طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید كنسانتره سنگ آهن

بر اساس اکتشافات معدنی انجام‌شده در کشور، محصولات معدنی ایران با تنوع بالا شامل 68نوع ماده معدنی غیرنفتی است و ذخایر کشف‌شده به حدود 37میلیاردتن ‌می‌رسد. همچنین طبق برآوردها ذخایر بالقوه در کشور حدود 60میلیارد تن بوده و ارزش برآوردشده این ذخایر معدنی معادل 1400میلیارد دلار است. كشور ايران دوازدهمين كشور بزرگ معدنی جهان محسوب می‌شود. معادن سنگ‌آهن در بیشتر كشورهای جهان وجود دارد. سنگ آهن با كيفيت مطلوب همواره نیاز صنعت تهيه و توليد مقاطع و قطعات آهن و فولاد در شکل و اندازه‌های مختلف می‌باشد و چون سنگ‌های معدنی استخراج شده امکان کاربرد مستقیم در صنایع را ندارند، لذا فرآوری سنگ‌های آهن اهميت وافری دارد. در ادامه خلاصه‌ای از طرح توجیهی تولید کنسانتره سنگ آهن را آورده‌ایم. برای مشاهده سایر انواع طرح توجیهی صنایع معدنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح تولید کنسانتره سنگ آهن

طرح تولید کنسانتره سنگ آهن | معرفی كنسانتره سنگ آهن

كنسانتره‌های آهن سنگ‌های معدنی هستند كه پس از استخراج و خردايش مورد عمليات كانه آرایی قرار می‌گيرند و معمولاً دارای عيار آهن بالا بوده و فاقد ناخالصی‌های نامطلوب می‌باشند. جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح تولید كنسانتره سنگ آهن | موارد استفاده از کنسانتره آهن

كنسانتره سنگ آهن به عنوان كالای واسطه‌ای تلقی شده و به عنوان ماده اوليه در صنايع گندله سازی یا اگلومراسیون به مصرف می‌رسد. لازم به ذكر است كه براي توليد هر يک تن گندله به حدود يک تن كنسانتره سنگ آهن نياز است.

استفاده از کنسانتره در تولید كلوخه

برای توليد كلوخه، سنگ آهن پس از خردايش در فرایند كلوخه سازی قرار می‌گيرد. معمولاً به علت آن كه كلوخه قابليت حمل و نقل زياد را ندارد، عمل كلوخه سازی در محل كارخانه ذوب و توليد آهن و فولاد انجام می‌گيرد.

استفاده از کنسانتره در تولید گندله

گندله يكی از متداول‌ترين اشكال سنگ آهن موجود در بازار جهانی است. در گندله سنگ آهن پس از عمليات خردايش و كانه آرایی بصورت گندله در واحد گندله سازی توليد شده و پس از آن به بازار عرضه می‌گردد. در مورد محصولات واسطه توليد آهن و فولاد (كلوخه و گندله) باید توجه شود که ابعاد كنسانتره برای توليد گندله بايد بسيار ريزتر از ابعاد كنسانتره جهت توليد كلوخه باشد.

طرح تولید کنسانتره سنگ آهن | ویژگی‌های كنسانتره سنگ آهن

هر نوع محصول توليدی مستلزم داشتن خواص و تركيب خاصی برای ماده اوليه است، مثلاً كيفيت كنسانتره آهن برای توليد چدن از كنسانتره لازم برای توليد فولاد متفاوت است. در جريان فولاد سازی چون عمل تصفيه و پالايش نيز انجام می‌گيرد، لذا كنسانتره مصرف شده برای توليد فولاد می‌تواند حاوی ناخالصی بيشتری باشد، در حالی كه كنسانتره مورد مصرف در توليد چدن ريخته‌گيری از كيفيت بهتری بايد برخوردار باشد. اندازه دانه‌بندی سنگ آهن برای فرايندهای مختلف متفاوت است.

سنگ آهن كلوخه حاصل از معدن ابتدا به وسيله سنگ شكن‌ها شكسته و سپس دانه بندی می شود.  سنگ آهن پودر شده يا سنگ آهن كنسانتره محصول كارخانه‌های فرآوری، با روش‌های مخصوص و به كمک مواد چسباننده به دانه‌های بزرگتری تبديل شده و به شكل پليت يا آگلومره با مشخصات مورد نياز برای فرآيند توليد آهن و فولاد مصرف می‌شود.

طرح تولید کنسانتره سنگ آهن | معرفی کد های آیسیک

بر اساس سيستم طبقه‌بندی آيسيک کد‌‌‌‌ محصولات طرح جاری به شرح جدول ذیل می‌باشد.

نام کالا کد ISIC
كنسانتره آهن 1310412309
كلوخه سنگ آهن (آگلومره) 1310412317
سنگ آهن دانه بندی شده 1310412308
ساير انواع كانسنگ آهن 1310312316
انواع شمش فولاد ساده كربني و كم آلياژی 2710412456

طرح تولید كنسانتره سنگ آهن | مواد اولیه تولید کنستانتره آهن

در كارخانه فرآوری از مرحله استخراج تا پايان فرايند مواد اوليه را می‌توان به دو دسته مواد اوليه اصلی و مواد اوليه مصرفی تقسيم نمود. سنگ آهن كه به عنوان ماده اصلی در كارخانه كنسانتره در 4تيپ سنگ آهن پر عيار كم گوگرد، سنگ آهن پر عيار پرگوگرد، سنگ آهن كم عيار كم گوگرد، سنگ آهن كم عيار پر گوگرد طبقه‌بندی می‌شود. مواد اولیه مصرفی مواد کمک فرایندی می‌باشند.

طرح تولید كنسانتره سنگ آهن | فرایند توليد کنستانتره

فرآيند توليد كنسانتره در كارخانه شامل مراحل زير می‌باشد:

  • سنگ‌ شکنی توسط سنگ‌ شکن فكی
  • بستر انباشت و برداشت
  • مدار آسيای اوليه که شامل انبار قبل از آسيا، آسيای اولیه، سرند یا هیدروسیکلون و نوار نقاله‌های بار در گردش
  • جدا كننده مغناطيسی كوبر
  • مدار آسيای ثانويه شامل آسيای گلوله‌ای و هيدروسيکلون‌ها
  • جداکننده مغناطيسی مرحله رافر، مرحله کلينر و ری كلينر
  • مدار فلوتاسيون که شامل سلول‎‌های فلوتاسيون مرحله رافر و کلينر
  • تيکنر باطله و سيستم آب در گردش
  • فيلترهای آبگيری از محصول نهایی
  • انبارهای ذخيره كنسانتره
  • سد باطله

طرح تولید كنسانتره سنگ آهن | فرایند توليد کنستانتره

واحد سنگ شكنی

سنگ آهن استخراج شده از معدن با ابعاد حداكثر mm1200 به واحد سنگ شكنی وارد می‌شود. با خردايش در سنگ شكن فكی به ابعاد كوچك‌تر از mm200 می‌رسد و جهت استفاده در مراحل بعدی به بستر انباشت و برداشت منتقل می‌شود. اين بخش شامل فيدر خوراک دهی به سنگ شكن، چكش هيدروليكی، سنگ شكن فكی، سنگ‌شكن‌های مخروطی و نوار نقاله زير سنگ شكن جهت انتقال مواد به بستر می‌باشد.

بعد از خردايش مواد در سنگ شكن اوليه، توسط سرندی مواد بزرگ‌تر از mm200 جدا شده و طی دو مرحله در سنگ‌شكن‌های مخروطی خرد می‌شود تا به ابعاد كوچك‌تر از mm20 برسد.

 بسترانباشت و برداشت

مواد خرد شده در مرحله سنگ شكنی به وسيله نوار نقاله‌ای از سنگ شكن به بستر انباشت و برداشت در سطح زمين منتقل می‌شود. با احتساب ظرفیت سنگ ورودی سالانه با احتساب ٣0٠ روز کاری در سال حدود 5700 تن سنگ در روز می‌باشد. اين بستر به منظور همگن سازی سنگ آهن دريافتی از معدن با كيفيت های مختلف پيش بينی شده است. روش انباشت مواد ريسه‌ای رشته‌ای می‌باشد که ريسه‌های مختلف در طول بستر تخليه می‌شود.

آسيای اولیه

اين واحد شامل يک سيلوی ذخيره خوراک به ظرفيت بالانش شده فيدر ارتعاشی، يک دستگاه آسياب و يک سرند می‌باشد. مواد بعد از خردايش در آسيا، توسط سرندی با حد جدايش mm1 جدا می‌شود. مواد درشت‌تر به عنوان بار در گردش به آسيا برمی‌گردد و مواد كوچك‌تر از mm1 به جدا كننده مغناطيسی كوبر می‌رود.

آسيای اولیه

جدا كننده مغناطيسی كوبر

جدا كننده مغناطيسی كوبر معمولا برای حذف مواد غيرمغناطيسی كه در ابعاد درشت از مواد مغناطيسی جدا شده‌اند؛ بكار می‌رود. اين جداكننده كه معمولا به شدت متوسط به كار می‌رود، سبب حذف مواد گانگ آزاد شده و با جلوگيری از خردايش آن‌ها در انرژی مصرفی مدار صرفه‌جویی می‌نمايد. مواد مغناطيسی محصول جداكننده كوبر، جهت خردايش بيشتر و آزاد شدن كانی‌های آهن دار از گانگ به آسيای گلوله‌ای خوراک دهی می‌شود.

آسيای گلوله‌ای

مجموعه آسياب گلوله‌ای و هيدروسيكلون‌ها در مدار بسته كار می‌كنند. مواد بعد از خردايش در آسيای گلوله‌ای به هيدروسيكلون خوراک دهی می‌شود. هيدروسيكلون مواد را طبقه بندی نموده، ذرات ريزتر به جداكننده‌های مغناطيسی می‌رود و مواد درشت‌تر به عنوان بار در گردش به آسيای گلوله‌ای برمی‌گردد.

پر عيار سازی مغناطيسی

مواد طبقه بندی شده در هيدروسيكلون به جدا كننده‌های مغناطيسی‌تر خوراک دهی می‌شود. جدا كننده‌های مغناطيسی شامل سه مرحله رافر، كلينر و ریکلينر است كه بطور سری كار می‌كنند. طي اين سه مرحله جدايش مغناطيسی كنسانتره آهن با عيار بيش از 68% حاصل می‌شود، ولی مقدار گوگرد كنسانتره هنوز بالاست و بايد گوگردزدایی شود.

پر عيار سازی مغناطيسی

واحد فلوتاسيون

در اين بخش كنسانتره به دست آمده از جدا كننده‌های مغناطيسی به وسيله پمپ و همزن رقيق شده و به سلول‌های فلوتاسيون وارد می‌شود. در بخش فلوتاسيون سه مرحله فلوتاسيون رافر، كلينر و ری‌كلينر وجود دارد كه بطور سری كار می‌كنند. در بخش فلوتاسيون به روش فلوتاسيون معكوس كانی‌های گوگرددار كه عمدتا پيريت و پيروتيت هستند شناور شده و از كنسانتره جدا می‌شود.

واحد فلوتاسيون

آبگيری كنسانتره نهایی | طرح تولید كنسانتره سنگ آهن

كنسانتره توليد شده در فلوتاسيون به دليل آنكه دارای آب زيادی است، قابليت انبار شدن و جابجایی را ندارد. كنسانتره توليد شده در فلوتاسيون حدود 35% رطوبت دارد كه رطوبت آن بايد به كمتر از 9% برسد. به اين منظور كنسانتره را به تانک‌های همزن ارسال شده و بصورت پالپی يكنواخت به واحد فيلتراسيون می‌رود.

آبگيری باطله

به منظور جلوگيری از هدر روی آب همراه باطله و همچنين كاهش هزينه‌های مربوط به سد باطله، آب همراه باطله در تيكنر كاهش می‌يابد. باطله حاصل فرآيندهای جدايشی اعم از جداكننده های مغناطيسی و فلوتاسيون است. بعد از ته نشينی مواد در تيكنر، آب زلال سرريز، جمع آوری و برای استفاده مجدد در فرآيند به مخزن آب ارسال می‌گردد.

مواد ته نشين شده نيز توسط پاروهای كف تيكنر جمع آوری شده و توسط لوله مناسب به سد باطله منتقل می‌شود. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره