طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید انواع لامپ و چراغ ال ای دی (LED)

آیا به دنبال طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی (LED) هستید؟ تولید انواع لامپ و چراغ LED  در کشور از مزیت اقتصادی مناسبی برخوردار بوده و سودآوری قابل توجهی دارد. با تولید این محصول می‌توانید زمینه اشتغال 40 نفر را فراهم کرده و در یک فرایند زمانی از محل ستادهای پروژه و متناسب با وضعیت بازار طرح توسعه متعددی را اجرا نمایید. نوشتن طرح نیاز به مهارت و دانش مربوط به صنایع را به صورت عملی دارد. مرکز کاردوک با ارائه انواع خدمات کسب و کار تضمین کننده تمامی محصولاتش نیز است. در ادامه خلاصه‌ی یکی از طرح‌های توجیهی تولید لامپ را آورده‌ایم. 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

معرفی محصول در طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی

لامپ‌ها و چراغ‌های روشنایی LED  از انرژی بسیار کمی برای تولید نور در رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ به طوری که مصرف برق آن‌ها ده درصد لامپ‌های معمولی با تقریبا طول عمر بالا تا ۵۰۰۰۰ ساعت و نوردهی بسیار زیاد می‌باشند.

واژه LED به کار رفته در طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی مخفف کلمات Light Emitting Diode به معنای دیود ساطع كننده نور است. دیودهای ساطع‌كننده نور زیر گروه نیمه رساناها به شمار می‌آیند. خاصیتی كه LED‌ها را از سایر نیمه هادی‌ها متمایز می‌سازد؛ این است كه با گذر جریان از آنها انرژی بر اثر مقاومت به صورت نور ساطع می‌شود. به طور كلی لامپ‌های دیودهای نوری از پنج بخش اصلی  LED، عدسی یا لنز، مجموعه قاب و هیت سینک، بردهایی مدار چاپی و منبع تغذیه تشکیل شده است. بطور معمول ولتاژ ورودی آن‌ها بین 111 تا 311 است و اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز تولید نمی‌کنند. در حال حاضر این لامپ‌ها با توان‌های 1،3،5،11،28،31،51،61 و 111 وات و بیشتر نیز تولید می‌شوند. 

طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی | ویژگی‌ ها

مصرف کم انرژی

در شرایطی که ایجاد نیروگاه‌های تولید برق بسیار پرهزینه و زمان‌بر است و پیک مصرفی فعلی کشور به بیش از ۵۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات رسیده، مشترکان برق کشور باید با کاهش مصرف خود امکان جلوگیری از قطعی برق را فراهم نمایند. یکی از راه‌های کاهش مصرف، جایگزینی لامپ‌های LED به جای سایر لامپ‌های رشته ای، بخار جیوه و بخار سدیم و CFL است.

لامپ‌های ال ای دی مورد بحث در طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی امکان تولید روشنایی مورد نیاز و مطلوب را با تنظیم شدت و زاویه تابش نور با صرف انرژی بسیار کمتر فراهم می‌کند. این لامپ‌ها هم قابلیت تغذیه با جریان مستقیم و هم جریان متناوب الکتریکی را با مصرف کم دارند. همچنین از منابع انرژی خورشیدی یا باتری نیز می‌توان جهت تامین انرژی خود استفاده کنند. در جدول زیر میزان مصرف انرژی الکتریکی لامپ‌های مختلف بر حسب شاخص روشنایی لومن (میزان نوردهی یکنواحت منبع روشنایی) مقایسه شده است.

              میزان نور خروجی(لومن)

 

نوع لامپ

LM 350 500 LM 700 LM 900 LM
رشته ای 30وات 40 60 80
کم مصرف CFL 7وات 9 14 18
LED  نوری 5/3وات 5/5 5/7 10

طول عمربالا | طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی

چون دیودهای نوری گرمای زیادی تولید نمی‌كنند دارای مزیت‌های مهمی چون اتلاف انرژی بسیار اندک، بازده انرژی بسیار بالا، استقامت بیشتر و طول عمر زیاد هستند. این لامپ‌ها طول عمری بین ۵۰ تا ۶۰ هزار ساعت دارند. همچنین کیفیت نور خروجی نسبت به سایر انواع لامپ‌ها در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

نوع لامپ عمرمفید(ساعت)
رشته ای 1000
کم مصرف CFL 10000
LED  نوری 50000

زمان واکنش بهتر   Response Time

لامپ‌های ال ای دی به محض دریافت ولتاژ برق روشن می‌شوند (کمتر از 20میکرو ثانیه)، ولی لامپ‌های متال هالیدی زمانی بالغ بر 5 دقیقه لازم دارند تا به حداکثر نوردهی خود برسند. یعنی لامپ‌های ال ای دی پانزده بسیار سریع‌تر روشن می‌شوند. لامپ‌های متال هالید را اگر به مدت بیش از 5 دقیقه روشن بگذارید گرم شده و بعد از 5 دقیقه اگر لامپ را خاموش کنید دیگر فوراً روشن نمی‌شوند و سنسور داخل لامپ اجازه روشن شدن مجدد لامپ را تا زمان سرد شدن نمی‌دهد.

بهداشتی بودن

لامپ‌های LED فاقد اشعه‌های مضر ماوراء بنفش و ماوراء قرمز لامپ‌های فلورسنت و کم مصرف هستند. با توجه به پاک و سالم بودن نور لامپ‌های ال ای دی، این گونه لامپ‌ها با لامپ‌های مضر فلورسنت و کم مصرف (دارای جداره حباب آغشته به جیوه) جایگزین شده اند.

کالاهای جايگزين انواع لامپ وچراغ LED

لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های فلورسنت جیوه‌ای و کم مصرف، لامپ‌های گازی بخار سدیم، مهتابی‌ها، لامپ‌‌های متال هالید، لامپ‌های با نور سفید و معمولی را می‌توان كالای جایگزین لامپ‌های دیودهای نوری فرض نمود. اما با توجه به مزیت لامپ‌های دیود نوری به لحاظ طول عمر، مصرف کم انرژی، روشنایی بیشتر و باکیفیت‌تر،  جایگزین خوبی برای سایر محصولات رقیب از نظر تکنولوژی و اقتصادی است.

طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی | موارد کاربرد

موارد کاربرد این لامپ‎ها عبارتند از :

  • استفاده برای تامین روشنایی محیط‌های بسته، مسکونی و اداری (سقف، دكوراسیون منزل، كابینت آشپزخانه ،اتاق‌ها و راهرو) و نور پردازی و تزئین محیط‌های داخلی همانند قفسه كتابخانه‌ها، ویترین مغازه‌ها، موزه‌ها
  • استفاده برا تامین روشنایی محیط‌های عمومی و معابر شهری، پاركینگ‌ها، در قالب چراغ های خیابانی و پروژکتورها در روشنایی محیط‌های عمومی، خیابان‌ها، نورپردازی و تزئین محیط خارجی همانند نمای ساختمان‌ها، آب نماها، پایه پل‌ها، بناهای تاریخی، پارک‌ها

تنوع اندازه، شکل ظاهری و رنگ لامپ‌های LED مصرف آن را در این زمینه‌ها دو چندان کرده است. طراحی آن‌ها شبیه لامپ‌های معمولی بوده تا امکان جایگزینی آسان برای مصرف کننده وجود داشته باشد.

دانش فنی پروژه و روش تولید محصول

طبق اطلاعات موجود در طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی عمده فرآیند تولید لامپ LED، در خط مونتاژ قطعات متشکل لامپ شکل می‌گیرد. قطعات با کیفیت و کنترل شده مورد نیاز تولید لامپ به صورت آماده در فرآیند مونتاژ  ال ای دی به کار گرفته می‌شود تجهیزات خط تولید عبارتند از:

  1. خط مونتاژ کلیه قطعات لامپ به همراه سیستم‌های انتقال اتوماتیک (دو خط)
  2. سیستم چسب کاری اتوماتیک 2 دستگاه
  3. پرس اتوماتیک و دستی 4 دستگاه
  4. دستگاه پانچ اتوماتیک 2 دستگاه
  5. لیزر جت دوستگاه
  6. سیستم پنوماتیک تامین هوای فشرده یک دستگاه
  7. دستگاه‌های سنجش پارامترهای نوری دو دستگاه
  8. دستگاه تست پایداری وعمر لامپ دو دستگاه
  9. تجهیزات، ابزارآلات الکترونیکی و کارگاهی و آزمایشگاهی (اسیلوسکوپ، ائومتر، لایت متر، حرارت سنج، ابزار لحیم‌کاری و جوش و…) ست کامل

بررسی بازار و رقبا

نظر به ویژگی‌های منحصر به فرد لامپ‌های ال ای دی در كاهش مصرف انرژی، عمر طولانی، گستردگی كاربرد آن در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، درک نیازهای متنوع خریداران و ضرورت صرفه‌جویی در میزان انرژی مصرفی، بهترین بازار هدف برای این محصول بازار داخل كشور سپس صادرات به کشورهای همسایه است.

در حال حاضر در 435 کشور جواز تاسیس و پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی 19894338 میلیون ریال و اشتغال اسمی 18236 جهت تولید انواع لامپ صادر شده است. از این تعداد 189 فقره آنها مربوط به صدور پروانه بهربرداری بنگاه‌های صنعتی تولید کننده انواع لامپ مختلف با اشتغال  10123 نفر و سرمایه گذاری 6871855 ریال می‌باشد. از این تعداد بنگاه 132 واحد درکشور پروانه تولید انواع لامپ و چراغ ال ای دی را با ظرفیت  اسمی تولید 140 میلیون عدد (شعله) را دریافت داشته‌اند.

بر اساس آمار منتشر شده در طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی درحال حاضر بیش از 60 درصد نیاز بازار از محل واردات تامین می‌شود که غالبا لامپ‌هایی با طول عمر استاندارد را تشکیل نمی‌دهد. تولید عملیاتی کشور در بهترین شرایط 40 درصد نیاز داخلی را پاسخ داده است.

سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث یک واحد تولید و مونتاژ لامپ و چراغ‌های ای سی دی در سال جاری با ظرفیت اقتصادی حدود  72  میلیارد ریال سرمایه  اولیه نیاز دارد. نرخ بازدهی سرمایه گذاری بیشتر از ۳۵ درصد بوده و کمتر از ۳ سال برگشت سرمایه اولیه خود را خواهد داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت عملی تولید سالیانه   500000 چراغ  ال ای دی  دار و 2100000 لامپ ال ای دی در سال ارائه شده است. بدیهی است با گذشت زمان و شرایط اقتصادی لازم است مطالعات پیش امکاسنجی مرتبط با طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی بروز رسانی شود.

طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی | مشخصات عمومی

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 2200 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) 1120 متر مربع
3 ماشین آلات داخلی 1800 میلیون ریال
4 ماشین آلات خارجی 51000 یورو

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه‌ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 24838
2 سرمایه گذاری  درگردش 50122
3 کل سرمایه گذاری 74950

شاخص‌های مالی

موضوع هزینه‌ها  (میلیون ریال )
نرخ بازده داخلی IRR 4/35
دوره برگشت سرمایه 99/2

طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی | مزایای اجرا

لامپ‌ها و چراغ‌های ال ای دی با توجه به مصارف متعدد در محیط‌های باز و بسته نیازمند روشنایی، به عنوان کالایی ضروری این صنعت می‌باشد. لذا با توجه به افزایش توسعه عمرانی در کشور تقاضای بالا و جذابیت قابل قبول در این زمینه هم جهت جایگزینی لامپ‌های قبلی هم به عنوان کالای جدید مورد نیاز موجود می‌باشد. در ادامه برخی مزایای اجرای طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی ارائه شده است:

  1. سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه­ گذاری
  2. کاربرد گسترده و رو به رشد محصولات؛ هم به عنوان کالای جایگزین هم بعنوان محصول جدید
  3. امکان صادرات در صورتی که استانداردهای لازم در این محصول رعایت شوند
  4. امکان تامین اعتبار ارزی از طریق سامانه نیما جهت موارد اولیه خارجی
  5. امکان توسعه سطح تکنولوژی و افزایش ظرفیت تولید و ایجاد تنوع در محصولات تولیدی براساس نتایح حاصل از فعالیت تخصصی واحد تحقیق و توسعه
  6. امکان شبیه سازی، ارتقا کیفیت و تولید انبوه بخشی از مواد اولیه مورد نیاز در زنجیره تامین در طرح توسعه

طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی | نتایج مطالعات

اخذ مجوزهای لازم و تامین زیر ساخت براساس پلان‌های مهندسی حوزه‌های سویل، صنعتی، مکانیکال و الکتریکی و برقراری ارتباطات فرا ملی به منظور تامین بخشی از ماشین آلات و تجهیزات، بخش تولید قطعات و مواد اولیه مورد نیاز واحد از کمپانی‌های خارجی از ضروریات این طرح سرمایه گذاری است.

نظر به ضرورت بومی سازی دانش فنی، بهبود، اصلاح و تنوع بخشی مستمر محصول و فرایندهای برنامه‌ریزی، راه اندازی و اخذ پروانه واحد تحقیق و توسعه بنگاه و اتخاذ تهمیدات به منظور تولید محصولات براساس استاندارهای ملی و بین‌المللی بسیار ضروری است.

به دلیل قوانین و نحوه خاص نگارش طرح توجیهی بسیاری از کارآفرینان نیاز دارند تا برای شروع کار از موسساتی یاری بطلبند. موسسه کاردوک نیز در این زمینه خدمات ارائه می دهد.

برای سفارش  و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

برای بازدید از سایر طرح توجیهی صنایع برق و الکترونیک کلیک کنید.

برای اطلاع از اصول کلی طرح توجیهی کلیک کنید.

برای ثبت نام وام در بهین یاب کلیک کنید.

جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره