طرح توجیهی

مهارت های کارآفرینی | مهارت های عام و خاص کارآفرینی کدامند؟

مهارت های کارآفرینی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که کارآفرینان باید برای رسیدن به موفقیت در کارشان در آ‌ن‌ها استاد باشند. از آنجایی که کارآفرینی امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و به نوعی تخصص تبدیل شده، هر کارآفرینی باید به یکسری از مهارت‌ها مسلط باشد تا بتواند در کسب و کاری که می‌خواهند راه‌اندازی کند به موفقیت برسد. برخی از کارآفرینان از خدمات مشاوره کسب و کار و منتورینگ برای موفقیت در کارشان استفاده می کنند. در واقع به نحوی از متخصصان برای پیشبرد هر چه بهتر کارشان استفاده می کنند.

برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه مهارت های کارآفرینی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

مهارت های کارآفرینی

مهارت‌ها را می‌توان در دو دسته خاص و عام تعریف کرد. مهارت‌های خاص مهارت‌هایی ویژه و تخصصی هستند و مهارت‌های عام، مهارت‌های عمومی به حساب می‌آیند که کارآفرینان موفق باید در آن به تسلط برسند. به دلیل اهمیت این موضوع ما مهم‌ترین مهارت‌های خاص و عام کارآفرینی را برای شما توضیح می‌دهیم. لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

مهارت های کارآفرینی عام

1- مهارت در برقراری ارتباط

یکی از مهم‌ترین و در عین حال ساده‌ترین مهارت های عمومی که هر کارآفرینی باید به آن مسلط باشد، مهارت در برقراری ارتباط است. یک کارآفرین باید بتواند با کارمندان، مدیران، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی موثرترین ارتباط‌ها را برقرار کند. هر چقدر مهارت برقراری ارتباط با دیگران در یک کارآفرین برتر و ویژه باشد، او راحت‌تر قدم‌های بزرگتری را برمی‌دارد. مهارت برقراری ارتباط باعث می‌شود تا کارآفرین بتواند از بهترین منابع مالی و غیر مالی در جهت منافع خود استفاده کند.

2- مهارت های کارآفرینی | انتخاب نوع فعالیت

یکی دیگر از مهارت‌های عمومی و لازم برای هر کارآفرینی توانایی انتخاب درست است. فردی که می‌خواهد کارآفرین شود باید بداند دقیقاً در چه حیطه‌ای می‌خواهد فعالیت کند و قوانین و مقررات مربوط به آن کار را بداند. یک کارآفرین موفق با انتخاب خوب و درستش می‌تواند موفقیت خود و سایر همکارانش را تضمین کند. انتخاب نوع فعالیت از جمله مهم‌ترین مهارت‌های عمومی شناخته شده برای کارآفرینان است.

3- انتخاب نام و برند کسب و کار

کارآفرین باید برای کسب و کاری که می‌خواهد راه‌اندازی کند حتماً یک نام مناسب و مشخصی را در نظر بگیرد. کم کاری و سهل‌انگاری در این زمینه نشان می‌دهد که او ضعف بزرگی در یک مهارت مهم عمومی دارد. وقتی یک کارآفرین برای انتخاب نام کسب و کار خود وقت می‌گذارد، نشان می‌دهد که بی هدف و بی انگیزه وارد عرصه رقابت نشده و برای کار خود و پیشرفت آن برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است.

4- مهارت های کارآفرینی | تمایل به یادگیری

برخی تصور می‌کنند هنگام فارغ التحصیلی دانشگاه یا گرفتن گواهینامه، یادگیری متوقف می‌شود، اما این طور نیست. یادگیری روندی طولانی و پیوسته است. شما باید با تغییرات در فناوری، سیر تحول صنعت، روند فروش و سایر موارد خود را به روز کنید. همیشه به دنبال دانش جدید باشید. یک کارآفرین باید همیشه تشنه یادگیری باشد و از هر مانعی که در سر راه یادگیری‌اش قرار دارد، عبور کند.

مهارت های کارآفرینی خاص

ریسک‌پذیری

یک ویژگی و مهارت خاصی که یک کارآفرین باید آن را دارا باشد، ریسک پذیری است. هر کارآفرین باید بتواند در موارد لازم ریسک‌های پر خطر را انجام دهد تا کسب و کارش پیشرفت کند. وقتی به عنوان یک کارآفرین بتوانید ریسک کنید، یعنی خواهان تغییر، برطرف کردن بحران‌ها و افزایش درآمد هستید.

مهارت های کارآفرینی | مدیریت زمان

مدیریت زمان از جمله مهارت‌های خاص و حرفه‌ای برای هر کارآفرین محسوب می‌شود. کارآفرینی که مدیریت زمان را جدی می‌گیرد؛ یعنی می‌تواند، در تنظیم و اداره زمان، صرفه جویی در وقت، ایجاد آمادگی و توانمندی برای انجام کارها، انجام کارها در زمان تعیین‌شده و کاهش حجم فعالیت‌های کاری، نظارت و آگاهی داشتن از فعالیت‌ها، ایجاد اثربخشی و بهره‌وری در کارها و فعالیت‌های روزانه، جلوگیری از ایجاد سردرگمی، پشیمانی و حسرت و جلوگیری از تعلل در کارها و اتلاف وقت بسیار مؤثر عمل کند.

استقامت در کار

بسیاری از موفق‌ترین صاحبان مشاغل، شکست‌ها و ناکامی‌های مخربی را متحمل شدند. آنها به جای اینکه به این وقایع به عنوان پایان یک وضعیت نگاه کنند، به عنوان لحظه‌های مهم یادگیری نگاه کردند. آنها خوش‌بینی و پشتکار خود را حفظ کردند، اما همچنین برای ایجاد تغییر در آینده تلاش کردند. به یاد داشته باشید که شما فقط وقتی که تلاش خود را متوقف می‌کنید شکست می خورید. پایداری و استقامت کلید موفقیت شما در کارآفرینی خواهد بود.

توانایی شناسایی و حل مشکلات

یک کارآفرین باید بتواند توانایی شناسایی و حل مشکلات را به عنوان یک ویژگی خاص در خود پرورش دهد. توانایی شناسایی و حل مشکلات یعنی کارآفرین بتواند در شناسایی مشکل، درک منافع همه افراد، لیست راه‌حل‌های ممکن و ارزیابی و انتخاب بهترین راه‌حل به خوبی دست به انتخاب و عمل بزند. هر چقدر مهارت و توانایی شناسایی و حل مسائل در یک کارآفرین قوی باشد، کسب و کارش با مشکلات کمتری رو به رو خواهد شد. شما می توانید به عنوان یک کار آفرین از خدمات مشاوره کاردوک جهت ارتقا و رفع مشکلات اداری و مالیاتی خود استفاده کنید.

در این روزگار چطور کارآفرین باشم؟

با توجه به تحولاتی که با ورود اینترنت به وجود آمده، فرصت مناسبی برای کارآفرینان نیز فراهم شده. شما می‌توانید با استفاده از این مسیر ارتباطی به روش‌های مختلف با مصرف کنندگان و حتی سایر تجار ارتباط برقرار کنید. داشتن یک سایت برای تحقق این اهداف بسیار اهمیت دارد. اگر برای کسب و کار خود احساس می‌کنید به مسیری برای برندسازی نیاز دارید، پس حتما تهیه یک سایت کمک شایانی به شما خواهد کرد. برای تهیه و راه اندازی سایت اینترنتی خود کلیک کنید.

برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه مهارت‌های کارآفرینی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چگونه به عنوان یک کارآفرین زمان خود را مدیریت کنیم؟

می‌توانید یک دفترچه بردارید و تمام کارهایی که باید در طول روز انجام دهید را در آن یادداشت کنید. برای هر کاری زمان مشخصی تعیین کنید و بعد از اتمام زمان، سراغ کار بعدی بروید.

چگونه برقراری ارتباط را در خود تقویت کنیم؟

بهترین کار این است که پیش قدم شوید. در جلسات مختلف به صورت داوطلبانه شرکت کنید، نظر دهید حتی اگر نظرتان اشتباه باشد، در صحبت کردن شما اول پیش قدم شوید. به مرور زمان به این نتیجه می‌رسید که انجامش آنقدرها هم که فکر می‌کردید سخت نبوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره