دانشنامه

طراحی پرسونا | چگونه پرسونا بنویسیم؟

طراحی پرسونا یکی از روش های نوین برای ورود به بازار پر رقابت امروزی است. بنابراین اگر خدمات یا محصولی را ارائه می دهید، به احتمال زیاد بارها پرسونا را طراحی و بر اساس آن رفتار کرده‌اید. در واقع این اطلاح به تازگی در دنیای تکنولوژی تعریف شده و در حوزه‌های متنوعی از جمله بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ نیز وارد شده است. پرسونا در بازاریابی محتوا، مدیریت ارتباط با مشتریان، تولید محتوا، مدل کسب و کار، ارائه مطلب و حتی توسعه محصول به‌ کار می‌رود و در همه‌ی آن‌ها، معنای کمابیش مشابهی دارد. پرسونا انواع مختلفی دارد و در زمینه‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد. با شناخت پرسونا، به طور موثرتر می‌توانید با مخاطبان‌تان ارتباط برقرار کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه طراحی پرسونا می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

هدف از طراحی پرسونا

پرسونا باعث شناخت مخاطبین، مشتریان، خریداران، مصرف‌کنندگان و دیگر افراد مرتبط با کسب و کار می‌شود. در واقع عدم شناخت مخاطب باعث می‌شود که روند معرفی کسب و کار و پیشرفت در آن به مشکل بر بخورد. از این رو باید با نوشتن پرسونا مخاطب‌های مورد نظر خود را بشناسید. از پرسونا در مقاله نویسی نیز استفاده بسیاری می‌شود، برای آشنایی با روش مقاله نویسی کلیک کنید.

 

مفهوم پرسونا

پرسونا شخصیت ‌سازی فرضی و در عین حال کاملا مشخص و واضح از یک فرد است که باید قابلیت تطبیق با مشتری‌ها را داشته باشد. برای اینکه فرآیند شخصیت سازی را انجام دهید باید اطلاعات جامعی در مورد مخاطبین خود داشته باشید. اطلاعات باید برگرفته از ویژگی‌های روحی و اخلاقی تا اطلاعات جنسیتی و وضعیت تأهل و حتی الگوهای فکری و رفتاری مخاطبان شما باشد تا بتوانید یک پرسونای حرفه‌ای بنویسید. پرسونا در واقع نماینده یک کاربر هدف واقعی است.

 

مراحل نوشتن یک پرسونا

مرحله اول طراحی پرسونا | جمع آوری اطلاعات

شما باید اطلاعاتی کامل و با جزئیات زیادی از مخاطبین خود جمع‌آوری کنید. در جمع آوری اطلاعات خود باید به مسائل و مشکلات کاربران نیز توجه ویژه داشته باشیم. نیازها و اهداف تجاری را در جمع آوری اطلاعات از کاربران مورد بررسی قرار دهید. اگر نتوانستید که با کاربران مصاحبه کرده و اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید می‌توانید از طریق جستجو در رسانه‌های اجتماعی اطلاعات مورد نیاز خود را مورد بررسی قرار داده و جمع آوری کنید.

اطلاعات جمع آوری شده باید شامل این موارد باشد؛ سن، جنسیت، شغل، محل زندگی، علایق، میزان درآمد، مشکلات و نیازها، بینش و طرز نگرش به جهان.

مرحله دوم طراحی پرسونا | انتخاب تصویر

مهم است که شما تصاویری از مخاطبان خود داشته باشید. اگر این کار ممکن نیست می‌توانید از تصاویر انیمیشنی و یا بازیگران خارجی استفاده کنید.

مرحله سوم طراحی پرسونا | نام و سمت

نام و سمت شغلی مخاطب مورد نظر خود را بنویسید. در این زمینه سعی کنید از نوشتن پرسوناهای خیالی جلوگیری کنید چون زیاد کاربردی نخواهد بود. نوشتن نام و سمت مخاطب باعث می‌شود با آن ارتباط بهترین برقرار کنید.

مرحله چهارم طراحی پرسونا | تاریخچه

جزئیات دقیق در مورد مسیری که مخاطب طی کرده تا به مجموعه شما بپویندد را جست و جو کنید. بررسی کنید چه چیزی باعث شده تا او به مجموعه شما جذب شود و در آن باقی بماند.

مرحله پنجم طراحی پرسونا | ساخت پرسونا و به اشتراک گذاشتن آن

به یاد داشته باشید، مهم است که پرسونای خود را مستند کرده و آن را با همه افراد تیم خود به اشتراک بگذارید تا آنها درک کنند که در تعامل با چه کسی هستند. در این زمینه شما باید پرسونای خود را بنویسید و آن را به اشتراک بگذارید. وقتی که پرسونا را به اشتراک گذاشتید همه باید آن را مطالعه کنند تا متوجه شوند که چه مخاطبانی دارند و محصولات و خدمات را بر اساس نیازها و مشکلات مخاطبان خود تهیه و تولید کنند.

 

علت اهمیت پرسونا

  • درک درست از مخاطب مورد نظر
  • ارائه مناسب‌تر و بهتر محتواهای مختلف متناسب با نیاز مخاطبین
  • رفع نیازها و دغدغه‌های مخاطب
  • کمک به شناخت نیازها، تجربیات، رفتار و اهداف مخاطبان

 

کوتاه سخن اینکه…

طراحی یک پرسونای مناسب برای پیشرفت کارتان بسیار اهمیت دارد. از این رو تلاش کنید با جمع آوری اطلاعات بهترین پرسوناها را از مخاطبین خود بنویسید تا بتوانید نقطه نظرات و اهداف آن‌ها را در محصول و خدمات تولیدی خود به کار بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طراحی پرسونا می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول در خصوص نوشتن پرسونا

آیا باید برای نوشتن پرسونا از مخاطب اجازه بگیریم؟

بله شما باید از مخاطب خود اجازه بگیرید تا بتوانید یک پرسونای مناسب را بنویسید. از این رو می‌توانید از طریق ارسال ایمیل از آنها اجازه بگیرید.

چگونه شروع کنیم؟

می‌توانید یک پرسشنامه تهیه کرده و به مخاطبان و مشتریان خود ارسال کنید و از آن‌ها بخواهید که اطلاعات را تکمیل کنند و دوباره برای شما بفرستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره