امور ثبتی شرکت هاراهنمای شرکت هاطرح توجیهیطرح توجیهی خدماتی

پروانه بهره برداری | مدارک و مراحل اخذ پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری را می‌توان یک سند رسمی به حساب آورد که مشخص می‌کند زمان بهره‌برداری محصولات و کالاهای تعیین شده از طرف شما چه زمانی باید صورت بگیرد. این سند از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود. پروانه‌ بهره‌برداری قابل تمدید است و حتی می‌توان آن را مورد معامله قرار داد و یا منتقل کرد. گرفتن پروانه بهره برداری ممکن است برای تان با دشواری هایی همراه شود که با کمک کارشناسان و موسسات فعال در این حوزه مثل کاردوک به راحتی می‌توانید برای هر نوع کسب و کاری پروانه بهره برداری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره جهت اخذ پروانه بهره‌برداری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

اخذ پروانه بهره برداری

بدون پروانه بهره‌برداری شما نمی‌توانید در زمینه‌های خصوصی فعالیت‌های اقتصادی و بهر‌ه برداری داشته باشید، به همین دلیل باید مراحلی را طی کرده و از وزارت صنعت، معدن و تجارت این پروانه را دریافت کنید. در ادامه مراحل اخذ پروانه‌ بهره‌برداری را به شما توضیح می‌دهیم.

تفاوت جواز کسب با پروانه بهره برداری

در واقع پروانه بهره‌برداری را می‌توان یک مجوز کسب برای واحدهای صنعتی به حساب آورد. یعنی زمانی که کارهای مربوط به تأسیس کارخانه و یا یک واحد تولیدی انجام می‌شود، می‌تواند جایگزینی برای جواز تأسیس باشد. در واقع باید در ابتدا جواز تأسیس را اخذ کنید و بعد نسبت به گرفتن پروانه بهره‌برداری اقدام کنید. برای آشنایی با مراحل دریافت جواز تاسیس صنعتی کلیک کنید.

مزیت‌های اخذ پروانه بهره برداری

پروانه بهره‌برداری مزیت‌های زیادی را برای صاحبان مشاغل به همراه دارد که می‌توان به چند نمونه از مهم‌ترین این موارد اشاره کرد، از جمله؛ معافیت‌های مالیاتی، سهولت در ثبت برند، برخورداری از تشویقات وزارت صنعت، معافیت‌های مالیاتی در طرح‌های قابل انتقال، معافیت مالیاتی در طرح‌های هنری، سهولت در واردات ماشین آلات بدون پرداخت مالیات گمرک، گرفتن علامت استاندارد و دریافت انواع مختلفی از تسهیلات بانکی از جمله نمونه مزیت‌های اخذ پروانه بهره‌برداری می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه بهره برداری

تصویر کپی کارت ملی مدیر عامل، تصویر کلیه مدارک شرکت جهت اشخاص حقوقی، کپی آگهی تغییرات شرکت در مورد شخصیت‌های حقوقی (در صورت وجود)، اسناد مالکیت زمین محل استقرار یا اجاره نامه و اقرار نامه رسمی برای محل‌های استیجاری، اعتبار جواز تأسیس، تصویر پایان کار ساختمانی، کپی از قرارداد خرید امتیازهای آب و برق، اصل و فتوکپی فاکتور خرید ماشین آلات، فاکتور خرید مواد اولیه، فاکتور خرید و اجرای سوله، ارائه اطلاعات پرسنل کارخانه از طریق فایل EXCEL، ارائه پاسخ استعلام‌های مربوطه، رسید پرداخت هزینه صدور پروانه بهره‌برداری و رسید پرداخت هزینه تمبر بانکی از جمله مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه بهره‌برداری است.

مراحل صدور پروانه بهره برداری

مرحله اول: ارائه درخواست

باید درخواست کتبی در خصوص دریافت پروانه بهره‌برداری را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دهید. از طریق سامانه بهمن یاب«behinyab.ir»که جواز تأسیس را صادر می‌کند می‌توانید تقاضای اخذ پروانه بهره‌برداری را درخواست کنید. برای آشنایی بیشتر با سامانه بهین یاب کلیک کنید.

مرحله دوم: تحویل مدارک مورد نیاز

تمام مدارک مورد نیازی که در سایت صنعت، معدن و تجارت و سامانه بهمن یاب ذکر شده باید تحویل داده شود، که در بالا به این مدارک اشاره کردیم.

مرحله سوم: استعلام از اداراتی که تاییدیه آن‌ها لازم است

مواردی چون گواهی عدم سوء پیشه و مواردی این چنینی باید از طریق اداراتی که سازمان مربوطه آن را اعلام کرده است، استعلام بگیرند.

مرحله چهارم: تکمیل پرسشنامه پروانه بهره برداری

باید فرم سؤالات را مربوط به پروانه بهره‌برداری را دریافت و تکمیل کنید. در صورتی که نیاز به طرح توجیهی داشتید، می‌توانید از خدمات نوشتن طرح توجیهی توسط کارشناسان مجرب کاردوک استفاده نمایید.

مرحله پنجم: بازدید کارشناس

در این مرحله کارشناس متخصص از محصول، کالا و یا خدماتی که شما قصد بهره‌برداری آن را دارید بازدید می‌کند تا آن را با طرح اولیه تطبیق دهد.

مرحله ششم: تعیین ظرفیت تولید واحد صنعتی

باید در فرم مربوطه مقدار ظرفیت تولیدی واحد صنعتی مورد نظر شما به صورت دقیق ذکر شود.

مرحله هفتم: اعلام نظر کارشناس

کارشناس مربوطه پس از مورد بررسی قرار دادن طرح مذکور، طبق هزینه‌های انجام شده پیش نویس فرم پروانه بهره‌برداری را تهیه نموده و برای تایید و امضا به معاون مربوطه ارائه می‌دهد.

مرحله هشتم: دریافت پروانه بهره برداری

پس از اینکه مسئول مربوطه به تصویب و امضا پروانه بهره‌برداری پرداخت، فرم مربوطه (فرم شماره ۴) تایپ شده و به تعداد ۶ نسخه تکثیر نموده و پس از ثبت در دفتر يا دبیرخانه نسخه اصل آن پس از دریافت حقوق دولتی بر اساس میزان سرمایه ثابت طبق جدول پیوست (حداكثر تا مبلغ ۱۵۰ هزار ریال) به متقاضی تحویل و باقی نسخه نیز مانند جواز تأسیس به مراجع مربوطه ارسال می‌گردد.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدها

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم‌افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

برای مشاهده سایر طرح ها و پروژه ها به طرح توجیهی صنعتی های نوشته در کاردوک مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره جهت اخذ پروانه بهره‌برداری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

سؤالات متداول در مورد اخذ پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری چه مدت اعتبار دارد؟

اصولاً پروانه‌های بهره‌برداری برای مدت زمانی ده ساله صادر می‌شوند. این پروانه‌ها معمولاً نیاز به تمدید ندارند، اما اگر شرایط خاصی پیش آید افراد باید بعد از پایان ده سال نسبت به تمدید پروانه بهره‌برداری خود اقدام کنند. مثلاً اگر فردی بخواهد پروانه بهره‌برداری را به ادارات دولتی ارائه دهد، آن وقت باید آن را تمدید کند.

آیا می‌توان پروانه بهره برداری را انتقال داد؟

بله. می‌توانید پروانه بهره‌برداری را به اشخاص ثالث به شرط تنظیم صلح نامه و موافقت اصولی وزارت صنعت و معدن انتقال داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره