طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

منسوجات بی بافت | انواع پیوند و فرایند تکمیل پارچه های نبافته

منسوجات بی بافت از شبکه تار عنکبوتی به وجود آمده‌اند که بلافاصله بعد از تشکیل و فرم دهی استحکام اولیه محدودی را دارند. بنابراین متناسب با نوع الیاف محصول؛ تکنیک و مکانیسم‌های مختلف پیوند استحکامی و تثبیت برای محصول نیاز است. انتخاب روش تلفیق صفحات پارچه به شدت به ویژگی‌های عملکردی مورد نیاز و همچنین به نوع الیاف مورد استفاده بستگی دارد. در پارچه‌های بدون بافت سه نوع اتصال اصلی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را شرح داده‌ایم. برای آشنایی با تجهیزات و خط تولید پارچه های بی بافت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

فرایند تولید پارچه ها و منسوجات بی بافت

در ادامه انواع روش های تولید پارچه ها منسوجات بی بافت آورده شده است :

پیوند حرارتی سازگار در الیاف منسوجات بی بافت

در این روش شکل‌دهی صفحات پارچه بدون بافت از خواص ترموپلاستیک برخی الیاف مصنوعی برای ایجاد پیوندهای تحت حرارت کنترل شده استفاده می‌شود. در برخی موارد خود الیاف تارعنکبوتی قابل استفاده است، اما در بیشتر مواقع بر روی الیاف در حال ذوب یا الیاف دو مولفه‌ای پس از مرحله شکل‌گیری لایه‌های پارچه در فرایند پیوند نهایی و تثبیت قرار می‌گیرند که چندین سیستم پیوند حرارتی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از روش‌ها پیوند نورد با استفاده از گرما و فشار زیاد از طریق غلطک برای جوش دادن الیاف شبکه تار عنکبوتی الیاف پارچه با سرعت بالا می‌باشد.

پیوند حرارتی از طریق هوا در حالت ذوب کم به کل شبکه تار عتکبوتی پارچه برقرار می‌کند. این امر در یک جریان هوای گرم با دقت کنترل شده صورت می‌گیرد. در این فرایند از پوششی برای اعمال فشار و گرما جهت به دست آوردن محصولاتی با حجم متوسط استفاده می‌شود. پیوند اولتراسونیک الیاف به هم دیگر فن آوری است که در آن مولکول‌های الیاف تحت حرکت با فرکانس بالا ساطع شده از یک سلونوید باعث ایجاد گرمایش داخلی و نرم شدن الیاف و تحرک و تثبیت لابه پیوندی می‌شود:

پیوند حرارتی سازگار در الیاف منسوجات بی بافت

  1. شکل گیری تار عنکبوتی
  2. سیلندر نقش برجسته گرم
  3. رول کن
  4. سیلندر صاف داغ

پیوند مکانیکی  در الیاف منسوجات بی بافت

در پیوند مکانیکی تقویت صفحات تار عنکبوتی پارچه های نبافته در اثر اصطحکاک بین الیاف در نتیجه درگیر شدن فیزیکی الیاف حاصل می‌شود. دو نوع اصلی اتصال مکانیکی وجود دارد؛

اتصال مکانیک سوزن زدن که در آن  سوزن‌های مخصوص طراحی شده، به داخل صفحات نبافته کشیده می‌شوند تا الیاف را درگیر و گرفتار کنند. شبکه‌های الیافی با خصوصیات مختلف می‌توانند به یکدیگر سوزن زده شوند تا بتوانند درجه دیگری از خواص را برای دستیابی به کاربردهای ویژه به دست آورند. تکنیک سوزنی شدن را می‌توان در اکثر انواع الیاف بلند صفحات مورد استفاده قرار داد، اما به دلیل ماهیت تکنیک این فرایند مناسب لابه پارچه نبافته دارای الیاف کوتاه و بسیار ظریف نیست.

تکنیک اتصال مکانیک درگیری مرطوب الیاف که در آن برای ساخت پارچه بدون بافت معمولاً از شبکه‌های الیافی قلاب‌دار یا مرطوب استفاده می‌شود که با استفاده از نازل‌های پاشش آب پر فشار فیبرها را به هم متصل می‌نماید. تکنیک درگیری مرطوب گاهی اوقات به عنوان اتصال اسپان نیز گفته می‌شود، زیرا از چیدمان جت‌ها می‌توان برای ارائه طیف گسترده‌ای از نقش و جلوه‌های زیبا نیز استفاده کرد. فشار جت آب مورد استفاده تأثیر مستقیمی بر استحکام صفحات وب دارد.

پیوند مکانیکی  در الیاف منسوجات بی بافت  

  1. شکل گیری صفحه تارعنکبوتی از الیاف
  2. برد و صفحه سوزن
  3. تقویت و استحکام پیوند
  4. سوزنی کردن صفحه
  5. فشرده سازی صفحه الیاف تارعنکبوتی

پیوند شیمیایی در الیاف منسوجات بی بافت

پیوند شیمیایی الیاف پارچه بدون بافت مبتنی بر کاربرد یک مایع پیونددهنده شیمیایی استوار است، در این فرایند از سه گروه از مواد پیوندی شامل پلیمرها و کوپلیمرها آکریلات، کوپلیمرهای استایرن بوتادین و کوپلیمرهای اتیلن وینیل استات استفاده می‌شوند. سیستم‌های اتصال و چسباننده بر پایه آب بیشترین کاربرد را دارند، اما چسبنده‌های پودری، فوم و در بعضی موارد محلول‌های ارگانیگ آلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اتصال‌دهنده به روش‌های مختلفی قابل استفاده است. می‌توان آن را به طور یکنواخت با آغشته سازی، پوشش یا اسپری کردن یا متناوب مانند پیونددهندگی چاپی اعمال کرد.

پیوند شیمیایی در الیاف منسوجات بی بافت

  1. ورودی از فرمینگ صفحات
  2. رولینگ‌های فشرده سازی
  3. سیستم خشک کردن
  4. رول کن
  5. ظرف مایع پیوند دهنده
  6. غلتک حکاکی شده نقش دار زیر

بخش تکمیل چاپ و بهبود پارچه های نبافته

در تولید و تکمیل پارچه‌های بدون بافت فرصت ترکیب مواد اولیه و فناوری‌های مختلف امکان دستیابی و تولید محصولات گسترده ای را فراهم کرده است. این تنوع با طیف وسیعی از عملیات تکمیل و بهبود نهایی بیشتر می‌شود. پس از اتمام تولید پارچه های نبافته می‌توان متناسب با ویژگی‌های خاص و متناسب یا کاربردی مورد نیاز روش‌های تکمیل و بهبود نهایی را که هم می‌تواند مکانیکی باشد همانند کشش، سوراخ کردن، بریدگی و غیره یا شیمیایی همانند تغییر سطحی الیاف پارچه نبافته، تغییر شکاف‌های سطح پارچه، خات لمس و دفع را تغییر داد.

پارچه‌های نبافته را با تکنیک‌های تکمیل می‌توان رسانا، مقاوم در برابر شعله، دافع آب، متخلخل، ضد الکتریسیته ساکن، فیلترتنفس، جاذب مواد و مایعات ساخت. همچنین می‌توان آن‌ها را با مواد دیگر، چاپ، کرک دار، رنگ آمیزی یا روکش کرد. برای شروع تولید و آشنایی بیشتر این محصولات خلاصه طرح توجیهی پارچه های نبافته را مطالعه نمایید.

کاربردهای مختلف پارچه های بی بافت

در ادامه نمونه های از کاربرد های مختلف پارچه ها و منسوجات بی بافت آورده شده است :

شماره کاربرد ها موارد استفاتده
1 محصولات بهداشتی پوشک بچه، محصولات بهداشتی زنانه و محصولات بی اختیاری بزرگسالان و …
2 کشاورزی و باغذاری روکش محصولات زراعی، پتوهای محافظت کننده بذر گیاه، گلدان گیاهان قابل تجزیه، پارچه محوطه سازی و …
3 خودرو پوشش داخلی سقف خودرو، عایق داشبورد، صندلی، فیلتر هوای کابین خودرو، سپر حرارتی، صندوق عقب، آستر روکش صندوق عقب و کاپوت خودرو، پوشش کف خودرو و …
4 ساختمان عایق حرارتی ساختمان، پتو، سقف ساختمان، عایق بندی ساختمان، لایه های کف پوش ساختمان، روکش لایه گچی، زهنکش عمودی و …
5 ژئوتکستایل ساخت جاده و راه آهن، پوشش کانال آب و حوضچه، خطوط فاضلاب، تثبیت و تقویت خاک، جداسازی خاک، دفن زهکشی ها و …
6 خانگی پاک کننده ها، ملافه و روبالشی، پرده، پشتی فرش، کیسه های مواد شوینده و نرم کننده، چوب های گرد گیری، کیسه های چایی یا قهوه، دستمال مرطوب
7 پزشکی کلاه یک بار مصرف، روپوش، ماسک، اسفنج، ملافه، روپوش های ایزوله، بسته بندی حرارتی، نوار چسب های ثابت کننده، مراقبت از خام، بسته های سرما/ گرما، بسته بندی های تحویل دارو
8 فیلتراسیون فیلتر هوای خودرو، فیلتر روغن، فیلتر های کابین، گرمایش، تهویه مطبوع، اتاق های سرور، بسته بندی و محافظت از دارو، غذا و نوشیدنی و …

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرحها و واحدهای

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • ارتقا بهروری بنگاه
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره