طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی مصنوعات چوبی | تولید انواع مصنوعات چوبی (سرویس خواب چوب و MDF )

صنعت چوب امروزه در رده یکی از مهمترین و پردرآمد ترین صنایع موجود در بازارهای جهانی می باشد و به علت تنوع فراوان محصولات آن و نیز تعداد کاربران زیاد بسیار مورد توجه می باشد و در اکثر خانه ها و ساختمانها و اماکن عمومی کاربرد دارد طی 20 سال گذشته تجارت بین المللی محصولات جنگلی و محصولات چوبی فرآوری شده ثانویه از 60 میلیارد دلار به 257 دلار آمریگا با  متوسط رشد متوسط  سالانه 6.6 درصد افزایش یافت اما میزان رشد تولید ومصرف  پانل و صفحات چوب بیشتر از میانگین  مذکور بوده است، پیش بینی می شود. بدلیل افزایش نیاز بیشتر به چوب در آینده که از طریق  مزارع جنگل تامین می شود ، در حال حاضر تولید پایدار بالقوه سالانه ظرفیت مزارع در سال 2020 حدود 1.8 میلیارد متر مکعب در سال است و نیاز به سرمایه گذاری در مزارعی با  رشد سریع و محصولات با ارزش افزوده ، با تمرکز بر بازار بین المللی  و در مناطقی  مستعدی که چوب کمتری تولید می شود؛ در آینده ارزش اقتصادی  پیدا می کند. بررسی ها نشان می دهد در طول دهه های اخیر تولید و تجارت چوب و محصولات چوبی بیشتر در دست کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی بوده اما در 15 سال گذشته چین با رشد افزاینده ای وارد این بازار شده است و سهم خود را در  این تجارت بین المللی با  تقویت  صادرات به بیش از 7 دزصد  افزایش داده است. در تولید مبلمان چوبی چین، برزیل و روسیه  بشدت با  ایتالیا که مدتها پیشرو صادرات مبلمان بوده است رقابت می کنند. برای بازدید از سایر طرح توجیهی مصنوعات چوبی و طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

مصنوعات چوبی 

معرفی محصولات چوبی | طرح توجیهی تولید انواع مصنوعات چوبی

در ساخت مصنوعات چوبی همانند سرویس خواب هم از چوب و هم از پانل های صنعتی در تولید مصنوعات چوبی استفاده می شود. چوب و فرآورده های آن کاربرد بسیاری در زندگی و صنعت دارند. خواص و ویژگیهای متعدد چوب از جمله چگالی، استحکام، مقاومت در برابر رطوبت و دما تعیین کننده کاربردهای مختلف آن می باشند. با توجه به محدودیت منابع چوب صنعتی در جهان مخصوصاً چوبهای سخت جنگلی  ساخت  ورق و پانل های چوبی با وزن مخصوص و باز پذیری متوسط (MDF) پس از نئوپان به یک پدیده بزرگ در دنیا تبدیل شده است.  این محصول یک ماده مرکب چوبی با جرم حجمی بین 500 تا 800 کیلو گرم بر متر مکعب است که از مواد مختلفی می تواند تهیه شود. که از آن در ساخت مصنوعات چوبی مختلف همانند کابینت مبلمان اداری، تزئینات داخلی چوبی، میز، صندلی، نیکمت، سرویس خواب، دراور کاربرد فراوان دارد. اساس  مواد تشکیل دهنده  MDFچوب و رزین است که در فرایند تولید تحت تاثیر فشار و حرارت قرار گرفته و با افزایش استحکام، کنترل یکنواختی در ساز و  مقاومت در برابر آتش و نفوذ پذیری خواص مناسب تری را نسبت به چوب نرم و نئوپان خواهد داشت این محصول  همچنین  با قابلیت ماشین کاری و روکش پذیری بالا در بسیاری موارد جایگزینی مناسب و اقتصادی می باشد و در مقایسه با نئوپان MDF دارای جرم یکنواخت تری در سطح ورق است همچنین از صافی سطح و قابلیت سنباده زنی و اصلاح سطح بهتری برخوردار می باشد.  جهت تهیه طرح توجیهی صنایع چوبی و سلولزی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

تعرفه گمرکی محصولات چوبی | طرح توجیهی مصنوعات چوبی

محصولات ساخته شده از MDF بطور مجزا دارای كد تعرفه واحدی نمی باشند و بطور كلی سه كد تعرفه ( 4419) برای  اشيا چوبی برای سرويس ميز يا آشپزخانه  و كد تعرفه (8538) برای تابلو، پانل، كنسول ، ميز، كابينت  و كد تعرفه 9403 برای مبلهای چوبی را در بر می گيرند.

 

تعرفه گمرکی محصول

ساخت ورق های روكش، ساخت تخته چندلايی، تخته ی مطبق، نئوپان و ساير انواع پانل و تخته

44101110

ساخت ظروف و انواع محفظه چوبی

44160000

ساخت مصنوعات نجاری، قفسه بندی و در و پنجره سازی ساختمان

44181090

تابلو ، پانل ، كنسول ، ميز ، كابينت

853810

مبلهای چوبی كه در دفاتر كار مورد استفاده قرار می گيرند

940330

اشيا چوبی برای سرويس ميز يا آشپزخانه

441900

 

معرفی کدهای ISIC متعلق به محصولات چوبی | طرح توجیهی مصنوعات چوبی

آیسیک  نوعی طبقه بندی استاندارد   فعاليتهای صنعتی است . وزارت صنعت ،معدن و تجارت از اين طبقه‌بندی برای دسته‌بندی فعاليت‌های صنعتی استفاده می‌نمايد.بر اساس سيستم طبقه بندی آيسيک در تولید انواع محصولات چوبی کدهای آیسیکی به شرح ذیل را دارد. کد های آیسیک  تولید و بسته بندی انواع محصولات چوبی  بشرح ذیل می باشد .

کد آیسیک محصول

نام محصول

کد   ISIC

چوب ومحصولات چوبی بجزمبل

 20

ساخت مصنوعات نجاری و قفسه بندی و در و پنجره سازی ساختمان

 2022

ساخت ورقهای روكش – تخته مطبق -نئوپان وسايرانواع پانل وتخته

2021

كابينت چوبی

20291122

درب تمام چوب

20221122

سرويس اتاق خواب

36101375

بوفه چوبی

20291121

فايل و دراور چوبی

36101224

استانداردهای محصول

توليد مبلمان و ميز ونيمكت شامل استاندارد ملی ايران شماره 821  می باشد كه می بايست در فرآيند ساخت رعايت گردد. قفسه كتاب نيز تحت استاندارد شماره 1614 بوده و همچنين برای روكش های چوب نيز استاندارد شماره 1274 تدوين شده است. MDF دارای استاندارهای جهانی و ملی است. مشخصات فنی که در استاندارها وشناخت نوع MDFموثر هستند.

کد ایسیک و استاندارد مصنوعات چوبی

 

ویژگیهای فنی محصول | طرح توجیهی مصنوعات چوبی  

مصنوعات همانند سرویس خواب های جوبی علاوه بر برخورداری از طراحی بسیار زیبا مطابق با مد های مورد پسند مشتریان به لحاظ ساخت باید از دقت و استحکام کارکرد در طول زمان بسیار بالایی برخوردار باشد نظر به کار ترکیبی در ساخت این مصنوعات شامل کارهای چوبی، کاربا پانل های MDF، کار روکوبی، کار رنگاری لازم است در تمام این فرایند ها نهایت دقت و کیفبت در طراحی ساخت و تکمیل به عمل آید نا پس از اتمام کار، بسته بندی و حمل بتواند رضایت مشتریان را فراهم نماید.

کالاهای جايگزين مصنوعات چوبی | طرح توجیهی مصنوعات چوبی

بطور كلی در مورد كالاها و محصولات جايگزين برای محصولات ساخته شده از ام.دی.اف می توان بيان كرد كه تقريبا تمام اين مصنوعات را می توان از ساير چوب های طبيعی و مصنوعی و مواد سلولزی به ويژه نئوپان توليد و حتی با استفاده از فلز  عرضه كرد. البته با توجه به تنوع محصولات وكيفيت بالاتر محصولات ساخته شده از ام.دی اف و كاهش قيمت تمام شده اين مصنوعات و همچنين افزايش حجم و سرعت توليد، تقاضای اين محصولات روند صعودی و رو به رشدی دارد و چندان متاثر از قيمت كالاهای جايگزين نمی باشد.

اهميت استراتژيک كالا در دنيای امروز | طرح توجیهی مصنوعات چوبی

در صورت احياء جنگلهای شمال و غرب و جنوب تولید مصنوعات چوبی  نقش اقتصادی ارزنده ای در دراز مدت می تواند داشته باشد. فرآورده های جنگلی اعم از چوب و يا ساير محصولات فرعی پایه شکل گیری  فعالیت های متنوع صنعتی زیادی را در سراسر جهان می باشد، لذا تامین منابع درختان جنگلی همانند راش، افرا، توسکا، صنوبر و ملج  می تواند مواد اوليه  صنایع متعددی را  غیر از تاثیرات مثبت زیست محیطی تامین نماید با توجه به ارزشمند بودن چوب و جنگلها در دنيای امروز،صنايع و كارخانجات بيشتر به سمت استفاده از مواد اوليه ای گرایش پیدا کرده اند که در در ساخت  آنها  چوب به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده استفاده شده است لذا اهميت استراتژیک  صنعت چوب  شدیدا به تامین منابع آن وابسته است.

فرایندی های تولید و بسته بندی محصولات چوبی | طرح توجیهی چوب

در فرایند تولید مصنوعات چوبی ترکیبی مراحلی به شرح ذیل طی می باشد :

طراحی سرویس خواب 

 در ساخت  بدنه ومحصول  قدم اول طراحی نقشه وپلان اولیه می باشد که باید با دقت وتوجه فراوانی توسط متخصصین و طراحان مهندسی صنایع مبلمان  تهیه و مواد اولیه مورد نیاز انتخاب شود چون تهیه این نقشه باید مطابق با ساخت و فضای موجود استقرار در ساختمان و یا مکان مورد نظر صورت گیرد و باید جای این مکان مورد نظر به لحاظ  جایگزینی و جایگیری وسایل و اشیاء مربوطه به آن مکان ارزیابی دقیق شود تا در طراحی و نصب دکوراسیون بعداً مشکل پیش نیابد چون قطعاً طراحی دکوراسیون یک اتاق یا سالن پذیرایی یک خانه یا یک مکان دولتی یا شرکت صنعتی تفاوت دارد  لذا توجه به معماری و زیبایی محصول متناسب با فضای مورد استفاده اهمیتت بسزایی دارد. سرویس خواب غیر از المان های موجود در آن شامل تخت، داور، میز توالت و قاپ آینه، قفسه های چوبی که در اتاق خواب قرار می گیرد  به لحاط ظرافت و کیفیت آنها در خانه ها و  آپارتمان های مدرن امروزی بسیار در تامین نمای زیبای داخلی و جذابیت آن تاثیر گذار است.

ساخت و مونتاژ اسکلت سرویس خواب 

پس از اتمام طراحی و تهیه نقشه ها و الگوهای ساخت و انتخاب مواد اولیه و تامین آن به مرحله ساخت و نصب می رسیم. این مرحله مهمترین مرحله ساخت است. در این مرحله دقت زیادی لازم است چون این پرهزینه ترین گام تولید است و عدم دقت باعث زیان و کاهش کیفیت محصولات و اتلاف منابع زیادی می شود. پس از انتخاب نوع چوب و ورق  مورد استفاده با توجه به تنوع ورق و چوبها  موجود براساس انتخاب مشتری متناسب با  قیمت و کیفیت که می تواند چوب های راش ،توسکا ،ملج، گردو، گیلاس، راشو، گیلاس وورق های چوبی فینگر ود  و ورق های متنوع MDF باشد. فرایند برش براساس الگوها و اندازه های تعیین شده در طراحی در خط تولید قرار می گیرد. ورق های ام دی اف توسط دستگاه برش بریده و سپس توسط دستگاه لبه چسبان در صورت نیاز لبه چسبان می گردد. چوب های خریداری شده مطابق الگو توسط اره فلکه دور بری شده سپی توسط دستگاه فرز فرم داده می شود تا در لبه های کار قرار گیرد بخشی از پایه ها چوبی آماده شده نیز خراطی و آماده نصب می شود. در صورت نیاز به طرح روی صفحه MDF با استفاده از دستگاه CNC طرح مورد نظر روی صفحه حکاکی و سپس با دستگاه وکیوم روکش داده می شود. قطعات بریده و آماده شده مطابق طراحی آماده کلاف شده و اسکلات های کار بطور معمول بگونه ای ساخته می شود که امکان باز و بستن شدن پس از اتمام کار فراهم باشد. فرایند ساخت اسکلت تخت خواب، ساخت قاب آیینه چوبی، دروار و کشو ها ی آن و در نهایت میز توالت و صندلی های آن که به پایان رسید. کار آماده ورود به بخش تکمیل می شود. برای تهیه طرح توجیهی کلیک کنید.

بخش تکمیل و بسته بندی

براساس طراحی محصولات نیمه آماده بعضا لازم است به بخش رنگاری منتقل و عملیات زیر سازی آستر و رویه  بر اساس نیاز بازار و مشتری انجام شود  و بخشهایی از محصولات که نیازمند  روکوبی است جهت  نصب حرفه ای پارچه، ابر منتقل و پس از اتمام کار و رگلاژ نهایی و نصب یراق سرویس های خواب آماده حمل به بازار یا تحویل به مشتری نهایی می گردد.  

فرایندی های تولید و بسته بندی محصولات چوبی | طرح توجیهی چوب 

در ساخت این محصولات از  رنگ آمیزی بسیار زیبا در صورت نیاز استفاده می شود و بیشتر مشتری ها برای حفظ زیبایی و اصالت طرح چوب به جای رنگ آمیزی از انواع پوشش های پلی استر یا کیلر یا لاک و الکل از خود رنگ استفاده می کنند؛ که هم مقاومت و هم استحکام چوب را بالا می برد و هم نمای چوب را حفظ می کند.

ماشین آلات و تجهیزات تولیدی مورد نیاز تولید محصولات چوبی | طرح توجیهی مصنوعات چوبی

عمده ترین دستگاههای تولید مصنوعات چوبی بشرح ذیل می باشد :

  • دستگاه اره فلکه ای نواری برای برش راستا  و دور بری  
  • دستگه هفت کاره جهت برش، سوراخ کاری، فرز، گندگی، رنده
  • قطع کن و فارسی بر
  • فرز تک میزی
  • گندگی تک میزی
  • دریل ایستاده
  • سیستم پنوماتیک و پمپ هوا به همراه تجهیزات و استپ بادی و منگنه کوب و پیستوله رنگ
  • دستگاه برش و مستر برش ورق
  • دستگاه سنگ و سمباته میزی و پرتابل
  • دستگاه لبه چسبان و دستگاه وکیوم روکش
  • دستگاه خراطی دوبل
  • دستگاه CNC چوب
  • ابزار آلات کارگاهی برقی و مکانیکی

ماشین آلات و تجهیزات تولیدی مورد نیاز تولید محصولات چوبی | طرح توجیهی مصنوعات چوبی

بررسی بازار و رقبا | طرح توجیهی مصنوعات چوبی

با توجه به مزیت اقتصادی صنایع تبدیلی چوب کشور تعداد 1354 واحد تولید صنعتی تولید انواع مصنوعات  چوبی در کشور با سرمایه گذاری 74518426.7 میلیون ریال و اشتغال 31898 نفری  وجود دارد. تعداد جوازهای صادره 66606 فقره و تعداد 887 عنوان فعالیت طرحهای در حال احداث کشور که دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد می باشند. پیش یبنی سرمایه گذاری به میزان  111032638.2 میلیون ریال و ایجاد  اشتغال جدید 24835 نفری را دارند. با توجه به مزیت صنایع تبدیلی چوب کشور و تولید محصولات چوبی در ترکیب با سایر مواد وابسته به مهارت و تکنولوژی تولید بوده و روز به روز متنوع و از واحدهای سنجش متفاوتی برخوردار است. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تا دی ماه سال 1399  تعداد 322  واحد صنعتي با ظرفیت تولید اسمی سالیانه  873513 دست تولید انواع تخت های یک نفره دونفره و سرویس خواب درسطح  کشور به ثبت رسیده است. بیشترین تعداد واحد  متعلق به استان مازندان با 55 بنگاه و سرمایه گذاری 645912 میلیون ریال می باشد. 

تعداد پروانه بهر برداری چوب و محصولات چوبي با کد آبسیک دو رقمی  

کشور

تعداد

سرمايه مجوز (ميليون ريال)

اشتغال مجوز

مجموع

1355

74565392.7

31915

آمار پروانه بهربرداری تولید تخت وسرویس خواب چوبی در سال  1399

تعداد پروانه بهربرداری صادره تولید تولید تخت وسرویس خواب چوبی  

واحد سنجش

ظرفيت

اشتغال

سرمایه

تعداد

کشور

دست

873513

5653

4672737

322

جمع

سرمایه گذاری مورد نیاز | طرح توجیهی مصنوعات چوبی

بر اساس مطالعات انجام شده احداث تولید در سال جاری حدود با شرط واسپاری بخشی از فرایند به کارگاههای دیگر را ه اندازی کارگاه مصنوعات چوبی با ظرفیت اقتصادی 600 دست در سال برآورد مالی و زیر ساختی به شرح ذیل دارد. بدیهی است که متناسب با محل استقرار و زمان اجرای طرح برآوردها تغییر خواهد نمود .

مشخصات عمومی

ردیف

موضوع

برآرود

واحد

1

زمین  

1000

متر مربع

2

زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی و روباز

400

متر مربع

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف

موضوع

هزینه ها  (میلیون ریال )

1

سرمایه گذاری ثابت

41704  

2

سرمایه گذاری  درگردش

24120

3

کل سرمایه گذاری

65824   

شاخص های مالی

موضوع

 

نرخ بازده داخلی IRR

27

دوره برگشت سرمایه

3/1

درصد فعالیت در نقطه سر به سر

40

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و برآوردهای مالی فنی و اقتصادی تهیه شده طرح در سال 1399 با اتکا به امکان تامین تیم فنی طراحی و ساخت وضعيت قابل قبولي را بلحاظ مالي برای  تولید مصنوعات چوبی با کیفیت و دارای طراحی مطلوب را نشان می دهد.

برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی واحد خودتان کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره