طرح توجیهی صنعتی

طرح  تولید باک آلومینیومی سوخت وپنوماتیک خودرو

باک آلومینیومی سوخت وپنوماتیک خودرو  بعنوان قطعات اساسی و ضروری در تامین باد  و سوخت مورد نیاز  انرژی و سیستم پنوماتیک خودروها های سبک ،  نیمه سنگین و سنگین مورد استفاده قرار میگیرند. در طرح توجیهی تولید مخازن آلومینیومی سوخت وپنوماتیک خودرو تمامی جوانبی که در راه اندازی خط تولید حائز اهمیت است را بررسی می کنیم. شما در هر جایی که هستید، می‌توانید برای طرح توجیهی تولید مخازن  آلومینیومی سوخت وپنوماتیک با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید. جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

بررسی وضعیت بازار جهانی خودرو

بررسی آمار جهانی  خودرو در سال 2021 نشان می دهد  آلمان  با  135 میلیارد دلار در حوزه تولید و ایالات متحده با 139 میلیارد دلار برترین  واردات ،  مهمترین کشورهای  جهان را در صادرات و واردات  انواع خودرو  تشکیل می دهند  در همین سال به ترتیب کشورهای   آلمان (135 میلیارد دلار)،  ژاپن (88.6 میلیارد دلار)، ایالات متحده (55.4 میلیارد دلار)، کره جنوبی (44.7 میلیارد دلار) و مکزیک (41.5 میلیارد دلار) بزرگترین صادرکنندگان خودرو جهان بودند. و کشورهایی که بیشترین ارزش تجاری را در صادرات نسبت به واردات خودرو داشتند  به ترتیب  ژاپن (77.5 میلیارد دلار)، آلمان (64 میلیارد دلار)، مکزیک (33.5 میلیارد دلار)، کره جنوبی (32.7 میلیارد دلار) و اسلواکی (23.8 میلیارد دلار) بودند و کشورهایی که بیشترین ارزش تجاری را در واردات نسبت به صادرات خودرو داشتند به ترتیب آمریکا (83.7 میلیارد دلار)، چین (22.4 میلیارد دلار)، فرانسه (19.6 میلیارد دلار)، استرالیا (18.6 میلیارد دلار) و روسیه (11.5 میلیارد دلار) بودند. .

پرمعامله خودروهای در جهان، بر اساس طبقه بندی  6 HS  به ترتیب خودروهای سایز متوسط (216 میلیارد دلار)   ،  خودروهای گازسوز (194 میلیارد دلار)، خودروهای سایز کوچک (88.4 میلیارد دلار)، خودروهای سایز بزرگ (82.4 میلیارد دلار) و متوسط بودند که  خودروهای دیزلی  (65.8 میلیارد دلار) از این مجموعه را داشتند .

در ادامه خلاصه‌ای از طرح توجیهی  تولید انواع باک و  مخازن آلومینیومی  خودرو  را شرح داده‌ایم.

معرفی محصولات

بخش سوخت رسانی و سیستم پنوماتیک خودرو های نیمه سنگین وسنگین  دارای مخازن  ویژه ای هستند که مطابق پلتفرم خودرو می توانند در سیستم بعنوان اجزا ذخیره سازی ،نگهداری و انتقال امن  سوخت و باد مورد نیاز فعالیت های  حرکتی و سرویس دهی خودور ایفای نقش نمایند . در طرح دو بخش تولید باک و مخزن پنوماتیک آلومینیومی در برنامه ریزی تولید قرار  دارد

  • مخزن سوخت (Fuel tank)

باک خودرو یک مخزن ایمن برای نگهداری سوخت قابل اشتعال است. و می تواند  سوخت خودرو اعم از بنزین، گازوئیل و گاز را در خود نگهداری کرده و در مواقع نیاز به سمت  موتور جهت تامین قوه محرکه  پمپاژ ‌کند. میزان (سایز)، جنس و محل قرارگیری باک خودروها بسیار  مختلف   بوده و از نظر اندازه و پیچیدگی متفاوت است. اصطلاح باک به طور معمول برای بخشی از سیستم موتوری خودرو  استفاده می شود که در آن سوخت ذخیره شده  توسط پمپ  به حرکت درآمده و در موتور تحت فشار سبب  آزاد سازی گاز و تامین انرژی حرکتی می شود. اندازه مخزن سوخت کامیون های سنگین رابطه مستقیمی با مصرف سوخت خودرو دارد یک مخزن سوخت آلومنیوم آلیازی  نیز ضمن استاندار بودن مطابق با استاندارهای خودرو سازی باید  قابلیت پرشدن و  ذخیره سازی مقدار معینی از سوخت را داشته  باشد و از نشت و  انتشار بخار سوخت  جلوگیری مخزن دارای  نشانگر برای  تعیین سطح و مقدار باقبمانده   سوخت است مخزن دارای پوسته بیرونی سفت و پوشش داخلی انعطاف پذیر است تا در صورت برخورد یا جادثه  و آسیب جدی به خودرو احتمال سوراخ شدن را کاهش داده و  از انفجار بخار در قسمت خالی مخزن و هدررفت سوخت جلوگیری نماید پمپ سوخت  ثابت شده  درون باک   و شناور شاخص سوخت  که در انتهای آن یک مقاومت متغیر قراردارد  تا تغییر جریان الکتریکی را به نشانگر انتقال دهد  برای هر مدل خودرو ، معماری های مختلف سیستم سوخت ، بسته به نوع خودرو ، نوع سوخت (بنزین یا دیزل) ، مدل های نازل و محل استقرار  در محاسبات در صورت می گیرد. ساخت مخازن فلزی یا پلیمری  با این ویژگی ها  همیشه یک  فعالیت پرهزینه است.  چرا که در ساخت  آن  مجموعه ای از فرایند های  خاص دارای سلسله مراتب صورت میگیرد .

  • مخازن پنوماتیک در تريلر ها 

تعداد زیادی از كاميونها , اتوبوسها و تريلرهايي  برای کنترل وکاهش سرعت و توقف  مجهز به سيستمهاي ترمز بادي مي باشند سيستم ترمز بادي سيستمي است كه از هوا به عنوان يك سيال واسط براي انتقال فشار يا نيرو از پدال ترمز به عمل كننده ترمز استفاده كرده , ولي شامل سيستمي كه هواي فشرده يا خلاء را تنها براي كمك به راننده در اعمال نيروي عضلاني به ساختار مکانیکی و هيدروليكي مورد استفاده قرار مي‏دهد  این ساختار  دارای سيستم ضد قفل  ترمز بوده ومی تواند  به طور خودكار درجه لغزش چرخ در يك يا تعداد بيشتري از چرخها را در حين ترمز كردن كنترل مي‏كند .  ساختار سیستم پنوماتیک ترمز خودرهای دیزلی از بخش های زیر تشکیل می شود. حجم كلي مخزن مصرف مي‏بايست حداقل 8 برابر حجم تمامي محفظه‏هاي ترمز مصرف در حداكثر تغيير مكان پيستون يا ديافراگم باشد و هر مخزن مي‏بايست قابليت مقاومت در برابر فشار هيدرواستاتيك 3/5 مگاپاسكال را براي مدت 10 دقيقه داشته باشد . هر مخزن مي‏ داراي يك شير رطوبت گير  است  و سيستم مخزن تغذيه هوا و مصرف مي‏بايست در برابر افت فشار ناشي از خرابي يا نشتي ما بين مخزن مصرف و منبع تغذيه فشار هوا محافظت کند  . محافظت بوسيله شيرهاي اطمينان يا وسايل متعادل کننده صورت مي‏گيرد .

این سیستم دارای بخش مختلفی همانند  فشار سنج و هشداردهنده می باشد گيجی  فشار سيستم ترمز بگونه است که رانندگي به راحتي می تواند میزان فشار هواي درون  سيستم مخزن را  مشاهده نماید. دقت گيجی مي بايست در محدوده مثبت و منفي 7 درصد فشار كمپرسور باشد .  هشدار دهنده  سیستم پنوماتیک  نیز  در ميدان ديد  ودر جلوي راننده قابل مشاهده بوده و هنگام قرارگرفتن سوئيچ در موقعيت ” روشن ” يا ” حركت ” در صورت داشتن   نقص بصورت  الكتريكي در داشبورد   سيستم ضد قفل  هشدار  را هم در ميدان ديد راننده  قرار می دهد و هم  در فاصله زماني حداقل 10 ثانيه صدای هشدار به طور پيوسته  قابل شنيدن و مشاهده می باشد . علامت مي بايست بطور خاص و در هر بار چرخش سوئيچ به موقعيت ” روشن ” يا ” حركت ” به كار افتد .

 کاربرد  مخازن آلومینیوم

مخازن سوخت  و پنوماتیک در خورهای تولید شرکت بعنوان فطعات اصلی سیستم سوخت رسانی و ترمز  تحت پلتفرم شرکت مادر تخصصی و مصوب شده هم برای تولیدات  شرکت و  هم در شبکه  فروشگاهی برای جایگزینی مخازن در خودروهای کارکرده مورد استفاده قرار میگیرد .

معرفي کدهاي ISIC

ISIC نوعي طبقه‌بندی استاندارد براي فعالیت‌های اقتصادي توليدي است. هدف اصلي کدیشن ISIC فراهم كردن مجموعه‌اي از رده‌هاي فعاليتي است به‌طوری‌که در آن بتوان موجوديت‌هاي اقتصادي را بر اساس نوع فعاليتي كه انجام مي‌دهند طبقه‌بندی كرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين طبقه‌بندي براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي صنعتي استفاده مي‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه‌بندی آيسيك، کد آیسیک (3430) مربوط به ساخت محصولات قلزی  بوده و کدهای فعالیت‌ها طرح به شرح ذیل ارائه گردیده است..

 مخزن هواي فشرده سيستم ترمز بادي خودرو                        کد (آیسیک)              3430412472

باك سوخت فلزي خودرو                                                     کد (آیسیک)              3430512453

سيلندر اصلي ترمز خودرو                                                   کد (آیسیک)              3430412564

باك سوخت پليمري خودرو                                                   کد (آیسیک)               3430512718

ویژگی‌های فنی و استاندارد

استاندارد ملی مورد استفاده در صنعت  خودرو سازی و قطعات آن   بدلیل حساسیت  دارای الزامات اجباری  مصوب بشرح ذیل می باشند که در فرایند تولید و کیفیت رعایت ضوابط استاندارد ملی و بین المللی محصولات الزامی است

  • استاندارد شماره  17790      با موضوع   “ساخت انواع مختلف سیستم ترمز مخازن تحت فشار ساده فولادی ، برای تجهیزات ترمز و تجهیزات کمکی پنوماتیک در ناوگان ریلی”
  • استاندارد شماره  6480   با موضوع ویژگی های استاندارد خودروهای جاده ای و  مخازن سوخت مایع و حفاظ عرضی زیر شاسی عقب خودروها و تریلرهای آنها

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم   کاردوک  کلیک کنید.

بررسی کالاي جایگزین 

مخازن سوخت  و پنوماتیک  به لحاظ  کاربردی  بخش از قطعات اصلی خودورهای  دیزلی و حتی بنزینی می باشند برای  کاربرد در سیستم سوخت رسانی و پنوماتیک بخش ترمز ه دارای کالای جایگزین نبوده و لازم است مورد استفاده قرار گیرند اما این نوع مخازن بلحاظ متالوژی ساخت می تواند در رقابت با محصولات فولادی یا پلیمری باشند که وابسته به پلتفرم خوردو ساز می تواند جایگزین گردند.  .

فرایند و دانش فنی تولید

دانش فنی تولید مخزن سوخت و تانک پنوماتیک خوروهای نیمه سنگین وسنگین با استفاده از آلومینیوم آلیاژی بخش از دانش  فنی و پلتفرم خودرو است که هم بر زنجیره تامین و هم فرایند تولید و کنترل کیفیت حین تولید مطابق پروسه زیر  می پردازد  در صورت نیاز به اطلاعات دقیق تر می توانید با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

در ادامه ماشین و تجهیزات  مورد نیاز تولید  محصولات بنگاه برای تولید محصولات  معرفی می گردد .

ترکیب ماشین آلات خط تولید مخزن پنوماتیک

دستگاه پیچش (رول )و انحنا ورق

  • دستگاه حرارت دهی لایه بیرونی لوله
  • دستگاه برش
  • خط نوار نقاله منعطف اتوماتیک
  • دستگاه نشت یاب اسپکترومتر جرمی هلیوم
  • دستگاه مونتاژ دیسک سرمخزن
  • دستگاه تمیز کننده اولتراسونیکی اتصالات تیوب
  • کوره افزایش طول مولکولی
  • میز کار جوشکاری
  • درز جوش محیطی
  • دستگاه حراردت دهی داخل
  • دستگاه نورد
  • سیستم تست فشار اتوماتیک
  • سیستم خلاء سیلندر
  • سیستم تشخیص نشت هلیوم
  • دستگاه شستشوی سیلندر
  • ایزولاسیون کاغذ
  • دستگاه پولیش عبوری ومتحرک
  • آشکارسازعیوب مفصل حلقوی واتاق هدایت
  • دستگاه درز جوش درز خطی

طرح توجیهی تولید   | بررسی آمار

برای بررسی وضعیت بازار تولید با کاربردهای و کدیشن های آیسیک مرتبط  فطعات خودرو  در سطح ملی با توجه به میزان عرضه و تقاضای و روند جهانی حجم بازار  می توانید با کارشناسان کاردوک هماهنگ فرمایید

برای ارائه سفارش جهت نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید    | مشخصات عمومی  ظرفیت و سرمایه گذاری

ظرفیت درخواستی که بر اساس مطالعات و پیشینه سوابق و تجربیات شرکت و اخذ نظرات مشاورین تعیین گردیده است و بر اساس آن ایجاد تأسیسات و ماشین‌آلات با ظرفیت اسمی  سالانه  25000 انواع مخازن سوخت وباد  بشرح ذیل   پیش بینی شده است

تعداد ساعت کاری در شیفت:  8 ساعت

تعداد شیفت کاری:1                 شیفت

تعداد روز کاری:                   300 روز

راندمان کار عملی خط تولید:     8/0

با احتساب مفروضات فوق استقرار چنین خطی توان عملی تولید 25000 عدد مخازن را به تفکیک براساس تناژ و ضایعات محصولات اصلی دارا می باشد.  بر اساس  مطالعات  انجام شده احداث یک واحدصنعتی تولید   با ظرفیت  اعلام شده و تنوع به تنوع ظرفیتی در محل اجرای تعیین شده بنگاه  درسال پایه بررسی    923,117 میلیون ریال  سرمایه گذاری  ثابت  را در  دوران ساخت  نیاز دارد. نرخ بازدهی سرمایه گذاری با نرخ تنزیل 25  درصد  52  درصد  خواهد بود و با احتساب 300 روز فعالیت سالانه دوره برگشت سرمایه حدود سه ونیم  سال خواهد بود. بدیهی با گذشت زمان و تغییر مکان و شرایط اقتصادی لازم است مطالعات پیش امکاسنجی بروز رسانی شود

برای دریافت مشاوره در زمینه اطلاع از طرح توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید. 

نتایج مطالعات فنی، اقتصادی و مالی

تحقیقات بازار و برآورهای مالی فنی واقتصادی تهیه شده طرح و  تحلیل شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با  محاسبات مالي  نرم افزار کامفار وضعيت قابل قبولي را بلحاظ مالي برای تولید محصولات را نشان می دهد. جهت  اخذ مجوز های تولید این محصول  وتامین زیر ساخت براساس پلان های مهندسی  تولید استاندارد می توانید در تمامی مراحل انجام کار  از زمان بررسی  ایده تا پیاده سازی و زمان بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خیره وباتجربه کاردوک کمک بگیرید. این طرح به عنوان فاز اول مجموعه تولیدات قطعات خودرو را  در ظرفیت‌های افتصادی در دستور کار قرارداده است .  حهت  اخذ مشاوره واخذ اطلاعات در تمامی مراحل انجام کار  از زمان بررسی اولیه طرح تا پیاده سازی و به بهره‌برداری رساندن آن از کارشناسان خیره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی تولید خودرو و قطعات مختلف آن  می‌توانید با کارشناسان ما  تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • شبیه سازی نرم افزاری  محیط بنگاه
  • انجام مطالعات تحقیقات بازار بنگاهها و پروژه ها
  • استفاده از نرم افزار کامفارتوسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارایه خدمات در انتخاب ماشین آلات ، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و. راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی ،نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت  استاندارد به کشورهای دیگر
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره