طرح توجیهیطرح توجیهی خدماتی

تهیه غذای خانگی

اگر دست پخت خوبی دارید، تهیه غذای خانگی یکی از مناسب ترین مشاغلی است که می توانید انتخاب کنید. اما باید در نظر داشته باشید که طبخ برای 4 تا 10 نفر تفاوت زیادی با 200 پرس غذا در روز دارد. تهیه غذای خانگی جوانب مختلفی دارد که مهم ترین آن دستور پخت مورد استفاده است. شما با دستور پخت متفاوت تان می توانید خیلی سریع مشتریان ثابت خود را پیدا کنید. این کار نیز سختی ها و دشواری های خودش را دارد که لازم است قبل از ورود به آن در مورد آن ها تفکر نمایید. جهت اطلاع از چگونگی راه اندازی کسب و کار خانگی کلیک کنید.

برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه تهیه غذای خانگی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

تهیه غذای خانگی

تهیه غذای خانگی یکی از پردرآمدترین و پر زحمت ترین مشاغلی است که برای بسیاری از افراد به خصوص خانم ها جذابیت دارد. اما شروع هر کاری بدون بررسی های مورد نیاز کاری بیهوده خواهد بود. از این رو باید از همان ابتدا به سوالات زیادی پاسخ دهید تا بتوانید در این مسیر به موفقیت مورد نظرتان برسید. 

1- مشخص کردن هدف

شما باید هدف خود را از تأسیس یک تهیه غذای خانگی مشخص کنید. در صورتی که ندانید قرار است چه کاری انجام دهید و چه مسیری را طی کنید، در میانه راه پشیمان می‌شوید و یا با مشکل برمی‌خورید. باید هدف خود را از ایجاد تهیه غذای خانگی مشخص کنید و خود را به چالش بکشید. مثلاً بررسی کنید که

1- آیا مغازه دارید و می‌خواهید از مشتری‌ها در همان‌جا پذیرایی کنید؟

2- آیا می‌خواهید در گوشه‌ای از خانه غذا تهیه کرده و برای مشتری‌ها ارسال کنید؟

3- آیا می‌خواهید چند نوع غذای محدود برای ارائه به سازمان‌ها، شرکت‌ها یا محیط‌های اداری تهیه کنید؟

4- آیا در نظر دارید با تبلیغات از همه جای شهر مشتری داشته باشید و غذاهای متنوعی در منوی پیشنهادی‌تان وجود دارد؟

5- فینگر فود، غذای سنتی، غذای فرنگی، غذای مخصوص گیاهخوارها یا …. مشخص کنید چه نوع غذایی مدنظرتان است.

2- بررسی هزینه‌های مورد نیاز

هزینه‌ها بخش جدایی‌ناپذیر در کسب و کار تهیه غذای خانگی است. پس قبل از هر اقدامی هزینه‌ها را سبک و سنگین کنید. ببینید برای شروع، پیشرفت، خرید تجهیزات و مواد اولیه و برای طی کردن فرآیند دریافت مجوز به چه مقدار بودجه نیاز دارید. از طرفی دیگر برای موارد ضروری و اتفاقات پیش بینی نشده هم باید هزینه‌هایی را در نظر گرفته باشید که در طول مسیر با کمبود بودجه مواجه نشوید.

3- نیروی کار

مطمئناً شما برای پیشبرد چنین شغلی نیاز به چند نفر نیروی کار دارید. بنابراین بررسی کنید که چند نفر نیروی کار داخلی و خارجی باید همراه‌تان باشند. برخی از نیروهای کار برای داخل سالن مورد نظر شما نیاز است و برخی از نیرو‌های کار برای کار در بیرون از سالن یعنی به عنوان پیک مورد نیاز است.

4- نوع غذای مورد نظر را مشخص کنید

باید در یک دسته‌بندی مشخص شروع به تهیه غذا کنید. نباید در کنار غذاهای سنتی، غذاهای فرنگی سرو کنید. معمولا تهیه غذای خانگی شامل غذاهایی چون خورشت‌ها، کوکوها، میرزاقاسمی، کشک بادمجان، کوبیده، جوجه و… هستند. پس مشخص کنید که از بین غذاهای سنتی قرار است چه مواردی را انتخاب کرده و بپزید.

5- پخت با حجم کم

هرچه دور ریز غذاهایتان کمتر باشد. به نفع شماست. پس در روزهای اول که کسی شما را نمی‌شناسد باید با تعداد کمتری شروع کنید و آرام آرام کار را گسترش دهید. اگر مغازه دارید تعداد مشتریان‌تان به نسبت بیشتر است و سرعت اضافه شدن آنها سریع‌تر خواهد بود. پس تقریبا روزی ۳۰ تا ۵۰ عدد غذا برای روزهای اول کافی می‌باشد. برای سرویس دهی بهتر باید از شب قبل غذاها را نیم پز کنید، با این کار هم سرویس دهی سریع تر خواهد بود و هم غذاها کیفیت بالایی خواهند داشت. هرگز کیفیت کار را به خاطر هزینه ها پایین نیاورید، هیچ مشتری غذای بی کیفیت شما را دوباره خریداری نمی کند.

6- تعیین میزان فروش

اگر به دنبال سود بالا در هر فروش باشید، مسلما مشتریانتان محدود به قشر خاصی می شوند. اما اگر با سود کمتر، فروش زیادی داشته باشید؛ قشر بزرگ تری را می‌توانید مورد هدف قرار بدهید. بنابراین علاوه بر حفظ کیفیت باید طوری قیمت را تعیین کنید که افراد متوسط جامعه (پر جمعیت ترین بخش جامعه) بتوانند از غذای شما تهیه کنند. 

7- انتخاب نام تجاری

نام تجارت کوچک خود را دست کم نگیرید. هر چقدر کیفیت غذای شما خوب باشد، همچنان مخاطبان شما را از روی برندتان شناسایی می‌کنند. مثلاً می‌گویند قورمه بهاران بهترین طعم و مزه را دارد. بنابراین نامی مناسب و متناسب با فعالیت‌تان را در دستور کار خود قرار دهید. نام تجاری خوب شما یک بازاریابی دقیق و اصولی محسوب می‌شود.

8- یافتن مناسب ترین درگاه فروش

یکی از دغدغه های اصلی که باید از ابتدای شروع کار داشته باشید، بازاریابی است. امروزه گسترش اینترنت و فضاهای مجازی فرصت مناسبی به کسب و کارهای خرد داده تا بتوانند خود را به مخاطبان در هر مکانی بشناسانند. اما روش های مختلفی برای ورود به بازار وجود دارد که با استفاده مشاوره کسب و کار می توانید راحت ترین و کم هزینه ترین راه را انتخاب نمایید.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی در تهیه غذای خانگی

پخت غذا با ظرفیت بالا، قابل مقایسه با مقدار آشپزی خانگی نیست، از این رو تجهیزات آشپزخانه خانگی پاسخگوی شما نیست و نیاز به تجهیزات قوی‌تری دارید. پس باید از شرکت‌های تولید کننده تجهیزات آشپزخانه صنعتی اقدام به تهیه حداقل تجهیزات آشپزخانه کنید. اقلام اولیه شامل موارد زیر می‌باشد که البته بستگی به منوی غذای شما دارد و ممکن است تجهیزات دیگری به آن‌ها اضافه یا کم شود.

  • اجاق گاز رستورانی اجاق پلوپز زمینی
  • یخچال و فریزر صنعتی
  • میز کار استیل
  • سینک ظرفشویی صنعتی، وان شستشوی صنعتی
  • کابینت دیواری یا کابینت زمینی
  • هود دیواری یا هود مرکزی
  • گرمخانه غذا به صورت برقی یا گازی
  • تجهیزات جزئی مانند دیگ، قابلمه، چاقو، کفگیر، ملاقه و ….

قبل از تهیه تجهیزات به منظور صرف بهینه بودجه در نظر گرفته شده و انتخاب درست تجهیزات از تجارب مشاوران و کارشناسان فروش تجهیزات آشپزخانه صنعتی بهره بگیرید و حتما به این نکته توجه بفرمایید که از شرکت‌های تولید کننده که محصولات را گارانتی می‌کنند و خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند، تجهیزات را تهیه کنید. 

مجوز ها و کارت بهداشت  برای تهیه غذای خانگی

همه‌ مشاغلی کـه با سلامت مردم در ارتباط هستند از جمله اغذیه فروشی‌ها باید برای فعالیت مجوز و کارت بهداشت داشته باشند. بر این اساس حتی افراد فعال در تهیه غذاهای خانگی نیز ملزم به داشتن کارت بهداشت هستند. در خصوص مشاغل خانگی نیز مجوز فعالیت کسب و کار صنفی لازم است. شما می توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان کاردوک در این مسیر راحت تر به نتیجه برسید.

برای صدور کارت بهداشت روش‌های مختلفی وجود دارد، یکی از این روش‌ها که اخیرا فعال شده، مراجعه بـه مراکز پیشخوان دولت اسـت. دفاتر پیشخوان تسهیلاتی را برای صدور هر چـه سریع‌تر کارت بهداشت در اختیار مردم و متقاضیان قرار داده اند.

برای تهیه غذای خانگی از کجا شروع کنیم؟

ابتدا باید امکانات خود را بسنجید تا بر اساس آن ها تصمیم گیری کنید. سرمایه اولیه، امکانات و تجهیزات‌تان را برآورد کنید و در مقابل هزینه ها را نیز مشخص کنید. از تجربه دیگران و کمک افراد متخصص نیز استفاده کنید. عجله نکنید، زمان مهم است اما در نهایت با شروع کار بدون بررسی ضرر بیشتری خواهید کرد. همزمان با برآورد هزینه ها جهت دریافت مجوزها نیز اقدام کنید. با دریافت مشاوره می توانید در کوتاه ترین زمان جواب بسیاری از سوالات خودتان را بگیرید. 

سرمایه مورد نیاز برای تهیه غذای خانگی

با توجه به تنوع اجناس و تغییر قیمت ها در بازار نمی‌توان به طور دقیق سرمایه مورد نیاز را برآورد کرد. به همین دلیل باید هر زمان که تصمیم به شروع تهیه غذای خانگی گرفتید، اقدام به برآورد هزینه ها نمایید. مرکز کاردوک با تهیه پیش امکان سنجی در هر کسب و کاری به شما برای شروع کارتان خدمات مشاوره نیز ارائه می دهد.

مسلما زمانی که یک سری امکانات اولیه داشته باشید، برای شروع کار هزینه کمتری نیاز خواهید داشت. معمولا مشاغل خانگی با کمک اعضای خانواده ایجاد می شود، این نیروی کار به دلیل مشترک بودن منافع‌شان می توانند در کاهش هزینه ها کمک شایانی نمایند.

کوتاه سخن اینکه…

تهیه غذای خانگی می‌تواند یک شغل خوب و خوشمزه باشد به شرط آنکه در هر حال کیفیت آن را حفظ کنید و در رعایت بهداشت کوشا باشید تا بتوانید مشتریان وفاداری پیدا نمایید. با رعایت و دقت در نکات بالا می‌توانید تهیه غذای خود را راه اندازی کنید.

برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه تهیه غذای خانگی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

سؤالات متداول در خصوص تهیه غذای خانگی

برای شروع کار تهیه غذای خانگی چه مجوزهایی نیاز هست؟

بله برای شروع کار تهیه غذای خانگی نیاز به مجوز کسب و کار صنفی و کارت بهداشت دارید که به نسبت شرایط آسان تری دارد.

برای تبلیغات تهیه غذای خود چه کاری باید انجام دهیم؟

با توجه به موقعیتی که دارید باید بهترین روش تبلیغاتی را استفاده کنید. برای مثال اگر در نزدیک یک موسسه و یا ارگانی هستید، می توانید با ارائه چند نمونه کار و بستن قرار داد فروش خود را تضمین نمایید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    برای کسب این مجوز و آشپزی در محیط خانه به کجا مراجعه کنیم ؟

    1. سلام مجوز اغذیه در خانه به هیچ وجه داده نمی شود

  2. سلام
    شما توی متن بالا نوشتین که میشه مجوز تهیه غذا در منزل رو میشه گرفت ولی یک نفر توی دیدگاه ها پرسیده که ایا میشه این مجوز رو گرفت یا نه شما پاسخ دادین خیر
    میخواستم بدونم بالاخره میشه گرفت این مجوز رو یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره