دانشنامه

روش مقاله نویسی | اصول و آموزش مقاله نویسی به زبان ساده

روش های مقاله نویسی معمولا توسط دانشجویان جهت ارائه پروژه‌های دانشجویی جستجو می‌شود. اگر شما دانشجو هستید و قصد دارید در رشته تحصیلی خود به موفقیت برسید و یا می‌خواهید به صورت آزاد فعالیت علمی داشته باشید، باید بدانید رمز آن نوشتن مقاله حرفه‌ای است. هر چقدر بتوانید در طور تحصیل خود مقالاتی با کیفیت بالا بنویسید، این مهم رزومه دانشگاهی شما را تقویت می‌کند و بستر ورود به بازار کار را برای شما هموارتر می‌سازد. اطلاع از روش‌های مقاله نویسی و تقویت نویسندگی به عنوان مهارتی کاربردی جهت کسب درآمد مفید خواهد بود.

 

برای دریافت مشاوره و آموزش مقاله نویسی می‌توانید با مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

روش و آموزش مقاله نویسی

فرض کنید شما در مورد یک موضوع نظراتی دارید و می‌خواهید در مورد آن به دیگران بگویید. چگونه این کار را خواهید کرد؟ می‌توانید نظرات را به افراد نزدیک خود بگویید، اما اگر می‌خواهید نه تنها به مردم بلکه به جهانیان بگویید، چگونه این کار را خواهید کرد؟ شما این نظرات را خواهید نوشت، اینطور نیست؟

همانطور که دیده‌اید نویسندگان یا دانشجویان مشکلات و پیشنهادات خود را به صورت مقالات علمی – پژوهشی و یا علمی – ترویجی در بعضی از روزنامه‌ها، مجلات  و وبلاگ‌ها می‌نویسند. آنها نظرات و عقاید خود را در قالب مقاله می‌نویسند و در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین با یادگیری روش های مقاله نویسی می توانید در سایر حوزه‌های نویسندگی مثل محتوی‌نویسی و روزنامه‌نگاری فعالیت کنید.

1- داشتن یک ایده

برای اینکه بتوانید یک مقاله خوب و کاربردی بنویسید نیاز به یک ایده دارید. ایده‌های انتخابی شما باید با سؤالاتی همراه شود. مثلاً بگویید این ایده قرار است به چه سؤالی پاسخ دهد؟ چه مشکلی را برطرف می‌کند و یا از نظر علمی می‌تواند یاری رسان باشد یا نه؟

هر چقدر ایده‌های شما تازه و جدید باشد، به کیفیت مقاله افزوده خواهد شد. در واقع اولین عاملی که باعث می‌شود مقاله‌ای در نظر مخاطب مهم جلوه کند، ایده‌ی اولیه است. پس در انتخاب ایده جهت نوشتن دقت فرمایید.

2- روش مقاله نویسی | جمع آوری اطلاعات

برای اینکه بتوانید در مورد ایده خود مقاله بنویسید باید به منابع مهم مربوطه دسترسی پیدا کنید. بدون منابع و اطلاعات لازم نوشتن یک مقاله غیرممکن و یا بسیار سخت خواهد بود. منابع اطلاعاتی خود را از طریق کتاب‌ها، سایر مقالات، اینترنت، اسناد، دست نوشته‌ها و…. پیدا کنید. وقتی بتوانید در اوایل کار به منابع خوبی دسترسی پیدا کنید، اگر در حین کار نیز به منابع تازه‌ای نیاز داشتید، روند یافتن آن برای شما آسانتر خواهد بود. منابع اطلاعاتی شما باید جامع و شامل همه چیز در ارتباط با موضوع مورد نظرتان باشد. 

در جمع آوری اطلاعات مخاطبان شما نیز نقش اصلی دارند، هر چقدر بیشتر به سوالات مخاطبان حول محور موضوع بپردازید، مقاله ای پربازدیدتر خواهید داشت. به این اصل پرسونا می‌گویند برای طراحی پرسونا کلیک کنید.

3- موضوع مقاله

موضوع مقاله همان عنوان مقاله شماست که باید به صورتی اصولی نوشته شود. سعی کنید کلیت مطالبی که قرار است در متن مقاله در مورد آن مطالبی بنویسید، در عنوان ذکر شود. عنوان شما باید کوتاه، مفید و مختصر باشد. اگر موضوع مقاله طولانی باشد، نمی‌تواند خواننده را جذب کند. قرار است در مورد یک ایده شروع به نوشتن کنید، پس باید سه کلمه کلیدی مهم از آن را پیدا کنید و آن را در عنوان خود جای دهید.

مثلاً در مقاله امروز ما قرار است در مورد مقاله نویسی به شما توضیح دهیم. کلمات کلیدی ما آموزش و روش است که در عنوان به کار بردیم. فرقی نمی‌کند که مقاله شما برای وبلاگ است و یا برای مجلات تخصصی، عنوان شما باید گویای هر آنچه که قرار است بگویید، باشد.

4- روش مقاله نویسی | چکیده مقاله

چکیده مقاله قبل از مقدمه قرار می‎گیرد. شما خلاصه‌ای بسیار کوتاه از کلیت یک مقاله را در چکیده قرار می‌دهید. چکیده مثل چراغ راهنما در مقاله عمل می‌کند، لذا وقتی می‌خواهید آن را بنویسید، از اضافه گویی خودداری کنید، چون مخاطبی که چکیده را مطالعه می‌کند، راجع به کل مقاله اطلاعاتی ندارد. چکیده شما به مخاطب کمک می‌کند تا بفهمد که این مقاله را انتها بخواند یا نه.

کل تعداد کلمات چکیده شما باید 250 تا 300 کلمه باشد. در این چکیده شما اهداف تحقیق، روش جمع آوری اطلاعات و خلاصه‌ای از نتایج به دست آمده را می‌نویسید.

5- مقدمه مقاله

چهارمین قسمت مهم یک مقاله مقدمه آن است. مقدمه همان جایی است که شما می‌توانید اطلاعات پیش زمینه و مهمی را که خواننده باید قبل از رسیدن به متن مقاله داشته باشد، ارائه دهید. مقدمه می‌گوید که چرا مقاله را نوشتید و خواننده باید درباره موضوع و دیدگاه شما چه چیزی را درک کند. مقدمه به خواننده می‌گوید که چه چیزی را باید انتظار داشته و در مقاله به دنبال چه چیزی باشد. مقدمه شما حداکثر دو صفحه و حداقل یک صفحه باید باشد. همچنین سعی کنید در مقدمه بیش از حد ارجاع ندهید.

6- روش مقاله نویسی |  بدنه اصلی مقاله

بدنه اصلی مقاله شما، همان توضیحات کامل و مفصل در مورد موضوع مورد نظر است. شما در این قسمت از ابتدا به طور کامل، مفصل به همراه استدلال و در صورت نیاز از طریق نموداری شروع به نوشتن می‌کنید. کل مقاله شما بهتر است 30 صفحه باشد، به غیر دو تا سه صفحه‌ای که در مورد چکیده، مقدمه و فهرست منابع است، بقیه شامل بدنه اصلی مقاله شما خواهد شد.

هیچ وقت یکسره ننویسید. بدنه مقاله شما باید از پاراگراف تشکیل شود. مقاله شما باید به شکلی سازماندهی شود که از اطلاعات کلی به اطلاعات خاص منتقل شود. هر بار که موضوع جدیدی را شروع می‌کنید، به یک هرم وارونه فکر کنید به این صورت که گسترده‌ترین طیف اطلاعات در بالا قرار دارد و با پیشرفت پاراگراف یا مقاله، نویسنده بیشتر و بیشتر روی استدلال‌های خود تمرکز می‌کند که با شواهد خاص و مفصل پشتیبانی می‌شود. سرانجام، نویسنده از مطالبی که گفته به نحوی نیز حمایت می‌کند.

7- نتیجه مقاله

نتیجه خلاصه‌ای از یافته‌های کلیدی شماست. بخش نتایج یک مقاله علمی پژوهشی، یافته‌های اصلی یک مطالعه برگرفته از روش‌های به کار رفته در جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات را نشان می‌دهد. این یافته‌ها در یک دنباله منطقی و بدون تعصب انجام می‌شود و خواننده را برای تفسیر و ارزیابی بعدی وارد بحث می‌کند. هدف اصلی از بخش نتایج تجزیه و تحلیل اطلاعات به جملات است. هنگام تدوین بخش نتایج، لازم است به یاد داشته باشید که نتایج یک تحقیق چیزی را اثبات نمی‌کند. نتایج تحقیق فقط می‌توانند مشکل تحقیق را که تحت مطالعه شما بوده را تأیید یا رد کنند.

8- روش مقاله نویسی | فهرست منابع

در انتهای مقاله، بعد از نتیجه‌گیری فهرست منابع قرار می‌گیرد. در این بخش شما از هر منبعی که برای مقاله خود استفاده کردید را باید بنویسید. ترتیب نوشتن باید بر اساس حرف الفبای پارسی باشد. یک منبع را به این صورت باید بنویسید.

کتاب‌ها

1- نام خانوادگي نويسنده(كتاب)، كاما، حرف اول نام كوچك نويسنده، دو نقطه، عنوان كتاب، نقطه، شماره جلد، شماره چاپ، نقطه، اسم ناشر، كاما، محل نشر، كاما، شماره صفحات(صص:برای چند صفحه) و (ص: براي يك صفحه)، كاما، سال انتشار، نقطه.

مقالات

1- نام خانوادگي نويسنده (مقاله)،  كاما، حرف اول نام كوچك نويسنده، دو نقطه،  عنوان مقاله(داخل گيومه)، نقطه، نام مجله، دو نقطه، سال مجله، كاما، شماره تسلسل مجله، كاما،شماره صفحه، كاما، سال انتشار، نقطه.

 

نکته

سخنرانی‌ها، ایمیل‌ها، نامه‌ها، خاطرات و مکاتبات شخصی نباید در فهرست منابع درج گردد و فقط در متن به آن‌ها اشاره شود که شامل نام، نوع مکاتبه و تاریخ می‌باشد.

وقتی بدانیم یک مقاله باید چطور و بر چه اساسی نوشته شود، دیگر شروع کردن آن برای شما ترسناک نخواهد بود. با دقت و توجه به آنچه که گفته شد خواهید توانست یک مقاله خوب بنویسید.

برای دریافت مشاوره و آموزش مقاله نویسی می‌توانید با مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

برای اینکه مقاله خود را برای دانشگاه‌های خارجی بنویسیم آیا در تعداد صفحات محدودیت داریم؟

تعداد صفحات مقاله شما بستگی به نوع مجله‌ای دارد که شما می‌خواهید مقاله خود به آن ارسال کنید. برخی از مجلات خارجی برای تعداد صفحات بیش از یک عدد خاص (بستگی به مجله دارد) هزینه دریافت می‌کنند.

مسئوليت صحت و سقم مقاله بر عهده کیست؟

مسوليت صحت و سقم مقاله به لحاظ علمی و حقوقی بر عهده نويسنده خواهد بود. لذا قوانین کپی رایت را در مقاله‌ها خود رعایت فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره