امور ثبتی شرکت هاراهنمای شرکت ها

انواع شرکت ها | آشنایی با تفاوت انواع شرکت ها

بسیاری از موسسات بدون آن که اقدام به ثبت شرکت بکنند، در حال فعالیت تجاری هستند. اما اغلب زمانی که دو یا چند نفر با یکدیگر در حال همکاری هستند، پس از مدتی احساس نیاز به بستن قراردادی بین خود کرده و جهت رسمی کردن فعالیت تجاری شان به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند. اما برای این کار با سوالات اساسی رو به رو می‌شوند که تاثیر مستقیمی بر آینده تجارت آن‌ها دارد. یکی از مهم‌ترین مسائل فی‌ما‌بین طریقه تعیین مسئولیت‌ها و محدودیت‌هاست. طبق تعریف انواع شرکت ها در قانون تجارت در صورت بروز مشکل بر اساس همین قوانین به موضوع رسیدگی و از حقوق اشخاص دفاع می‌شود. در ادامه به شرح تعریف شرکت و انواع آن می‌پردازیم. جهت دریافت خدمات ثبت شرکت کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره ثبت انواع شرکت ها می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید. 

 

انواع شرکت ها و تعریف آنها

همانطور که از نام شرکت پیداست، اشخاصی (حداقل دو نفر) برای به دست آوردن منافع مالی با یکدیگر همکاری کرده و مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند. این اشخاص با قراردادی سهم هر کس را در هزینه و درآمد مشخص می‌کنند (خیلی‌ها بدون آن که شرکتی ثبت کنند، به همین شکل با یکدیگر همکاری کرده و درآمد دارند، تنها تفاوت آن ها این است که فعالیت خود را به صورت رسمی ثبت نکرده اند). شرکت‌ها به دو دسته تجاری و مدنی تقسیم می‌شوند.

هدف از ثبت شرکت‌های تجاری کسب درآمد و معامله تجاری است. در شرکت‌های تجاری طبق توافق سرمایه‌ای برای انجام فعالیت تجاری اختصاص داده می‌شود. مقدار سهم هر کس در منافع و زیان‌های شرکت نیز در طی قراردادی مشخص می‌گردد و میزان مسئولیت هر کس بر اساس نوع شرکت، میزان سرمایه و سهام بین اعضا به توافق می‌رسد. در ادامه به شرح انواع شرکت‌های تجاری می‌پردازیم.

معرفی انواع شرکت

طبق ماده 20 قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های تجاری بر 7 قسم هستند:

1)شرکت سهامی      2)شرکت با مسئولیت محدود  3)شرکت تضامنی  4)شرکت مختلط غیرسهامی   5)شرکت مختلط سهامی  6)شرکت نسبی   7)شرکت تعاونی تولید و مصرف

 

انواع شرکت های سهامی

شرکت های سهامی به دو دسته سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می‌شوند. جهت اطلاع از شرایط و قوانین مربوط به شرکت سهامی کلیک کنید. در ادامه مختصر توضیحاتی از انواع شرکت‌های سهامی آمده است:

 

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص یکی از انواع شرکت ها است که تمام سرمایه آن توسط موسسین شرکت تامین می‌شود. در این نوع شرکت سرمایه به سهام‌های مساوی تقسیم شده و هر شریک مالک تعدادی از این سهام هاست. ویژگی‌های شرکت سهامی خاص به طور اختصاصی به شرح زیر می‌باشد.

1- صاحبان سهام دارای اوراق سهم هستند (نه سهم الشرکه) 2- انتقال همه سهام یا مقداری از آن برای هر شریک آزاد می‌باشد 3- شرکا حداقل سه نفر هستند 4- مسئولیت هر سهامدار به میزان سهام آن‌ها بستگی دارد 5- حق فروش سهام در بازار بورس به عموم وجود ندارد (سرمایه شرکت را صاحبان سهام باید تامین کنند) 6- سرمایه شرکت حداقل باید 1میلیون ریال (100هزار تومان) باشد. 7- در صورت کم شدن سرمایه یک سال برای جبران داده شده، در غیر این صورت نوع شرکت باید عوض شود. 8- در عنوان شرکت حتما باید کلمه “خاص” ذکر شود مثل “شرکت سهامی خاص الوند”.

 

شرکت سهامی عام

در شرکت سهامی عام، سرمایه به سهام‌های مساوی تقسیم شده و قسمتی از سرمایه با انتشار اوراق بهادار و فروش به مردم (یعنی سهیم کردن اشخاص ثالث در تامین سرمایه)، تامین می‌شود. ویژگی‌های شرکت های سهامی به شرح زیر هست.

1- حداقل سهامداران 5 نفر می‌باشند

2- مسئولیت سهام داران به اندازه سهام شان است (یعنی در صورتی که شرکت دچار ضرر شد، صاحبان سهام ملزم به پرداخت زیان‌ها نیستند). مثلا شرکتی که سرمایه آن سه میلیون ریال است اگر ورشکست شود به طوری که پانصد هزار ریال کسر بیاورد، طلبکاران حق مطالبه طلب خود از شرکا را نخواهند داشت چون شخصیت و اعتبار شرکا به هیچ وجه در شرکت دخالتی ندارد.

3- کلمه “سهامی عام” باید قبل یا بعد از نام شرکت در کلیه اوراق‌ها، اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت به صورت روشن و خوانا قید شود.

 

انواع شرکت ها | شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود، از جمله شرکت‌هایی است که برای انجام امور تجاری بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود. در این نوع شرکت بدون آن که سهام به قسمت‌های مساوی تقسیم شود، هر کدام از شرکا به اندازه سرمایه‌شان مسئول قرض‌ها و تعهدات شرکت هستند. جهت دریافت راهنمای ثبت شرکت با مسئولیت محدود کلیک کنید. ویژگی‌های شرکت با مسئولیت محدود عبارت است از؛

1- مسئولیت شرکا به اندازه سهم الشرکه آن‌ها در هنگام سرمایه گذاری است.

2- مسئولیت شرکا در قبال قرض‌ها و هزینه‌ها به اندازه سهم الشرکه می‌باشد.

3- سهم الشرکه به طور آزاد قابل انتقال نیست.

4- این نوع شرکت حداقل بین دو نفر قابل تشکیل شدن است.

5- برای کلیه فعالیت‌های بازرگانی، مهندسی، صنعتی، فناوری اطلاعات و…. مناسب هست (محدودیت فعالیتی ندارد).

 

شرکت تضامنی

صاحبان شرکت‌های تضامنی تحت عنوان اسمی اقدام به فعالیت‌های تجاری می‌کنند. اگر شرکت تضامنی دچار زیان و بدهی شود، صاحبان شرکت هر کدام موظف به پرداخت تمام بدهی هستند (درست بر خلاف شرکت‌های سهامی خاص). چرا که در شرکت‌های تضامنی شخصیت و اعتبار هر یک از شرکا شاخص شرکت هست.

اما چرا کسی باید چنین شرکتی را به ثبت برساند؟ کسانی که با این شرکت‌ها همکاری دارند، راحت تر اعتماد و معامله می‌کنند. چرا که می‌دانند در صورت بروز مشکلی بدهی آن‌ها حتما داده می‌شود، پس شرکت‌های فعال در حوزه ارز (صرافی‌ها) و دیگر کسب و کارهای از این قبیل علاقه به تشکیل شرکت تضامنی دارند.

 

شرکت نسبی

شرکت نسبی یکی از انواع شرکت است که شباهت بسیاری به شرکت‌های تضامنی دارد. تنها تفاوت اصلی این دو شرکت در مقدار مسئولیت صاحبان در پرداخت قروض است. در شرکت‌های نسبی اگر مقدار بدهی بیشتر از دارایی شرکت باشد، هر یک از شرکا به نسبت سرمایه‌ای که در شرکت داشته‌اند، موظف به پرداخت بدهی‌ها هستند.

 

ویژگی‌های مشترک شرکت تضامنی و نسبی:

  • هر دو شرکت زمانی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی و سهم شرکه غیرنقدی صاحبان مشخص شده باشد.
  • در هر دو شرکت منافع به نسبت سهم شراکت به شرکا تعلق می‌گیرد (مگر آن که در شراکت نامه قاعده دیگری ذکر شده باشد).
  • شرکا باید یک نفر را از میان خود و یا از خارج به سمت مدیری انتخاب کنند.
  • سهم الشرکه هر کدام از شرکا اگر غیرنقدی باشد، باید به باقی شرکا اطلاع داده شود.
  • هر دوشرکت با دو یا چند شریک امکان ثبت وجود دارد.
  • در هر دو شرکت بدون رضایت تمام شرکا کسی حق انتقال سهم به غیر (حتی بین اعضا) را ندارد.
  • موارد انحلال شرکت نسبی و شرکت تضامنی، تبدیل شرکت، تغییر شریک (بر اثر خروج، فوت یا محجوریت یکی از شرکا) و ادامه حیات شرکت به یک شکل می‌باشد.

 

انواع شرکت ها | شرکت های مختلط

شرکت‌های مختلط از یک یا چند شریک ضامن و یا شریک با مسئولیت محدود و یا شرکاء سهامی تشکیل می‌شوند. به دلیل همین ادغام به این نوع شرکت‌ها مختلط می‌گویند. معمولا شرکت‌های مختلط در اثر ادغام چند شرکت سرمایه‌ای و تضامنی ایجاد شده‌اند. برای مثال تاجری که نیاز به سرمایه دارد و نمی‌خواهد از کسی قرض کند، با دریافت سرمایه از چند نفر و وارد کردن آن‌ها با مسئولیت محدود به شرکت، تمام مسئولیت شرکت را به عهده می‌گیرد و در صورت استهلاک تمام سرمایه و باقی ماندن بدهی، تنها تاجر مسئول پرداخت بدهی‌هاست. شرکت‌های مختلط به دو دسته؛ شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیرسهامی تقسیم می‌شود. انواع شرکت‌های مختلط :

شرکت مختلط سهامی: این نوع شرکت در واقع ترکیبی از شرکت سهامی و تضامنی است. پس شرکت مختلط سهامی تحت نامی بین چند شریک سهام دار و چند شریک ضامن اداره می‌شود.

شرکت مختلط غیر سهامی: در این نوع شرکت چند شریک ضامن با شرکای با مسئولیت محدود تحت نامی تجارت می‌کنند. یعنی در این حالت شرکت مختلط ترکیبی از شرکت تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود است.

 

انواع شرکت ها | شرکت تعاونی

شرکت تعاونی یکی از انواع شرکت‌هاست که جهت رفاه و بهبود وضعیت اجتماعی تشکیل دهندگان آن (حداقل 7نفر با تابعیت ایرانی)، با هدف تولید و توزیع از طریق همکاری تشکیل می‌شوند. انواع شرکت‌های تعاونی را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد:

  1. شرکت های تعاونی تولید شهری
  2. شرکت های تعاونی توزیع شهری
  3. شرکت های تعاونی تولید روستایی
  4. شرکت های تعاونی توزیع روستایی

باید نوع فعالیت و نوع شرکت اعم از تولیدی یا توزیعی بودن قید شود و یک شرکت تعاونی می‌تواند در عین حال شرکت تعاونی تولید و مصرف و اعتبار باشد.

 

چرا باید شرکت تاسیس کرد؟

دو مساله مهم در طی تجارت باعث می‌شود تا به دنبال ثبت شرکت خود باشید. اول آن که در هر شراکتی احتمال جدا شدن وجود دارد. برای آن که فعالیتی به طور سالم پیش برود، باید هر کدام از شرکا سهم خود را از کار بدانند و با آسودگی با هم همکاری داشته باشند. ثبت شرکت به تمام شرکا امنیت شغلی داده و خیال آن‌ها را بابت مشخص بودن منافع کسب و کار آسوده می‌کند.

بنابراین با ثبت شرکت اگر هر کدام از شرکا تصمیم به جدایی گرفت، با استناد به قراردادی که بسته‌اند، می‌تواند منافع خود را دریافت و از کار خارج شود. موضوع دیگری که باعث می‌شود به دنبال ثبت شرکت باشید؛ اعتباری است که با تشکیل شرکت به دست می‌آورید. در هر تجارتی، اعتماد به شرکتی که قانونی است و از چند نفر تشکیل شده راحت‌تر صورت می‌گیرد. بنابراین با ثبت شرکت معاملات و فرصت‌های تجاری بهتری در پیش روی صاحبان شرکت خواهد بود. علارغم اینکه امنیت مالی شرکا در این نوع فعالیت‌ها براساس نوع شرکتی که ثبت می‌کنند نیز بسیار بالاست.

 

برای ثبت انواع شرکت چه باید کرد؟

یکی از اقدامات اساسی برای ثبت شرکت اطلاع کامل از قوانین مربوط به هر کدام از انواع شرکت هاست. برای آن که بتوانید بالاترین منافع و امنیت را در کار تجاری خود داشته باشید، باید از قوانین مربوط به هر نوع شرکتی که قصد تشکیل آن را دارید، اطلاع کسب کنید.

از آن جا که قوانین و تبصره‌های مربوط به هر کدام از این شرکت‌ها بنابه شرایط متفاوت است، توصیه می‌کنیم برای شروع کار حتما از افراد باتجربه و آگاه در این زمینه اطلاع کسب کنید. مشاوران کسب و کار در موسسه کاردوک می‌توانند شما را برای بهترین انتخاب و بستن قراردادی با توجه به اهداف و فعالیت تجاری شما راهنمای مناسبی باشند. برای اطلاع از روند و مدارک مورد نیاز بر مراحل ثبت شرکت کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره ثبت انواع شرکت ها می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر
    دررابطه با یکی از مباحث سایتتون سوالی داشتم
    شرکت های دانش بنیان از نوع سهامی خاص هستند؟

    1. سلام خیر شما برای ثبت شرکت دانش بنیان لازمه از قبل شرکتی را دایر و ثبت کرده باشید. این شرکت میتونه در قالب هر کدام از انواع شرکت ها باشه. سپس بر اساس محصول یا خدمتی که ارائه میدید می تونید امتیاز دانش بنیانی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره