طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

خط تولید پارچه های بی بافت | فرایند و تکنولوژی تولید انواع پارچه های نبافته

تولید پارچه های بی بافت پیوندی نیاز به تکنولوژی بالا دارند. این پارچه ها از الیاف مختلف ساخته می‌شوند. با دستگاه‌های نساجی الياف منسوجات بدون بافت مستقيما به روش‌های مختلف تبدیل به پارچه شده و هیج عملیات بافندگی برای تولید نیاز ندارند. برای اتصال الیاف فرآیندهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا لایه تولید شده تثبیت شود. منسوجات نبافته بر اساس کاربردهای مورد نیاز طراحی و تولید می‌شوند. این محصولات از منسوجات نبافته نازک و سبک وزن تا غیربافته‌های ضخیم و بادوام، برای  کاربردهای مختلف تولید می‌شوند. در ادامه تولید منسوجات نبافته به روش ‌های مختلف را شرح داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

پارچه های بی بافت برای چه مصارفی تولید می‌شود؟

برنامه‌ریزی و مهندسی ویژگی‌های خاص آن‌ها از طریق انتخاب مواد اولیه و تکنولوژی‌های شکل‌گیری، تولید، پیوندهای تثبیتی الیاف و پارچه و همچنین عملیات تکمیلی همانند چاپ، برجسته‌سازی و لمینیت امکان ارائه محصولات متنوع با کارایی بالا را فراهم می‌آورد.

به گونه‎ای که نقش منسوجات بدون بافت را در بسیاری از نیازهای روزمره زندگی همانند تولید ماسک، پارچه‌های مورد استفاده در البسه بک‌بار مصرف بیمارستانی، پوشک، دستمال‌های مختلف، چسب پزشکی، آستری لباس، البسه عایق، لباس حفاظتی محیط کار صنعتی، پوشش‌های مقاوم در برابر مواد شیمیایی، دستمال سفره، فیلترهای هوا و سوخت انواع خودرو و ماشین آلات صنعتی و بسیاری از کاربردهای دیگر می‌توان مشاهده کرد.

فرایند و تکنولوژهای  تولید پارچه  های بدون نبافته

تولید منسوجات بدون بافت جهت تبدیل منسوجات به طیف گسترده‌ای از محصولات کاربردی در سه مرحله اصلی صورت می‌گیرد؛ فناوری‌های مدرن امکان همپوشانی برخی مراحل را در فرایند تولید فراهم می‌کند و در برخی موارد هر سه مرحله می‌توانند هم‌زمان به صورت پیوسته انجام شوند. در ادامه 6 روش تولید پارچه های بی بافت را شرح داده‌ایم. برای سفارش طرح توجیهی پارچه نبافته کلیک کنید.

1- تولید الیاف و فرم گیری صفحات تار عنکبوتی

  • ایحاد پیوند مابین الیاف تار عنکبوتی
  • فرایند تثبیت و نکمیل نهایی صفحات
  • فرایند تولید پارچه بدون بافت به روش خشک

ساخت منسوجات نبافته با چیدن الیاف بر روی یک صفحه به صورت وب آغاز می‌شود. فیلامنت‌ها و الیاف اصلی رشته‌های اکسترود شده ناشی از تغییر شکل گرانول‌های پلیمری مذاب می‌باشند. تصاویر برخی از روش‌های استفاده شده برای فرم‌دهی پارچه‌های بدون بافت به شرح ذیل است.

خط-تولید-پارچه-های-بی-بافت

1-  عدل بازکن

2- مجرای تغدیه

3-رول جمع کن

4- خشک کن

5 – ظرف مایع تثبیت کننده پیوند

6- آغشته سازی

7- کاردینگ و فرم دهی

8- کانوایر انتقال صفحه الیاف از تغدیه کننده و اوپنر به بلندینگ

9- عدل الیاف آماده

2- تولید پارچه های بی بافت از الیاف کوتاه  با استفاده از هوا

تولید پارچه با تکنیک کاردینگ یک فرآیند مکانیکی است که فرایند آن از عدل الیاف آماده شروع می‌شود. این الیاف ابتدا باز، مخلوط و توسط سیستم پنوماتیک و فشار هوا به شکل تار عنکبوتی به کاردینگ منتقل می‌شوند. در دستگاه کارتینگ که دارای استوانه‌های دوار یا یک سری از حلقه‌های پوشش داده شده با نوارهای باریک دندانه‌دار است؛ یک شبکه تار عنکبوتی الیاف وارد می‌شوند.

پیکربندی دقیق صفحات پارچه فرم‌دهی شده در اینجا به نوع الیاف و وزن پایه‌ای الیاف که تولید می‌شود، بستگی دارد. صفحات وب را می‌توان به صورت موازی از الیاف هم راستا شده  که در جهت دستگاه قرار می‌گیرند و یا به صورت تصادفی و راندوم هدایت شده‎اند، ساخت. به گونه‌ای که در شبکه‌های موازی الیاف موجود در لایه و ورق تار عنکبوتی، استحکام کششی خوب، کشیدگی کم و تحمل پارگی در جهت  مسبر حرکت و عمود بر دستگاه ایجاد شوند. پارامترهای کنترلی دستگاه و ویژگی الیاف ترکیبی می‌توانند متنوع باشند و در نتیجه طیف گسترده‌ای از پارچه‌ها با خواص مختلف را تولید نماید.

فرایند-تولید-پارچه-های-بی-بافت

  1. تغذیه الیاف کوتاه
  2. آسیاب چکش الیاف
  3. فرمینگ هد
  4. خروجی هوا
  5. صفحات تار عنکبوبی
  6. فشرده سازی
  7. کانوایر سیم مش متحرک
  8. برای پیوند بیشتر
  9. الیاف + هوا در
  10. الیاف حرارتی

3- تولید پارچه های بی بافت از الیاف کوتاه  به روش مرطوب

خیساندن الیاف مانند ساخت کاغذ است. تفاوت آن‌ها در میزان الیاف مصنوعی موجود در یک پارچه بدون بافت است. دوغاب رقیق آب و الیاف روی نوار نقاله سیمی متحرک قرار می‌گیرند، جایی که آب تخلیه می‌‍شود و الیاف به صورت شبکه تار عنکبوتی ایجاد می‌شوند تا با فشردگی بین غلطک‌ها آبگیری و خشک شدن بهم اتصال یافته و در تمامی جهت‌های صفحه مستحکم شوند. با این روش طیف گسترده‌ای از الیاف طبیعی، معدنی و مصنوعی با طول‌های مختلف قابلیت تولید دارند.

تکنولوژی-تولید-پارچه-های-بی-بافت

  1. الیاف بلند
  2. آب
  3. فیبر و آب (دوغاب)
  4. شکل گیری صفحات وب
  5. آغشته به بند
  6. خشک كردن
  7. اتمام و رولینگ پارچه
  8. دفع بیش از حد آب
  9. خمیر چوب مخصوص کاغذ سازی

4- تولید به  روش اکسترودینگ

ذوب تابی یک اصطلاح عمومی است که در تولید پارچه بدون بافت تار عنکبوتی تولید شده به طور مستقیم از پلیمرهای گرمانرم را توصیف می‌کند. این اصطلاح شامل دو فرآیند اسپان باند و ملت بلون است که اغلب به صورت ترکیبی اجرا می‌شوند. در این فرایند ابتدا گرانول‌های پلیمری همانند پلی پروپیلن سیستم اکسترودینگ و قالب‎های آن با استفاده از مکانیزیم ذوب هوادهی در قالب به رشته‌ها و فیلامنت‌های پلیمری تبدیل می‌شوند.

این  رشته‌های پیوسته قبل از این که روی نوار نقاله قرار گیرند، کشیده و جهت دهی می‌شوند. سپس توسط کانوایر افقی به سیستم تثبیت و گالندرینگ صفحات وب رفته و پس از اتمام فرایند به صورت رول در می‌آیند.

در نهایت یک پارچه وب یکنواخت رول شده ساخته می‌شود. استحکام پارچه بی بافت تولید شده با فرآیند اسپان باند را می‌توان با کاردینگ مقایسه کرد. در اسپان باند تقویت و افزابش استحکام به دلیل ضعیف شدن رشته‌ها، باعث تقویت بافت با مقاومت بیشتر در مقایسه با کارتینگ می‌شود. نکته منفی این است که انتخاب مواد اولیه در فرایند اسپان باند به دلیل عبور هوا در زمان شکل‌گیری فیلامنت‌ها و وجود مولفه‌های خواص الیاف پلیمر دو جزیی محدودتر است.

تولید-پارچه-های-بی-بافت

  1. تغذیه گرانول پلیمری
  2. پلیمر مذاب
  3. شکل دهی با قالب اکسترودر
  4. میکرو کنترلر رشته (خنک کننده و کشش)
  5. هوا دهی
  6. اتصال کلندری
  7. تخلیه و انتقال
  8. پراکنش الیاف
  9. اکسترودر

5- تولید پارچه های بدون بافت ملت بلون به  روش اکسترودینگ

ملت بلون مانند سپان باند با اکسترود کردن یک پلیمر دارای ویسکوزیته کم شروع می‌شود. اما به جای  خوابانیدن رشته‌ها هنگام ترک اسپینر، رشته‌ها با جریان هوای گرم  در حالی که هنوز تا حدی در حالت ذوب هستند، نازک و بریده می‌شوند. این امر باعث می‌شود رشته‌های بسیار نازک‌تر و دارای مقاومت کششی کمتری باشند. رشته‌های باریک نازک شده برای تشکیل پارچه بر روی یک نوار نقاله به صورت تار عنکبوتی قرار گرفته و پس از ورود به بخش تثبیت و تکمیل شکل گرفته و مستحکم می‌شوند.

6- تکنیک های نوین تولید پارچه های بدون بافت

فرایند تولید الیاف ملت بلون منجر به تولید رشته‌هایی با حداقل قطر 1 میکرون می‌شود. بیش از یک دهه تحولات در تولید انواع پارچه‌های بدون بافت از الیاف نازک‎ترا فزایش راندمان پیشرفت تولید را به همراه داشته است. فناوری‌های جدید موجود در بازار تولید این محصولات عبارتند از:

ذوب زیزی میکرونی، بافت سانتریفوژی، ریسندگی محلول و الکتروبافی اگر چه بهره‌وری این روش‌ها در مقایسه با ذوب اسپان بافت کم است، اما  خواص بی‌نظیری را می‌توانند به یک پارچه نبافته اضافه نمایند.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط کارشناسان کاردوک کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرحها و واحدهای

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره