امور بیمه و مالیاتیامور حقوقیراهنمای شرکت ها

پلمپ دفاتر قانونی | راهنما، هزینه، مراحل و مدارک

تمامی افراد حقیقی و حقوقی که فعالیت تجاری آن ها مشمول قوانین مالیات است باید پلمپ دفاتر قانونی ( تجاری یا مالیاتی ) خود را جهت ثبت تمامی فعالیت های مالی دریافت کنند. این مهم یک فرآیند قانونی است، دفاتر مربوطه (دفاتر روزنانه و دفاتر کل) در اداره مالیات با تعداد برگ های مشخص پلمپ شده تحویل داده می‌شوند. تاجر موظف است در طول فعالیت‌های تجاری‌اش اعم از واردات، صادرات، مطالبات، هزینه، درآمد و… را در دفاتر پلمپ به ثبت برساند. در ادامه به نحوه دریافت، پرکردن، قواعد و مدارک مورد نیاز پلمپ دفاتر پرداخته ایم. در دفاتر کل هم یک تاجر باید تمامی معاملاتی که انجام می‌دهد را حداقل یک بار در هفته، آن‌ها را از دفاتر روزنامه استخراج کرده و انواع آن را در دفاتر به ثبت برساند.

 

برای دریافت خدمات در زمینه پلمپ دفاتر می‌توانید با مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

پلمپ دفاتر قانونی

دریافت پلمپ دفاتر و ثبت آن‌ها برای شرکت‌ها لازم و ضروری هستند. اگر قصد تأسیس یک شرکت را دارید، در خصوص پلمپ دفاتر نیز باید اقدامات و هزینه‌های مربوطه را نیز پرداخت کنید. قبل از ثبت هر گونه فعالیتی در دفاتر قانونی، باید مهر، امضا و پلمپ توسط مامور اداره ثبت انجام شده باشد. برای دریافت پلمپ دفاتر قانونی در سال 99 ثبت نام اینترنتی صورت می‌گیرد. برای انجام امور ثبت شرکت ها کلیک کنید.

 

نحوه پلمپ دفاتر قانونی

مرجع ثبت شرکت‌ها وظیفه انجام پلمپ دفاتر را بر عهده دارد. برای این مهم باید تمام صفحات به صورت ویژه شماره‌گذاری شوند. بعد از شماره‌گذاری باید شماره ثبت شرکت را در آن وارد کرده و سپس اداره ثبت شرکت‌ها باید آن را مهر بزند. انجام این اقدامات فواید زیادی دارد که مهم‌ترین آن این است که هیچ گونه جا به جایی و تغییر اطلاعاتی در خصوص اسناد مهم شرکت صورت نخواهد گرفت.

اداره مالیاتی نیز در این زمینه نقش مهمی را بر عهده دارد. در پایان هر سال مالی شرکت مورد نظر باید این دفاتر را که حاوی اطلاعات مهمی هستند، به اداره مالیات تحویل دهد. حتی اگر شرکت فعالیت و تجارتی نداشته و دفتر سفید هم باشد، شرکت وظیفه دارد که آن را تحویل داده و در انجام این کار کوتاهی نکند. برای ثبت نام در سامانه امور مالیاتی کلیک کنید.

 

اجباری بودن پلمپ‌دفاتر

در این میان یک نکته مهم وجود دارد که صاحبان شرکت‌ها باید به آن توجه کنند. مهم نیست که میزان و کیفیت فعالیت شرکت شما در چه حدی است. حتی اگر شرکت‌تان هیچگونه فعالیتی نداشته باشد، پلمپ دفاتر برای همه شرکت‌ها لازم است، حتی اگر فعالیتی در آن دفاتر ثبت نشود.

 

مهم‌ترین قواعد پر کردن پلمپ دفاتر

1- هر کدام از معاملات، صادرات و واردات باید به ترتیب تاریخ رخداد آن‌ها در دفاتر، ثبت و ضبط شوند.

2- اگر به صورت مستقیم در دفاتر چیزی را بنویسید ممکن است که دچار خط خوردگی و اشتباه شود. از این رو در ابتدا دفاتر روزنامه و کل به صورت چرک نویس تنظیم می‌شوند و بعد از آنکه تاجر از درستی مبالغ و اطلاعات آن اطمینان پیدا کرد، اطلاعات را وارد دفاتر اصلی می‌کنند.

3- دفاتری که تاجران برای انجام امور تجاری خود از آن استفاده می‌کنند، اگر بر اساس قانون و مقررات باشد، بین تجار و امور تجاری سندیت خواهد داشت. در غیر این صورت تنها اسنادی علیه صاحبان آن است.

 

مراحل انجام پلمپ دفاتر قانونی

1- سال، روز و ماه مالی باید توسط افراد حقیقی و حقوقی مشخص شده و یک آدرس دقیق هم برای دریافت دفتر در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir  وارد کنید. این دفترها در اندازه‌های 50، 100 و 200 برگ بر اساس ححم معاملات و نیاز در اختیارتان قرار می‌گیرد. پس اگر شرکت بزرگی دارید که معاملات زیادی در آن انجام می‌شود، بهتر است از دفاتر 200 برگی استفاده شود، تا مجبور نشوید در یک دوره مالی دوباره برای گرفتن دفاتر اقدام کنید.

2- وقتی اطلاعات خود را در سامانه تکمیل کردید، دکمه «پذیرش نهایی» را کلیک کنید. در این مرحله به شما رسید پذیرش نهایی و همچنین اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری داده می‌شود که باید از آن پرینت بگیرید.

3- بعد از اینکه این کار را انجام دادید اطلاعات شما توسط کارشناس مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تأیید باید از طریق پیگیری درخواست، هزینه‌های لازم برای پلمپ دفاتر را به صورت اینترنتی پرداخت کنید.

4- در صورتی که همه اطلاعات خود را به درستی وارد کرده باشید، دفاتر پلمپ به آدرس پستی که در سامانه وارد کرده‌اید برایتان به صورت پیشتاز ارسال می‌گردد و می‌توانید به راحتی آن را دریافت کنید.

 

پیامدهای عدم پلمپ دفاتر

شرکت‌ها برای اینکه بتوانند کد اقتصادی بگیرند، باید پلمپ دفاتر داشته باشند. وقتی کد اقتصادی داشته باشند می‌توانند مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت کنند. به همین دلیل برای اینکه شرکت‌ها نشان دهند که در امر مالیات‌دهی شفاف عمل می‌کنند، باید این دفاتر را ارائه دهند. در صورتی که به هر دلیلی این دفاتر را ارائه ندهند و یا در اطلاعات وارد شده آن نقصی وجود داشته باشد، از طرف اداره امور مالیات جریمه می‌شوند.

به همین دلیل بهتر است که در اوایل سال مالی نسبت به دریافت پلمپ دفاتر اقدام کنید تا به خاطر مشکلات مالیاتی به دردسر نیفتید. فراموش نکنید دفاتری که پلمپ نشده‌اند بین تجار قابل استناد نیستند و ممکن است پیامدهای خوبی برای شرکت نداشته باشد. از این رو هر چه سریع‌تر برای دریافت پلمپ دفاتر اقدامات لازم را انجام دهید. اگر هنوز کد اقتصادی خود را دریافت نکرده اید بر روی دریافت کد اقتصادی کلیک کنید.

 

مدارک مورد نیاز جهت پلمپ دفاتر قانونی

مدارک مورد نیاز جهت ارائه دفاتر پلمپ اشخاص حقیقی 

  • اصل اظهارنامه پلمپ مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت
  • تصویر کارت ملی متقاضی پلمپ دفاتر
  • تصویر پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی

مدارک مورد نیاز جهت ارائه دفاتر پلمپ اشخاص حقوقی

  1. اصل اظهارنامه پلمپ مهر و امضا شده دریافتی از اینترنت
  2. تصویر آخرین روزنامه رسمی شخصیت حقوقی
  3. تصویر کارت ملی مدیر عامل
  4. اصل یا تصویر وکالتنامه و یا معرفی‌نامه در خصوص اشخاص دولتی
  5. اشخاصی که باید برای گرفتن پلمپ دفاتر اقدام کنند؛
    کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده‌اند.
    کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب و کار (گروه اول موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م )
  6. اشخاصی که مجموع فروش آنها و یا 10 برابر درآمد آنها طبق برگ قطعی مالیات از سال 91 به بعد بیش از 3 میلیارد تومان بوده است. در مورد اشخاص حقیقی دارای کسب و کار که خدماتی ارایه می‌دهند مثل وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری و پزشکان ۱.۵ میلیارد تومان بیشتر می‌باشد.
  7. تشکل‌های قانونی مثل (انجمن‌ها، احزاب و اتحادیه‌های صنفی).

مهم‌ترین دلایل رد دفاتر

1- استفاده از دفاتر سال‌های گذشته

2- ثبت هرگونه اطلاعات غیرواقعی

3- ثبت نکردن فعالیت‌های مربوط به شعب یا شعبه شرکت

4- صفحات بیش از حد سفید گذاشته شده و سفید ماندن تمام صفحات به منظور سوء استفاده

5- عدم ثبت یک یا چند فعالیت

6- تراشیدن، پاک کردن، محو کردن و مخدوش کردن مندرجات

7- در صورتی که دفاتر از پلمپ خارج شده و فاقد یک یا چند برگ باشد.

 

سخن پایانی…

پلمپ دفاتر بخش جدا نشدنی از فعالیت‌های شرکت شماست. لذا در گرفتن و ثبت و ضبط اطلاعات در آن کوتاهی نکنید تا دچار گرفتاری‌های قانونی و جریمه‌های مادی نگردید. اینگونه اعتبارتان نیز نزد سایر تجار حفظ خواهد شد و این مهم برای رونق کسب و کار شما مفید است. برای دریافت خدمت پلمپ دفاتر از مرکز کاردوک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پلمپ دفاتر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول در خصوص پلمپ دفاتر

کاربردهای پلمپ دفاتر برای چیست؟

پلمپ دفاتر برای شرکت‌ها کاربردهای زیادی دارد از جمله برای ارائه اظهارنامه مالیاتی و یا اخذ کارت بازرگانی باید پلمپ دفاتر را داشته و ارائه دهید.

در چه زمانی فرد باید در خصوص پلمپ دفاتر به اداره پست مراجعه کند؟

در صورتی که تاجر به یکسری از دفاتر خاص نیاز داشته باشد باید برای دریافت آن به اداره پست محل سکونت خود مراجعه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره