ثبت نام سامانه های دولتی

ترک شغل کارکنان

ترک شغل کارکنان آن هم به صورت دسته جمعی می تواند هزینه های گزافی برای کارفرما به بار بیاورد. یکی از وظایف مهم مدیران، مدیریت نیروی انسانی است. همان قدر که نیروی متخصص می تواند برای ارگانی سودآوری داشته باشد، از دست دادن او نیز زیان بار خواهد بود. از طرفی دیگر ترک شغل تصمیم بزرگی برای یک کارمند است و اغلب چیزی نیست که فرد به دنبال آن باشد. اما دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود افراد از منبع درآمدی خود بگذرند و بخواهند شغل‌شان را ترک کنند. در ادامه به وظایف کارفرمایان برای حفظ کارمندان اشاره کرده ایم.  برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک شغل کارکنان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره  02166418908 تماس بگیرید.

دلایل ترک شغل کارکنان

هر چقدر میزان ترک شغل در شرکتی بالا باشد، نشان‌دهنده ضعف مدیریتی و اشکالات در رهبری افراد است. از این رو مدیران و کارشناسان ارشد هر شرکت و هر اُرگانی باید با تمام توان کیفیت کاری را بالا برده و رضایت شغلی را در کارکنان خود افزایش دهند. اگر این کار را نکنند باید هزینه‌های بسیاری به خاطر فضای خالی و کمبود کارمند را بپردازند. در ادامه به مهم‌ترین علت ترک شغل کارمندان می‌پردازیم. پیشنهاد می کنیم حتما مقاله اصول مدیریت را هم بخوانید.

1- نبود هیچ فرصتی برای پیشرفت

از دیدگاه تکاملی، نسل بشر همیشه در جستجوی روش‌های جدیدی است که در آن بتواند خود بهتر خود را پیدا کند. کارکنان نیز همواره در جستجوی فرصت‌ها برای پیشرفت مهارت‌های خود به منظور پیشرفت در حرفه خود هستند. به ویژه در شرکت‌های تکنولوژی افراد آرزو می‌کنند که کارفرمایان ابزار و برنامه‌های آموزشی لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهند تا بتوانند خود را بهبود بخشند. در نتیجه، اگر آنها احساس کنند که کارشان معمولی است یا مدیرانشان علاقه‌ای به پیشرفت نشان نمی‌دهند، واکنش طبیعی آنها، ترک شغل خواهد بود. کارمندان می‌خواهند فرصت‌هایی داشته باشند که از طریق آنها مهارت‌های خود را یاد بگیرند.

2- ترک شغل کارکنان | نبود روابط حرفه‌ای

در واقع کارمندان بیشتر از آنکه کارشان را ترک کنند، تیم‌ها و مدیران خود را ترک می‌کنند. اگر آن‌ها نتوانند دوستان خوب، همکاران وفادار و مدیران برتری را در شرکت داشته باشند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، و یا اگر نتوانند هیچ گفت و گویی را با آن‌ها به نتیجه برسانند، به احتمال بسیار زیاد کارشان را ترک خواهند کرد.

3- انعطاف‌ناپذیری

همه دوست دارند که کارشان انعطاف‌پذیر باشد تا نیازی نباشد در منزل و یا ساعات اضافی در اداره مجبور به کار شوند. از این رو اگر فرد فشارهای کاری زیادی را تحمل کند طوری که نتواند بین زندگی شخصی و کاری‌شان تعادل برقرار کنند، حتی اگر کارش را دوست داشته باشد، آن را ترک خواهد کرد.

4-ترک شغل کارکنان |  عدم همخوانی میزان کار با درآمد

شاید کار سنگینی انجام دهید اما نسبت به کاری که می‌کنید، درآمد پایینی داشته باشید، در نتیجه انگیزه‌های لازم برای کار کردن را از دست می‌دهید چون احساس می‌کنید که از شما بیگاری کشیده می‌شود. به همین دلیل با یک حساب و کتاب ساده می‌فهمید که ترک آن کار کمک به خودتان خواهد بود و می‌توانید در جایی بهتر با درآمدی بالاتر کار کنید. بنابراین به عنوان کارفرما باید حقوق کارمندان‌تان را متناسب با شرح وظایف‌شان تعریف کنید.

5-عدم توجه به نقش های مثبت و منفی

هر کسی در محیطی که مشغول به کار هست، علاوه بر وظایفی که برایش تشریح شده؛ می‌تواند بر همکاران، مراجعان و محیط کاری تاثیرات مثبت یا منفی بگذارد. کارمندان نیز نیاز به توجه کارفرما و قدردانی دارند. کارفرما باید بر اساس همین تلاش‌های کارمندان در جهت پیشرفت خودشان و سازمان؛ پاداش و ارتقای شغلی در نظر بگیرید. عدم توجه مدیران به این موارد موجب القای حس بی عدالتی و نادیده گرفته شدن می‌شود. 

6- ترک شغل کارکنان | برآورده نکردن وعده ها

هر قول یا وعده‌ای که به کارمندان داده می‌شود، باید با احتیاط و تفکر انجام شود. کارمندان روی حرف‌های شما حساب کرده و از کارفرما انگیزه می‌گیرند. بی‌ثمر گذاشتن امیدها و آرزوهای کارمندان موجب یاس و خروج آن‌ها از سازمان خواهد شد.

7- اجبار در جایگاه

گاه نقش ها و وظایف تنها از بالا به پایین بدون در نظر گرفتن علایق محول می شود. ندادن فرصت به کارکنان برای نشان دادن مهارت های‌شان در بخش هایی که علاقه دارند، موجب کور شدن خلاقیت و نوآوری کارکنان در سازمان می شود. بهتر است مدیران با ایجاد ارتباطی نزدیک تر با کارمندان (در چهارچوب حرفه ای) به علایق آن ها پی برده و متناسب با آن به فرد فعالیتی را بسپارد.

به عنوان یک مدیر، چگونه مانع از ترک شغل کارکنان شویم؟

1- از آن‌ها ستایش بیشتری کنید.

2- برای آن‌ها اهداف و برنامه‌های تازه‌ای مشخص کنید.

3- تفریحات تیمی و شرکتی را تنظیم کنید.

4- اجازه دهید ایده‌هایشان را ارائه دهند.

5- در میزان درآمد آن‌ها تجدید نظر کنید.

6- ساعات کاری را منظم‌تر و به صرفه‌تر کنید.

7- جلسات بیهوده را کنسل کنید.

8- در مورد احساسات و ناراحتی‌های آن‌ها سؤال کنید.

9- ارتباط خود را با کارمندانتان بهبود ببخشید.

10- فضای تیمی خود را مثبت کنید و منفی‌نگری را از بین ببرید.

کوتاه سخن اینکه…

شما همیشه نمی‌توانید جلوی ترک شغل کارکنان خود را بگیرید، اما با شناسایی دلایل احتمالی و با رعایت این نکات می‌توانید خطر ترک شغل را کاهش دهید. اغلب مشکلاتی که کارمندان با آن روبرو هستند و باعث می‌شود احساس ناراحتی کنند، به راحتی برطرف می‌شود. شما فقط باید خطوط ارتباطی خود را باز نگه دارید. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که به کارمندان خود دلیلی می‌دهید تا در کنار شما بمانند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک شغل کارکنان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول در خصوص ترک شغل کارکنان

آیا ترک شغل کار خطرناکی است؟

از این جهت خطرناک است که ممکن است فرد منبع درآمدی خود را برای مدتی شاید طولانی از دست بدهد. به همین دلیل استرس‌های زیادی او را در برمی‌گیرد. اما ترک شغلی که از آن رضایت ندارید، می‌تواند فرصت بهتری را برای شما در نظر بگیرد.

آیا تغییر شیوه‌های مدیریتی می‌تواند از ترک شغل کارمندان جلوگیری کند؟

بله. در واقع شناسایی شیوه‌های رهبری و مدیران مطلوب و نامطلوب و تقویت یا از بین بردن آن‌ها تاثیر زیادی در نگهداری کارکنان مستعد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره