طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید باطری موتور سیکلت

طرح تولید باطری موتور سیکلت به منظور تولید باطری های مناسب برای تامین انرژی مورد نیاز جهت استارت زدن موتور سیکلت و به حرکت درآمدن آن مورد بررسی قرار می گیرد. موتور سیکلت از وسیله های نقلیه پرکاربرد است که امروزه شاهد استفاده بسیاری از مردم از آن می باشیم. یکی از قطعات لازم و ضروری در موتور سیکلت ها، باطری آن ها می باشد که از قطعات مصرفی است؛ به طوری که هر موتور سیکلت در هر دو سال نیازمند یک باطری جدید است. در صورتی که مایل به فعالیت و سرمایه گذاری در این زمینه هستید، برای اطلاع از تمامی جوانب طرح تولید باطری موتور سیکلت تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

معرفی محصول | طرح تولید باطری موتور سیکلت

به طور کلی باطری از اجزای جدایی ناپذیر وسایل نقیله و بدون در نظر گرفتن سوخت مورد استفاده آن ها می باشد. کاربرد باطری ها در موتور سیکلت و خودرو سازی تامین انرژی مورد نیاز برای استارت زدن و به حرکت درآمدن است.

باطری و یا مخزن الکتریسیته یک وسیله الکتروشیمایی می باشد که توانایی تولید انرژی الکتریکی با ولتاژ 6 تا 12 ولت به منظور استفاده در موتور سیکلت را دارد. باطری های موتور سیکلت 6 ولتی دارای سه خانه و باطری های 12 ولتی دارای 6 خانه می باشند که هر خانه دارای فشار الکتریکی دو ولت هستند.

در هر کدام از خانه ها، چند عدد صفحه مثبت و به تعداد مساوی صفحات منفی قرار گرفته است. جنس تمامی صفحات از سرب و ترکیباتی از سرب می باشد. صفحات نامبرده به کمک صفحه های عایقی از چوب، لاستیک فشرده و شیشه ساخته شده از هم جدا می شوند. تمامی صفحات منفی به یکدیگر و به انتهای قطب منفی باطری، و تمامی صفخات مثبت نیز به یکدیگر و قطب مثبت باطری متصل هستند.

از مهم ترین مشخصه های باطری، ظرفیت آن و میزان الکتریسیته است که باطری بدون تغییرات زیاد ولتاژ، آن را ایجاد می کند. شدت جریان دریافتی برای راه انداختن موتور سیکلت در تابستان برابر با 100 الی 200 آمپر و در زمستان برابر با 200 الی 400 آمپر است. به همین دلیل ممکن است در برخی موتور سیکلت ها از دو باطری 12 ولتی و یا دو باطری 6 ولتی به صورت موازی استفاده شود.

باطری از کالاهایی هستند که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند و از مزایای آن ها این است که در برابر عبور جریان الکتریسیته دارای مقاومت درونی خیلی کمی هستند. بنابراین می توان بدون اینکه اختلاف پتانسیل دو قطب باطری کاهش پیدا کند، از آن ها جریان الکتریکی زیادی گرفت. باطری های مورد استفاده در موتور سیکلت ها از نوع سربی هستند.

کد آیسیک محصول

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با باطری موتور سیکلت، کد 31401136 می باشد.

شرایط واردات محصول | طرح تولید باطری موتور سیکلت

بر اساس کتاب مقررات صادرات و واردات وزرات بازرگانی، برای واردات باطری موتور سیکلت محدودیتی وجود ندارد. به همین دلیل تمامی افراد حقیقی و حقوقی و دارنده کارت بازرگانی می توانند با پرداخت حقوق گمرکی اقدام به واردات باطری موتور سیکلت نمایند. جهت تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح کلیک کنید.

معرفی موارد مصرف كاربرد محصول | طرح تولید باطری موتور سیکلت

تمامی وسایل نقلیه برای اینکه بتوانید انرژی لازم جهت به حرکت درآمدن را تامین کنند، نیاز به باطری دارند که این ایده چندین دهه قبل و در زمان های تولید اولین خودروها و اولین موتورسیکلت ها به ذهن بشر خطور کرده است.

برق مورد نیاز خودروهای برقی همچون خودروهای داخل شهر شامل اتوبوس و قطار برقی، از طریق برق شهری، باطری و یا پیل های سوختی تامین می گردد. باطری هایی که قابلیت شارژ شدن دارند از منابع مورد استفاده در وسایل نقلیه می باشند. بنابراین می توان گفت که باطری ها از اجزای لازم و ضروری در هر نوع وسیله نقلیه ای که با سوخت های مختلف کار می کنند، می باشند. باطری ها متناسب با نوع آب بندی در دو نوع کلی وجود دارند.

نوع اول باطری های موتورسیکلت به نوع منفذدار معرف هستند و دارای دریچه هایی بر روی درب باطری به منظور افزایش الکترولیت می باشند. البته گاهی در محفظه کناری این باطری ها نیز منافذی تعبیه شده است که هدف از آن خروج اسید اضافی است.

نوع دوم از باطری های موتور سیکلت باطری های آب بندی شده و یا باطری های خشک هستند. بدنه این نوع باطری ها آب بندی شده است و نیازی به سرویس افزایش آب مقطع ندارند.  این باطری ها در طول مصرف نیازی به مراقبت و یا اضافه کردن اسید ندارند.

بررسي کالاهاي جايگزين تجزيه تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

هر کدام از باطری ها متناسب با مشخصات فنی شامل ولتاژ اسمی، ظرفیت، توان، شدت جریان استارت سرد و … برای استفاده در یک وسیله خاص مناسب هستند.

هر کدام از سازنده های باطری های موتور سیکلت باید متناسب با توان استارت، مقدار برق مصرفی وسیله نقیله، از باطری های مناسبی نیز استفاده کنند. مصرف کنندگان وسایل نقلیه باید از اطلاعات اولیه پیرامون سیستم برق و مشخصات اصلی باتری مناسب وسیله نقلیه خود را داشته باشند. چراکه مناسب بودن ظرفیت توان باطری با سیستم برقی وسایل نقلیه منجر به راه اندازی مطلوب آن می شود. اگر ظرفیت باطری پایین باشد، راه اندازی طول زمانی استارت نیز افزایش پیدا می کند. در صورتی که حتی ظرفیت باطری بیشتر از حد لازم برای یک وسیله نیز باشد، عمر سیستم استارت کاهش پیدا می کند. معقول بودن مقاومت درونی باطری ها نیز سبب افزایش ظرفیت شدت جریان تولید شده در هنگام استارت می گردد.

باطری ها انرژی حاصل از یک انرژی شیمایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. باطری ها دارای انواع مختلف سربی، قلیایی و در کاربردهای مختلفی تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی نگارش شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

بررسی اهميت استراتژيکی کالا در دنيای امروز

انتخاب های اولیه برای سیستم ذخیره ساز انرژی در وسایل نقلیه، باطری ها، خازن ها و فلاویل ها است که البته در عین حال شاهد استفاده عمده از باطری ها می باشیم. دلیل کاربردی تر بودن باطری ها در وسایل نقلیه، ارزان بودن و نداشتن قسمت های متحرک می باشد. این وسیله که به منظور ذخیره انرژی کاربرد دارد، با تکنولوژی جدید، دارای قیمت های بالاتری نیز می باشند.

استفاده از تکنولوژی های جدید در تولید باطری ها نیازمند دستیابی به دانش فنی جدید می باشد که به نوبه خود می تواند اهمیت استراتژیکی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید باطری موتور سیکلت را نیز افزایش دهد.

کشورهای عمده توليد کننده و مصرف کننده محصول

محصول مورد بررسی در طرح تولید باطری موتور سیکلت، باطری های موتور سیکلت هستند که مطابق آمار وزارت بازرگانی اداره گمرک، بیشترین آمار واردات باطری موتور سیکلت به ایران از کشورهای ترکیه، چین، تایلند و اندونزی است.

بیشترین حجم صادرات باطری های موتور سیکلت از ایران نیز به کشورهای همسایه شامل یمن، امارات و عربستان صعودی صورت می گیرد.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید باطری موتور سیکلت | طرح تولید باطری موتور سیکلت

در طرح تولید باطری موتور سیکلت به مواد اولیه شامل موارد زیر نیاز است:

  • ورق نیکل
  • شمش سرب
  • سیم افشان
  • قير
  • اسيد سولفوريك
  • پیچ
  • واشر
  • کارتن
  • پلی اتیلن
  • پلی استایرن
  • و …

تمامی مواد اولیه ای که در این قسمت به آن ها اشاره شده است، از داخل کشور قابل تامین می باشد. باطری های موتور سیکلت عموما از شمش سرب، پلی اتيلن و پلی استايرن تهیه می شوند که می توان آن را از تولید کنندگان در استان های تهران، اصفهان، قزوین، گلستان، زنجان و خراسان رضوی تهیه نمود.

دانش فنی و فرآیند تولید | طرح تولید باطری موتور سیکلت

در ادامه فرآیند تولید باطری های موتور سیکلت را مورد بررسی قرار داده ایم:

  1. با استفاده از دستگاه های تزریق پلاستیک، قالب باطری ها به همراه درپوش آن ها در ابعاد مشخص و مورد نیاز تولید می شوند.
  2. شبکه و اتصالات سربی در داخل کوره های سرب و در دمای 42 درجه سانتی گراد شکل گرفته و تولید می شوند که برای استفاده از آن ها در شبکه، برش داده شده و سوراخ می شوند.
  3. به کمک آسیاب، گرد اکسید سرب و یا اصطلاحا سرب نرم تولید می گردد.
  4.  اسید سولفوریک، آب مقطر، گرد دیاکس سرب و دیگر مواد افزودنی با یکدیگر مخلوط شده و به صورت خمیری در می آیند.
  5. خمیر تولید شده به کمک دستگاه خم پهن کن بر روی شبکه مالیده می شود تا صفحات باطری به این واسطه، تولید شود.
  6. صفحاتی که اصطلاحا خمیر مال شده اند، در داخل وان شیکه که پر شده از اسید سولفوریک است، قرار داده می شوند. جریان برق، الکترولیت و سرب موجود در این محلول منجر به ایجاد صفحات مثبت و منفی می گردد؛ در نهایت صفحات را خشک می کنند تا برای مراحل بعدی آماده شود.
  7. صفحات مثبت ایجاد شده از جنس عایق PVC تولید می شوند و صفحات منفی نیز متناسب با نیاز، در تعداد مشخصی بر روی یکدیگر چیده می شوند که بتوان از آن ها در هر یک از خازن های باطری استفاده کرد.
  8. از دستگاه جوشکاری استفاده می شود تا صفحات مثبت به ترمینال مثبت و صفحات منفی به ترمینال منفی جوش داده شود.
  9. صفحات در داخل خازن های باطری چیده می شوند و کارشناسان خط تولید تعداد صفحات، نحوه چیدمان آن ها و جوش خوردگی شان را بررسی می کنند.
  10. دسته صفحاتی که در هر خانه قرار گرفته است، دارای نری و مادگی سربی است و از دستگاه جوشکاری اولتراسونیک برای جوش دادن آن ها به یکدیگر استفاده می شود. در این مرحله نیز کارشناسان نحوه جوش خوردن را بررسی می کنند و تست های مرتبط با اتصال کوتاه را انجام می دهند.
  11. در نهایت درب روی جلد باطری پرس می شوند و تست های مرتبط با آببندی باطری موتور سیکلت انجام می شود.
  12. از دستگاه عیب یاب در این مرحله برای بررسی ولتاژ، نداشتن اتصال کوتاه و … استفاده می شود.
  13. مشخصات باطری تولید شده برای موتور سیکلت بر روی آن درج می گردد و محصول آماده بسته بندی می شود.

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز

در خط تولید محصول مورد بررسی در طرح تولید باطری موتور سیکلت به ماشین آلات و تجهیزاتی که در ادامه نام برده ایم، نیاز می باشد:

  • پرس
  • گیوتین
  • دستگاه تزریق پلاستیک
  • آسیاب
  • مخلوط کن
  • کوره
  • جوش پلاستیک
  • دریل
  • کمپرسور هوا
  • دستگاه عیب یاب
  • و …

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره