طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی یکی از خدماتی است که توسط کارشناسان باید مورد بررسی و نگارش قرار بگیرد. سنگ مصنوعی به شکل نما و دکوراتیو، مبلمان فرشی، کفپوش و موزائیک، جدول، پله و کتیبه، آمیزه‌ای از مواد و رنگ دانه‌های معدنی، سنگ‌های دانه بندی شده و نوعی از رزین‌های پلیمری است که دارای مقاومت فیزیکی و شکل‌های ظاهری بسیار زیبا می‌باشد. نظر به اینکه این محصولات ضمن داشتن کیفیت بسیار مطلوب و  قیمت تمام شده رقابت پذیر در مقابل انواع محصول‌های سنگ گرانیت، مرمر، کاشی و سرامیک می‌باشد. فعالیت در این زمینه به لحاظ اقتصادی و در دسترس بودن تکنولوژی تولید توجیه پذیر شده است. در ادامه خلاصه ای از طرح تولید سنگ مصنوعی ارائه شده است. برای مشاهده طرح توجیهی صنایع ساختمانی این مجموعه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی | معرفی محصول

تولید سنگ‌های مصنوعی با توجه به بازخورد و نیاز بازار و سفارش مشتری و توجه به نوآوری در ارائه محصولات جدید در ابعاد، اشکال و رنگ‌های متفاوت قابلیت تبدیل به محصول نهایی جهت مصارف ذیل را دارد:

استفاده از سنگ مصنوعی جهت تولید انواع موزائیک پلیمری شده در ابعاد، رنگ و طرح‌های مختلف، استفاده از سنگ مصنوعی جهت تولید کف پوش مورد استفاده در پیاده روهای پارک‌ها، شهرها و مراکز تفریحی، تولید سنگ مصنوعی برای کار در نمای بیرونی ساختمان‌ها، تولید انواع کاشی و سرامیک برای مصارف دیوار و کف ابنیه، تولید انواع سنگ‌های مصنوعی گرانیتی و مرمر جهت استفاده در راه پله دیوار و کف، تولید انواع محصولات حجمی همانند کتیبه، گلدان و نمای شومینه و مبلمان‌های شهری با قابلیتهای هنری و غیره.

نظر به اینکه تکنولوژی تولید محصولات سنگ مصنوعی وابسته به قالب‌های مورد استفاده در خط تولید می‌باشد، لذا در تامین نظرات مشتری و تولید محصولات جدید در این فعالیت محدودیتی وجود ندارد. در ادامه به ابعاد مختلف طرح تولید سنگ پرداخته ایم، برای اطلاع از نحوه نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی | ویژگی‌های آماده سازی

همانگونه که توضیح داده شد محصولات این طرح قابلیت تغییر در اندازه، شکل و رنگ‌بندی را دارند. ولی نظر به تنوع بیش از حد محصولات لازم است به این نکته توجه شود که هر محصول دارای فرایند و فرمولاسیون اختصاصی خود بوده و نسبت مواد اولیه مورد استفاده معدنی و رزین های پلیمری در تولید محصولات مختلف متفاوت است و بعضا افزودنی های خاص شیمی بتن اسفاده شده جهت کنترل واکنش‌ها هم در فرایند تولید هم در توجه به شرایط خاص جغرافیایی مکان مصرف محصول باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

بنابراین درصد ترکیبات عناصر مختلف مورد استفاده در فرمولاسیون تولید، هر کدام از محصول‌های سنگ‌های مصنوعی جهت دست‌یابی به مقاومت و شاخص‌های فیزیکی مورد انتظار و مطلوب بودن شکل ظاهری بسیار اهمیت دارد. به خصوص زمانی که این محصول در درون ساختمان استفاده می‌شود؛ دست یابی به مقاومت، طول عمر بالا و امکان سبک سازی محصول و در نهایت سبک سازی ساختمان را فراهم می‌نماید. شاخص‌های مهمی که در تولید این محصول مورد آزمایش قرار می‌گیرد، عبارتند از؛ دست یابی به مقاومت کششی، فشاری و سایش مطلوب، مقاومت ترمودینامیکی، جذب آب و پیگمنت‌های رنگی مقاوم در برابر شرایط محیطی است. اگر علاقمند به مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع ساختمانی هستید، کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی | مواد اولیه تولید آماده سازی

مواد اولیه سنگ مصنوعی به شکل قطعات قالب‌ریزی شده شامل مواد معدنی و سنگ دانه‌های حاصل از ضایعات سنگ برش خورده کارخانه‌های سنگبری به همراه رنگدانه‌های مورد نیاز و افزودنی‌های مورد نیاز اصلاح فرمولاسیون تولید محصول و رزین‌های پلیمری به همراه سیمان خاکستری است که جهت بسته‌بندی از پالت و مواد بسته‌بندی نیز استفاده می‌شود.

کاربرد سنگ مصنوعی چیست؟

سنگ مصنوعی قالب‌ریزی شده به عنوان رقیب و جایگزینی مناسبی برای انواع محصولات مورد استفاده در ساختمان و پروژه‌های عمرانی همانند کاشی و سرامیک، انواع موزاییک، سنگ نما و سنگ‌های تزئینی، کف پوش‌های مورد استفاده در معابر، محصولات حجمی و دکوراتیو همانند شومینه، گلدان، نرده راه پله و کتیبه‌های هنری می‌باشد که در بسیاری از کشورها و ایران تولید و مصرف آن رایج شده است. تکنولوژی ساخت ماشین آلات سنگ مصنوعی در ایران نیز بومی شده است.

دانش فنی و روش تولید سنگ مصنوعی با استفاده قالب

تولید انواع کاشی و سرامیک دارای تکنولوزی‌های متفاوتی بوده و وابسته به ابعاد، ضخامت و نوع کاشی و سرامیک خطوط تولید متفاوتی لازم است. در مورد برش سنگ‌ها و سنگ فرش با استفاده از سنگ‌های طبیعی هم به همین گونه است.

در صنایع سنگ بری برای تولید محصولات مختلف ماشین آلات باهم فرق می‌کند. ماشین آلات برش سنگ به صورت اسلب و صفحه‌ای با ماشین آلات برش به صورت تایل و کاشی متفاوت است. حتی قطعات ماشین آلات برش سنگ‌های سخت و گرانیتی با قطعات برش ماشین آلات سنگ‌های مرمریت باهم متفاوت است.

همچنین توجه به این نکته مهم است که ماشین آلات تولید مصنوعات سنگی و سنگ فرش‌ها نیز با موارد فوق متفاوت است بدین معنا که در صنعت برش سنگ‌های طبیعی ماشین آلات همه کاره وجود ندارد. تکنولوژی تولید سنگ‌های قالب ریزی شده به گونه‌ای است که ضمن سادگی قابلیت تولید تمامی محصولات فوق را با استفاده از تغییر قالب و فرمولاسیون در یک واحد تولیدی را دارد.

خط تولید و آماده سازی سنگ های مصنوعی

برای تولید سنگ‌های مصنوعی ابتدا مواد اولیه معدنی مورد نیاز مطابق فرمولاسیون محصول خاص از منابع ذخیره و سیلوها توسط الواتورها و کانوایرها و مارپیچ‌های انتقال با نسبت برنامه‌ریزی شده به داخل میکسر گریز از مرکز هدایت می‌گردد. این مواد به خوبی باهم ترکیب شده تا بصورت مخلوط یکنواخت درآید. مخلوط یکنواخت شده پس از تایید حوزه کنترل کیفیت فرایند تولید، بطور اتوماتیک با استفاده از ساختار توزین دیجیتال برنامه‌ریزی شده توسط سیستم تزریق به داخل قالب‌های مورد نظر تزریق می گردد.

قالب های حاوی مواد اولیه همگن شده در روی دستگاه ویبراتور لرزشی عمودی قرار داده شده تا از طریق لرزش مواد داخل آن متراکم شود و هم شکل قالب مورد نظر را دقیقا به خود بگیرد سپس با انتقال به بخش مانایی به قفسه های ویژه با توجه به نوع محصول و قالب جهت تثبیت شرایط فیزیکی و ظاهری محصول منتقل می‌شود و پس از زمان نگهداری مورد نیاز محصول از قالب‌ها خارج و به بخش بسته‌بندی و انبار فروش جهت بارگیری و ارسال به بازار مصرف منتقل می‌گردد. برای ثبت نام در سامانه بهین یاب کلیک کنید.

بررسی بازار و رقبا

تا پایان سال 1398 وجود بیش از 11100 واحد صنعتی برش سنگ طبیعی با ظرفیت اسمی بیش از 850 میلیون متر مربع انواع سنگ و مصنوعات سنگی و بیش از 6000 واحد تولید موزائیک در کشور با ظرفیت 650 میلیون متر مربع و همچنین وجود بیش از 200 واحد صنعتی تولید انواع کاشی و سرامیک با ظرفیت اسمی بیش از 650 میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک به عنوان کالاهای رقیب سنگ مصنوعی در کشور وجود دارد.

تعداد کل واحدهای صنعتی تولید انواع سنگ‌های مصنوعی در کشور تا همین زمان 25 واحد بوده که با ظرفیت اسمی 3 میلیون متر مربع در حال فعالیت می‌باشند. حال اگر در طول یک فرایند 5 سال سنگ های مصنوعی بتوانند ظرفیت جای گزینی در حد 5 درصد تولید سرامیک و سنگ و موزائیک کشور را به خود اختصاص دهد؛ در این صورت در کشور نیاز به وجود بیش از 100 واحد با ظرفیت هر کدام 100 هزار متر مربع تولید انواع سنگ مصنوعی جهت جایگزینی محصولات سنگ و کاشی و سرامیک می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی های نگارش شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

سرمایه گذاری مورد نیاز طرح تولید سنگ مصنوعی

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 3000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) 1250 متر مربع
3 دستگاههای  خرید  داخلی و خارجی 18.999 میلیون ریال

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 53.195
2 سرمایه گذاری  درگردش 3.235
3 کل سرمایه گذاری 56.430
4 هزینه تولید سالیانه 27.034

شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR 22/5  درصد
دوره برگشت سرمایه 3/42

جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره