امور حقوقیراهنمای شرکت هاقوانین کار

قرارداد کار

قرارداد کار یک توافق نامه قابل اجرا از نظر قانونی بین دو یا چند طرف است. ممکن است به صورت شفاهی یا کتبی باشد. یک قرارداد اساساً مجموعه‌های از وعده‌هاست. به طور معمول، هر طرف وعده می‌دهد در ازای منافع، کاری را برای طرف مقابل انجام دهد. اگر قراردادی وجود نداشته باشد، قوانین کار میان کارفرما و کارمند میانجی گری می کنند. شما می توانید با دریافت مشاوره از مرکز مشاوره کاردوک یک قرارداد کاری مناسب با موسسه خودتان تنظیم کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه قراردادکار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

قرارداد کار

برای اینکه قراردادهای کاری منافع هر دو طرف را رعایت کنند باید به چند نکته و بند توجه نمایید. عدم توجه به این عوامل می تواند برای‌تان عواقب ناخواسته ای به همراه بیاورد. بنابراین چه کارفرما و چه کارمند باید از حقوق خود مطلع بوده و بتواند از آن ها در برابر سودجویان دفاع کند.

 

انواع قرارداد کار از نظر مدت

قرارداد کار با مدت موقت

همانطور که از عنوان آن مشخص است در نمونه قراردادکار با مدت موقت، زمان قرارداد ذکر می‌شود و با فرا رسیدن مدت معلوم، قرارداد خاتمه می‌یابد. در صورتی که قرارداد موقت به موقع تمدید نشود و تعیین تکلیف نگردد و کارگر همچنان به کارش ادامه دهد، کارگر می‌تواند ادعا کند که قرارداد به‌طور شفاهی تمدید شده است. به‌ خاطر داشته باشید که در این قراردادها تمدید یا تجدید قرارداد سبب دائمی شدن قرارداد نمی‌شود.

قرارداد کار با مدت غیرموقت

در این نوع قرارداد تاریخ شروع قرارداد ذکر می‌شود ولی زمانی برای پایان قرارداد ذکر نمی‌شود. یعنی به لحاظ ماهیت چنین کارهایی دائمی هستند. این قراردادها غیرموقت تنظیم می‌شوند یا در متن قرارداد به نامحدود بودن آن اشاره می‌شود.

قرارداد کار برای انجام کار معین

در این نوع قرارداد برای انجام کار معینی تعهد می‌شود و با ایفای تعهد و پرداخت حق‌الزحمه توافق شده قرارداد خاتمه پیدا می‌کند.

قرارداد کار تمام وقت

قراردادی است که طی آن کارگر متعهد می­‌شود، به میزان ساعات کار مقرر در قانون به کار مشغول باشد. یعنی نهایتا کارگر در روز ۸ ساعت و در هفته ۴۴ ساعت کار می کند.

 

شروط اساسی در انعقاد قرارداد کاری

1- قصد و رضایت طرفین قراردادکار

2- اهلیت طرفین قرارداد کار

3- مشروعیت جهت قرارداد

4- معین بودن موضوع قرارداد

 

برای اطلاع از قانونی بودن گرفتن سفته از کارمند کلیک کنید.

 

شرایط فسخ قرارداد کاری

  • فوت کارگر
  • بازنشستگی کارگر
  • از کار افتادگی کلی کارگر
  • استعفای کارگر
  • قصور در انجام امور محوله و نقض آیین نامه‌های انضباطی
  • فسخ قرارداد به‌ نحوی که در متن قرارداد پیش‌بینی شده است
  • پایان کار در قراردادهایی که مربوط به کار معین است
  • انقضای مدت در قراردادهای کار با مدت موقت و تجدید نشدن صریح یا ضمنی آن

 

خصوصیات لازم قرارداد کاری 

هدف قانونی

یک قرارداد باید یک هدف قانونی داشته باشد که قابل اجرا باشد. قبل از اینکه هر قراردادی را امضا کنید از این مطمئن باشید که شرکت مورد نظر و طرف شما فعالیت‌های قانونی را انجام می‌دهد. این یعنی هدف این شرکت قانونی و مجاز است. حتماً قبل از امضا در مورد آن تحقیقات لازم را به عمل آورید.

توافق متقابل

همه طرفین قرارداد باید به “جلسه اذهان” رسیده باشند. یعنی یک طرف باید پیشنهادی را که طرف‌های دیگر به توافق رسیده‌اند، تمدید کند. مفاد هر قراردادی را به دقت مطالعه کنید و بررسی کنید که همه چیز به نفع هر دو طرف باشد. در این صورت توافق متقابل اتفاق خواهد افتاد.

منافع مشترک

هر یک از طرفین باید برای به دست آوردن منافعی قراردادکاری را امضا کنند. اگر فردی یک مهندس را برای ساخت پروژه ساختمانی استخدام می‌کند باید در قبال پرداخت مبلغ و مزایای مشخصی برای او تعیین وظایف کند. از این دقت کنید که قرارداد کاری شما منافع مورد نظر شما را مورد نظر قرار می‌دهد.

 

چه موقع باید قرارداد کار صادر شود و چه زمانی شروع می‌شود؟

کارمندان جدید به محض اینکه برای شما شروع به کار کردند، با شما قرارداد پیمانکاری می‌بندند. به عنوان مثال، فقط به این دلیل که یک کارمند جدید هنوز قرارداد کتبی ندارد، به این معنی نیست که می‌توانید از پرداخت حقوق و تسهیلات به او خودداری کنید.

در حالی که عناصر قرارداد می‌توانند نانوشته باشند، شما باید “بیانیه کتبی” را برای مستند کردن اصطلاحات اصلی در مورد حقوق و ساعت کاری را تهیه کنید. با این حال، خوب است که هرچه سریعتر متن قراردادتان را فراهم کنید.

 

اهمیت قرارداد کاری

  • از سوء تفاهم‌ها و اختلافات جلوگیری می‌کند.
  • انتظارات را مدیریت می‌کند.
  • حق و حقوق طرفین، مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

 

به طور خاص ، قرارداد کار  می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

حقوق یا دستمزد

در قراردادها حقوق، دستمزد یا کمیسیون مورد توافق را تعیین می‌کنند.

برنامه

در بعضی موارد، قراردادکار شامل روزها و ساعاتی است که انتظار می‌رود کارگر کار کند.

مدت زمان اشتغال

قرارداد کار مدت زمانی را که کارمند موافقت می‌کند با شرکت همکاری کند را مشخص می‌کند. در برخی موارد، ممکن است یک دوره زمانی مداوم باشد. در موارد دیگر، ممکن است توافق نامه‌ای برای مدت زمان مشخص شده باشد ویا حداقل مدت زمان، با امکان تمدید آن دوره تعیین شده است.

مسئولیت‌های عمومی

قراردادها می‌توانند وظیفه یا وظایف مختلفی را که انتظار می‌رود کارگر در حین کار انجام دهد را لیست کند.

محرمانه بودن

هر موسسه و شرکتی اطلاعات مالی، تولیدی، مدیریتی و غیره ای دارد که کارمندان نیز لازم است از آن ها اطلاع داشته باشد. اما حق خارج کردن این اطلاعات حتی پس از اتمام کار می تواند برای کارفرما مشکل ایجاد کند. بنابراین به منظور حمایت از حقوق کارفرما، بندی جهت محرمانه بودن اطلاعات مذکور وجود دارد که باید طرفین در مورد آن ها نیز به توافق برسند.

ارتباطات

اگر نقش یک کارمند شامل رسیدگی به رسانه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها یا ایمیل‌ها باشد، با یک قرارداد ممکن است بیان شود که شرکت مالکیت و کنترل کلیه ارتباطات را حفظ می‌کند.

مزایا

یک قرارداد باید کلیه مزایای وعده داده شده را شامل شود از جمله؛ بیمه ، پاداش، حق اولاد و… .

برای آشنایی با قانون کار کلیک کنید.

 

نکات حقوقی در امضا قرارداد کار

1- هرگز چیزی را که نمی‌فهمید امضا نکنید.

2- هرگز چیزی را که با آن موافق نیستید امضا نکنید.

3- به چیزی که نمی‌توانید ارائه دهید، قول ندهید.

4- قرارداد خود را به صورت کتبی بنویسید.

5- همیشه یک کپی از تمام اسنادی را که امضا کرده‌اید، نگه دارید.

قرارداد عبارت است از توافق بین دو یا چند طرف برای انجام خدمات، ارائه محصول یا متعهد شدن به یک عمل که براساس قانون قابل اجرا است. انواع مختلفی از قراردادها وجود دارد و هر کدام شرایط و ضوابط خاصی دارند. پس قبل از امضا هر قراردادی نکات حقوقی و قانونی آن را مورد بررسی قرار دهید. برای دریافت مشاوره کسب و کار کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قراردادکار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول در خصوص قرارداد کار

قرارداد سفید امضا چیست؟

از قرارداد‌های سفید امضا خودداری کنند، چون در بسیاری از قرارداد‌هایی که بین طرفین تنظیم می‌شود کارفرما‌ها از کارگران برگه‌هایی به‌صورت سفید امضا می‌گیرند و بعد از اینکه قرارداد خاتمه پیدا کرد در متن آن اضافه می‌کنند که مثلاً کارگر سنوات، عیدی و کلیه حقوق و مزایای خود را دریافت کرده و هیچ‌گونه حق و حقوقی ندارد. در این‌گونه موارد بعدها کارگر ادعا می‌کند که من هیچ یک از موارد قیدشده را دریافت نکرده‌ام بلکه برگه سفید، امضا کرده بودم. این مسأله از جمله مواردی است که باید افراد آن را رعایت کنند.

چه کسانی از کارگران در مقابل قراردادهای کاری حمایت می‌کند؟

اتحادیه‌های کارگری یا همان سندیکا‌ها وظیفه حمایت از کارگران را دارند. هرکدام از اصناف اتحادیه‌ای مستقل دارند. مثل اتحادیه خیاطان، نانوایان، فرش و طلا و جواهر که جداگانه از افراد تحت پوشش خود حمایت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره