امور حقوقیدانشنامهراهنمای شرکت ها

نمایندگی انحصاری | شرایط و نکات ضروری برای اخد نمایندگی انحصاری

دریافت نمایندگی انحصاری یکی از روش های امنی است که تجار می توانند از طریق آن کسب درآمد کنند. نمایندگی زمانی مطرح می شود که تولید کننده‌ای تمایل دارد تا محصول مورد نظر خود را در کشور و یا منطقه‌ای دیگر به فروش برساند. پس با بستن قرارداد نمایندگی با فردی در آن ناحیه اقدام به فروش محصولات یا خدمات خود می کند. نمایندگی ها با شرایط و ویژگی های مختلفی ارائه می شوند که در اینجا به شرح نمایندگی انحصاری و چگونگی دریافت آن خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره جهت دریافت نمایندگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید. 

 

نمایندگی انحصاری

نمایندگی انحصاری یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین روابط تجاری است که امروزه نیز رونق خوبی گرفته است. افراد برای اینکه محصول خود را به فروش برسانند یا باید خودشان شخصاً آن را وارد کنند یا به نمایندگی انحصاری آن را اعطا نمایند. برای اینکه قرارداد شما به خوبی بسته شود و سود خوبی داشته باشید، نکات مهم و ارزشمندی را در چند گام ساده به شما توضیح می‌دهیم. جهت دریافت نمایندگی های پرسود کلیک کنید.

1- لزوم وجود نمایندگی فروش

در گذشته تجارت ساده‌تر از امروز بود. اما با گذشت زمان و گسترش کشورها و رونق تولیدات اقتصادی، افراد نمی‌توانند به تنهایی کالاهای خود را در سطح جهانی به فروش برسانند. عواملی مثل دوری راه، نیروی انسانی و دانش‌هایی مانند بازاریابی باعث شده تا تاجران فروش محصولات خود را به افرادی در کشور و یا منطقه مورد نظر بدهند. این افراد شرایط لازم برای خرید محصولات و خدمات تاجران دارند. از جمله مکان مناسب، نیروی انسانی کافی، قدرت تبلیغ و فروش بالا جزو این شرایط است.

وقتی فردی مسئول فروش کالاهای یک تاجر می‌شود، یعنی فروشنده به او «نمایندگی انحصاری داده است». بنابراین حالا می‌فهمیم که وجود نمایندگی انحصاری در دنیای تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است.

2- ویژگی‌های نمایندگی انحصاری

وقتی فردی که ما آن را تاجر می‌نامیم، شخصی را مسئول فروش کالاهای خود می‌کند، به عنوان نماینده‌ی انحصاری آن فرد و کالاهای او شناخته می‌شود. در واقع نماینده باید جای فرد اصلی را بگیرد و عیناً مانند فرد اصلی عمل کند.

فرد نماینده باید این قدرت را داشته باشد که جای فرد اصلی قرارداد ببندد، بفروشد، مذاکره کند و یا چیزی را لغو کند. نماینده باید گوش به فرمان دستورات فرد اصلی یعنی همان تاجر باشد. تاجر می‌تواند روی نماینده کنترل کاملی داشته باشد. فرد نماینده تمام معاملات تجاری را از طرف تاجر اصلی انجام می‌دهد و در مقابل آن اجرت و یا کمیسیون دریافت می‌کند.

نمایندگی زمانی انحصاری است که شخص نماینده تنها کسی در منطقه مورد نظر طرفین باشد که محصولات تاجر را به فروش می‌رساند. به همین دلیل قرارداد آن‌ها جنبه‌ انحصاری به خود می‌گیرد.

3- نحوه دریافت نمایندگی انحصاری

بعد از اینکه شرکت‌ها و مؤسسات تجاری تأسیس شده و در سطوح مختلف شناخته می‌شوند، به دنبال جذب نماینده انحصاری برای فروش محصولاتشان هستند. شما با یک جست و جوی ساده در اینترنت می‌توانید تعداد بسیاری از این شرکت‌ها را پیدا کرده و نماینده فروش محصولاتشان شوید. البته باید در نظر داشته باشید که در زمینه علاقه خود به دنبال دریافت نمایندگی انحصاری باشید چون این موضوع روی فروش شما تأثیر مستقیمی می‌گذارد.

4- نحوه دریافت سود از نمایندگی انحصاری

هر شرطی در نمونه قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری ثبت می‌شود. هر دو طرف باید به مفاد قرارداد به طور کامل عمل کنند. در مقابل شرکت مرجع متعهد می‌شود که از فروش محصولاتش توسط شما درصدی از سود شرکت و یا کمیسیون را بدهد.

5- دریافت نمایندگی بین المللی

این کار برای فردی که می‌خواهد محصولات خود را در کشور دیگری به فروش برساند سود زیادی دارد. وقتی تاجر بتواند یک نماینده برای خود در کشور مقصد پیدا کند، خود را از دردسرهای حضور در کشور مقصد راحت می‌کند. از طرفی دیگر محصولات او نیز در کشور دیگر بهتر فروش می‌رود. به همین دلیل اگر شما می‌خواهید که نمایندگی انحصاری بگیرید بهتر است روی دریافت نمایندگی انحصاری بین المللی نیز فکر کنید. زیرا سود این کار بسیار زیاد است.

6- شرایط ارسال و دریافت کالا در نمایندگی انحصاری

یکی از بندهای مهم قرارداد نمایندگی انحصاری، شرایط ارسال و دریافت کالا است. هر دو طرفین چه کسی که محصول را ارائه می‌دهد و چه کسی که محصول را دریافت می‌کند باید به این بند پایند باشد. مثلاً اگر در قرارداد نوشته شده که نماینده باید خودش محصول را درب کارخانه تحویل بگیرید، یک سری از مسئولیت‌ها از روی دوش فروشنده برداشته می‌شود. به این بند قرارداد خیلی توجه کنید.

7- اهمیت نوشتن قرارداد

نوشتن قرارداد برای دریافت و یا اعطای نمایندگی انحصاری محصولات باعث می‌شود تا از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. گاهی نیز ممکن است فرد فروشنده در قرارداد بنویسد که نماینده باید تا فلان تاریخ x تا از محصولات را به فروش برساند. در این صورت شما به عنوان نماینده باید یک چک تضمینی امضا کرده و به فروشنده بدهید. به همین دلیل تمام این موارد به صورت ریز و درشت باید در قرارداد ذکر شده و به امضای طرفین برسد تا سوء استفاده‌ای صورت نگیرد.

8- تعهد به برند محصولات نماینده اصلی فروش

شما به عنوان نماینده باید از نام تجاری یا لوگوی تاجر(نماینده اصلی فروش) فقط در جهت قرارداد استفاده کنید. نباید محصول او را بفروشید اما نامی از برند او نبرید و ماهیت خود را مستقل نشان دهید. اگر مشتریان با این روش فریب شما را بخورند، مسئولیت آن بر عهده شخص نماینده انحصاری خواهد بود. برندی که شما مبلغ آن هستید ممکن است از قبل ایجاد شده باشد، اگر محصولی را عرضه می کنید که در منطقه شما برندسازی نشده، پس لازم است با اصول و اهمیت برندسازی آشنا شوید.

سؤالات متداول

آیا نماینده می‌تواند روی محصولاتی که می‌فروشد تخفیف بزند؟

این کار در صورتی امکان‌پذیر است که میزان تخفیف در قرارداد ذکر شود. در غیر این صورت شخص نماینده انحصاری نمی‌تواند تخفیف اعمال کند.

اگر از یک نماینده فروش، کالایی خریداری کنید و بعد از مدتی متوجه مشکل دار بودن آن کالا شوید آیا فقط نماینده فروش مسئول است؟

ابتدا باید دید کالای شما ضمانت نامه دارد یا خیر و بعد آن ضمانت نامه مربوط به کدام یک هست، نمایندگی یا خود شرکت. در این صورت می‌توان گفت که مسئولیت با کدام یک از طرفین است.

 

برای دریافت مشاوره جهت دریافت نمایندگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره