که هر سازمان زمانی می‌تواند به بقای خود ادامه دهد که بتواند نیازها و خواسته‌های مشتریان خود را با درکی صحیح و جامع برآورده نماید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برندسازی و دریافت برند اختصاصی از مرکز مشاوره کاردوک با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره