اولویت های سرمایه گذاریایده های سرمایه گذاریسرمایه گذاریطرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید ماسک

طرح تولید ماسک مخصوصا در زمان‌های بحرانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ماسک‌ها جهت حفاظت از سیستم تنفسی انسان در مقابل استنشاق مواد خطرناک و زیان آور من جمله آلاینده‌های فیزیکی، شیمیائی، ویروسی و باکتریائی استفاده می‌شوند. بنابراین در بسیاری از صنایع نیروی انسانی موظف به استفاده از آن است. ماسکهای تنفسی، گستره متنوعی از ماسکهای ساده و یکبار مصرف ارزان قیمت تا ماسک‌های گران قیمت و چندبار مصرف مثل ماسک گاز را شامل می‌شوند. خطوط تولید انواع ماسک بهداشتی قادر است انواع ماسک یکبار مصرف، ماسک طبی N95 و چند لایه را تولید کند. دستگاه تولید با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات متناسب با نیاز بازار در کوتاه‌ترین زمان ممکن انواع ماسک پزشکی را تولید می‌نماید. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع نساجی و پوشاک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح ها می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

مطالعه طرح تولید ماسک

امروزه به دلیل وجود بیماری‌های ویروسی و انواع بیماری‌های واگیر دار، افزایش آلودگی هوا و وجود ریزگردها علاوه بر پزشکان و کادر درمانی، مردم عادی نیز به استفاده از انواع ماسک‌های بهداشتی روی آورده‌اند. برای تولید ماسک بسته به نوع کاربرد آن از مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌شود. چرا که علی رغم شکل ظاهری مشابه، محصولات متفاوتی هستند. همانطور که گفته شد در ادامه خلاصه ای از طرح توجیهی تولید ماسک ارائه شده است، برای نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

انواع ماسک‌ها

با توجه به تنوع آلودگی‌های محیطی، نوع ماسک مورد مصرف نیز متفاوت است. ماسک تنفسی به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

  • ماسک‌های حذف کننده ذرات آلوده (همانند N95)
  • ماسک‌های حذف کننده گاز‌ها و بخارات سمی (کارتریج دار و ضد گازهای شیمیائی)
  • ماسک‌های الکتریکی تصفیه کننده هوا؛ این ماسک‌ها دارای یک دمنده الکتریکی (معمولاً از طریق باطری) برای عبور دادن هوای آلوده به داخل فیلتر هست
  • ماسک‌های نجات؛ نوعی خاص از انواع ماسک تنفسی است که در حین فرار (نه ورود یا بازگشت به محوطه آلوده) از هوایی با مخاطره آنی برای زندگی و سلامتی بکار گرفته می‌شود.

طرح تولید ماسک | ماسک های حذف کننده ذرات و استاندارد آنها (همانند  N95)

در این ماسک‌های تنفسی از مواد فیبری و الیافی مانند، کاغذ، نمد یا پارچه برای به دام اندازی آلاینده‌ها استفاده می‌کنند. ماسک‌های تنفسی معمول در دو نوع فنجانی (Cup) و تاشو (Folded) وجود دارند.به لحاظ طبقه بندی براساس مقررات استاندارد مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا و کانادا (NIOSH) با شاخص میزان کارایی در پالایش ذرات معلق در هوا و توانایی ماسک در حذف گازهای شیمیایی و بخارات ماسک‌ها در سه رده و 9 گروه دسته بندی شده است. این رده‌ها با حروف R, N یا P میزان مقاومت فیلتر در مواجهه و تماس با ذرات معلق روغن را نشان می‌دهند.

ماسک‌های سری N:  ماسک‌های تنفسی غیر مقاوم در برابر روغن

ماسک‌های سری R: ماسک‌های تنفسی مقاوم در برابر روغن بوده و در صورت وجود ذرات روغن به کار می‌روند

ماسک‌های سری P: ماسک‌های تنفسی ضد روغن که در صورت اشباع ذرات روغن در محیط به کار می‌رود

طبقه بندی ماسک ها بر اساس پروتکل آمریکا

این استاندارد ویژگی گروه های مختلف ماسک را به شرخ ذیل طبقه بندی می‌کند.

جدول 1- طبقه بندی ماسک های تنفسی براساس پروتکل استاندارد امریکا  NIOSH
میزان مقاوم در برابر روغن کد کارایی
سری N غیر مقاروم در برابر روغن N95 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفیه می کند
N99 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفیه می‌کند
N100 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفیه می‌کند
سری  R  مقاروم در برابر روغن R95 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفیه می‌کند
R99 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفیه می‌کند
R100 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفیه می‌کند
سری P   ضد روغن P95 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفیه می‌کند
P99 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفیه می‌کند
P100 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفیه می‌کند

طبقه بندی ماسک ها بر اساس پروتکل اروپا

طبق استاندارد اروپا طبقه بندی ماسک‌های تنفسی براساس میزان عبور ذرات جامد و مایع، راندمان فیلتراسیون و افت فشاری که ایجاد می‌کنند، به سه گروه ذیل تقسیم می‌شود.

طبقه بندی ماسکهای تنفسی بر طبق استانداردهای اروپایی

نوع و کد فیلتر حداکثر نفوذ مجاز ذرات

جامد (Nacl)  ومایع(پارافین)

میران جذب ذرات ابعاد ذرات گرد و غبار، بخارها، غبارهای آبی، غبارهای روغنی
ماسک    FFP1 ٪۲۰ 80% بیشتر از 5 میکرون
ماسک    FFP2 ٪۶ 94% 2 و 5 میکرون
ماسک   FFP3 ٪۱ 9/99% کمتر از 2 میکرون

طرح تولید ماسک | مزایا و تفاوت‌های ماسک‌های تاشو و فنجانی

ماسک‌های تاشو را پس از مصرف می‌توان تا و بعدا دوباره استفاده کرد. به دلیل وجود طراحی ارگونومی، امکان نشتی گاز در این ماسک‌ها وجود ندارد. تنفس در ماسک کاسه ای به مراتب راحت‌تر از سایر ماسک‌ها است.این ماسک، سطح فضای بیشتری روی صورت شما ایجاد می‌کند. ویژگی ماسک FFP3 کربن اکتیو کاسه ای این است که راندمان فیلتراسیون مطابق با ماسک‌های FFP3 تا 99 درصد ذرات بالای 600 نانومتر بوده و مقاومت تنفسی ناچیزی دارد.

مدت زمان و عمر مفید استفاده از ماسک فیلتردار

به طور عمومی عمر مفید ماسک فیلتردارN95 و FFP2 می‌تواند تا 8 ساعت کاری باشد. اما بطور کلی هر زمان که هوای داخل ماسک بو یا مزه گرفت باید فیلتر ماسک عوض شود. اگر ماسک یکبار مصرف باشد یا فیلتر آن غیرقابل تعویض بود باید ماسک جدیدی استفاده شود. همچنین هر زمان که فیلتر ماسک تغییر رنگ یا بوی خاصی داد، آلودگی روی آن دیده شد یا تنفس در آن سخت شد، باید تعویض شود. توجه کنید که در بیمارستان‌ها و در شرایط معمول این مدت 8 ساعت است، ولی اگر آلودگی محیطی بالا بوده و یا با دست آلوده آن را لمس کردید باید ماسک جدیدی بکار ببرید. حداکثر مدت زمان استفاده از ماسک در محیط آلوده 2 ساعت می‌باشد.

کد آیسیک و تنوع انواع ماسک تنفسی

انواع ماسک‌های تنفسی با توجه به نوع وشرایط مصرف آنها دارای کد آیسیکی بشرح ذیل می‌باشند.

ماسک کد آیسک
مجموعه ماسك تنفسی 25191461
ماسك يكبارمصرفمصرف پزشكی 33111439
ماسك محافظ دندانپزشكی 3311512864
ماسك جراحي و اتاق عمل 3311513564
ماسك تنفسي و بيهوشی 3311513565
ماسك يكبار مصرف پزشكی 3311513566
ماسك ونچوری پزشكی  اکسیژن 3311513568
ماسك حفاظتي پزشكی 3311513569
انواع ماسك حفاظت در مقابل گاز 3311513891
انواع ماسك حفاظت در مقابل گرد و غبار 3311513892
ماسك نبولايزر دارو 3311513954

مواد اولیه و پارچه ماسک سه لایه

ماسک ساده 3 لایه با ملت بلون

در ماسک سه لایه مابین دو لایه پارچه بدون بافت اسپان باند (Spunbond) با گرماژ 20 تا 25 یک لایه پارچه ملت بلون با گرماژ (17) قرار می‌گیرد.

ماسک ساده 3 لایه بدون ملت بلون

در این ماسک در هر سه لایه از پارچه بدون بافت SMS با گرماژ 25 قرار دارد که از نفوذ ویروس و میکروب و مایعات جلوگیری کند.

ماسک N95 بدون سوپاپ 4 لایه

در ساخت ماسک N95  چهار لایه از دو لایه پارچه بدون بافت (Spunbond، اسپان باند) با گرماژ 25 تا 30، یک لایه پارچه ملت بلون با گرماژ17، یک لایه فیلتر کربن اکتیو یا پلی استر و یک لایه کربنی نزدیک به لایه بیرونی ماسک استفاده می‌شود.

این ماسک می‌تواند بصورت سوپاپ دار نیز تهیه شود. درصورت تهیه ماسک سوپاپ دار باید از سوپاپ دارای دیافراگم سیلیکونی استفاده شود. استفاده از دیافراگم سیلیکونی برای ماسک‌های سوپاپ دار جهت تامین اثربخشی محصول الزامی است.

ماسک 5 لایه N95

در ساخت این ماسک پنج لایه پارچه باید استفاده گردد. دو لایه پارچه بدون بافت اسپان باند (Spunbond) با گرماژ 25 تا 30 و دو لایه ملت بلون و یک لایه پارچه بی بافت SMS اضافی با گرماژ 17 که بین دو لایه ملت بلون قرار می‌گیرد. نکته مهم در این نوع ماسک که می‌توان به آن توجه کرد پارچه‌های استفاده شده در آن است که هر چه بیشتر وارد لایه‌های درونی ماسک می‌شویم قدرت نفوذ ناپذیری نیز بیشتر می‌شود.

بهترین مکان برای خرید پارچه ماسک نمایندگی فروش کارخانه‌ها هستند. که از وزارت بهداشت و همچنین سازمان غذا و دارو مجوز داشته باشند. زیرا اگر نکات بهداشتی در مورد پارچه ماسک سه لایه و ماسک N95 و ماسک FFP2 رعایت نشود، علاوه بر بی اثر بودن باعث انتقال ویروس و بیماری‌ها نیز می‌شود. ماسک N95 پایش با قابلیت‌های ویژه ای که دارد، محافظ بسیار مناسبی در برابر انواع قارچ‌ها، باکتری‌ها و مواد عفونی است.

طرح تولید ماسک | ابعاد،  اندازه  و وزن

ابعاد ماسک‌های ساده 3 لایه، cm 17*17 می‌باشد که با در نظر گرفتن چین ماسک ابعاد نهایی به cm 10 * 17 تغییر می‌یابد. وزن ماسک‌ها تنفسی N95 از ده تا 50 گرم بر اساس گرماژ پارچه، بند، طرح، مدل و داشتن و یا نداشتن فیلتر دیافراگمی و تعداد آن متنوع است.

طرح تولید ماسک | طراحی ماسک های N95

ماسک های N95 می‌توانند به فرم‌های متنوعی از جمله تخت، اردکی، مخروطی یا نیمکره و فنجانی طراحی شوند.

درصورتیکه قادر به شناسایی پارچه با ویژگی‌های مناسب برای تهیه ماسک نباشند، ضروری اسـت پـارچه را از شرکت‌هـای تولیدکننده معتبر دارای تاییدیه وزارت بهداشت درمان و علوم پزشکی تهیه نمایند.

ماسک جراحی

ماسک جراحی که به نام ماسک پزشکی یا ماسک ساده صورت نیز شناخته می‌شود و اغـلب کارکنان کادر درمـان آن را استفاده می‌کنند، برای جلوگیری از خروج و پرتاب باکتری در قطرات مایع یا ذرات معلق در هوا از دهان و بینی کادر درمان طــراحی شده و به کار می‌روند. این ماسک‌ها برای محافظت از فردی که آن را پوشیده در برابر استنشاق باکتری‌های موجود در هوا یا ذرات ویروس طراحی نشده‌اند. بنابراین ماسک N95 یاFFP به دلیل داشتن مواد، شکـل و لایه هـای مـحکم مـحافـظ بهتری هستند.

طرح تولید ماسک | معرفی محصول تولیدی

این ماسک‌ها در دو رنگ سفید و خاکستری در بازار موجود می‌باشند. نمونه سفید رنگ آنها تا 95 درصد از ذرات گرد و غبارها، ویروس‌ها و باکتری‌های با ابعاد 1 تا 5 میکرون را جذب می‌نمایند. نمونه خاکستری این ماسک‌ها دارای یک لایه ذغال اکتیو بوده و قدرت جذب بوی تعدادی از گازها و بخارات را دارد.

کالاهای جايگزين

در بسیاری از موارد که سطح آلودگی محیطی برای انسان خطرناک است، کالایی جایگزین برای ماسک های تنفسی بهداشتی وجود ندارد.

موارد استفاده ازماسک N95

ماسک‌های سریN95 جراحی (یا N95 پزشکی) ماسک‌هایی هستند که با تأیید سازمان غذا و دارو و سازمان انرژی اتمی مصرف به کاربردهای پزشکی و درمانی می‌رسند. این ماسک‌ها برای استفاده کارکنان بخش درمان که نیاز به محافظت در برابر مایعات و قطرات موجود در هوا دارند توصیه می‌شود. گونه‌هایی از این ماسک تنفسی در بیرون در زمان شایع شدت اپیدمی‌ها ویروسی و باکتریایی نیز کاربرد دارد.

ماسک‌های N95 جراحی تفاوت ظاهری با دیگر ماسک‌های N95 ندارند. تنفس با ماسکهای جراحی N95 به دلیل استانداردهای مقاومتی و فیلتراسیون بالا مقداری دشوارتر است. همچنین ممکن است برخی کارکنان از گرمای ایجاد شده در زیر ماسک گله مند باشند. میزان محافظت ماسک‌های N95 سوپاپ دار به اندازه ماسک‌های N95 جراحی بدون سوپاپ نیست. وجود سوپاپ، تنفس را تسهیل می‌کند و دما را کاهش می‌دهد، اما محافظت رانیز کاهش می‌دهد.

طرح تولید ماسک | دانش فنی پروژه و روش تولید

دانش فنی و ماشین آلات تولید با کیفیت مناسب و در ظرفیت‌های متفاوت و قابل رقابت هم از خارج و هم در داخل کشور قابل تامین است. ظرفیت خط تولید و تنوع محصولات مهم‌ترین پارامتر در برآورد کردن تامین زیرساخت‌های مورد نیاز و هزینه راه‌انداری خط تولید ماسک است. ماشین آلات، تاسیسات و زیرساخت‌های خط تولید ماسک از ظرفیت‌های فراوری روزانه 20 الی 100 ماسک در دقیقه قابل تولید، نصب و پیاده سازی است.

1- معرفی خط تولید محصول

خط تولید ماسک بهداشتی، با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات انواع ماسک سه لایه تا پنچ لایه N95 را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید می‌کند. ظرفیت این خط تولید برابر با 50 ماسک در دقیقه می‌باشد. لازم به ذکر است که این ظرفیت، با توجه به نوع ماسک تولید شده ممکن است متفاوت باشد. سیستم تولید اتوماتیک بوده و قادر است ماسک ها را به صورت بهداشتی با کمترین دخالت انسان تولید کند.

2- رول فیدر

پارچه های مورد نیاز به صورت رول براساس طراحی محصول در رولینگ‌های خود قرار گرفته و به صورت هم زمان و خطی وارد بخش دوم خط تولید می‌شود.

3- ترکیب لایه ها و لیزر جت

پارچه‌های هدایت شده توسط غلتک و رولینگ‌های قالبی ویژه ابتدا ترکیب شده و سپس پل بینی تغدیه شده در آن تعبیه می‌گردد. سپس با استفاده از سیستم اولتراسونیک در طرفین و در خطوط داخلی جوش داده شده و سوراخ فیلتر در آن ایجاد و مشخصات فیلتر مطابق استاندارد روی آن چاپ می‌گردد.

4- نصب بند ماسک

در ادامه با استفاده از دستگاه جوش بند ماسک از دو طرف به روی ماسک در حال حرکت جوش شده و به طرف دستگاه تغییر موقعیت هدایت می‌شود.

5- شکل گیری و برش نهایی و بسته بندی

ماسک هدایت شده پس از تا شدن و جوش نهایی، شکل گیری نهایی را به خود گرفته و بصورت اتوماتیک برش محیط می‌خورد. ماسک در صورت دارا بودن فیلتر به بخش نصب فیلترهای سوپاپ دار که جنس آن‌ها از پلاستیک یا سیکلون هستند وارد و در نهایت به بخش بسته بندی نهایی و بهداشتی نمودن محصول بسته بندی شده وارد می‌شود.

طرح تولید ماسک | سرمایه گذاری مورد نیاز

مطالعات براساس توان مالی متقاضی در دو ظرفیت پیش بینی شده است. بر اساس  مطالعات انجام شده احداث طرح تولید انواع ماسک بهداشتی در سال جاری با ظرفیت اقتصادی سالیانه تولید 40 ماسک دقیقه با ماشین آلات اتوماتیک 86 میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز دارد. نرخ بازدهی سرمایه گذاری بیشتر از 30درصد بوده و کمتر از 3سال سرمایه اولیه خود را با احتساب تحقیقات بازار برداشت می کنید.

طرح تولید ماسک | بررسی بازار رقبا

بررسی بازار نشان می‌دهد تا پایان سال 1398 در کشور 110 واحد تولیدی با ظرفیت 1133میلیون عدد ماسک و سرمایه گذاری دفتری 1699میلیارذ ریال مشغول به فعالیت هستند. واحدهای درحال احداث کشور که پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد دارند 35 طرح می‌باشند که پیش بینی ایجاد ظرفیت جدید معادل 333میلیون عدد ماسک را در سال دارند.

تمامی کشورهای جهان نیازمند استفاده از این کالا می‌باشند. میزان مصرف این کالا ارتباط معنا داری با سطح رفاه ، و بهداست ودرمان جوامع مختلف دارد. طبق آمار منتشره اتاق بازرگانی صنعت معدن و تجارت منتهی به پایان فروردین 1398 صادرات با کشورهای دیگر وجود نداشته است و آمار واردات انواع ماسک با کد 90200000گمرکی کالا در همین زمان از کشورهای اتریش، تایوان، چین و ترکیه به کشور معادل568,287 دلار با ارزش23,868 میلیون ريال صورت گرفته است.

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 1000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) 320 متر مربع
3 ماشین آلات 16699 میلیون ریال

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 31787
2 سرمایه گذاری  درگردش 54353
3 کل سرمایه گذاری 86141

شاخص های مالی

موضوع هزینه ها
نرخ بازده داخلی IRR 36  درصد
دوره برگشت سرمایه 2/55
اشتعال نیروی انسانی 12

طرح تولید ماسک | مزایای اجرای طرح

  • وجود دانش فنی طراحی و ساخت ماشین آلات با کیفیت در کشور
  • امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز در کشور
  • سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه گذاری با توجه به امکان تولید چند محصول در یک خط تولید
  • سیستم مجهز به کنترل PLC با عملکرد اتوماتیک
  • عدم نیاز به نیروی کار گسترده
  • امکان تولید در ظرفیت های بالاتر به صورت نیاز بازار و افزایش شیفت های کاری
  • امکان اخذ مجوز استاندارد کیفیت از سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت درمان و علوم پزشکی

نتیجه گیری

تولید و مصرف این محصولات با توجه به امکان بروز مخاطرات و تهدیدات بیماری زا بصورت اپیدمی و مصرفی بودن کالا در شرایط جاری محیطی بهداشتی به منظور حفظ سلامت انسان‌ها لازم است.

در جامعه پیشرفته به دلیل ارتباطات گسترده ضرورت تولید و مصرف کالاهای بهداشتی من جمله ماسک‌های تنفسی الزامی شده و تولید آن دارای استاندارد اجباری است. لذا سرمایه گذاری روی این کالای بهداشتی مشروط به بررسی‌های دقیق فنی اقتصادی و مالی با توجه به نیاز روز افزون جوامع چه در داخل کشور و چه با هدف برآورده کردن یکی از زمینه‌های موجه برای فعالیت اقتصادی می‌باشد.

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدها

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارایه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح ها می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره