امور ثبتی شرکت هاراهنمای شرکت ها

شرکت دانش بنیان چیست | انواع و مزایای شرکت های دانش بنیان

شرکت‌ های دانش بنیان با گسترش علم و دانش به سرمایه داران اجازه داده تا بتوانند از ابداعات و خلاقیت ها در جهت توسعه اقتصادی و ارتقای کالا و خدمات استفاده کنند. شرکت های علم بنیان را می توان در دو دسته اصلی تولیدی و شرکت های دانش محور نوپای تقسیم  کرد. هر کدام  از این  دسته ها نیز به زیر مجموعه های فعالیتی های دیگر تفکیک می شوند هر بنگاه دانش محور بدلیل تولید محصولاتی با فناوری های مدرن بر اساس ارزیابی می تواند گواهینامه  دریافت نماید  در حال حاضر شش تنوع  برای  شرکت دانش محور شامل تولیدی نوع یک ، دو  و سه و  شرکت دانش بنیان نوپای  نوع یک ، دو  و سه وجود دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه این شرکت ها می توانید با کارشناسان خبره مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908  تماس بگیرید.

انواع شرکت های دانش بنیان

انواع شرکت های دانش بنیان

انواع شرکت های دانش بنیان عبارتند از :

شرکت نوپا نوع یک

شرکت های دانش بنیان نوپای نوع یک  تازه تاسیس فاقد اظهار نامه مالیاتی سال مالی گذشته بوده و یا طی  سال مالی قبل درآمدی  نداشته اند . این نوع بنگاهها دارای نمونه تولید  اولیه شده  و محصولات آنها در فهرست کالا و خدمات دانش محور سطح یک  قرار دارد علاوه بر وجود امکان تولید وفروش انبوه محصول یا محصولات  تعریف شده  با فناوری بالا  وارزش افزوده  زیاد  ،  بخش طراحی ، توسعه و نوآوری فعالی را نیز  دارند.

شرکت نوپا نوع دو

شرکت های دانش بنیان نوپای نوع دوم فاقد اظهار نامه مالیاتی سال مالی گذشته بوده و یا طی  سال مالی قبل درآمدی  نداشته اند . این نوع بنگاهها دارای نمونه تولید شده محصولات در فهرست کالا و خدمات دانش محور سطح دو   هستندو علاوه بر وجود امکان تولید و فروش انبوه محصول یا محصولات با سطج فناوری پایین تر  و پیچیدگی تکنولوژیکی کمتری نسبت به  شرکت نوپا نوع یک هستند ولی همچنان  بخش طراحی ، توسعه و نوآوری فعالی را نیز  دارند این شرکت ها از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند اما از سایر مزایا و حمایت های دانش بنیانی می توانند برخوردار باشند.

 شرکت های دانش بنیان تولیدی

در شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع یک بر اساس آخرین اظهار نامه مالیاتی و صورت های مالی مجموعه بیش از 25 درصد  درآمدشان  از محل فروش محصولات و تولیدات دانش محور بدست می آورند در این  نوع شرکت ها ی تولیدی بخش های طراحی ، واحد تحقیق و توسعه، و نوآوری رساندن  محصول به تولید انبوه  با استفاده از سطح فناوری بالا و ارزش افزوده زیاد فعال است محصولات تولید واحد تولید در  شمول فهرست کالا و خدمات سطح یک قرار دارند.

تولیدی نوع دوم (صنعتی)

شرکت های صنعتی دانش بنیان  نوع دوم  هستند که  براساس صورت های مالی و  اظهارنامه سال مالی گذشته  ناشی از تولید در فهرست کالا و خدمات سطح دو و  حوزه های فناوری برتر فعالیت داشته اند و از این محل  دارای درآمد عملیاتی هستند  این بنگاهها  دارای بخش  طراحی  و واحد توسعه و تحقیق و نوآوری هستند و محصولات تولیدی از سطح بالایی از فناوری برخوردارند

دانش بنیان تولیدی نوع دوم (صنعتی) 

مدت زمان امکان استفاده از مزایا و تسهیلات مصوب  برای شرکت های دانش محور تولیدی نوع یک و نوپا نوع یک ،  دو سال  و  برای شرکت های  تولیدی  نوع  دو  و  نوپا ،  سه  سال  در نظر گرفته  شده  است  تمدید  این  زمان  با توجه به ارزیابی و تایید مجدد شرکت  است .

تجاری سازی محصولات و خدمات دانش بنیان

مارکتینگ و تجاری سازی وفروش تولیدات شرکت های نیازمند استفاده از خدمات  شرکت هایی تخصصی است که به تایید  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده باشند تا با استفاده از تخصص و خدمات آنها  زمینه رونق کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان و یا فناور فراهم گردد دراین راستا می توان  لیست مشخصات شرکتها تعیین صلاحیت شده را در بخش تجاری سازی کسب وکار مورد استفاده قرارداد  تا این بنگاه ها بتوانند  از دستاوردهای ناشی از تبدیل ایده های پژوهشی جدید وفناورانه  به محصولات  یا خدمات و فنآوری های قابل  ارائه و مورد نیاز  بازار تولید ثروت  نمایند.

دانش بنیان فرآیندی و خدماتی

شرکت های که قادر باشند با استفاده و کارگیری تجهیزات و فرآیندهایی مندرج  در  آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکت های دانش بنیان اقدام به تولید محصولات  غیر دانش بنیان نمایند، پس از ارزیابی می توانند   تاییدیه دانش بنیان تولیدی نوع دو (صنعتی) را دریافت نمایند تفاوت این بنگاه تولیدی نوع دو (صنعتی) با شرکت های دانش محور تولیدی نوع یک در عدم امکان بهره مندی از معافیت مالیاتی است اما از سایر مزایای این شرکت ها می توانند بهره مند شوند.

دانش بنیان فرآیندی و خدماتی

دانش بنیان نرم و هویت ساز

با تشکیل  ستاد نرم و هویت ساز در معاونت علمی ریاست جمهوری و  تدوین آیین نامه در این حوزه شرکت های فعال در حوزه فناوری های نرم، همانند  سایر بنگاه های دانش بنیان در صورت دارا بودن  محصولات دانش محور با تکنولوژی پیچیده و فناوری سطح بالا مبتنی بر  ویژگی های  مالی، فنی و تحقیق و توسعه  و نوآوری  می توانند در ردیف این شرکت ها قرار گیرند.

دانش بنیان حوزه EPC

شرکت های مشاوره ای  که در زمینه طراحی و پیاده سازی  پروژه های مهندسی ، پیمانکاری و ساخت EPC باشند نیز مشروط به داشتن  حداقل ده درصد از درآمد پروژه ها یشان از محل فعالیت هایی  با  معیار های دانش در شمول  شرکت نوع دوم  قرار گرفته ومی توانند  اعتبار نامه  دریافت  نمایند  تفاوت شرکت‌های علم بنیان تولیدی نوع دو (صنعتی)  با شرکت های تولیدی نوع یک  فقط در عدم بهره مندی از  معافیت های  مالیاتی است .  تفاوت شرکت‌ تولیدی نوع دو (صنعتی)  با شرکت های تولیدی نوع یک  فقط در عدم بهره مندی از  معافیت های  مالیاتی است ومتناسب با وضعیت و ارزیابی از سایر حمایت ها و تسهیلات  دانش بنیاتی در بخش های مختلف می توانند استفاده نمایند .

خدمات کاردوک در زمینه دانش بینانی شرکت ها 

در صورتی قصد ثبت شرکت را دارید می توانید با کارشناسان کاردوک در تماس باشید.

  • مشاوره و ارزیابی مقدماتی
  • مشاوره ثبت نام و سیاست گذاری
  • مشاوره دریافت گواهینامه

برای دریافت مشاوره در زمینه شرکت دانش بنیان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908  تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره