طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید نوارهای ارتوپدی سنتتیک

آخرین ارزیابی‌های آماری حاکی از آن است که ارزش بازار تجهیزات پزشکی در سال 2019 به  456.9 میلیارد دلار رسیده است و از سال 2015 با نرخ رشد سالانه 4.4 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر به دلیل ضرورت، با رشد 6درصد در تولید این بازار در سال 2021 مواجه هستیم و انتظار می‌رود این حجم بازار جهانی تا سال 2023 به 603.5 میلیارد دلار برسد و لازم به ذکر است به لحاظ اقتصاد کلان کشور ما هم به جای واردات باید سهم مناسبی از این بازار را داشته باشد. در ادامه خلاصه ای طرح توجیهی تولید نوارهای ارتوپدی سنتتیک ارائه شده است. برای تهیه و نوشتن طرح توجیهی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی تولید نوارهای ارتوپدی سنتتیک | معرفی محصول

نوارهای سنتتیک ارتوپدی یا گچ پلاستیکی نوارهای ساخته شده از الیاف فایبرگلاس و پلی استر آغشته شده به رزین هستند که از آن برای گچ گیری اندام در حوزه ارتوپدی استخوان‌های آسیب دیده استفاده می‌شود. امروزه استفاده از گچ Plaster و الفا برای درست کردن این قالب‌ها به تدریج کمتر شده و جای خود را به نوارهایی با الیاف سنتتیک داده است. نوار فایبرگلاس یک ماده کامپوزیت بوده که از الیاف شیشه و رزین تشکیل شده است. الیاف پلی استر مورد استفاده نیز با پلی یورتان سازگار است و محصولات تولیدی نیز در عین سبکی بسیار مقاوم هستند و به همین علت جانشین مناسبی برای گچ‌های طبی ارتوپدی محسوب می‌شوند. برای دیدن لیست انواع طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

باند ارتوپدی فایبر گلاس

این باند از نخ فایبر گلاس مخصوص با دستگاه‌های بافندگی خاص بافته می‌شود تا ضمن سبک و محکم بودن به عنوان مواد اولیه برای تولید گچ فایبرگلاس ارتوپدی استفاده شود. برای تولید آن از دستگاه‌های بافندگی مدرن با عرض 5 الی 20 سانت و حتی بیشتر براساس نیاز استفاده می‌شود و قابلیت این را دارد که از عرض تا یک ونیم برابر کش بیاید. این محصول براق، لطیف، فرآوری شده و مستحکم است و با قابلیت آغشته شدن به رزین پلی یورتان از آن می‌توان برای تولید نوار و آتل فایبرگلاس ارتوپدی استفاده نمود.

باند ارتوپدی پلی استر

این باند از نخ پلی استر مخصوص با دستگاه‌های بافندگی خاص بافته می‌شود تا ضمن سبک و محکم بودن تطابق مناسبی را در بانداژ اندام داشته باشد. نوار ارتوپدی ساخته شده از آن دارای خاصیت آغشته پذیری مناسبی با رزین پلی اورتان اصلاح شده بوده و ظاهر نهایی مناسبی را بعد از نصب به خود می‌گیرد. از این باند فراوری شده در فرایند تولید نوار پلی استر و آتل پلی استر استفاده می‌شود.

باند ارتوپدی پلی استر

نوارهای بانداژی براساس نیاز حوزه پزشکی در عرض‌های متفاوت تهیه می‌شود و پزشک معالج با پیچاندن این نوارها به دور اندام یک قالب محکم و سبک را در اطراف آن ایجاد می‌کند.

آتل یا اسپلینت

اسپلینت یا آتل در واقع یک نوع قالب آماده شده است که از یک طرف باز می‌باشد. برای مثال آتل ساق به صورت یک نیم استوانه در پشت ساق پا قرار می‌گیرد و جلوی ساق آزاد است. آتل ممکن است توسط پزشک با استفاده از گچ یا فایبرگلاس برای بیمار و متناسب با اندازه اندام بیمار درست شود و یا ممکن است از آتل‌های پیش ساخته استفاده شود. آتل‌های پیش آماده در اندازه‌های مختلف و از جنس مواد مختلفی ساخته می‌شود. این آتل‌ها را می‌توان راحت‌تر و سریع‌تر استفاده کرد. همچنین می‌توان آن‌ها را با باندهای محکم کننده که به آن متصل است، سفت ویا شل کرده ویا آن را از بدن بیمار جدا کرد. برای آشنایی و تهیه طرح توجیهی با مشاوران کاردوک تماس بگیرید.

مزیت های استفاده از نوار و آتل پلی استر در ارتوپدی

* نفوذپذیری هوا خوب دلیل داشتن خلل و فرج جهت تنفس راحت‌تر پوست

* ترانسپرنسی عالی نسبت به اشعه ایکس

* ضد آب بودن

* سازگار با محیط زیست

* سادگی نصب

طرح توجیهی تولید نوارهای ارتوپدی سنتتیک | معرفی کدهای ISIC متعلق به محصولات مورد بررسی

بر اساس سيستم طبقه بندی آيسيک، عدد 24 مربوط به ساخت مواد و محصولات شيميائی و گچ ارتوپدی پليمری با کد آیسیک ده رقمی 24232019 طبقه بندی می‌شود کدهای آیسیک فعالیت‌های مرتبط طرح به شرح ذیل ارایه گردیده است.

طرح توجیهی تولید نوارهای ارتوپدی سنتتیک | معرفی کدهای ISIC متعلق به محصولات مورد بررسی

     

کاربرد انواع بانداژها

بانداژها به عنوان پوشش خارجی بدن در فرآیندهای پزشکی و بهداشتی برای کاربردهای متفاوتی همانند مواردی ذیل طراحی می‌شوند. 

  • محافظت پوششی از زخم ها و پانسمان‌های اعضای بدن
  • بی‌تحرک سازی شکستگی‌های استخوان و نگهدارنده آتل و باندهای زیر گچ
  • ایجاد فشار بر روی اعضای بدن  
  •  استفاده در فرآیندهای ارتوپدی، نظیر باندهای نگهدارنده ها آتل و باندهای زیر گچ

لذا تامین انواع مختلف باند نوارهای سنتتیک ارتوپدی در مراکز درمانی همانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، خانه‌های بهداشت و اکیپ‌های امداد و نجات لازم است.

طرح توجیهی تولید نوارهای ارتوپدی سنتتیک | ویژگی‌ها و استانداردهای محصول

سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی الزامات عمومی و اختصاصی خود را در قالب استانداردهای تدوین شده به شرح ذیل اعلام نموده است:

تمامی این دستورالعمل‌ها با هدف تضمین و ماندگاری و تکرارپذیر بودن  تولید محصولاتی با کیفیت برای مصرف مشتریان می‌باشد. تعدادی از استاندارهای الزامی مرتبط با نوارهای ارتوپدی به شرح ذیل است.

  • مداخلات پرستاری-ارتوپدی – انواع آتل گذاری – آیین کار شماره استاندارد 15284
  • تعیین زمان گیرش و مقاومت باند قالب‌گیری ارتوپدی فایبر گلاس پلی اورتان سنتزی فعال شونده با آب -روش آزمون شماره استاندارد 18149
  • ویژگی‌های پارچه حلقوی بافت لوله‌ای مورد مصرف در ارتوپدی شماره استاندارد 4307
  • باند گچی-ویژگی‌ها و روش‌های آزمون شماره استاندارد 11806

استانداردهای ملی تدوین شده در تعیین زمان گیرش و مقاومت باند قالب‌گیری ارتوپدی فایبر گلاس پلی اورتان سنتزی فعال شونده با آب – روش آزمون 18149 inso است.

طرح توجیهی تولید نوارهای ارتوپدی سنتتیک | کالاهای جايگزین

در بسیاری از موارد با تشخیص پزشک متخصص از نوار و گچ‌های ارتوپدی معمولی و ستتیک به عنوان جایگزین همدیگر استفاده می‌شود، اما به لحاظ رعایت تمیزی سادگی و کیفیت کار قالب‌گیری ارتوپدی به سمت توسعه استفاده قالب‌گیری سنتتیک رزینی پیش می‌رود.

فرایند تولید باندهای ارتوپدی سنتتیک

نوارهای قالب‌گیری ارتوپدی و باندهای ارتوپدی، دارای دو نوع ساختار متفاوت برای بافت منسوج به صورت بی‌بافت و بافته شده است. لذا روش توليد و ماشين آلات مورد استفاده در فرآيند توليد پارچه برای تولید باند ارتوپدی به روش پارچه تاری دو دسته نخ متقاطع (تار و پود) طی عملیات بافندگی در دستگاه بافندگی انجام می‌شود که در آن نخ‌های کشیده طولی تار را با نخ‌های عرضی پود بهم بافته و تولید پارچه می‌نماید.

فرایند تولید باندهای ارتوپدی سنتتیک

منسوجات بی بافت که از شبکه تار عنکبوتی به وجود آمده‌اند و بعد از تشکیل و فرم دهی استحکام اولیه محدودی را دارند، متناسب با نوع الیاف محصول؛ تکنیک و مکانیسم‌های مختلف پیوند استحکامی و تثبیت برای تولید محصول نیاز است. انتخاب روش تلفیق صفحات پارچه به شدت به ویژگی‌های عملکردی مورد نیاز و همچنین به نوع الیاف مورد استفاده بستگی دارد. در پارچه‌های بدون بافت سه نوع اتصال اصلی وجود دارد.

  • پیوند حرارتی سازگار در الیاف منسوجات بی بافت
  • پیوند در الیاف منسوجات بی بافت 
  • پیوند شیمیایی در الیاف منسوجات بی بافت
  • فرایند آغشته سازی رزینی

شرح کامل فرایند تولید

در این فرایند تولید نوار قالبگیری ارتوپدی مصنوعی با استفاده از الیاف فایبرگلاس بافتنی یا پلی استر، الیاف در فرایند تولید با رزین پلی اورتان اصلاح شده با قابلیت فعال شدن با آب آغشته می‌گردند. در این فرایند پارچه و نوار ساخته شده در یک جهت و یا در تمامی جهات قابلیت انعطاف پیدا می‌کند که امکان استفاده از آن را در درمان بسیار راحت می‌نماید. به گونه‌ای که نوار با قرار گرفتن در معرض هر گونه رطوبت می‌تواند سفت و محکم شود. زمان تنظیم شده استفاده در قالب گیری تقریباً 2 الی4 دقیقه است و زمان تحمل وزن کامل حدود 20 دقیقه طول می‌کشد و در نهایت لبه‌ها و سطح قالب‌گیری شده صاف می‌شود. بستر بافتنی دارای کیفیت بالا، چسبندگی لایه‌های قوی‌، رنگ فوق العاده و متمایز و در ناحیه منحنی لبه‌ها نیازی به استفاده از تاشو را ندارد. مواد اولیه رزینی دارای کیفیت‌های تایید شده جهت تولید نوارهای قالب گیری ارتوپدی سنتتیک و آتل را می‌توان در فرایند تحقیق و توسعه بنگاه بهبود داد. دستیابی به رزین تخصصی و نوار فایبر گلاس یا پلی استر در کنار فرایند تولید مطلوب از مهم‌ترین عناصر کلیدی کیفیت محصولات هستند. محصول نهایی استحکام کششی عالی و کارایی بالایی را در قالب گیری سطوح بدن انسان به ویژه در نواحی که برجستگی‌های استخوانی مانند مفاصل، مچ پا و پاشنه پا را دارد. هنگام برش، الیاف  فایبرگلاس ریشه شده با عملیات حرارتی منحصر به فرد کیفیت مطبوب را می‌تواند در تولید نوار ایجاد نمود.

شرح کامل فرایند تولید

رزین پلی اورتان

رزین قالب گیری ارتوپدی دارای خواص نرم سازی و  روانکاری است که به هنگام اجرا قالب گبری نه تنها کف نمی‌کند و چسبناک نیست؛ بلکه قابلیت صاف بودن سطحی قالب را پس از سفت شدن فراهم می‌کند. رزین مورد استفاده به صورت آب دوست طراحی و ساخته می‌شود تا آب بتواند به عمق رزین نفوذ کند و در نتیجه امکان استحکام فشاری و چسبندگی فوق العاده بالایی را مابین لایه‌های نوار فراهم می‌نماید. رزین تثبیت کننده، کیفیت پایداری فوق العاده‌ای را در بافت باند می‌تواند ایجاد نماید و در زمان مصرف نیز ضمن سهولت کاربرد، بوی نامطبوع شیمیایی را نباید داشته باشد و حتی با سوزاندن نیز نباید از خود دیوکسین تولید نماید. سیستم اختلاط پلی یورتان همراه با بخش رطوبت زدایی و بخش قالب گیری آتل براساس مواد ورودی زنجیره تامین یک مجموعه کامل صنعتی را شکل می‌دهد.

وینیل استات-اتیلن

چسب آب، یک کوپلیمر وینیل استات-اتیلن (VAE) اصلاح شده ویژه برای ارائه چسبندگی عالی به طیف گسترده‌ای از بسترهای سخت چسبنده است، امولسیون از پلی (وینیل الکل) تثبیت شده برای مدیریت رطوبت مناسب، سرعت گیرش و خواص مکانیکی عالی بکارگرفته می‌شود.

از این چسب‌ها می‌توان برای تولید چسب‌هایی بدون نیاز به نرم کننده استفاده کرد که ضمن انعطاف پذیری و مقاومت در برابر ماندگاری زمانی چسبندگی دائمی را ایجاد می‌کند. چسب آب در دماهای بالا استحکام چسبندگی بهتری را نشان می‌دهد و هنگامی که به صورت پلاستیکی درمی‌آید، مقاومت حرارتی کمتر از سایر کوپلیمرهای VAE  را نشان می‌دهد. خاصیت جریان عالی و سرعت گیرش بسیار بالای چسب باآب، آن را به عنوان یک امولسیون هم اختلاط برای پلی یورتان‌ها یا سایر پلیمرها در انواع کاربردهای ماشینی با سرعت متوسط ​​تا بالا ایده آل می‌کند.

طرح توجیهی تولید نوارهای ارتوپدی سنتتیک | ماشین آلات و تجهیزات اصلی خط تولید

ماشین آلات در دو بخش تولید نوارهای سنتتیک ارتوپدی و تولید آتل‌های آماده استفاده می‌باشد.

دستگاه بافندگی

این دستگاه براساس تکنولوژی تار وپودی باند پارچه مورد نیاز محصول را تامین می‌نماید. در بخش استفاده از پارچه نبافته بدبهی است بنگاه از محصولات آماده شده در زنجیره تامین استفاده خواهد نمود.

دستگاه قالب گیری سنتتیک آتل 

دستگاه با قابلیت به کارگیری انواع نوار برای تولید آتل‌های سنتتیک آماده استفاده می‌شود و امکان فیدر نوارهای الیاف شیشه و پلی استر آغشته شده به رزین‌های آب دوست اصلاح شده‌ای همانند پلی یورتان متناسب در قالب و شکل‌های تکرار شونده را دارد.

دستگاه قالب گیری سنتتیک آتل 

دستگاه خشک کن اتاقکی 

محصولات تولیدی پس از فرایند آغشته سازی و لایه گذاری آتل‌هایی که در اشکال و سایزهای استاندارد ساخته می‌شود، باید در اتاقک حرارتی تمیز تحت شرایط ترمودینامیکی برنامه ریزی شده خشک شوند؛ لذا اتاقک‌های خشک کن صنعتی قابلیت برنامه ریزی حرارتی زمانبندی شده را دارند.

دستگاه تولید نواری های سنتتیک ارتوپدی

دستگاه تولید نوار سنتتیک ارتوپدی الیاف شیشه/ پلی استر و با ظرفیت حداکثر تولید 200 رول در ساعت با سایزهای (2 اینچ/3 اینچ/4 اینچ/5 اینچ/6 اینچ) و طول 3.6 متر به صورت بسته بندی شده در کیسه‌ای آلومینیومی قابلیت کار با برق شبکه برق -AC220  ولت و دامنه فرکانس 50 الی 60Hz، و توان مصرفی kwh 10 وظیفه آغشته سازی نوار را به رزین تخصصی برعهده دارد. سیستم پنوماتیک این دستگاه قادر است هوای فشرده مورد نیاز فیدر رزین به نوار را کنترل نماید.

دستگاه تولید نواری های سنتتیک ارتوپدی

دستگاه بسته بندی

این دستگاه بسته بندی نوارهای تولید شده سنتتیک را در داخل کیسه‌های آلومینیومی سیلد شده بر عهده دارد و قادر است با استفاده از انواع فیلم ترموفرمینگ نیز کار کند. کنترل دما دستگاه به صورت خودکار انجام می‌گیرد، دستگاه بسته بندی با استاندارد پزشکی و درجه اتوماتیک قابل تنظیم دارای نیروی محرکه الکتریکی است. جهت بت نام در سامانه بهین یاب کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید نوارهای ارتوپدی سنتتیک | بررسی بازار و رقبا

کشورهای آسیای جنوب شرقی و چین ازجمله کشورهایی هستند که انواع نوار ارتوپدی سنتتیک را به ایران صادر می‌کنند. در حال حاضر در کشور 20 واحد تولید نوارهای ارتوپدی با پروانه بهره برداری فعال هستند و 81 جواز تاسیس دیگر نیز در این زمینه صادر شده است.

طرح توجیهی تولید نوارهای ارتوپدی سنتتیک | بررسی بازار و رقبا

سرمایه گذاری مورد نیاز در طرح نوارهای ارتوپدی سنتتیک

بدیهی است سرمایه گذاری با توجه به موقعیت طرح، ظرفیت، قیمت‌ها و زمان تهیه طرح متفاوت می‌باشد. بر اساس مطالعات انجام شده احداث تولید در سال جاری ارزش ماشین آلات خارجی این محصولات حدود 200هزار دلار اعلام شده است. نرخ بازدهی داخلی طرح تهیه شده براساس ویژگی‌های سرمایه گذاری پروژه 34درصد بوده و ظرف سه سال بعداز به تولید رسیدن برگشت سرمایه خواهید داشت. 

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و برآوردهای مالی فنی و اقتصادی تهیه شده طرح در سال 1400 و تحلیل شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert مشخص شد؛ وضعيت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید و بسته بندی نوارهای ارتوپدی سنتتیک نشان می‌دهد. جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیر ساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده سازی و زمان بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

جهت بازدید از سایر طرح توجیهی صنایع شیمیایی و دارویی کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره