طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی رب گوجه فرنگی | طرح تولید رب وسس گوجه فرنگی

تهیه طرح توجیهی تولید رب گوجه فرنگی طبق چهارچوب ارگان مورد نظر و با ضمانت دریافت تایید یکی از خدماتی است که مرکز کاردوک به متقاضیان محترم ارائه می‌دهد. گوجه فرنگی یکی از سبزیجات و یا میوه‌ای سرخ‌رنگ و خوش‌بو و آبدار است که در انواع مختلف قابل کشت می‌باشد؛ به دلیل اهمیت اقتصادی این گیاه بذر آن از آمریکای جنوبی به سرتاسر دنیا منتقل و پرورش داده شد. تولید رب گوجه فرنگی علاوه بر رفع نیاز بازار، موجب ارزش افزوده در اقتصاد نیز می‌شود. بنابراین با رفع نیاز بازار داخلی و صادرات آن به بازار اروپا و سایر کشورها، موجب سوددهی بالایی می‌شود. در ادامه خلاصه‌ای از طرح توجیهی تولید رب گوجه فرنگی ارائه شده است. برای تهیه و نوشتن طرح توجیهی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

طرح توجیهی رب گوجه فرنگی | آشنایی با گیاه

این گیاه چند ساله بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که از آنجا به سایر نقاط جهان منتقل شد. انواع مختلف این گیاه امروزه بدلیل اهمیت اقتصادی در سراسر جهان پرورش داده می‌شود. البته «گوجه فرنگی» از نظر علم باغبانی و نداشتن هسته در دسته سبزیجات محسوب می‌شود.

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و لیکوپن است. این میوه امروزه به روش‌های مختلفی، به‌طور خام یا به عنوان یکی از مواد لازم برای تهیه  غذا، انواع سس و نوشیدنی مصرف می‌شود و بخش مهمی از رژیم غذایی مردم بسیاری از کشورها را شکل می‌دهد. کشت و پرورش گوجه فرنگی به طور کلی، مساحتی حدود سه میلیون هکتار معادل یک سوم کل مساحت مختص به کشت تره‌بار در جهان است.

گوجه‌فرنگی ماده اولیه تهیه محصول رب باید از کیفیت مناسب برای تغلیظ شدن برخوردار بوده و پارامترهای مورد نیاز استاندارد ملی ایران به شماره 40 را برآورده نماید. شکل ظاهری، میزان رسیدگی، نوع بارگیری و درجه بریکس گوجه‌فرنگی پارامترهای‌ مهم کارخانه برای خرید گوجه‌فرنگی است. برای تهیه رب باید از ارقام خاصی از گوجه فرنگی استفاده شود که به قدر کافی گوشتی و شیرین باشند. برای تهیه و نگارش طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

طرح توجیهی رب گوجه فرنگی | معرفی محصول

رب گوجه فرنگی با کد آیسیک 1513512419 فرآورده‌ای است که از حذف پوست و دانه‌های گوجه فرنگی و با تغلیظ آب گوجه فرنگی حاصل می‌شود. رب گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی و موثر بر روی سلامتی انسان همانند آب، آنتی‌اکسیدان، آهن، پتاسیم و ویتامین‌های B ،A وK است. لیکوپن بیشتر به عنوان یک آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود؛ در نتیجه خوردن دو قاشق رب گوجه فرنگی در روز، شما را از خواص درمانی رب گوجه فرنگی بهره‌مند خواهد کرد.

1-  کالاهای جايگزين

کالاهای جایگزین رب استفاده و فراوری گوجه فرنگی تازه در هنگام مصرف است که با توجه به اینکه امکان تلغیظ  و فراوری آن به صورت سریع و در زمان مصرف نه تنها میسر نیست؛ بلکه امکان خرید، نگهداری دراز مدت با قیمت مناسب در ایام مختلف سال نیز  وجود ندارد. با این شرایط باید فرایند سالم سازی و بهداشتی تولید در محیط صنعتی که در محیط‌های خانگی و تولید سنتی وجود ندارد را فراهم نمود.

2- موارد استفاده از رب گوجه فرنگی

بهترین شیوه مصرف رب گوجه فرنگی در غذاها رقیق کردن آن در آب است. خواص مفید رب گوجه فرنگی با حل شدن حین مصرف حفظ شده و میزان رقیق کرد آن وابسته به کیفیت و غلظت رب گوجه فرنگی است. هر چه رب گوجه فرنگی غلیظ‌تر باشد، به آب بیشتری برای رقیق کردن نیاز خواهد داشت.

مصرف رب گوجه فرنگی به همراه سیر، پیاز و ادویه در غذاها طعم لذت بخشی به غذا می‌دهد. رب گوجه فرنگی در بسیاری از غذاهای حاوی گوشت استفاده  می‌شود و مزه گوشت را بهتر می‌نماید. تعداد غذاهای محلی و بین المللی که در آن رب گوجه فرنگی به عنوان طعم دهنده و مکمل غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار متنوع است.

طرح توجیهی رب گوجه فرنگی | دانش فنی پروژه و روش تولید

دانش فنی و ماشین آلات تولید در کیفیت مناسب و در ظرفیت‌های متفاوت و قابل رقابت هم از خارج و هم در داخل کشور قابل تامین است. ظرفیت‌های اقتصادی خط تولید رب گوجه فرنگی دارای تعداد نیروی انسانی و سطوح اتوماسیون متفاوت می‌باشند.

ظرفیت خط تولید، مهم‌ترین پارامتر در برآورد کردن تامین زیر ساخت‌های مورد نیاز و هزینه راه‌انداری خط تولید رب گوجه فرنگی است. در نتیجه میزان ورود مواد اولیه به خط تولید در یک روز کاری کارخانه بر حسب ظرفیت متفاوت خواهد بود. ماشین آلات، تاسیسات و زیرساخت‌های خط تولید رب گوجه فرنگی از ظرفیت‌های فرآوری روزانه ۵ الی ۴۵۰۰ تن گوجه فرنگی قابل تولید، نصب و پیاده سازی است. برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

محاسبه سرمایه مورد نیاز

سرمایه مورد نیاز برای راه‌‌ اندازی خط تولید رب گوجه فرنگی ارتباط تنگاتنگی با نیاز بازار، ظرفیت  عملیاتی، سطح تکنولوژی ماشین‌آلات ،تاسیسات عمومی و محل اجرای طرح دارد. پس لازم است از همان ابتدا با در نظر داشتن متغیرهای اقتصادی وابسته به زمان احداث، امکاسنجی طرح بصورت دقیق مشخص شود.

خط تولید رب گوجه فرنگی را می‌توان با توجه به سطح اتوماسیون فرایند تولید پیش بینی و جانمایی نمود. در فرایندهای تولید دارای کنترلرهای اتوماتیک هزینه‌های نیروی انسانی و در نتیجه هزینه‌های متغیر وابسته به نیروی انسانی کاهش پیدا خواهد کرد. در مقابل با افزایش میزان سرمایه گذاری لازم ناشی از خرید و نصب تجهیزات مورد نیاز و اتوماتیک کردن خط تولید مواجه هستیم که در طول زمان می‌تواند با پایین آوردن هزینه‌های تولید و سوددهی بیشتر جبران شود.

در این طرح، توجیه‌پذیری خط تولید رب گوجه فرنگی با ظرفیت ۲۰۰  الی ۲۵۰  تن گوجه در روز به لحاظ اقتصادی و فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد. ماشین‌آلات خط تولید در سه بخش دریافت، آماده‌سازی و تولید (شامل دریافت آبگیری و تلغیط  و بسته‌بندی) در ادامه شرح داده شده است.

معرفی خط تولید محصول

پله اول | دریافت و شتشوی گوجه فرنگی

در مرحله دریافت، به دلیل حساسیت بالای گوجه فرنگی در برابر خرابی و له شدن، نحوه ورود بسیار اهمیت دارد. سیستم دریافت به دو صورت دستی یا اتوماتیک می‌تواند صورت پذیرد. گوجه فرنگی‌ها ابتدا در سبد یا جعبه‌های پلاستیکی تقریبا 25 کیلویی توسط کامیون یا وانت وارد کارخانه شده و پس از توزین و تخلیه از سکوی بارگیری کارخانه توسط اپراتورها، با فشار زیاد آب، به سمت وان دریافت اولیه جهت شتشو هدایت می‌شوند و با باز کردن دریچه های خروجی این وان، گوجه‌ها به راحتی همراه آب در کانال مربوطه جاری شده و ضمن شستشوی اولیه به سمت خط تولید حرکت می‌نماید. در این مرحله گوجه‌های دارای کیفیت قابل قبول برای انتقال وارد دستگاه بالابر می‌شوند.

پله دوم | شستشوی نهایی و سورتینگ

محصول شسته شده و آماده ورود توسط بالابر به بخش وان دریافت ثانویه که ارتفاع بیشتری دارد وارد می‌شود. در فرایند آب اضافی گوجه‌ها گرفته و پس از شستشوی نهایی توسط دوش‌های آب تعبیه شده روی نوار سورتینگ قرار می‌گیرند. در این دستگاه محصول هم بر روی میز به جلو حرکت می‌کند و هم بر روی محور خود می‌چرخد تا اپراتور بتواند کیفیت محصول را بررسی و سالم بودن آنها را تائید کند. بدین صورت کارگران از دو طرف نوار نقاله بازرسی می‌توانند کیفیت محصول را بررسی و سالم بودن آن‌ها را تائید کنند.

جداسازی گوجه‌های نامناسب و کال و له شده و یا خار و خاشاک و چوب و غیره از گوجه‌ها در این مرحله فراهم می‌شود.

پله سوم | خرد کردن گوجه ها

برای تسهیل در فرایند تغلیظ، گوجه های تمیز شده ابتدا وارد خردکن شده و توسط یکسری تیغه‌های متحرک موجود در آن خرد می‌شوند. گوجه‌ها پس از خرد شدن قبل از ورود به فرایند تلغیظ به مخزن ذخیره انتقال می‌یابند.

پله چهارم | پخت اولیه

گوجه‌های خرد شده  جهت نرم شدن از مخزن با پمپاژ به پیش گرمکن برای رسیدن به حرارت حدود  85 الی 90  منتقل می‌شود. در نتیجه آن ضمن کاهش بار میکروبی و افزایش راندمان آبدهی در مرحله فیلتراسیون سبب دستیابی به غلظت، رنگ و قوام مناسب محصول خواهد شد.

پله پنجم | فیلتراسیون

پس از عمليات پیش گرم کنی، پوست ها، پالپ و ناخالصی‌های دیگر مخلوط آب و گوجه جدا می‌شود. با توجه به نوع و حساسیت محصول صافی‌ها متفاوت هستند، اما عملکرد همه آن‌ها یکی است. در این فرایند از انواع صافی های روتاری با دور کم یا صافی های توربو با دورهای بالا می‌توان استفاده کرد.

پله ششم | تانک فرموله یا مخزن ذخیره

پس از فیلتراسیون آب گوجه وارد مخزن ذخیره آب گوجه شده و آماده پمپاژ به سیستم تلغیظ می‌گردد. جنس این مخزن از نوع استیل می‌باشد.

پله هفتم | تغلیظ آب گوجه

آب گوجه موجود در مخزن ذخیره جهت افزایش غلظت و تبدیل شده به رب توسط پمپ به داخل دیگ تغلیظ وارد می‌گردد. در یک یا دو یا چند مرحله غلظت سازی محصول نهایی تولید می‌شود. آب گوجه در دیگ تغلیظ تحت خلاء و تحت تاثیر حرارت غیرمستقیم آب خود را تا رسیدن به درجه بریکس مناسب یا غلظت مورد نظر از دست می‌دهد. در این مرحله نمک نیز به رب اضافه می‌شود.

خلاء مورد استفاده در این سیستم از یک طرف سبب حفظ کیفیت رنگ و ویتامین‌ها و از یک طرف دیگر موجب افزایش سرعت تولید و صرفه‌جویی در انرژی مورد نیاز می‌شود. رب گوجه فرنگی آماده شده از دیگ تغلیظ وارد مخزن ذخیره می‌شود و از آنجا با پمپ به دستگاه پاستوریزاسیون انتقال می‍‌یابد، تا در دمای حدود 85 درجه سانتیگراد حرارت دیده و میکرواورگانیسم‌های آن غیر فعال شوند.

پله هشتم | استریل و پرکردن قوطی و دربندی

جهت اطمینان از عاری بودن قوطی‌ و شیشه‌ها از آلودگی، لازم است تا قوطی‌ها پیش از عملیات پر کردن کاملا تمیز شوند. برای استریل کردن ظروف از دستگاهی به نام قوطی‌شور استفاده می‌شود. سپس به سمت دستگاه پرکن هدایت شده و بطور همزمان رب گوجه فرنگی پاستوریزه شده، بلافاصله وارد دستگاه فیلر و پرکن می‌شود. خروج قوطی‌ها از دستگاه نیز به شکل اتوماتیک صورت می‌گیرد. پس از پرشدن، قوطی‌ها به دستگاهی نیمه اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک که وظیفه مهر و موم کردن درب قوطی و پرس را دارد، وارد می‌شود. پس ازآن و در نهایت قوطی‌های پر شده به بخش بسته بندی و شرینک پک منتقل می‌شوند.

پس از فرآیند دربندی، قوطی‌های رب جهت استریلیزاسیون به دستگاه پاستوریزاتور هدایت می‌شوند.

پله نهم | اتیکت زنی و بسته بندی

پس از خشک شدن قوطی‌ها اتیکت خورده و توسط دستگاه جت پرینتر بر روی قوطی‌ها تاریخ تولید، تاریخ مصرف، سریال و قیمت مصرف‌کننده زده می‌شود. سپس در کارتن یا با دستگاه شرینگ پک با کشیدن یک نایلون روی قوطی‌های رب بسته‌بندی اتمام می‌یابد. برای راه اندازی و اطلاع از قیمت دستگاه های خط تولید رب گوجه فرنگی کلیک کنید.

طرح توجیهی رب گوجه فرنگی | بخش تاسیسات

بخش تاسیسات شامل ماشین‌آلات مربوطه به تامین انرژی خط تولید، از جمله بخار آب مورد نیاز جهت پخت و پاستور کردن رب می‌باشد. دیگ بخار یا بویلر به منظور تامین بخار و کولینگ تاور جهت خنک کردن آب کاهش‌دهنده دمای دستگاه تغلیظ، مهم‌ترین ماشین‌آلات تاسیسات خط تولید رب گوجه‌فرنگی می‌باشند.

طرح توجیهی رب گوجه فرنگی | بررسی بازار و رقبا

بررسی بازار نشان می‌دهد در کشور تعداد382 واحد صنعتی تولید کننده رب وجود دارد. این واحدها به ارزش‌های دفتری 15359 میلیارد ریال برای تولید 1448520 تن رب گوجه فرنگی سرمایه گذاری شده‌اند.

66 واحد در حال احداث دارای پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد است که می‌تواند ظرقیت 390070 را به ظرفیت تولید کشور اضافه نماید. تولید حاضر در صورت تحقق ظرفیت عملیاتی سرانه مصرف 18 کشور در سال و 50 گرم در روز را با ملحوظ نداشتن صادرات می‌تواند ایجاد نماید. اما طبق بررسی‌های میدانی تعداد زیادی از واحدهای موجود قادر به تولید با ظرفیت پروانه خود نبوده‌اند.

این در حالی است که از مجموع ۸۵ هزار هکتار سطح زیر کشت کشور؛ پیش بینی می‌شود که تولید گوجه فرنگی به بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد. در حال حاضر قریب به یک میلیون تن مازاد تولید گوجه معادل ۱۷ هزار هکتار سطح زیر کشت در کشور وجود دارد.

جدول 1- پروانه بهره برداری کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
382 15359 26500 1448520 تن
جواز تاسیس  های  کشور بیش از  60 پبشرفت فیزیکی
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
66 12346 4169 390070 تن

طرح توجیهی رب گوجه فرنگی | وضعیت صادرات محصول

کشور آذربایجان و روسیه از کشورهای مصرف کننده رب گوجه فرنگی ایرانی هستند. کشورهای هدف صادرات رب گوجه ایران عمدتاً کشور عراق، افعانستان، کشورهای عربی حاشیه خلیح فارس، تاجیکستان و قزاستان است. کشور ایران به لحاظ تولید رب گوجه فرنگی در جایگاه هفتم و به لحاظ صادرات رب گوجه فرنگی در جایگاه ششم دنیا قرار گرفته است.

کشورهای همسایه ایران به خصوص دو کشور عراق و افغانستان به دلیل قرابت فرهنگی و ذائقه‌ای که با ایران دارند، بیشترین وارد کنندگان رب گوجه فرنگی از ایران می‌باشند. میزان صادرات در سال گذشته رب گوجه فرنگی به عراق، افعانستان و روسیه حدود ۱۵۷ میلیون دلار است. برای ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه‌های مختلف کلیک کنید.

طرح توجیهی رب گوجه فرنگی | سرمایه گذاری مورد نیاز

مطالعات براساس توان مالی متقاضی در دو ظرفیت پیش بینی شده است. بر این اساس احداث طرح تولید رب و سس گوجه فرنگی در سال جاری با ظرفیت اقتصادی سالیانه 3000 تن و با ماشین آلات داخلی؛ 117 میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز دارد. نرخ بازدهی سرمایه گذاری بیشتر از 30درصد بوده و کمتر از 3 سال سرمایه اولیه بازگشت داده می‌شود. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث ارائه شده است:

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 4000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) 1830 متر مربع
3 ماشین آلات  ریالی 28699 میلیون ریال

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه‌ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 83530
2 سرمایه گذاری  درگردش 33730
3 کل سرمایه گذاری 117260

شاخص های مالی

موضوع هزینه ها
نرخ بازده داخلی IRR 31  درصد
دوره برگشت سرمایه 2.73
اشتعال نیروی انسانی 30

مزایای اجرای طرح

  • وجود دانش فنی طراحی و ساخت ماشین آلات در کشور
  • امکان تامین مواد اولیه و مواد اولیه مورد نیاز در کشور براساس فضای آب هوایی تولید محصول
  • سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه گذاری با توجه
  • امکان تولید چند محصول در یک خط تولید

نتیجه گیری

بازار رب گوجه فرنگی با توجه به ظرفیت مازاد گوجه فرنگی در کشور، دارای مزیت‌های ایجاد صنایع فراوری است و این روند تولید کشاورزی و صنایع تبدیلی با شتاب بیشتر در سالیان آینده نیز ادامه دارد.

در صورت تولید محصول ارگانیک می‌توان عرصه صادرات را به ارویا و کشورهای آمریکای لاتین نیز توسعه داد. از نظر نوع تولید، انتظار می‌رود، تولید رب گوجه در کشورهای در حال توسعه، رشد قابل ملاحظه‌ای تجربه کند. رب گوجه فرنگی ارگانیگ اگرچه هنوز بازار بزرگی را به دست نیاورده است، اما با رشد تقاضای جهانی برای مصرف محصولات ارگانیک، به خصوص در مناطق مرفه‌تر جهان، انتظار می‌رود که بازار رب گوجه فرنگی ارگانیک نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

بسیاری از واحدهای تولیدی کشور نیز ظرفیت بسیار مطلوبی را هم برای ایحاد صنایع بسته بندی و هم برای تولیدات سفارش محور جهت سرمایه‌گذاری متقاضیان دارای برند؛ تولید بدون کارخانه را فراهم نموده است. در سیستم تولید سفارش محور مبتنی بر برندینگ و سرمایه در گردش در صورت برقراری ارتباط ارگانیک با شبکه پخش عمده و مویرگی تامین نیاز بازار، سود دهی بسیار سریع اتفاق می‌افتد. در این مدل کسب و کار تسلط بر کیفیت و قیمت مواد اولیه در زنجیره تامین، قیمت و کیفیت تولید محصول و ایجاد برند معتبر در بازار بسیار اهمیت دارد.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه‌های مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره