راهنمای شرکت هاقوانین کار

قانون کار | آشنایی با قوانین مربوط به کارگر و کارفرما

قانون کار بخش مهمی از کسب و کارهای مختلف را شامل می‌شود. در واقع قوانینی که در مورد کار صادر شده و بروز می‌شود برای این است که حقوق کارگر، کارمند و حتی کارفرما نیز در این بین حفظ شود. متأسفانه بخش مهمی از جامعه ما با قانون‌کار آشنایی ندارند، از این رو به دلایل مختلفی مشکلات زیادی در سر راهشان قرار می‌گیرد. با دریافت مشاوره کسب و کار می توانید قراردادها و معاملات خود را در چهارچوبی امن انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قوانین مربوط به حوزه تجارت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908  تماس بگیرید. 

قانون کار

قانون کار در ایران از سال 1368 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون دارای 203 ماده و 21 تبصره است که شرایط کارگر و کارفرما و همچنین حق و حقوق هر دوی آن‌ها در مقابل قانون را مشخص می‌کند. در این مقاله ما جزئیات بیشتری در مورد قانون‌کار را در اختیار شما قرار می‌دهیم. لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

جزئیات فصول قانون کار

در قانون‌کار از سیر تا پیاز قوانین و حقوق افراد را توضیح می‌دهد. از تعاریف و مفاهیم، استخدام، شرایط تعلیق، فسخ، انعقاد، میزان حقوق، شکایت‌ها، دامنه فعالیت، سرویس دهی کارفرما، وظایف کارگر تا محل انجام کار پرداخته می‌شود. لذا هر کسی که می‌خواهد کاری را شروع کند و هر کسی که می‌خواهد در جایی استخدام شود و قراردادی را به امضا برساند، باید بتواند با قانون‌کار و شرایط آن به خوبی آشنا شود.

فصول اصلی قانون کار

فصل اول:تعاریف و اصول کلی

فصل دوم: قرارداد کار (مبحث اول: تعریف قرارداد کار و شرایط اساسی انعقاد آن؛ مبحث دوم: تعلیق قرارداد کار؛ مبحث سوم: خاتمه قرارداد کار؛ مبحث چهارم: جبران خسارت از هر قبیل و پرداخت مزایای پایان کار)

فصل سوم: شرایط کار (مبحث اول: حق السعی؛ مبحث دوم: مدت؛ مبحث سوم: تعطیلات و مرخصی‌ها؛ مبحث چهارم: شرایط کار زنان؛ مبحث پنجم: شرایط کار نوجوانان)

فصل چهارم: حفاظت فنی و بهداشت کار (مبحث اول: کلیات؛ مبحث دوم: بازرسی کار)

فصل پنجم: آموزش و اشتغال (مبحث اول: کارآموز و مراکز کارآموزی، کارآموز و قرارداد کارآموزی؛ مبحث دوم: اشتغال؛ مبحث سوم: اشتغال اتباع بیگانه)

فصل ششم: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی

فصل هفتم: مذاکرات و پیمان‌های دسته جمعی کار

فصل هشتم: خدمات رفاهی کارگران

فصل نهم: مراجع حل اختلاف

فصل دهم: شورای عالی کار

فصل یازدهم: جرایم و مجازات‌ها

فصل دوازدهم: مقررات متفرقه

آشنایی با قانون کار

قانون‌کار از جمله قوانین جاری در کشور است. در واقع هر کسی که در زمینه کسب و کار فعالیت می‌کند برای اینکه با حقوق خود آشنا باشد، باید بخش‌های مختلف قانون کار را بداند.

عدم محدودیت

قانون کار برای هر نوع از کسب و کاری نوشته و تصویب شده است. از این رو فرقی ندارد که شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، باید بتوانید با آن آشنا شده و جزئیاتش را بشناسید.

آشنایی کارگر و کارفرما

قانون‌کار فقط برای کارگران نیست، کارفرماها نیز باید با این قوانین آشنا باشند. حتی کسانی که فعلاً بیکار هستند، برای آینده خود یعنی زمانی که می‌خواهند قراردادهای کاری را امضا کنند، باید با قانون کار آشنا باشند تا دچار مشکلات نشوند.

آشنایی با قراردادها

افراد به دلیل عدم آشنایی با قانون‌کار نمی‌دانند که در مفاد قراردادی که آن را به امضا رسانه‌اند چه مواردی قانونی و چه مواردی دستکاری شده است. از این رو وقتی با قانون‌کار آشنا باشید کارفرما حتی اگر سعی هم کند نمی‌تواند شما را مجبور به امضای چیزی کند که قانونی نیست، بکند. چون شما نسبت به آن آگاهی دارید.

برای آشنایی با قوانین گرفتن سفته از کارمند کلیک کنید.

آشنایی با حقوق

در قانون‌کار حداقل و حداکثر حقوق مادی افراد ذکر شده است. از این رو کارفرمایان باید حقوق پرداختی را بر اساس قانون کار به افراد بدهند. نه چیزی پایین‌تر و نه کمتر از چیزی که در قرارداد مصوب شده است.

انجام کار بر اساس قرارداد

در قانون‌کار ذکر شده فرد باید تنها وظایفی را انجام دهد که در قرارداد ذکر شده باشد. از این رو برخی از افراد به دلیل ناآگاهی وظایفی بیشتر از شغلشان را انجام می‌دهند. اگر کارگر و کارمند با حقوق و قوانین کار آشنا باشد می‌داند که فقط باید کارهایی را انجام دهد که در قرارداد ذکر شده و با هم توافق کرده‌‌اند. نه بیشتر و نه کمتر. برای نوشتن قرارداد کار کلیک کنید.

مفاد مهم در قانون کار

هر کسی باید با مهم‌ترین مفاد در قانون کار آشنا شود. از این رو بهتر است موارد زیر را به خاطر بسپارید.

1- فراموش نکنید که حداکثر دوره آزمایشی ۱ تا ۳ ماه است.

2- اگر کار توسط کارفرما قطع شود، باید دستمزد کل دوره آزمایشی را بدهد.

3- در قانون کار، مطالبات کارگر از دیون ممتازه است.

4- مدت خدمت نظام وظیفه، به ازای پرداخت حق بیمه جزء سوابق خدمت و کار آنان محسوب می‌شود.

5- كارفرمايان مكلفند پس از پايان قرارداد كار، بنا به درخواست كارگر، گواهي انجام كار با قيد مدت، زمان شروع و پايان و نوع كار انجام شده را به وی تسليم نمايند.

کوتاه سخن اینکه…

قانون کار از جمله قوانین مهم در کشور است که باعث کاهش خسارات و جرایم ناشی از دور زدن قانون و زیر پا گذاشتن حق و حقوق کارگر و کارمند می‌شود. به همین دلیل کلیه افراد باید از قانون‌کار در کشور آگاهی کامل داشته باشند تا مشکلی ایجاد نشود.

برای دریافت مشاوره در زمینه قوانین مربوط به حوزه تجارت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید. 

سؤالات متداول در خصوص قانون کار

آيا کارگر و کارفرما مي‌توانند با توافق مزايايي کمتر از آنچه که در قانون کار و ساير مقررات تبعی آمده است را در قرار داد کار اوليه يا ملحقات آن پيش‌بينی نمايند؟

هر نوع تغيير در قرارداد کار که مزايايی کمتر از امتيازات مقرر در قانون کار براي کارگر منظور نمايد مستند بماده 8 قانون نافذ نبوده و بلا اعتبار خواهد بود.

آيا انعقاد قراردادهای کار با مدت موقت به مدت بيش از يکسال و بصورت طولانی معتبر است؟

در قانون پيش‌بينی خاصی جهت مدت قراردادهای کار با مدت موقت نشده است. لذا انعقاد قرارداد کار با مدت موقت برای هر مدت منع قانونی ندارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. جهت دریافت مشاوره در زمینه های مختلف کسب و
    کاری مانند مشاوره راه اندازی کسب و کار ، مشاوره فروش ، مشاوره
    حقوقی ، مشاوره مالیاتی، مشاوره مالی و …
    به سایت کاردوک مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره