طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید کاشی سرامیکی

نوشتن طرح توجیهی تولید کاشی سرامیکی از اقدامات اولیه ای است که باید برای راه اندازی چنین تولیدی به آن توجه کنید. صنایع ساخت کاشی و سرامیک تحت تاثیر رشد تکنولوژی تولید انواع ماشین آلات با فناوری‌های پیشرفته دنیا همانند تکنولوژی فشار پیوسته، فناوری جوهرافشان دیجیتال در اعمال طرح‌های بدیع و بسیار زیبا بر روی کاشی و همچنین فرمولاسیون و تکنولوژی‌های نوین لعاب‌کاری کاشی و سرامیک موجب شده که جنبه‌های زیبایی رنگ و طرح‌های نو، کلاسیک و تکنیکال آن در تولید پانل‌های بسیار بزرگ کاشی و سرامیک کف با ضخامت‌های متفاوت به موازات تولید کاشی‌های دیوار در مقیاس کوچک، حرف اول را در بازار رقابت این محصولات بزند. بنابراین برای ورود به این بازار به عنوان تولیدکننده دارای توجیه اقتصادی است. در ادامه خلاصه‌ای از طرح توجیهی تولید کاشی‌های لعاب دار سرامیکی را ارائه داده‎‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

موقعیت تولیدکنندگان داخلی در مقایسه با خارجی

ظهور تولیدکنندگان انبوه بین‎المللی در این صنعت همانند چین، کشورهای جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه و ابر قدرت‌های اروپایی همانند شرکت‌های ایتالیایی و اسپانیایی موقعیت را برای تولیدکنندگان کشورهای در حال توسعه دشوار کرده است. این تولیدکنندگان با ایجاد گروه‌های متشکل و به هم پیوسته صنعت تجارت در یک زنجیره تامین، تولید و فروشی که متکی بر نوآوری، خلاقیت و هنر است؛ سرمایه گذاران و تولیدکنندگان داخل کشور را در مسیر ضرورت ارتقا بهره‌وری منابع و داشتن تعهدی پایدار به تولید کاشی با کیفیت قرار داده است.

وضعیت صنعت کاشی وسرامیک در کشور ارتباط تنگاتنگی با سیاست گذاری‌های کلان ملی، توسعه عمرانی و امکان صادرات دارد. در حال حاضر علی رغم وجود کارخانه‌های متعدد تولید کاشی و تعداد زیادی طرح‌های در حال احداث با پیشرفت فیزیکی بیش از  50 درصد در شرف راه اندازی هستند. در این وضعیت استفاده از مشاوره تخصصی در بررسی راهبرد‌های حوزه تکنولوژی، مالی و اقتصادی طرح‌ها و واحدهای موجود و سرمایه‌گذاری جدید کاشی و سرامیک به یک الزام تبدیل نموده است. برای دریافت مشاوره و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید کاشی سرامیکی |معرفی محصول

مطابق استاندارد، کاشی محصولی صنعتی، نازک و سفالی ساخته شده از مواد معدنی (همانند خاک رس، کائولن، فلدسپار، کوارتز، دولومیت لعاب، رنگ و سایر مواد اولیه معدنی) است که در ابعاد، شکل و ضخامت‌های متفاوت برای پوشش کف و دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاشی معمولا به شیوه اکسترود یا پرس شکل داده شده و پس از خشک  شدن و آماده سازی لعاب و چاپ در دمای مناسبی پخت می‌گردد. این محصول دارای تنوع زیادی بوده و بسته به مزیت‌های خاص مورد نیاز مشتری همانند عایق بودن، ایجاد سهولت در نظافت، قابلیت‌های حرارتی، عایق رطوبتی، مقاوم بودن در مقابل مواد شیمیایی، ضد خش بودن، زیبایی طرح و نقش، ماندگاری و تنوع تولید به صورت صنعتی تولید می‌شود. اکنون برای ثبت نام در سامانه بهین یاب کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید کاشی سرامیکی | کالاهای جايگزين کاشی

کالاهای جایگزین و رقیب کاشی و سرامیک، سنگ‌های طبیعی برش داده شده است که با توجه به نوع سنگ سخت گرانیتی با مرمریت دارای قیمت تمام شده بسیار بالاتر بوده و بعضاً ضمن محدود بودن رنگ و طرح امکان یکسان سازی نقوش طبیعی در کاربرد مشابه با کاشی میسر نیست. تغییر رنگ و کدر شدن سنگ‌های طبیعی ساب خورده در طول زمان تحت تاثیر عوامل طبیعی سریع واقع می‌شود.

کالای جایگزین دیگر سنگ‌های مصنوعی است که تقریباً استفاده از آن به دلیل طرح‌های متنوع و قیمت ارزان به عنوان رقیب سنگ طبیعی و کاشی رایج شده است. ولی به دلیل نوع تکنولوژی و مواد اولیه آن که پایه سیمانی و رزین‌های شیمیایی دارد، کیفیت آن وابسته به نوع رزین و فرمولاسیون مواد است، حتی در بهترین حالت طول عمر، کیفیت، طرح و نقش آن قابل رقابت با کاشی‌های سرامیکی نیست.

طرح توجیهی تولید کاشی سرامیکی | موارد کاربرد کاشی سرامیکی

از کاشی ضمن داشتن زیبایی به دلیل نفوذ ناپذیری برای حفاظت محیط در مقابل رطوبت در محیط‌های داخلی و بیرونی ساختمان و استخرها استفاده می‌‌شود. از کاشی‌های مقاوم در مقابل محیط‌های شیمیایی در آزمایشگاه‌ها و از کاشی‌های زیبا و مقاوم در مقابل سایش به عنوان کف‌پوش ابنیه استفاده می‌شود.

طرح توجیهی تولید کاشی سرامیکی | دانش فنی پروژه و روش تولید محصول

دانش فنی و ماشین آلات تولیدی نقش مهمی در کیفیت مناسب و قابل رقابت با سایر تولیدکنندگان اروپایی و ایتالیایی دارد، چرا که آن‌ها سابقه زیادی در تولید این محصولات دارند. ساخت بخشی از اجزا، ماشین آلات و تجهیزات مستقر در فرایند تولید در داخل کشور بومی شده و قابل ساخت است. ولی در بخش‌های حساس تولید جهت دستیابی به محصولات با کیفیت و کمترین ضایعات نیاز به خریداری دانش فنی و تجهیزات خارجی است.

ماشین آلات به صورت اتوماتیک در هشت بخش جهت تولید محصول بالانس شده اند. این هشت بخش که در ادامه نیز شرح داده ایم عبارتند از؛ سنگ شکن و آسیاب، مواد اولیه معدنی، کانوایرها، باکس فیدر تغدیه مواد اولیه، بالمیل‌های دوغاب، انگوب و لعاب، اسپری درایر، پرس پودر کاشی، خشک کن، خطوط لعاب زنی، خط انگوب و چسب زنی، میکسر، دستگاه چاپ دیجیتال، ماشین آلات سورتینگ و بسته بندی، به علاوه سیستم واگن‌های  لود و دانلود حمل اتوماتیک کاشی و تابلوها و پی ال سی تنظیم فرایندهای تولید.

1- تهيه دوغاب كاشی

فرآيند توليد کاشی از دپوی خاک در محل اختصاصی مستقر در سایت کارخانه شروع می‌شود. خاک دپو شده به سنگ شکن منتقل و خردایش انجام می‌گردد. خاک خردایش شده پس از انتقال به باکسفیدر و توزین مطابق فرمولاسیون به بالمیل تهیه دوغاب منتقل شده و پس از بارگیری و کنترل پارامترهای دوغاب به بلانچر برای ماندگاری هدایت می‌شود. در این مرحله همزمان با گرفتن ناخالصی‌ها در فیلتر و کنترل کیفیت، دوغاب به تانک اسپری درایر منتقل و از آنجا به اسپری درایر پمپ می‌شود.

2- تهیه بیسکویت کاشی | طرح توجیهی تولید کاشی سرامیکی

دوغاب پمپ شده به اسپری درایر پودر شده و ضمن کنترل پارامترهای کیفی آن به سیلوی ذخیره جهت ماندگاری و سپس انتقال به دستگاه پرس جهت تولید بیسکویت کاشی گسیل می‌شود. پارامترهای کیفی بیسکویت کنترل  شده و برای خشک شدن منتقل می‌شود. پس از آن ضمن بررسی پارامترهای کنترل کیفی جهت تمیزی سطح به بخش برس و گردگيری و کنترل کیفی سطح منتقل می‌شود. در مرحله بعد در کابین آب میزان رطوبت مورد نیاز روی کاشی با پاشش تنظیم و به بخش انگوب روی کاشی منتقل و انگوبی که توسط بالمیر از قبل آماده سازی شده و از مخزن نگهداری به خط تولید منتقل شده را در کابین بر روی کاشی به میزان مناسب اعمال می‌گردد.

3- فرايند لعاب کاری

مواد اولیه تولید لعاب مطابق فرمولاسیون توزين و پس از انتقال به بالمير و چرخش و تهیه لعاب به مخزن نگهداری هدایت و ضمن کنترل پارمترهای کیفی در کابین خط تولید منتقل و بر روی کاشی  اعمال می‌گردد.

4- چسب كاری | طرح توجیهی تولید کاشی سرامیکی

روی کاشی لعاب کاری شده قبل از چاپ در کابین مخصوص با چسبی که قبلا توزين میکس و از کیفیت آن اطمینان حاصل شده و از مخزن نگهداری به خط تولید منتقل شده به میزان کنترل شده آغشته می‌شود.

5- فرايند چاپ

در این مرحله منابع و اجزا فرمول رنگ توزین و به بالمير چرخشی تهيه رنگ منتقل و ضمن كنترل پارامترهای كيفی، رنگ به مخزن نگهداری و به کابین چاپ کاشی منتقل می‌شود و ضمن کنترل پارامترهای کیفی چاپ بر روی کاشی و کنترل میزان رنگ اعمال شده اصلاحات لازم انجام می‌گیرد. در سیستم‌های نوین تولید کاشی با استفاده از چاپگرهای جوهرافشان دیجیتال ضمن قابلیت اعمال سریع‌تر، طرح‌های بسیار زیبا با کیفیت عالی و فرایند چاپ بسیار با کیفیت بهتر و کنترل شده تر اعمال می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

6- فرايند انگوب زير

در آخرین مرحله تولید قبل از چاپ مواد و اجزا مطابق فرمولاسیون انگوب زير آماده پس از انتقال به بالمير و هموژن شدن و کنترل کیفیت و انتقال و نگهداری در مخزن برای استفاده به خط کابین مستقر در فرایند تولید و اعمال آن در زیر کاشی هدایت می‌شود. در صورت تنظیم بودن کیفیت و میزان انگوت اعمالی کاشی بر روی واگن‌های هادی به تونل پخت بارگیری می‌شود.

7- فرايند پخت | طرح توجیهی تولید کاشی سرامیکی

کاشی‌های لود شده در واگن‌ها به سمت کوره تونلی که دارای تنظیم پارامترهای ترمودینامیکی در طول کوره است، هدایت و طی عبور از کوره  پخت شده و با استفاده از واگن‌های بارگیری به بخش سورتینگ منتقل می‌شود.

8- فرایند سورت وبسته بندی

پس از انتقال واگن‌های حاوی کاشی به خط سورت عمل تخلیه کاشی‌ها انجام و محصول منتقل شده به خط سوورتینگ بر اساس شاخص‌های درجه‌بندی سطحی، کیفی و حجمی استاندارد تفکیک و پس از قرارگیری در استایکو و کارتن نمودن به دستگاه شرینگ و انتقال کارتن به پالت و پالت‌بندی کارتن‌ها هدایت می‌شود. محصول تولیدی به صورت پالت، آماده انبار و ورود به بازار است.

طرح توجیهی تولید کاشی سرامیکی | بررسی بازار و رقبا

درکشور بر اساس آخرین آمار منتشره تا پایان سال 1398 تعداد 1461 جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای تولید انواع کاشی وسرامیک صادره شده است که از این مجموع تعداد 285 واحد و کارخانه دارای پروانه بهربرداری بوده و با سرمایه گذاری اسمی  63200میلیارد ریال ظرفیت تولید 580 میلیون متر مربع انواع کاشی را دارند.

طرح‌های درحال احداث بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی 98 واحد بوده که با 308 میلیون یورو ماشین آلات خارجی قابلیت ایجاد ظرفیت 290 میلیون متر مربعی را دارند. تغییر نرخ برابری ارزهای خارجی نسبت به ریال امکان و توجیه پذیری صادرات کاشی های باکیفیت را علل الخصوص به کشورهای همسایه فراهم نمود. به گونه‌ای که آمار منتهی به پایان فروردین1398 صادرات کاشی به کشورهای مختلف با ارزش ریالی 1163 میلیارد ریال کاشی بیش از 12 میلیون دلار را نشان می‌دهد. شما در هر جایی که هستید می‌توانید برای تهیه طرح توجیهی صنایع ساختمانی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

طرح توجیهی تولید کاشی سرامیکی | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس  مطالعات انجام شده  احداث طرح کاشی در سال جاری با ظرفیت اقتصادی حدود  788میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز دارد. نرخ بازدهی سرمایه گذاری بیشتر از 20 درصد بوده و کمتر از 4 سال سرمایه اولیه خود را برداشت می‌کنید. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت عملی تولید سالیانه  3000000مترمربع ارائه شده است.

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 25000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) 4330 متر مربع
3 ماشین آلات  ریالی 13000 میلیون ریال
4 ماشین آلات   ارزی 3198 هزار دلار

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه‌ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 723625
2 سرمایه گذاری  درگردش 64782
3 کل سرمایه گذاری 788408

شاخص‌های مالی

موضوع هزینه‌ها
نرخ بازده داخلی IRR 20 درصد
دوره برگشت سرمایه 3/5
اشتعال نیروی انسانی 150

طرح توجیهی تولید کاشی سرامیکی | مزایای اجرای طرح

با توجه به نیاز محصول در حوزه‌های مختلف ساختمانی، تولید کاشی کالایی ضروری و مورد نیاز است در ادامه برخی مزایای اجرای این طرح را در یک  استراتژی صادراتی محور ارائه شده است:

  • امکان تامین مواد اولیه و کانی‌های معدنی
  • سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه گذاری با توجه به کاربرد گسترده و رو به رشد محصولات بعنوان کالای جایگزین محصولات قدیمی با ارایه کیفیت، طرح، نقش مدرن و سایزهای متفاوت

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره