امور حقوقیراهنمای شرکت هاقوانین کار

قانون عیدی و پاداش به کارگر | نحوه محاسبه عیدی سال 1401

آیا با قانون عیدی و پاداش آشنایی دارید؟ با نزدیک شدن به فصل بهار و آغاز نوروز، هر سال مبلغ مشخصی را به کارگران ساعتی، روزمزد، فصلی و پاره وقت جهت عیدی پرداخت می‌کنند. این مبلغ در پایان سال به آن‌ها داده می‌شود. این نوع از پاداش از حقوق اصلی هر کارگری به حساب می‌آید و کارفرما نباید آن را لطف در نظر بگیرد. هر ساله این مبلغ باید پرداخت شود و اگر کارگری آن را دریافت نکرد می‌تواند با مراجعه به اداره مربوطه از کارفرمای خود شکایت کند و حق خود را بگیرد.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

قانون پرداخت عیدی و پاداش به کارگر

در واقع این پاداش و عیدی به کارگران داده می‌شود. کسانی که طبق قانون، قانون کار شاملشان می‌شود کارگر هستند و در پایان سال باید عیدی خود را دریافت کنند. البته میزان پاداشی که کارمندان دولتی و سایر کارکنان می‌گیرند و با پاداش کارگران متفاوت است. مبالغ عیدی با توجه به پایه و مبنای حقوق آن‌ها تغییر می‌شود. عیدی هر کارگر برابر با دو ماه یعنی 60 روز دستمزد آن‌ها است.  البته تمامی مواد می تواند در طی یک قرارداد کار تغییر شکل پیدا کند.

 

تعیین میزان عیدی کارگران

در قانون کار قوانینی برای میزان و نحوه پرداخت عیدی و پاداش به کارکنان تعیین شده است. این حد از نظر قانون کار اینگونه است که نباید از سقف سه برابر دستمزد فرد بیشتر باشد. مبنای محاسبه آن یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش می‌باشد و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. بر همین مبنا مبلغ عیدی کارگران سال 1401 به شرح زیر است.

حداقل عیدی کارگران  5/310/960 تومان  (60*88/516 معادل)

حداکثر عیدی کارگران 7/966/485 تومان ( 90*88/516 معادل)

 

میزان عیدی کارگران دولتی

قانون کار برای کارگران دولتی نیز حداقل و حداکثر عیدی و پاداش را بر مبنای حقوق دریافتی آنان تعیین کرده است. دستگاه‌های اجرایی و دولتی موظف هستند به تمام کارگران دولتی خود یعنی ثابت، رسمی و موقت عیدی و پاداش پرداخت کنند. میزان عیدی و پاداش این دست از افراد بسته به مجرد و متأهل بودن تفاوت دارد. به طور کلی میزان عیدی محاسبه شده برابر جمع یک ماه دستمزد، مزایای شغل و تفاوت دستمزد پایه دریافتی به نسبت مدت زمان کارکرد آن‌ها در طول سال است.

 

قانون عیدی و پاداش آخر سال کارگران فصلی و کارمزدی

مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند باید بر مأخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود. ضمناً مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال به کارگران کارمزدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال است.

 

محاسبه عیدی و پاداش کارگران پاره وقت

بر اساس ماده ۳۹ قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود که عیدی‌و‌پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

 

میزان عیدی و پاداش کارگران ساعتی

کارکنانی که به صورت ساعتی کار می‌کنند حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است لذا برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق ۳ ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

اگر شما نیز کارگر هستید باید بدانید که دریافت پاداش و عیدی حق شماست و کارفرمای شما موظف است که در موعد مقرر آن را به شما پرداخت کرد. در غیر این صورت اگر کارفرمای شما در خصوص پرداختی‌ها کوتاهی کرد و مدام آن را به تعویق انداخت و یا حتی بدتر از آن قصد پرداخت آن را نداشت، می‌توانید به اداره کار مراجعه کرده و شکایت خود را تنظیم کنید تا کارفرما نسبت به پرداخت پاداش شما اقدام کند. برای اطلاع از سایر بندهای مربوط به قانون کار کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره کسب و کار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول در خصوص قانون پرداخت عیدی و پاداش به کارگر

آیا دولتی یا خصوص بودن کارگاه و نوع فعالیت آن در میزان عیدی و پاداش سالانه کارگران تأثیری دارد؟

با توجه به ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی‌و‌پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب مورخ 70/12/6 مجلس شورای اسلامی، کلیه کارگران مشمول قانون کار صرف‌نظر از محل اشتغال و نوع کارگاه (دولتی، خصوصی، تعاونی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی) به میزان مقرر در مصوبه فوق از عیدی‌و‌پاداش سالانه برخوردار خواهند بود.

آیا پرداخت عیدی و پاداش را که قانوناً می‌بایست در آخر سال صورت گیرد در مقاطع مختلف سال نیز می‌توان انجام داد؟

بر اساس ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی‌و‌پاداش سالانه کارگران مصوب 1370 مجلس شورای اسلامی و تبصره یک آن، پرداخت عیدی‌و‌پاداش موضوع مصوبه یاد شده تنها در پایان سال مورد پیدا کرده و هر گونه پرداخت از این بابت در طول سال می‌تواند صرفاً علی الحساب عیدی و پاداش آخر سال محسوب گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره