طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل

طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل پیش از اجرای پروژه به منظور امکانسنجی طرح از جنبه های مختلف مالی، اقتصادی، فنی، بازار، سیستمی و … توسط کارشناسان مجرب کاردوک، طراحی و نوشته می شود. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در این زمینه هستید، می توانید برای اطلاع از تمامی جوانب طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

معرفی محصول | طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی

با افزایش جمعیت و در پی توسعه الگوی مصرف، امروزه شاهد حجم بالایی از زباله های شهری و ضایعات صنعتی هستیم که به یکی از مشکلات عمده بشر به دلیل دفع زباله و مواد ضایعاتی تبدیل شده است. با توجه به اینکه مشکلات بسیاری در زمینه دفع مواد ضایعاتی و زباله وجود دارد، در بسیاری از موارد، انسان ها با سوزاندن و دفن زباله، ذوب و یا خرد کردن مواد ضایعاتی آن را از بین می برند.

اما با استفاده از دانش فنی و فناوری های جدید، امکان بازیافت این ضایعات و تبدیل آن ها به محصولات باارزش نیز وجود دارد. در واقع یکی از ویژگی های کشورهای صنعتی، استفاده از روش های پیشرفته برای بازیافت است.

امروزه متناسب با پیشرفت هایی که در این زمینه انجام شده است، برای بازیافت ضایعات از روش های مختلفی همچون استفاده از حلال های شیمیایی و فیزیکی، استفاده از روش های حرارتی همچون ذوب و … استفاده می گردد. طی فرآیند بازیافت مواد زائد یک محصول مستعمل از آن جدا می شود و سپس با عبور از برخی فرآیند ها به عنوان ماده خام جهت تولید محصولات جدید مورد استفاده قرار می گیرد و اینگونه مواد قابل استفاده به چرخه تولید بازمی گردد. از مهم ترین مزایای بازیافت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش میزان زباله ورودی به محیط زیست
  • کم شدن میزان آلودگی
  • کاهش نیاز به مراکز دفن و سوختن زباله
  • کاهش نیاز به تولید و یا ورود مواد خام از خارج
  • افزایش تولید ملی
  • ایجاد اشتغال
  • افزایش سطح بهداشت عمومی

از مشکلات عمده انسان در زندگی، تولید حجم انبوهی از مواد زائد است که در صورت عدم رسیدگی و جمع آوری صحیح آن ها، مسائل مختلفی را برای انسان و محیط زیست ایجاد می کند. در طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل هدف کاهش میزان آلودگی ها به حداقل رساندن تولید مواد زائد در کنار بازیافت و تصفیه آن ها با حداقل هزینه جهت رسیدن به حداکثر سود است.

مدیریت ضایعات نساجی | طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی

در حال حاضر مدیریت ضایعات نساجی به دو روش زیر انجام می شود :

  1. راه های غیر فنی شامل دفن کردن و سوزاندن
  2. راه های فنی شامل کاهش ضایعات، استفاده مجدد، بازیافت (حرارتی، مکانیکی، شیمیایی)

بازیافت مکانیکی ضایعات نساحی به روش های مختلف شامل برش و بازیافت الیافت انجام می شود. از الیاف بازیافت شده یا مجدد در ریسندگی استفاده می شود و یا از الیاف بازیافت شده در بی بافت بهره می برند.

بر اساس بررسی هایی که در این زمینه انجام شده است، سالانه 10 میلیون تن منسوج به صورت زباله خشک خانگی و به صورت ضایعات دور ریخته می شوند. لازم به ذکر است که حداقل 50 درصد از این زباله ها منسوج قابل بازیافت هستند. از مزیت های اقتصادی و زیست محیطی طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش میزان زباله های خشک منسوجات
  • کاهش واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولیدات و توازن قیمت کالای تولید شده
  • کاهش فشار بر منابع مواد اولیه
  • كاهش پساب در كارخانه
  • کاهش مصرف انرژی
  • و …

کد آیسیک محصول

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل، کدهای زیر می باشند.

  • کد آیسیک بازيافت پنبه از ضايعات : کد 37201126
  • کد آیسیک خميركاغذ از ضايعات پارچه های پنبه ای : کد 21011123
  • کد آیسیک بازيابی الياف نساجی از ضايعات : کد 37201125

توضيح موارد مصرف و كاربرد

با بازیابی و استفاده مجدد از الیاف می توان از آن ها در منسوجات و کفپوش ها استفاده کرد. به طور کلی هدف طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل و بازیافت الیافت، کاهش آلودگی های زیست محیطی است.

از الیاف بازیافت شده از منسوجات مستعمل در مصارف مختلفی استفاده می شود؛ به عنوان مثال الیاف پنبه و سلولز ضایعاتی در تولید کاغذ و صنایع وابسته کارایی دارند.

از الیاف پشم بازیابی شده از منسوجات ضایعاتی و کفپوش ها می توان در عایق کاری ساختمان ها و تاسیسات و ساخت لایی های مرتبط با صنعت خودروسازی استفاده کرد. از دیگر مصارف عمده الیاف بازیافت در تولید کفپوش هایی همپون موکت های نمدی و تولید منسوجات سازه ای همچون ژئوتكستايل می باشد. ضمن اینکه به عنوان پر کننده به همراه دیگر مصالح در ساختمان سازی نیز استفاده می شوند. از بسیاری از منسوجات ضایعاتی در تولید مبلمان مواد و وسایل تزئینی استفاده می گردد.

بررسی كالاهای جايگزينی و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

الیاف بازیافت شده از منسوجات مستعمل به دست می آیند و می توان به عنوان جایگزینی برای الیاف نو مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین متناسب با ویژگی و کارایی که الیاف بازیافتی دارند، نمی توان محصولی را به عنوان جایگزینی برای آن معرفی کرد.

اهميت استراتژيكی كالا در دنيای امروز | طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی

در طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل، محصول جدیدی تولید نمی شود؛ اما این طرح با دو هدف جلوگیری از آسیب های بیشتر به محیط زیست و همینطور بازیافت الیاف نوشته می شوند، بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار است.

به توجه به اینکه منابع تولید الیاف در جهان روز به روز محدود تر می شود، ضرورت استفاده از الیاف نساجی به خصوص الیاف طبیعی نیز آشکار تر می گردد. طی فرآیند بازیافت مواد زائد با عبور از چندین مرحله، تبدیل به ماده خام برای تولید محصولات جدید می شوند و به چرخه تولید باز می گردند.

از سویی دیگر این فرآیند ضمن اینکه منبعی برای مواد اولیه و الیاف خواهد بود، منجر به کاهش حجم ورودی زباله به محیط زیست نیز می شود و به نوبه خود تاثیر بسیاری در پاکیزگی محیط زیست می گذارد که اثرات آن در بلند مدت بسیار چشم گیر خواهد بود.

از دیگر مزیت های طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل می توان به بازیافت الیاف جهت تولید مواد اولیه برای صنایع گوناگون اشاره کرد. البته لازم است اشاره کنیم که مقدار الیافی که از این پروسه به دست می آید، در برابر کمبود کشور ناچیز است اما تولید الیاف بازیافتی نیز می تواند منجر به خروج ارز کمتری از کشور برای واردات گردد.

كشورهای عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول

پوشاک و منسوجات از اقلام مصرفی هستند و به بخش جدایی ناپذیر در زندگی افراد تبدیل شده است. به همین دلیل این کالا در اغلب کشورهای جهان استفاده می شود و از آنجایی که طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل نیازمند تکنولوژی پیچیده ای نیست، امکان بازیافت الیاف در اغلب کشورها وجود دارد.

مواد اولیه مورد نیاز

در طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل به برخی مواد اولیه شامل موارد زیر نیاز است :

  • پارچه كهنه و لباس مستعمل 

پارچه های کهنه از طریق ضایعات کارخانه های تولیدی پارچه، ضایعات مرتبط با تولید دکمه، زیپ و دیگر متعلقات لباس ها، ضایعات کارخانه های بافندگی، کارگاه های تولید پوشاک و زباله و … تامین می شود.

  • صابون شستشو

با احتساب ورود 5000 تن مواد اولیه از پارچه های کهنه و لباس های مستعمل به واحد تولیدی سالانه به 3240 لیتر صابون نیاز است.

  • نوار تسمه
  • گونی برای بسته بندی

سهولت دسترسی به منابع تامین کننده مواد اولیه و ارزان قیمت می تواند طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل را به یک طرح با سودآوری بالا تبدیل کند. به همین دلیل برای جمع آوری پارچه های کهنه و لباس های مستعمل، کلان شهرها به دلیل تولید انبوه زباله و همینطور استان هایی که دارای واحد های نساجی و کارگاه های تولید پوشاک هستند، در الویت قرار می گیرند. به همین دلیل الویت این طرح استان های تهران، اصفهان، یزد، خراسان رضوی، گیلان، قزوین و قم می باشد.

دانش فنی و فرآیند تولید | طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی

بازیافت به فرآیندی گفته می شود که طی آن مواد زاید از پارچه ها و لباس های کهنه جدا می شوند و سپس پس از پشت سر گذاشتن برخی فرآیند ها به عنوان مواد اولیه خام جهت تولید محصولات جدید، مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع طی بازیافت مواد قابل استفاده مجدد به چرخه تولید بازمی گردند.

در طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل ، ضایعات مورد استفاده در واقع همان ضایعات نساجی هستند که از طریق جمع آوری زباله خشک از سطج شهر به دست می آیند.

در مراحل اولیه بازیافت صایعات نساجی، ابتدا ضایعات از کارخانه های ریسندگی و بافندگی، کارخانه ها و کارگاه های تولید پوشاک و زباله در سطح شهر جمع آوری می گردند.

در کارخانه های ریسندگی مواد ضایعاتی مختلفی تولید می شوند؛ درصدی از این ضایعات شامل الیاف کوتاه دارای ناخالصی های درشت هستند و قابل استفاده مجدد نیستند. مابقی ضایعات که به فرم نرم یا سخت هستند قابل بازیافت و استفاده مجدد در خط تولید ریسندگی می باشند. الیاف خوب و الیافی که دارای مقدار کمی ناخالصی هستند را با نام ضایعات نرم در ریسندگی می شناسند. ضایعاتی که حاصل از فتیله، نیمچه نخ و نخ هستند را ضایعات سخت می نامند.

بررسی ماشین آلات بازیافت پارچه های ضايعاتی و پوشاک مستعمل

در این قسمت قصد داریم مراحل بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل را شرح دهیم :

شستشو

پس از جمع آوری ضایعات حاصل از فرآیند تولید و همینطور زباله های موجود در سطح شهر، ابتدا متعلقات مرتبط با لباس ها شامل دکمه ها، زیپ ها و … را از آن ها جدا می کنند.

به منظور تمیز کردن و از بین بردن مواد خارجی و ناخالصی هایی که بر روی پارچه ها وجود دارد، در ابتدا آن ها را شستشو می دهند. برای شستشوی این پارچه ها و لباس های مستعمل و کهنه از حوضچه های شستشو که جهت شستشوی کالای پشمی کاربرد دارند، استفاده می گردد.

ماشین هایی که در این مرحله استفاده می شوند، نیروی مکانیکی ضربه ای بسیار زیادی را اعمال می کنند که همین موضوع سبب می شود که ناخالصی و مواد خارجی زیادی که بر روی پارچه ها وجود دارد از آن ها خارج گردد.

ماشین مربوطه دارای پنج حوضچه است که ابتدا پارچه ها به واسطه انتقال دهنده ورودی D وارد اولین حوضچه شستشو می شوند و سپس بر روی صفحه مشبک B و به واسطه چنگال های متحرک A به سمت جلو حرکت داده می شوند تا عمل شستشو صورت بگیرد. در نهایت نیز انتقال دهنده خروجی E پارچه ها را به سمت غلتک های فشاردهنده F هدایت می نماید. طی این مرحله محلول فشرده شده از کالا وارد حوضچه می شود و کالای فشرده شده نیز به طرف انتقال دهنده ورودی حوضچه بعدی منتقل می گردد.

هر حوضچه دارای هفت الی ده چنگال است که دارای سرعت ضربه ای شش الی چهارده ضربه در هر دقیقه است. ناخالصی هایی که طی عمل شستشو از لباس ها خارج می شوند، پس از اینکه از صفحه مشبک B عبور می کنند، در زیر صفحه مشبک جمع می گردند و سپس به واسطه فلکه C به بیرون منتقل می شوند.

از آنجایی که در طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل ، باید در هر شیفت 5800 کیلوگرم پارچه شستشو داده شود، به همین دلیل در این فرآیند دو ماشین برای شستشو در نظر گرفته شده است. در نهایت نیز برای آبگیری و خشک کردن پارچه ها از دستگاه سانتریفوژ استفاده می شود.

دسته بندی

ضایعات منسوجات جمع آوری شده از کارخانه های بافندگی، کارگاه های تولیدی پوشاک و همینطور زباله های خشک، دارای تراکم متفاوتی هستند و در واقع نتیجه تولید در سیستم های مختلف بافندگی می باشند. در این مرحله لازم است که پارچه ها توسط کارگرهای ماهر دسته بندی شوند.

برش

برای برش پارچه ها از دستگاه کاتر استفاده می گردد؛ به این صورت که پارچه به صورت دستی بر روی تسمه تغذیه دستگاه ریخته می شوند و به سمت یک جفت سیلندر هدایت می شوند.

در نتیجه فشاری که توسط سیستم پنوماتیکی ایجاد می شود، پارچه ها به سمت دو تیغه برشی حرکت می کنند. تیغه های برشی با زاویه 90 درجه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و همانند یک قیچی عمل می کنند.

عرض قیچی 60 سانتی متر است که می توان طول برش آن را از 10 میلی متر الی 20 سانتی متر تنظیم نمود. معمولا تنظیمات دستگاه کارتر بر اساس تراکم و همینطور نوع بافت منسوج صورت می گیرد.

در واحد های بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل بزرگ، معمولا به طور همزمان از دو دستگاه کارتر استفاده می شود تا بتوان به صورت همزمان اقدام به برش منسوجات با تراکم و بافت های مختلف نمود.

به منظور مخلوط کردن تکه های بریده نشده و تغذیه یکنواخت ماشین بازیافت الیاف، از ماشینی به نام تغذیه کننده استفاده می شود. ماشین تغذیه کننده در قسمت بالای خود دارای اطاقک های ریزش است که ابتدا مواد توسط کنداسور از دستگاه های کاتر گرفته می شود و از بالا به داخل آن ها دمیده می گردد.

اطاقک های ریزش به طور متوالی پر می شوند و از این سو نیز مواد به طور همزمان بر روی تسمه نقاله ای که در زیر اطاقک قرار گرفته است، منتقل می گردند. طی این فرآیند تکه های بریده شده پارچه ها با یکدیگر مخلوط می شوند. در نهایت نیز تکه های پارچه بر روی حصیر میخکوبی شده و با شیب 90 درجه حمل می شوند.

در واقع مواد را با استفاده از میخ هایی که به داخل توده تکه های پارچه نفوذ کرده است، حمل می کنند. این فرآیند منجر به تغذیه یکنواخت ماشین بازیافت الیاف می شود. در پایان تکه های پارچه به واسطه یک حصیر شیب دار به قسمت تغذیه ماشین بازیافت منتقل می شوند.

باریافت الیاف

ماشین بازیافت متشکل از سه الی شش سیلندر است و در آن ها از غلتک های کاردینگ استفاده شده است. سیلندرها دارای پوشش فلزی (متالیک) هستند و ساختمان نواری فلزی صاف ثابت و پیوسته دارند که دندانه ها بر روی آن ها با کوچکترین فاصله ممکن قرار گرفته و طی فرآیندی مشابه به پانچ کردن، می برند.

تراکم دندانه ها و سرعت سیلندرها به ترتیب از قسمت عقب به سمت جلو افزایش پیدا می کند. وقتی توده تکه های پارچه توسط تسمه به سمت قسمت تغذیه (غلطک تغذیه و میز) هدایت می شود، لایه تکه های پارچه در عرض سیلندر کاملا محکم گرفته می شوند.

مخالف بودن جهت پوشش سیلندر و جهت حرکت آن، منجر به کنده شدن الیاف و ایجاد تکه های خیلی کوچک پارچه می شود. الیاف های جدا شده به واسطه جریان هوا به قسمت تغذیه سیلندر بعدی منتقل می شوند. اما در این قسمت تکه های خیلی کوچک با جریان هوا جا به جا نمی شوند به همین دلیل بر روی تسمه ای که در زیر سیلندرها تعبیه شده است، می ریزند و در نهایت از آنجا به قسمت تغذیه منتقل می شوند.

این عمل چندین بار و به صورت متوالی انجام می شود؛ در نهایت فقط الیاف بازیافت شده از ماشین خارج می گردد.

پرس و عدل بندی

انتهای خط تولید الیاف بازیافتی و واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی و پوشاک مستعمل، محل بسته بندی الیاف بازیافت شده به صورت عدل یا توده های بهم فشرده است. اینکار جا به جایی الیاف های بازیافت شده را آسان تر می کند.

به همین دلیل توده های الیاف به واسطه کندانسور از ماشین بازیافت الیاف به ماشین پرس عدل منتقل می شوند.

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز | طرح احداث واحد بازیافت پارچه های ضایعاتی

در خط بازیافت پارچه های کهنه و لباس های مستعمل به برخی ماشین آلات و تجهیزات به شرح موارد زیر نیاز است :

  • ماشین شستشو
  • سانترییوژ
  • ماشین کاتر
  • ماشین تغذیه کننده
  • ماشین بازیافت الیاف
  • ماشین کندانسور
  • ماشین پرس کننده عدل
  • و …

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره