طرح توجیهیطرح توجیهی دام و طیور

طرح توجیهی تولید انواع پودر ماهی و ضایعات ماهی

طرح توجیهی تولید انواع پودر ماهی و ضایعات ماهی پیش از اجرای پروژه به منظور امکان سنجی مالی، فنی، اقتصادی و … انجام می شود تا سرمایه گذاران بتوانند با بررسی نتایج حاصل از این تحقیقات، تصمیم گیری درست تری را داشته باشند. تولید پودر ماهی از صنعت های رو به رشد است؛ چراکه این محصول در غذای دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد، به همین دلیل از پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار است. اغلب شرکت های تولید کننده پودر ماهی در مناطق شمالی و جنوبی کشور فعالیت دارند. این شرکت ها علاوه بر تولیدات به منظور برطرف کردن نیاز داخلی، می توانند به بازارهای صادراتی نیز توجه ویژه ای داشته باشند. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در زمینه تولید انواع پودر ماهی و ضایعات ماهی هستید، برای آشنایی با تمامی جوانب طرح تا انتهای این مقاله از سایت کاردوک همراه ما باشید. جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

معرفی محصول | طرح توجیهی تولید انواع پودر ماهی

پودر ماهی یک محصول جامد فرآوری شده است که حاصل آبگیری، پختن، جداسازی، خشک کردن و آسیاب ماهی یا ضایعات آن می باشد.

پودر ماهی دارای سطح بالایی از اسیدهای آمینه اصلی از نظر لیسئین است که در تولیدات دانه ای که غذای اکثر حیوانات می باشد، یافت می شود. همینطور دارای اسید آمینه میتونین و سیستئین که دارای ارزش غذایی بالایی است، می باشد و ویتامین های دسته B شامل ویتامین های B12 و B8 را در ترکیب خود دارد. پودر ماهی منبع مناسبی برای کلسیم، مس، آهن، فسفر و دیگر مواد معدنی نیز هست.

عمر مفید محصول | طرح توجیهی تولید انواع پودر ماهی

از مهم ترین ترکیبات پودر ماهی، پروتئین آن است؛ پروتئین های ماهی در ترکیبات خود دارای نیتروژن هستند که به مرور زمان آزاد می شوند و منجر به از بین رفتن پروتئین می شوند.

به همین دلیل بهتر آن است که پودر ماهی کمی پس از تولید، بلافاصله مصرف شود. در غیر این صورت به دلیل اینکه ازت آن به مرور آزاد می شود، کارایی این محصول نیز کم تر می گردد.

از سویی دیگر چربی های موجود در پودر ماهی در اثر قرار گرفتن در مجاورت هوا اکسید می شوند و همین موضوع خرابی پودر ماهی و پیدایش قارچ ها و کپک ها را به دنبال دارد. برای جلوگیری از بروز این مشکل که به تدریج و پس از تولید پودر ماهی اتفاق می افتد، در قسمتی از خط تولید به پودر ماهی، آنتی اکسیدان اضافه می شود تا ماندگاری محصول را تا بیش از یکسال افزایش دهد. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، عمر مفید محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع پودر ماهی و ضایعات ماهی، حداکثر یکسال می باشد.در واقع پودر ماهی هر چه تازه تر باشد، دارای خواص و فواید بیشتری نیز می باشد.

کد آیسیک محصول

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید انواع پودر ماهی و ضایعات ماهی، کد 1512 می باشد.

توضيح موارد مصرف و كاربرد | طرح توجیهی تولید انواع پودر ماهی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، پودر ماهی منبع غنی از پروتئین است، به همین دلیل در تغذیه دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر از این محصول به صورت فراوانی در صنعت مرغداری استفاده می شود، چراکه بیشترین مواد معدنی موجود در دانه مرغ ها را در ترکیب خود دارد.

از روغن ماهی نیز در صنعت پرورش حیوانات از جمله آبزیان بسیار استفاده می شود که این موضوع منجر به افزایش رشد آن ها و مقاومت بیشتر در برابر بیماری ها می گردد.

لازم به ذکر است که استفاده ترکیبی از پودر و روغن ماهی در پرورش آبزیان، منجر به رشد چشمگیر آن ها در کنار کاهش هزینه های تولیدی می شود، ضمن اینکه سبب حفظ و بهبود طعم ماهیان خوراکی نیز می گردد.

مطابق آماری که از سوی شرکت های مهم پرورش آبزیان در جهان منتشر شده است، میزان 25 الی 50 درصد از غذای ماهیان را پودر ماهی و 50 الی 35 درصد از آن را روغن ماهی تشکیل می دهد.

از روغن ماهی در مصارف دیگری شامل مصرف خوراکی برای انسان ها، مصرف دارویی، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، صنعت رنگ سازی و … نیز استفاده می شود.

بررسى كالاهاى جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

پودر ماهی بر اساس میزان پروتئین، میزان چربی، رطوبت، خاکستر و ازتی که دارد از نظر کیفی به درجات مختلفی تقسیم می شود. هر چه میزان پروتئین موجود در پودر ماهی بیشتر باشد، میزان چربی، رطوبت، خاکستر و ازت آن کمتر است.

پودر ماهی به عنوان یک منبع غنی پروتئین وارد غذای حیوانات می شود و این موضوع به این معنی است که هر ماده ای که بتواند پروتئین مورد نیاز دام و طیور را تامین کند، در واقع می تواند جایگزینی برای این محصول نیز معرفی شود.

از جمله منایع حاوی پروتئین که جایگزین مناسبی برای محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع پودر ماهی و ضایعات ماهی هستند، می توان به پودر گوشت، پودر کشک، پودر شیر خشک حیوانی، پودر خون و یا منشاء های پروتئین گیاهی شامل کنجاله سویا، کنجاله تخم پنبه، کنجاله آفتابگردان، کنجاله کنجد، کنجاله بادام زمینی، کنجاله بذر کتان و کلوتن اشاره کرد.

از میان پروتئین های حیوانی شامل کشک، گوشت، شیر و … که استفاده انسانی هم دارند، تولید پودر و استفاده به عنوان غذای حیوانات چندان به صرفه نیست؛ به همین دلیل در یک نتیجه گیری نهایی پودر ماهی ضمن رساندن پروتئین مورد نیاز به حیوانات، از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه است.

اهميت استراتزيكى كالا در دنياى امروز | طرح توجیهی تولید انواع پودر ماهی

متناسب با رشد جمعیت، میزان نیاز انسان به غذا به خصوص مواد پروتئینی و گوشتی نیز بیشتر می شود و همین موضوع نشان دهنده اهمیت پرورش دام، طیور و آبزیان است.

از موضوعات مهم در رشد و کیفیت گوشت حاصل از دام، غذای آن ها می باشد. حتی غذای دام در طعم گوشت آن ها تاثیر بسزایی دارد و لازم است که غذایی که مورد استفاده قرار می دهند، نیازهای دام و در نهایت نیاز های انسان را برآورده کند.

پودر ماهی به دلیل اینکه غنی از پروتئین است، از منایع اصلی و مهم برای تهیه غذای دام به شمار می رود. بر اساس نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، پودر ماهی سرعت رشد دام ها را افزایش می دهد.

از سویی دیگر صنعت دامپروری باید رو به سمت مدرن شدن برود و از منابع غذایی جدید و مقوی تری در این زمینه استفاده کند که محصول مورد بررسی طرح توجیهی تولید انواع پودر ماهی و ضایعات ماهی گزینه مناسبی خواهد بود.

دانش فنی و فرآیند تولید

به طور کلی تولید پودر ماهی، نیازمند تکنولوژی پیچیده ای نمی باشد و تولید این محصول در سه مرحله شامل پختن ماهی، جداسازی و خشک کردن آن انجام می گردد.

اما موضوعی که وجود دارد این است که هر چه از تکنولوژی های پیشرفته تری برای تولید پودر ماهی استفاده شود، در نهایت پودر ماهی تولید شده، با کیفیت مطلوب تری تولید خواهد شد. با خرید چندین ماشین آلات مدرن، امکان راه اندازی خط تولید پودر ماهی وجود خواهد داشت.

مرحله اول : پخت ماهی

برای تولید پودر ماهی، ابتدا ماهی در دستگاه های پخت، پخته می شود. نوع دستگاه، مدت زمان پخت ماهی، دمای مورد نیاز برای پخت ماهی و … وابسته به خط تولید پودر ماهی است که تا حد زیادی در کیفیت نهایی محصول نیز تاثیر گذار است. اما به طور کلی برای پخت ماهی به حداقل دمای 75 درجه سانتی گراد و حداکثر دمای 18 درجه سانتی گراد نیاز است که در این محدوده دمایی، تمامی باکتری های مضر ماهی از بین می روند. استفاده از دمایی بیشتر از این بازه، منجر به سوختن ماهی و از بین رفتن مواد معدنی آن می شود. معمولا برای داشتن یک پودر ماهی باکیفیت، به یک بازه زمانی 10 الی 15 دقیقه ای برای پخت ماهی نیاز است.

مرحله دوم : جداسازی | طرح توجیهی تولید انواع پودر ماهی

پس از اتمام مراحل پخت ماهی، مواد اولیه مخلوطی از جامد و مایع است که اصطلاحا به آن سوپ ماهی گفته می شود. به منظور جداسازی اجزای مایع و جامد پودر ماهی، از روش های مختلف جداسازی استفاده می شود. در این مخلوط سه نوع ماده شامل پودر مرطوب، روغن ماهی و پساب باید جداسازی شود.

در کارخانه هایی که فقط در زمینه تولید پودر ماهی فعال هستند، با بررسی سوپ ماهی، تمامی پودر داخل آن را خارج می کنند و سپس آن را برای خشک شدن، به خشک کن ها هدایت می کنند و در نهایت نیز مایع حاصله را دور می ریزند.

اما در واحد های تولیدی که علاوه بر پودر ماهی، قصد تولید روغن ماهی را نیز دارند، پس از بررسی سوپ، مایع حاصله را به یک جداساز دو گانه هدایت می کنند و در این مرحله روغن ماهی از پساب جدا می شود. در واقع پس از این مرحله سه فاز موجود در سوپ ماهی ، شامل پودر ماهی، روغن ماهی و پساب جداسازی می شود.

در گذشته کارخانجات تولید پودر ماهی، پس از اتمام فرآیند، روغن ایجاد شده را دور می ریختند که این موضوع خود مشکلاتی را برای محیط زیست ایجاد می کرد. اما با تغییراتی که طی سال های اخیر ایجاد شده است، امروزه پساب های حاصل از تولید پودر ماهی که خود منبع غنی از پروتئین هستند، مجدد بازیافت شده و به چرخه تولید بازگردانده می شوند.

لازم به ذکر است که در کارخانجات پیشرفته، از تری کانتر برای جداسازی سه فاز سوپ ماهی استفاده می شود. به این معنی که سوپ ماهی به داخل دستگاه هدایت می شود و در پایان سه فاز سوپ ماهی از دستگاه خارج می گردد. بنابراین در واحد های تولیدی مختلف از پرس تنها، پرس تنها همراه با دی کانتر و یا دستگاه تری کانتر استفاده می شود. از آنجایی که طی روش سوم، ضایعات کمتری تولید می شود و کیفیت پودر حاصله نیز بیشتر است، توصیه می گردد از این روش استفاده شود.

مرحله سوم : خشک کردن پودر ماهی

پس از اتمام مرحله جداسازی، پودر طی دو مرحله خشک می شود و پس از اضافه شدن پساب تغلیظ شده به آن خنک می شود. در نهایت پس نیز فرآیند تولید پودر ماهی با آسیاب کردن و بسته بندی کامل می شود.

مواد اوليه مورد نیاز برای تولید پودر ماهی

مواد اولیه و ورودی طرح توجیهی تولید انواع پودر ماهی و ضایعات ماهی، ورودی های تولیدی و کمک تولیدی هستند. اما تنهای ورودی این طرح که تمامی کار بر روی آن انجام می شود، ماهی می باشد.

دیگر مواد اولیه و یا ورودی های کمکی، در مراحل مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال برای سرد نگه داشتن ماهی، به آب سرد شیرین نیاز است. یا در مرحله پخت، جهت پخت و کنسانتره کردن به بخار نیاز است که این بخار از طریق بویلرها تامین می شود.

طی مرحله خشک کردن به حرارت بالایی برای خشک کردن پودر ماهی نیاز می باشد که از طریق گاز تامین می شود.  برای تامین انرژی مورد نیاز برای خنک کردن پودر، از کولر و یا چیلرهای برقی استفاده می شود.

برای افزایش ماندگاری پودر ماهی، به آن آنتی اکسیدن اضافه می شود که از جمله مواد اولیه مورد نیاز خواهد بود. برای بسته بندی پودر ماهی نیز از کیسه های پلی پروپیلنی استفاده می شود.

اغلب تولید کنندگان پودر ماهی در شهرهای جنوبی ساکن هستند، ضمن اینکه استان گیلان نیز از تولید کنندگان مهم پودر ماهی به شمار می رود. در تولید ماهی از ماهی های اقیانوسی غیر خوراکی شامل کوسه ماهی، مارماهی، شیرماهی، کپور به همراه ضایعات کنسرو سازی و تلفات استخرهای پرورش ماهی استفاده می شود. هر چه مواد اولیه مورد استفاده، کیفیت بالاتری داشته باشد، بدیهی است که محصول نهایی نیز باکیفیت تر و البته با قیمت بیشتری به بازار عرضه می شود.

ماشين آلات و تجهیزات مورد نیاز | طرح توجیهی تولید انواع پودر ماهی

همانطور که اشاره کردیم، تولید پودر ماهی دارای فرآیند پیچیده ای نسیت و اغلب ماشین آلات مورد نیاز آن از طریق منابع داخلی قابل تامین هستند. در زمینه تولید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز در این طرح، کشورهای آلمان و دانمارک موفق عمل کرده اند و در صورت تمایل برای تهیه ماشین آلات خارجی، می توان از این دو کشور کمک گرفت. کارشناسان کاردوک راهنمای شما عزیزان برای استعلام قیمت ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خواهند بود.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره