طرح توجیهی

تحصیلات افراد مشهور | میلیاردرهایی که از دانشگاه انصراف دادند

مدیران و میلیاردرهای بزرگ بسیاری وجود دارند که از دانشگاه انصراف داده‌اند و ترک تحصیل کرده‌اند، با این حال توانستند به موفقیت‌های زیادی دست یابند. شاید شما هم جزء کسانی باشید که عقیده دارند مدرک دانشگاهی و تحصیلات موفقیت و خوشبختی را در زندگی تضمین می‌کند، اما به دنبال راهی نامتعارف هستی که برخی از مشاهیر آن‌ها را پیموده‌اند. همه آن‌ها ویژگی مشترکی داشته‌اند که با خواندن داستان زندگی‌شان می‌توانید به آن پی ببرید. در ادامه خلاصه‌ای از زندگی چند شخصیت مشهوری را آورده‌ایم که از دانشگاه انصراف داده‌اند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های موفقیت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

مایکل دل : بنیان گذار دل

مایکل دل با تلاش و پشتکار زیاد شرکت دل را از صفر راه اندازی کرد که امروزه یکی از بزرگ‌ترین شرکت های کامپیوتری دنیا است. محل تولد مایکل دل تگزاس است. شغل پدرش دندان پزشک و مادرش مشاور مالی و فعال بازار سهام بود.

کودکی و نوجوانی مایکل دل

مایکل از کودکی علاقه زیادی به الکترونیک و تجارت نشان می داد و خیلی دوست داشت روزی این دو علاقه‌اش را با هم ترکیب کند، در ابتدای نوجوانیش پول‌هاییکه از طریق کارهای پاره وقت در می‌آورد را سرمایه گذاری می‌کرد. وقتی 15 سال داشت بلافاصله بعداز خریدن اولین کامپیوترش که اپل بود اجزایش را از هم جدا کرد تا خودش از نو سر هم بندیش کند. در دوران دبیرستان با فروختن روزنامه تحقیقات و مهارتش در پول در‌آوردن توانست ظرف یک سال یک کامپیوتر نو و یک ماشین بی ام و بخرد.

دوران دانشگاه مایکل دل

پدر و مادر مایکل همیشه دوست داشتن که او رشته پزشکی بخواند، اما در اولین سال ورود به دانشگاه، مایکل کامپیوترهای قدیمی را می‌خرید و درایورها و گنجایش‌هایشان را ارتقا می‌داد و سپس 15 درصد زیر قیمت بازار می‌فروخت. اگرچه به پدر و مادرش قول د‌اده بود درسش را ادامه دهد و تجارتش را کنار بگذارد، اما 80 هزار دلار از این راه درآمد کسب کرد و تصمیم گرفت دانشگاه را رها کند و تجارتش را تمام وقت ادامه دهد، او اجناسش را ده درصد ارزان‌تر از رقبایش می‌فروخت و خیلی زود پیشرفت کرد.

جولای 1996 زمانی بود که خیلی از صاحبان کسب و کار از فروش آنلاین واهمه داشتن، دل بخش عمده‌ای از سفارشاتش را به صورت آنلاین می‌فروخت.در سال 2005 مایکل دل 41 ساله به عنوان چهارمین مرد ثروتمند دنیا شناخته شد.

استیو جابز : بنیان گذار اپل

استیو جابز در سال ۱۹۵۵ از مادری مسیحی و پدری سوری و مسلمان  که هردو دانشجو بودند، متولد شد. هنگام تولد استیو، پدر و مادرش هر دو ۲۳ ساله بودند و هنوز ازدواج نکرده بودن و نمی‌توانستند فرزندشان را بزرگ کنند. خانواده مادرش مسیحی و محافظه‌کار بودند و نمی‌پذیرفتند که دختراشان با یک عرب مسلمان ازدواج کند.

وقتی مادرش او را بدنیا آورد، به دلیل ترس از آبرو استیو را به خانواده “کلارا جابز” سپرد تا پسرش درخانواده ای تحصیل کرده بزرگ شود.

پدرخوانده‌اش که یک مکانیک ماهر ساخت لیزر بود، مقدمات ابتدایی الکترونیک را به پسرش آموزش داد و مادر خوانده او یک حسابدار بود و قبل از رفتن به مدرسه خواندن را به استیو آموزش داد.

یادگیری و تحصیل

در سال ۱۹۷۲، جابز از دبیرستان «هومستید» در کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شد و در کالج هنرهای لیبرال ثبت نام کرد، اما بعد از یک نیمسال تحصیلی انصراف داد.

تاسیس اپل

در سال ۱۹۷۶، شرکت رایانه‌ای اپل را در پارکینگ خانوادهٔ جابز، بنیان گذاشتند. هم‌زمان با رشد اپل، این شرکت به دنبال مدیران مستعدی بود که بتوانند در مدیریت، پیشرفت و توسعه اپل کمک کنند.

در سال ۱۹۸۳، جابز با به چالش‌کشیدن یکی از مدیران پپسی کولا یعنی جان اسکالی، به او پیشنهاد داد که به‌عنوان مدیر عامل اپل شود. و به او گفته بود: «می‌خواهی که باقی زندگی‌ات را به فروختن آب‌-شکر بگذرانی، یا می‌خواهی شانس این را داشته باشی که دنیا را عوض کنی؟».

با اینکه جابز یکی از شخصیت‌های مهم اپل بود، به نظر سایر مدیران شرکت او مدیری دمدمی مزاج بود. سال ۱۹۸۵ بین جابز و شریکش اسکالی بحث و کشمکش پیش آمد. جابز به اسکالی گفت: تو برای اپل و هدایت آن مناسب نیستی. اسکالی هم از مدیران خواست که بین او و جابز یکی نفر انتخاب کنند. همگی آن ها اسکالی را انتخاب کردند. پس جابز از کارش در اپل برکنار شد.

تاسیس شرکت نکست توسط استیو جابز

پس از ترک اپل، جابز در همان سال شرکت رایانه‌ای دیگری را با نام نکست را تاسیس کرد. جابز در سال ۱۹۸۹ رایانه قدرتمند «ورک استیشن» را به بازار عرضه کرد که اولین مرورگر وب بر روی آن ساخته‌شد. نرم‌افزار کامپیوتر نکست به عنوان مبنای سیستم‌عامل مکینتاش‌های امروزی و آی‌فون می‌باشد. شرکت نکست بعدها تولید کامپیوتر را کنار گذاشت بر روی فروش و توسعهٔ سیستم‌عامل نکست‌استپ و توسعهٔ فناوری شئ‌گرا تمرکز کرد.

بازگشت استیو جابز به اپل

در ۲۰ دسامبر ۱۹۹۶ شرکت اپل، شرکت نکست را به مبلغ ۴۲۹ میلیون دلار خرید. طی این معامله استیو جابز، مجددا به اپل بازگشت. پس از برکناری جیل آملیو در ژوئیه سال ۱۹۹۷، جابز عملا مدیرعامل اپل شد. اما او از پذیرش این سمت به طور دائم خودداری کرد. طی یک تغییر سازمانی در همان ماه، بیشتر اعضای هیات مدیرهٔ اپل تغییر کردند. پس از تشکیل جلسه توسط اعضای هیات‌مدیرهٔ جدید، جابز به سمت «مدیر عامل موقت»منصوب شد.

جولیَن پاول آسانْژ

برنامه‌نویس کامپیوتر، کنشگر اینترنت و از موسسان ویکی‌لیکسو سردبیر استرالیایی آن است.

سانژ در جوانی، پیش از برنامه‌نویسی رایانه، هکر بود.

سانژ از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ را صرف یادگیری علوم ریاضی و فیزیک کرد و یک مدت کوتاه در دانشگاه ملبورن فلسفه و عصب‌شناسی خواند. بیشتر نمره‌هایش فقط در حد قبولی هستند. درس را رها می‌کند و پس از آن هم ویکی‌لیکس را راه اندازی می‌کند.

آسانژ در ۱۹۹۳ جزو اولین کسانی بود که خدمات اینترنت همگانی را در استرالیا به نام «شبکه دسترسی همگانی سایبری» پایه گذاری کرد. او به عنوان برنامه‌ریز و گسترش‌دهنده نرم‌افزار آزاد در ملبورن اسکان یافت. سال ۱۹۹۵ اولین (open source port scanner) را نوشت. در ۱۹۹۶ عضو تیم سامانه پستگرس‌کیوال شد.

آسانژ هنگام نوشتن کتاب زیرزمینی «قصه‌های هک‌کردن، دیوانگی و وسواس دربارهٔ مرز الکترونیکی» (۱۹۹۷) پژوهشگر کتاب بود. این کتاب، سابقه او را در خرابکاران بین‌المللی روشن می‌کند.

از ۱۹۹۷ در توسعه سیستم رمزگذاری انکارپذیر رابرهوز همکاری داشت. این نوع رمزگذاری در وصله‌های سیستم‌عامل لینوکس بکار می‌رفت. دیگر نرم‌افزارهای رایگانی که او درنوشتن آن نقش داشته، نرم‌افزار گرفتن یوزنت NNTPCache (۱۹۹۶) و Surfraw (۲۰۰۰) هستند که برای جستجوگرهای وب به کار می‌روند.

بیل گیتس : بنیان گذار مایکروسافت

بیل گیتس ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺎﯾﮑﺮوﺳﺎﻓﺖ را ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﻧﻤﻮدﻧﺪ. ﮔﯿﺘﺲ با ﻋﻨﻮان ﻣﺪﯾﺮ ﻧﺮم اﻓﺰار ﺳﻮﻣﯿﻦ ﻣﺮد ﺛﺮوﺗﻤﻨﺪ ﺟﻬﺎن شد. ﺑﯿﻞ ﮔﯿﺘﺲ در دﻧﯿﺎ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺑﻨﯿﺎﻧﮕﺬار ﺗﺤﻮل در کامپیوترهای ﺷﺨﺼﯽ ﻣﺸﻬﻮر اﺳﺖ. ﺑﯿﻞ ﮔﯿﺘﺲ چون توانایی رقابت را از بقیه رقبا گرفته، روش تجارتش همیشه مورد انتقاد است، حتی از او ﺑﻪ اﯾﻦ دﻟﯿﻞ ﺷﮑﺎﯾﺖ کرده‌اند.

خانواده گیتس

گیتس در ﺧﺎﻧﻮاده‌ای دﻧﯿﺎ آﻣﺪ ﮐﻪ از نظر ﺗﺠﺎرت و ﺳﯿﺎﺳﺖ و ﺧﺪﻣﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، سابقه غنی داشت. پدرش وﮐﯿﻞ دادﮔﺴﺘﺮی و از افراد ﺳﺮﺷﻨﺎﺳﺎن ﺷﻬﺮ ﺳﯿﺎﺗﻞ آمریکا ﺑﻮد و ﻣﺎدرش آﻣﻮزﮔﺎر ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﻮد و در اﻣﻮر ﺧﯿﺮیه ﻧﯿﺰ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ داﺷﺖ.

دوران کودکی بیل گیتس

ﮔﯿﺘﺲ در ﻣﺪرﺳﻪ ﻟﯿﮏ ﺳﺎﯾﺪ ﺷﺮوع ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﮐﺮد. گیتس ﻋﻼﻗﻪ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻧﺮم اﻓﺰاردر سن 13 سالگی ﭘﯽ ﺑﺮد و ﺑﺮﻧﺎﻣه ﻧﻮﯾﺴﯽ را دنبال کرد.  در ﻫﻤﯿﻦ ﺟﺎ ﺑﻮد ﮐﻪ ﻫﺴﺘﻪ اوﻟﯿﻪ مایکروسافت شکل گرفت.

گیتس در مدرسه لیک ساتل تحصیل میکرد و این مدرسه تصمیمی گرفت که نمیدانست میتواند به این میزان در آینده شاگردانش موثر باشد. مدرسه برای اجاره یکساله کامپیوتر که در آن زمان هنوز بزرگ و گران بودن صندوقی برپا کرد و حتی پول بیشتر از هزینه مورد نیاز اجاره جمع شد. جذابیت این کار زمینه‌ای شد تا بیل گیتس، پل آلن (که دو سال از گیتس بزرگتر بود) و چند نفر دیگر از شاگردان همگی در کار کامپیوتری ماهر شوندف به طوری که در حال حاضر از برنامه نویسان ارشد مایکروسافت هستند.

تحصیلات دانشگاهی بیل گیتس

سال 1973 ﮔﯿﺘﺲ در داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎروارد مشغول تحصیل شد و ﺑﺎ ﺑﺎﻟﻤﺮ ﻣﺪﯾﺮ اﺟﺮاﯾﯽ ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﻣﺎﯾﮑﺮوﺳﺎﻓﺖ آﺷﻨﺎ ﺷﺪ. ﺳﺎل دوم داﻧﺸﮕﺎه را ترک ﮐﺮد ﺗﺎ بتواند همه وقت و انرژیش را ﺻﺮف ﻣﺎﯾﮑﺮوﺳﺎﻓﺖ ﮐﻨﺪ.

در ﺷﺮﮐﺘﯽ ﮐﻪ او در ﺳﺎل 1975 همراه ﭘﻞ آﻟﻦ بنا گذاشتند، ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎور بودند ﮐﻪ ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ وسیله ارزﺷﻤﻨﺪی بر روی هر ﻣﯿﺰ و ﻫﺮ ﺧﺎﻧﻪ‌ای ﺗﺒﺪﯾﻞ می‌شود. پس ﺷﺮوع ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺖ ﻧﺮم اﻓﺰار ﺑﺮای رایانه‌های ﺧﺎﻧﮕﯽ ﮐﺮدﻧﺪ.

ﮔﯿﺘﺲ با ﮔﺴﺘﺮش، آﺳﺎن‌ﺗﺮ، کم ﻫﺰﯾﻨﻪ و دﻟﭙﺬﯾﺮتر کردن نرم افزار ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺧﻮد اداﻣﻪ داد.

زﻧﺪﮔﯽ ﺷﺨﺼﯽ بیل گیتس

گیتس ﺑﺎ یکی از ﮐﺎرﻣﻨﺪان ﻣﺎﯾﮑﺮوﺳﺎﻓﺖ ازدواج کرد. این زوج صاحب ﺳﻪ ﻓﺮزﻧﺪ شدند. ﺧﺎﻧﻪ ﺑﯿﻞ ﮔﯿﺘﺲ ﯾﮑﯽ از ﻣﺪرنﺗﺮﯾﻦ و ﮔﺮان ﺗﺮﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺟﻬﺎن ﺑﻮده با ﻣﻨﻈﺮه ای رو ﺑﻪ درﯾﺎﭼﻪ واﺷﻨﮕﺘﻦ در ﻣﺪﯾﻨﺎ واﻗﻊ در واﺷﻨﮕﺘﻦ دارد. اما بعد از 27 سال زندگی مشترک میلندا و بیل گیتس طلاق گرفتند، آن‌ها علت این کار را پیدا کردن فرصتی برای پیشرفت و یادگیری بیان کردند.

تریویس کلنیک : بنیان گذار اوبر

شرکت اوبر در سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان اوبرکَب توسط گرت کمپ و تراویس کالانیک تاسیس شد.

تراویس کالانیک ؛ مدیر عامل اجرایی (از ۲۰۱۱ تا ژوئن ۲۰۱۷) خدمات تاکسی آنلاین، وسیله نقلیه کرایه‌ای است.

اوبر (Uber) یک سرویس آنلاین است و به وسیله اپ موبایل خود، مسافران می‌توانند از طریق اپ موبایل هوشمند درخواست تاکسی کرده و اپ اوبر آن‌ها را به نزدیکترین راننده مرتبط می‌کند و مکان مسافر را به راننده نشان می‌دهد. رانندگان اوبر از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند.

طی تحقیقات مشخص شد که اوبر اولین استارت آپ در دنیا بود که بیشترین و گرانترین سهام را به خود اختصاص داده. در ابتدای سال ۲۰۱۹ اوبر دارای۱۱۰ میلیون کاربر بود که ۶۹درصد بازار مسافربری آمریکا را به خود اختصاص داد. در ایران نیز چند جوان همین ایده را با نام اسنپ اجرا کردند که نتیجه‌ای مشابه داشت.

جان مک کی : بنیان گذار هول فودز

هول فودز ( Whole Foods Market) فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی است که دفتر مرکزی آن در آستین، تگزاس قرار دارد و محصولات طبیعی و ارگانیک ارائه می‌دهد و به فروش محصولات نسبتا گران قیمت معروف است.

در سال ۱۹۷۸ جان مکی ۲۵ ساله از کالج اخراج شد و همراه دوست دختر ۲۱ ساله‌اش رینی لوسن از خانواده و دوستان ۴۵ هزار دلار برای تأسیس یک مغازه غذاهای طبیعی در آستین تگزاس قرض گرفتند. آن‌ها همچنین از آپارتمانشان به خاطر نگهداری مواد غذایی اخراج شدند. در سال 2017 این فروشگاه زنجیره ای توسط آمازون خریداری شد.

هول فودز ( Whole Foods Market) فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی است که دفتر مرکزی آن در آستین، تگزاس قرار دارد و محصولات طبیعی و ارگانیک ارائه می‌دهد و به فروش محصولات نسبتا گران قیمت معروف است. آمازون با خریداری هول فودز تهدیدی برای سوپرمارکت‌های سنتی محسوب می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره