طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید  پودر و مايع پاستوريزه تخم مرغ

 طرح تولید پودر و مايع پاستوريزه تخم مرغ چیست ؟ براساس آمار اعلام شده طی سال 2020، حجم  معاملات جهانی  تخم مرغ به  4.16 میلیارد دلار رسید و این محصول در زمره 534 امین محصول پرمعامله  جهان بوده و 25 هزارم درصد از حجم تجارت جهانی را  طی  سال‌های 2019 تا 2020 به خود اختصاص داده است . بزرگترین کشورهای صادر کنندگان  جهانی تخم مرغ در سال 2020  عبارت بودند از هلند (804 میلیون دلار)، ایالات متحده (480 میلیون دلار)، آلمان (285 میلیون دلار)، لهستان (260 میلیون دلار) و ترکیه (253 میلیون دلار)  و عمده ترین  کشورهای وارد کنندگان تخم مرغ عبارت بودند از  آلمان (663 میلیون دلار)، هلند (375 میلیون دلار)، روسیه (282 میلیون دلار)، هنگ کنگ (242 میلیون دلار) و مکزیک (181 میلیون دلار) بودند که نشان از اهمیت جهانی تخم مرغ در رژیم غذایی  در سطج جهان  را دارد.

معرفی محصول | طرح تولید پودر و مايع پاستوريزه تخم مرغ

تخم مرغ بعنوان مواد غذایی فوق العاده مفید و مغذي دارنده انواع خواص عملکردی بهبود دهنده از جمله کف کردن در فرایند کیک سازی ،ژل شدن، امولسیون و بافت سازی در اجزای موجود در خمیر های خوراکی را دارا می باشد اجزای اصلی تخم مرغ پروتئین ها و لیپیدها هستند که  ویژگی های عملکردی فوق را بوجود می آورند تخم مرغ در برگیرنده مواد دیگری همانند کربو هيدرات، ليپيد، آهن، فسفر، ويتامين هاي A , E,K, B  است.  سفيده تخم مرغ مقدار قابل توجهي آب وحدود 50% پروتئين، نياسين و ريبوفلاوين دارد بيشترین مقدار  ويتامين ها و مواد مغذي در زرده تخم مرغ است ،نحوه نگهداری و انبارداري نادرست و زمان محدود نگهداری تخم مرغ به همراه  نا هماهنگی مابین عرضه و تقاضا می تواند منجر به  کمبود یا  افزايش بی موقع محصول در اوقاتی از سال شود لذا  توليد تخم مرغ بصورت  پودر و مايع پاستوريزه می تواند راه کاری مناسب برای  کاهش ضايعات بوده که امکان استفاده از آن  را در  فضاي کم  بصورت بسته بندی شده سالم را با هدف صادرات  و نگهداری طولانی مدت فراهم می نماید. در این پروژه تخم مرغ به محصولات فرآوري شده بصورت  پودر و مايع كامل،  پودر و مايع سفيده تخم مرغ و  پودر و مايع زرده تخم مرغ با امکان بهبود در ترکیب با افزودنی های مجاز می باشد .

مايع پاستوريزه تخم مرغ

به دلیل امکان وجود و گسترش انواع مسموميت ها  ناشی از مصرف محصولات غذایی می توان با  پاستوريزاسيون آنها  از امكان رشد و تكثير ميكروبهاي بيماريزا جلوگیری نمود و در صورت وجود چنين باكتريهايي، تمامي آنها را  نابود کرد پاستوريزاسيون شيوه ای است که  هم اكنون در بسياري از صنايع بويژه صنایع شیر و لبنیات ، انواع آب ميوه ها و فرآورده هاي تخم مرغ مورد استفاده قرار می گیرد پاستوريزاسيون تخم مرغ بدليل انعقاد سريع فرایند است که با استفاده از تجهیزات بسيار دقيق و در شرایط  ترمودینامیکی و زمانی کنترل شده  انجام می شود  که بر اثر آن باكتريهاي بيماريزا  جهت ايجاد سلامتی غذايي براي افراد تامین می شود .

پودر تخم مرغ طرح تولید پودر و مايع پاستوريزه تخم مرغ

پودر تخم مرغ محصولی است كه از خشك کردن  محتويات داخلی  تخم مرغ هاي سالم پس از جدا سازی  پوسته خارجی آن با استفاده از تکنیک های مناسب و پاستوريزه نمودن حاصل می شود می میتوان آن بصورت پودر یا گرانول تولید نمود. مايع تخم مرغ پاستوريزه شده در دستگاه اسپري دراير به پودر تبدیل مي شود و پودر بدست آمده  از اين  فرایند تمام ویژگی های  كاربردي و ارزشمند غذايي مايع تخم‌مرغ سالم و تازه را  با  اضافه ماندگاري طولانی مدت و بهداشت بالا ،حجم کم و كاهش فضاي نگهداري، سهولت مصرف، و سهولت در جابجايي را  دارا مي‌باشد. برای بهبود این محصولات چه  بصورت مایع و چه بصورت خشک می توان از آنزیم ها بهبود عملکرد و همچنین افزودن نمک، شکر یا مواد افزودنی مجاز دیگر بهره برد.

نام و كد آيسيك طرح تولید پودر و مايع پاستوريزه تخم مرغ

آیسیک متداول ترين طبقه بندي و دسته بندي در فعاليتهاي اقتصادي است. تقسيم بندي آيسيك طبق تعريف عبارت است از طبقه بندي و دسته بندي استاندارد بين اللملي فعاليتهاي اقتصادي. اين دسته بندي با توجه به نوع صنعت و محصول توليد شده به هريك كدهايي دو  الی  ده رقمي اختصاص داده مي شود كدهاي آيسيك مرتبط با صنعت توليد پودر و مايع  پاستوريزه تخم مرغ در جدول زیر  ارایه  شده است

طرح تولید  پودر و مايع پاستوريزه تخم مرغ

کالاهای جايگزين طرح تولید پودر و مايع پاستوريزه تخم مرغ

کالاهای جایگزین پودر و مایع  تخم مرغ پاستوریزه ، استفاده از  تخم مرغ   تازه در هنگام مصرف است که  امکان تلغیظ  و فراوری آن بصورت سریع  و در زمان مصرف نه تنها میسر نیست  بلکه  امکان خرید ، نگهداری دراز مدت آن باقیمت مناسب در ایام مختلف سال نیز وجود ندارد به این شرایط باید  فرایند سالم سازی وبهداشتی تولید در محیط صنعتی را که  در  محیط های خانگی وتولید سنتی وجود ندارد افزود.

موارد استفاده از پودر و مايع پاستوريزه تخم مرغ

پودر و مایع  پاستوریزه  تخم مرغ  استفاده های متنوعی دارد  از آنها می توان در تولید انواع  غذا ،بستنی ،گز، مکمل های ورزشی ، ماکارونی، سس، کيک، کلوچه و بيسکويت برای بهبود خواص، استحکام  ، ايجاد بافت ، طعم ، رنگ و ظاهری  بهتر همراه با ارتقاء ارزش غذائي محصولات استفاده کرد.

دانش فنی  و روش تولید محصول طرح تولید پودر تخم مرغ پاستوریزه

کل فرآیند تولید پودر و مایع تخم مرغ  در محیط  سرد انجام می شود برای  کاهش احتمال رشد میکروبی، تخم مرغ شسته می شوند وتخم مرغ های ترک خورده و شکسته شده نیز جدا می گردند  ودرادامه تخم مرغ ها بصورت اتوماتیک شکسته و فرایند های جداسازی سفیده آن انجام می گیرد . تخم مرغ مایع به مخزن پمپ می شود که در آن می توان از اضافه شدن آنزیم ها را برای بهبود عملکرد و خواص استفاده نمود سپس می توان آن را پاستوریزه کرد و در صورت تمایل محصول تخم مرغ خشک را با اسپری داریر  خشک و پودر کرد.

دانش فنی  و روش تولید محصول طرح تولید پودر تخم مرغ پاستوریزه

 مرحله مايع پاستوريزه تخم مرغ

درشروع فرایند فراوری تخم مرغ های وارد شده به خط تولید اتوماتیک در اولين مرحله جداسازي شده (Sorting) و تخم ‌مرغ‌هاي سفيد، سالم و به ظاهر تميز براي شستشو به دستگاه تخم‌مرغ‌ شويی وارد شده و تخم‌مرغ هاي شكسته و معیوب  به واحد ضايعات انتقال می یابد در بخش شتشو  ابتدا  تخم‌مرغ ها با آب تصفیه شده شسته شده  و در ادامه با محلول ضدعفوني تمیز شده و پس از آبكشي نهایی  با آب تميز در  تونل  باد خشك می شود و آماده ورود به بخش تخم‌مرغ شكن  اتوماتیک می گردد پس از  جداسازی پوسته مایع تخم مرغ  توسط پمپ هاي مخصوص به داخل تانکهاي ذخيره با قابلیت دماي کنترل شده  منتقل می شود وبا عبور از صافي هاي مخصوص، ذرات کوچک پوسته ،شالاز و غشاء زرده آن جدا سازی می شود در مرحله پاستوريزاسيون و هموژنيزاسيون کل تخم مرغ مايع  در دستگاه در معرض دما  و شرایط سالم سازی قرار مي گيرد تا تمامي ميکرو ارگانيسم هاي بيماريزاي آن از بين برود. محصول فرآوری شده به سرعت خنک مي شوند تا کيفيت بدست آمده آن تثبیت گردد.

  مرحله مايع پاستوريزه تخم مرغ

توليد پودر تخم مرغ طرح تولید پودر و مايع پاستوريزه تخم مرغ

برای تولید پودر از مايع تخم‌مرغ پاستوريزه و هموژنيزه شده ،مایع آماده سازی شده  توسط پمپ به داخل محفظه اسپري دراير تزريق مي‌شود و در داخل محفظه خشک کن در معرض جریان  و وزش هواي گرم  قرار گرقته و با ایجاد فضا و فشار منفی  هوا حاصل از مكش پمپ خلاء رطوبت خود را به سرعت از دست می دهد در نتیجه ماده جامد به صورت پودر شده  در مخازن دستگاه ذخیره مي‌شود. پودرهاي توليد شده پس از توزین اتوماتیک در بسته بندی های ویژه  مواد غذایی قرار گرفته و بسته های  پس از قرار دادن در  كارتن بسته‌بندي به انبار قرنطينه منتقل مي‌شود بدیهی است كنترل كيفيت محصول  حین فرایند انجام می گیرد  ودر انتها نیز  از محصولات انبار قرنطينه برای حصول  اطمینان کامل از سلامت و کیفیت آن  با نمونه‌برداري و آزمايش‌هاي لازم  اجازه ترخيص صادر می شود.

توليد پودر تخم مرغ

در این پروژه با توجه به تقاضاي بازار و علايق مشتريان محصول در بسته بندي هاي متفاوت و در وزن هاي مشخص  تولید شده و  مايع و پودر پاستوريزه تخم مرغ در صنايع  مختلفی  اعم از ساخت انواع شيريني و دسرها، نان، سس مايونز، بستني، غذاي کودک ، ومکمل های ورزشی … و در مکانهايي مانند رستوران ها، بيمارستانها ،هتل ها و… که مصرف تخم مرغ بالايي دارند و همچنين در صنايع  بهداشتی همانند  شامپو و صابون سازي، مواد آرايشي، واکسن سازی و  تهيه محيط هاي کشت ميکروبي  مصرف بالایی دارند

توليد پودر تخم مرغ

 

ظرفیت و مشخصات عمومی طرح تولید پودر و مايع پاستوريزه تخم مرغ

هدف از اجراء طرح توليد 700 تن پودر تخم مرغ و 500  تن مايع  پاستوريزه  تخم مرغ و 500 تن پودر پوسته تخم مرغ  می باشد.بر اساس  مطالعات انجام شده  احداث پروزه در سال جاری نیاز به  دو میلیون دلار سرمایه خرید  ماشین آلات اروپایی را دارد و مشخصات عمومی  و زیر ساخت مورد نیاز پروزه به شرج جدول زیر می باشد.

ظرفیت و مشخصات عمومی طرح تولید پودر و مايع پاستوريزه تخم مرغ

 مزایای اجرای طرح تولید پودر و مايع پاستوريزه تخم مرغ

با توجه به نیاز بازار به  محصول درحوزه های مختلف صنعتی  علل الخصوص  صنایع غذایی برخی از  مزایای اجرای این طرح  را  در یک  استراتژی صادراتی محور می توان بشرح ذیل  ارائه کرد:

  • امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز
  • سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه گذاری با توجه به وضعیت بازار جهانی محصولات
  • کاربرد گسترده و رو به رشد محصولات بعنوان کالای سالم و بهداشتی  دارای تضمین کیفیت

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرحها و واحدهای

  • تهیه طرح توحیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفارتوسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارایه خدمات در انتخاب ماشین آلات ، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی تصب .راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی ،نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت  استاندارد به کشورهای دیگر
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره