ایده های سرمایه گذاریسرمایه گذاریطرح توجیهیطرح توجیهی صنعتیفرصت سرمایه گذاری

طرح توجیهی الکل طبی

طرح توجیهی الکل طبی جهت دریافت مجوزهای لازم برای شروع کار و یا ارائه به سایر ارگان ها ضروری است. ایالات متحده بزرگترین تولیدکننده اتانول در جهان است که بیش از 15.7 میلیارد گالن در سال 2019 تولید کرده است.  ایالات متحده و برزیل 84درصد از اتانول جهان را تولید می‌کنند. تولید اتانول جهانی به طور پیوسته از حدود 90 میلیارد لیتر در سال 2013 به 115 میلیارد لیتر در سال 2019 افزایش یافته بود. انتظار می‌رود با افزایش تقاضای اتانول در چین میزان تولید در سال 2020 افزایش پیدا کند. کل تولید اتانول برزیل در سال آینده میلادی با رشد 7درصدی به 35.5میلیارد لیتر خواهد رسید. با این رقم برزیل همچنان پس از آمریکا (با 51میلیارد لیتر) دومین تولیدکننده بزرگ اتانول دنیا می‌باشد. بیشترین مصرف اتانول در برزیل با همکاری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی برای تامین سوخت است. ایران به علت کشت چغندر و نیشکر دارای مزیت تولید الکل از ضایعات کارخانه‌های تولید قند می‌باشد. با صرفه‌ترین گزینه برای تولید اتانول استفاده از ملاس چغندر است. هر چند که از ملاس سایر محصولات کشاورزی از جمله خرما، گندم، نیشکر نیز می‌توان اتانول تولید نمود. در ادامه خلاصه‌ای از طرح توجیهی الکل اتانول ارائه داده‌ایم. برای تهیه و نوشتن طرح توجیهی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

طرح توجیهی الکل طبی | معرفی محصول

اتانول يا اتيل الكل دارای فرمول شيميایی CH3CH2OH T، مایعی فرار، قابل اشتعال، زلال و بی رنگ است که از تخمیر قندهای طبیعی و نشاسته توسط باکتری ساکارومایسیس سروزیه حاصل شده و در ستون و برج های تقطیر به خلوص مورد نظر می‌رسد. بوی آن آشنا و ویژه است، گریدهای مختلف آن نیز وابسته به میزان آب و روش تهیه در بازار وجود دارد.  اتانول 99درصد كه اتانول مطلق ناميده می‌شود به طور گسترده در صنايع دارویی به عنوان حلال، نگهدارنده، گندزدا و در ادكلن‌ها استفاده می‌شود. اتانول جز اصلی نوشيدنی‌های الكلی نیز است كه از تخمير كربوهيدرات‌های قابل تخمير حاصل می‌شود. برای تهیه طرح توجیهی و سفارش آن کلیک کنید

الکل اتانول غیر خوراکی

اگر از الكل برای مصارف غيرآشاميدنی استفاده شود، به آن متانول، پيريدين، فرمالدهيد به عنوان حلال صنعتی اضافه می‌شود. اتانول همچنين جهت ساخت برخی از مواد شيميايی و در برخی كشور به عنوان سوخت خودرو مصرف می‌شود. اتانول نه تنها از طريق سنتز شيميايی با استفاده فرآورده‌های نفتی، بلكه از طريق تخمير مواد آلی در دسترس نيز تولید می‌شود. از اين رو اهميت اقتصادی اتانول به عنوان يک ماده خام برای ساخت مواد شيميایی گوناگون رو به افزايش است. اتیل الکل از تخمیر کربوهیدرات‌های قابل تخمیر همانند غلات، سیب زمینی و بسیاری از محصولات کشاورزی و ضایعات غذایی دیگر نیز قابل استحصال است. به طور کلی هر ماده‌ای که قند، سلولز و نشاسته داشته باشد، پس از تخمیر و تقطیر قابلیت تبدیل شدن به اتانول را دارد.

طرح توجیهی الکل طبی | انواع اتانول

اتانول طبی دارای حداقل نود و شش درصد اتانول خالص می‌باشد و به عنوان الکل طبی در موارد پزشکی استفاده می‌شود . اتانول مطلق به لحاظ وزنی حاوی 99/4 الی 100 درصد اتانول بوده و در دمای 20 درجه سانتیگراد وزن مخصوص مابین0/793 الی 0/793 است. الكل تقليبی‌، الكلی است كه با افزودن موادی، غيرقابل شرب می‌شود. از الکل صنعتی با درجه الکلی 90 در مصارف صنعتی همانند تولید رنگ، لاک الكل و سوخت استفاده می‌شود و با درجه الکلی 96 در موارد بهداشتی و آرایشی استفاده می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی نگارش شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

مفهوم درجه الکلی

درجه الکلی یک محلول الکلی، حجم الکل خالص موجود در 100 میلی لیتر آن را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، الکل 90 درصد یعنی محلولی که در هر 100 میلی‌لیتر آن، 90 میلی‌لیتر الکل خالص وجود دارد. برای تعیین درجه الکلی یک محلول از دستگاه الکل سنج استفاده می‌شود. الکل سنج در آب خالص صفر و در الکل مطلق 99 درجه را نشان می‌دهد که حاکی از دشواری بسیار زیاد تهیه الکل با درجه 100 می‌باشد.

طرح توجیهی الکل طبی | کدهای آیسیک و تعرفه گمرکی

محصول تعرفه گمرکی کد آیسیک
متانول 22071010 29051100
اتانول (الکل اتيليک، هيدرواکسيد) 100درصد خالص 22071010
الكل اتيليک تقليب نشده بالاتر از 80% حجمی الکل به غير از 100 22071090

طرح توجیهی الکل طبی | استانداردهای تولید اتانول

استانداردهای ملی تدوین شده در خصوص ویژگی‌های الکل اتیلیک و اصلاحیه‌های آن به شرح ذیل است.

استاندارد ملی ایران 161:  ” الکل اتیلیک-ویژگیها”

استاندارد ملی ایران 337-1:   ” الکل تقلیبی”

استاندارد ملی ایران 337-2 : “الکلهای تقلبی – ویژگیها – بازنگری”

استاندارد ملی ایران 337-2:  “الکلهای تقلبی – ویژگیها – بازنگری ”

استاندارد ملی ایران 337-2:  ” الکلهای تقلبی – ویژگیها – بازنگری ”

طرح توجیهی الکل طبی | ویژگی‌های فنی اتانول

خواص شيميايی اتانول ناشی از گروه عاملی هيدرواكسيل(OH) آن می‌تواند واكنش‌های شيميایی متفاوتی مانند آبگيری، هالوژن دار كردن و تشكيل استر انجام شود. ویژگی اتانول به لحاظ فیزیکی و شیمیایی مایعی بی‌رنگ، فرار، اشتعال‌پذیر با ظاهری شفاف و بوی ملایمی است که از اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده، این ماده در ساختار مولکولی یک گروه هیدروکسی دارد که موجب می‌شود بتواند به هر میزان در آب حل شود. گرانروی اتانول همانند آب است و بوی نسبتاً تندی هم دارد، جرم مولی اتانول 07/46گرم بر مول و چگالی آن 0/7893 گرم بر سانتی متر مکعب می‌باشد. دمای ذوب مایع اتانول 14/114- درجه سانتی گراد است و در دمای 24/78درجه سانتی گراد تبخیر می‌شود. اشتعال‌پذیری بالایی در 14 درجه سانتی گراد را دارد. اتانول به طور طبیعی در فرایند تخمیر قندها تولید می‌شود، اما در روش‌های صنعتی، یکی از مشتقات پتروشیمی می‌باشد که برای سنتز برخی ترکیبات شیمیایی دیگر به کار می‌رود.

طرح توجیهی الکل طبی | موارد مصرف، فواید و کاربرد اتانول

اتانول به عنوان يک ماده شيميایی آلی كاربردهای زيادی در تولید سوخت و نوشابه‌های الکلی، ماده اولیه در سنتزها و حلال‌های شیمیایی دارد. عمده‌ترین کاربرد اتانول به عنوان حلال بسیار خوب در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی (عطر و ادکلن‌سازی، دئودورانت‌ها، اسپری مو)، شوینده‌ها، ضدعفونی کننده‌ها، داروها، رنگ‌سازی و در فرآیندهای غذایی و دارویی از جمله استامینوفن، مکمل‌های آهن، رانیتیدین، فوروزماید، مانیتول، فنوباربیتال، تری‌متوپریم/سولفامتازول و داروهای ضد سرفه است. اتانول به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده، جز مهم نوشیدنی الکلی، سوخت و حلال و یک حد واسط شیمیایی مهم برای ساخت مواد شیمیایی نظیر اتیلن هالیدها، اتیلن استرها، دی اتیلن اتر، استیک اسید و اتیل آمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل نقطه ذوب بسیار پائین خود در تولید ضد یخ نیز استفاده می‌شود.

چرا اتانول به عنوان ضد عفونی کننده مصرف می شود؟

اتانول قادر به تغییر دادن پروتئین‌ها و حل کردن چربی‌ها بوده و میکروارگانیسم‌های آن‌ها را از بین برده و در نتیجه متابولیسم سلولی آن‌ها را مختل می‌نماید. این توانایی در مقابله با باکتری‌ها و ویروس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از همین رو به صورت گسترده‌ای در تولید دستمال مرطوب‌های پزشکی استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین ترکیبات محلول‌های شستشوی دست و ژل‌های ضد باکتری و ضد عفونی کننده سطوحی از جمله، پلاستیک، شیشه و چوب است.

کالاهای جايگزين

کالای رقیب اتانول تخمیری تولید الکل اتیلک به روش سنتزی است که به دلیل قیمت تمام شده بالاتر بخصوص در کشورهایی که امکان تامین ملاس با کیفیت از ضایعات کارخانه‌های قند سازی را دارند توجیه اقتصادی ندارد.

طرح توجیهی الکل طبی | دانش فنی تولید و بسته‌بندی اتانول

اتانول به دو شیوه سنتزی و تخمیری تولید می‌شود. اتانول سنتزی حاصل از فرآورده‌های نفتی معمولاً از واكنش آب دار كردن اتيلن حاصل می‌شود.

 روش سنتزی تولید اتانول

دو روش كلی برای ساخت اتانول از طريق سنتز ماده اوليه اتيلن وجود دارد. یکی روش آب دار كردن غيرمستقيم اتيلن است، دومين روش آب دار كردن مستقيم اتيلن شامل آب دار كردن كاتاليتكی اتيلن در فاز بخار است. مزیت روش آب دار كردن مستقيم اتيلن نسبت به آب دار كردن غيرمستقيم اتيلن حذف سولفوريک اسيد در فرآيند توليد اتانول می‌باشد که فرایندی بسیار پر هزينه‌ای است. علاوه بر آن، تشكيل مواد كربنی در سولفوريک اسيد يكی از مشكلات ناشی از غلظت زياد اسيد و در نتیجه ايجاد خوردگی در سيستم است.

روش تخميری تولید اتانول

در ايران اتانول فقط از طريق تخمير توليد می‌شود. اتانول تخميری را می‌توان از هر ماده‌ای كه دارای قند، نشاسته‌ها و مواد سلولزی باشد يا بتواند تحت عمل آنزيم‌ها به قند تبديل شود، تهيه نمود. روش تولید اتانول تخمیری به دو شیوه batch كلاسيک و پیوسته انجام می‌گیرد. شیوه batch به دليل سادگی براي توليد اتانول در ظرفیت‌های کم جذاب است، ولي معايب زيادی دارد. از جمله معايب اين روش بهره‌وری پايين، دشواري در اتوماتيک سازی فرآيند، ميزان خواب طولانی ماشين آلات و هزينه بالای نيروی انسانی است. در مقابل فرآيندهای پيوسته تولید اتانول تخمیری معایب قبلی را نداشته و ماشين آلات و تجهیزات تولیدی می‌توانند برای مدت زمان زيادی بطور مستمر كار كنند، بدون اين كه نيازی به توقف باشد. در نتیجه ميزان بهره‌وری منابع و کیفیت محصول افزايش می‌یابد. حجم راكتور در سيستم‌هاي پيوسته نسبت به سيستم‌های batch كوچک‌تر بوده و فرآيندها را می‌توان به طور دقیق و كاملاً اتوماتيك و کنترل شده پیاده‌سازی و مدیریت كرد. در ابتدای فرایند تولید اتانول تخمیری ملاس حاصل از آسیاب تر در مخازن ذخیره مواد خام قرار گرفته و پس از اضافه شدن ترکیباتی مورد نیاز به آن آماده ورود به مرحله محلول سازی می‌گردد. ملاس با آب و سایر ترکیبات در مخازن محلول سازی ترکیب شده و با اضافه شده افرودنی‌های دیگر به مرحله تخمیر چند مرحله‌ای با استفاده از مخمر یا باکتری‌هایی که از قند تغذیه می‌کنند انتقال می‌یابد. شما در هر جایی که هستید می توانید برای تهیه طرح توجیهی صنایع شیمیایی و دارویی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

مرحله تخمیر محلول

در مرحله تخمیر محلول به دستگاه‌های بیوراکتور در چند مرحله‌ای پمپاژ و مرحله به مرحله تخمیر انجام می‌شود. سپس محلول پس از طی فرایند تخمیر وارد مخزن نگهداری و ذخیره شده تا به مرحله بعد که ورود محلول به برج تقطیر انتقال یابد. فرایند تقطیر به صورت پیوسته تا آنجا انجام می‌گیرد که اتانول به غلظت مورد انتظار برسد. فرایند تقطیر شامل چندین برج سینی‌دار می‌باشد که مراحل جداسازی و تقطیر توسط آن‌ها انجام می‌گیرد. محصول نهایی پس از طی این فرایند الکل طبی می‌باشد.

اتانول از چه موادی به دست می‌آید؟

اتانول تخميری از فرآورده‌های مختلف كشاورزی مانند غلات، چغندر قند، نيشكر، انواع ميوه‌ها می‌توان به دست آورد. برخی از فرآورده‌های كشاورزی به دليل قيمت بالا برای توليد اتانول مقرون به صرفه نيستند. برخی ديگر نيز به دليل حجم پايين توليد اتانول و هزينه حمل و نقل بالا برای توليد اتانول اقتصادی نيستند. برای ثبت نام در سامانه بهین یاب کلیک کنید.

طرح توجیهی الکل طبی | ماشین آلات تولید اتانول تخمیری

ماشین آلات خط تولید الکل تخمیری عبارتند از:

  • تجهيزات پخت و استريل ملاس با تجهيزات جانبی كامل
  • تجهيزات فراوری كامل شامل مخازن كوچک و بزرگ
  • تجهيزات تخمير نهايی به همراه مخازن
  • دستگاه تقطير اوليه با تجهيزات كامل كويل‌ها و كندانسورها
  • تجهيزات و ماشين آلات تقطير نهایی
  • مخازن نگهداری الكل نگهداري  40 – 70 درجه
  • مخازن نگهداری الكل نگهداري 90 – 100 درجه
  • دستگاه‌های پرکن و لبل زن برقی اتوماتیک
  • دستگاه درب بند اتوماتیک
  • انواع الكتروپمپ مکش اسيد، لجن‌كش جهت انتقال الكل، جابه‌جايی مواد در جریان ساخت و آب
  • مخازن نگهداری اسيد
  • ماشين‌آلات و تجهيزات تعميرگاه و آزمايشگاه
  • ساير لوازم و متعلقات خط توليد

طرح توجیهی الکل طبی | مواد اولیه تولید اتانول تخمیری

ماده اولیه اصلی تولید الکل اتیلیک ملاس چغندر قند دارای 50درصد قند كارخانه تولید قند و شکر است. در فرایند تولید محصول غیر از ملاس از شکر، مخمر، سولفات و دی فسفات آمونيوم، سولفوريک اسيد 98%، آنتی فوم و ظرف و وسایل مورد نیاز بسته‌بندی استفاده می‌شود.

 بررسی بازار و رقبا

با توجه به مزیت تولید اتانول در کشور از ملاس کارخانه‌های تولید قند چغندر و نیشکر و یا از گندم، تعداد 47 واحد تولید صنعتی الکل اتیلک در کشور با ظرفیت اسمی 1226 هزار تن وجود دارد. تعداد طرح‌های در حال احداث کشور که دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد می‌باشند، فقط 4 طرح است که پیش‌ببنی ایجاد ظرفیت جدیدی به میزان 7هزار تنی را دارند. میزان صادرات اتانول ایران در سال ۹۷، 1/18 میلیون لیتر اتانول به ارزش ارزی 1/4 میلیون دلار به کشور‌های ترکیه و افغانستان بوده است.

تعداد کل جواز های تاسیس تولید اتانول صادره
348
واحدهای دارای پروانه های بهره برداری تولید اتانول کشور
تعداد سرمایه گذاری (م.ر) اشتغال (نفر) ظرفیت واحد
26 2424747 2022 1226233 تن
تعداد کل طرح‌های تولید اتانول دارای پیشرفت فیزیکی بالاتر از 60 درصد
تعداد سرمایه گذاری اشتغال ظرفیت واحد
4 514457 182 7050 تن

طرح توجیهی الکل طبی | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث و تولید اتانول در سال جاری حدود 105 میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه‌گذاری بیشتر از 23درصد بوده، ظرف حدود سه سال و نیم بعد از تولید، برگشت سرمایه‌گذاری را خواهید داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت عملی 900 تن اتیل الکل در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 5000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی و روباز 1950 متر مربع

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 72310
2 سرمایه گذاری  درگردش 32782
3 کل سرمایه گذاری 105092

شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR 3/23
دوره برگشت سرمایه 35/3
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 9/37

طرح توجیهی الکل طبی | مزایای اجرای طرح

  • نیاز بازار با توجه به تنوع مصارف استفاده از اتانول در حوزه‌های مختلف پزشکی و صنعتی و صادراتی
  • مزیت وجود مواد اولیه کارخانه‌های صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در کشور
  • کمک به ارتقا سطح بهداشت عمومی در کشور
  • توجیه فنی افتصادی علل الخصوص در شرایط اپیدیمی کرونایی
  • ارزش افزوده مناسب در ظرفیت اقتصادی

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار وبرآورهای مالی فنی واقتصادی تهیه شده طرح در سال 1399 نشان دهنده  و تحلیل شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با  محاسبات مالي که از نرم‌افزار Comfar III Expert وضعيت قابل قبولي را بلحاظ مالي برای  تولید اتانول  نشان می دهد. حهت  اخذ مجوز های تولید این محصول  وتامین زیر ساخت براساس پلان های مهندسی  تولید استاندارد و صادرات محور  می توانید در تمامی مراحل انجام کار  از زمان بررسی  ایده تا پیاده سازی و زمان بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خیره وباتجربه کارد.وک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره