ثبت برند ، طرح و اختراعثبت نام سامانه های دولتیخدمات ماراهنمای شرکت ها

اخذ استاندارد

چطور برای اخذ استاندارد باید اقدام کرد؟ داشتن علامت استاندارد نشان می‌دهد که کالا و محصولات تولید شده از طرف شما دارای ضمانت است و شما از بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه برای تهیه کالاهای تولید شده استفاده کرده‌اید. در واقع استاندارد بین محصولی که از سمت مشتری خریداری شما و هزینه‌هایی که پرداخت می‌شود، تعادل خوبی برقرار می‌کند. از طرفی دیگر اگر به دنبال این هستید که برای محصولات خود علامت استاندارد را دریافت کنید باید دقت داشته باشید که قوانین و شرایط آن ممکن است هر چند وقت یک بار تغییر کرده و یا به روز شود. پس مطابق با شرایط و قوانین زمان خود اقدامات مناسب را برای اخذ استاندارد انجام دهید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید

اخذ استاندارد

هر کالا و خدماتی بر اساس چهارچوب اصولی استاندارد تولید و عرضه می‌شود. همه کشورهای دنیا بر اساس همین علامت استاندارد و قوانین جاری آن اقدام به تولید کالا و خدمات می‌کنند تا محصولی که در نهایت به دست مشتری می‌رسد از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در ایران هم سازمان استاندارد ملی بر کیفیت محصولات بر اساس قوانین استاندارد نظارت می‌کند. از همین رو اگر در زمینه تولید کالاها و محصولات مختلف فعالیت دارید، اخذ استاندارد را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهید.

استاندارد اجباری و استاندارد تشویقی

کسانی که در زمینه ساخت و تولید انواعی از کالاهای صنعتی فعالیت می‌کنند، مجبور هستند که نشان استاندارد را اخذ کنند. مثلاً مواد غذایی و بهداشتی باید نشان استاندارد داشته باشند و هیچ استثنایی در این زمینه برای کالایی وجود ندارد.

دریافت نشان استاندارد باید قبل از اقدام به تولید محصول انجام شود تا تولید کننده محصول را بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید و به بازار عرضه کند. برخی از محصولات نیازمند داشتن نشان استاندارد نیستند و اگر تولید کننده محصولات خود را با کیفیت بالایی عرضه کند، به تولید کننده نشان استاندارد تشویقی داده می‌شود که می‌تواند آن را روی محصول خود درج کند.

برای دریافت جواز تاسیس کلیک کنید.

رعایت اصول استاندارد ملی

می‌توان گفت تقریباً در همه جای دنیا قوانین یکسانی برای تولید محصول بر اساس معیارهای استاندارد وجود دارد. اما اجرای دقیق آن قوانین به عواملی چون فرهنگ یک جامعه بستگی دارد. نقش مردم در این زمینه بسیار پر رنگ است. اگر مردم به طرف مصرف کالاهایی بروند که نشان استاندارد دارند، آن وقت تولیدکنندگان به سمت استاندارد کردن محصولاتشان قدم برمی‌دارند.

یکی از عوامل مهم دیگر در جامعه عدم توجه تولید کنندگان به اخذ نشان استاندارد است. اگر هنوز نشان استاندارد ندارید نباید محصولی را تولید کنید، چون نمی‌توانید آن را در بازار به دست مردم برسانید. در این صورت سرمایه شما از بین می‌رود و تعداد زیادی از افراد بیکار می‌شوند.

مراحل اخذ استاندارد ملی ایران

مرحله اول اخذ استاندارد | داشتن مجوز

شما هر محصولی را که تولید می‌کنید باید کلیه مجوزهای لازم را داشته باشد. مجوز فعالیت‌ها نشان می‌دهد که کلیه کسب و کار شما بر اساس قوانین کشور است.

مرحله دوم | وجود امکانات کافی

برای اینکه محصولی را تولید کنید باید مکان مناسبی را برای آن در نظر بگیرید و همچنین امکانات کافی و لازم هم برای تولید شما باید فراهم باشد. مکان مناسب و امکانات کافی در هنگام دریافت مجوز توسط کارشناس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مرحله سوم اخذ استاندارد | مراجعه به سازمان استاندارد

هر کسی که می‌خواهد برای محصولات و کالاهای تولید شده خود نشان استاندارد دریافت کند باید به سازمان استاندارد استان خود مراجعه کرده و درخواست خود را به صورت کتبی و از طریق پُر کردن فرم‌های مربوطه، برای مدتی یکساله، مجوز تولید آزمایشی کالاهای خود را دریافت می‌کند.

مرحله چهارم | رعایت قوانین استاندارد

کسی که می‌خواهد نشان استاندارد را بگیرد باید با قوانین استاندارد ملی را قبول کرده و کالاهای خود را بر اساس معیارهایی که به او گفته شده تولید کند و به رعایت اصول درج شده در قانون استاندارد بپردازد.

مرحله پنجم اخذ استاندارد | معرفی کنترل کیفی

واحد و سازمان متقاضی دریافت نشان استاندارد باید کنترل کیفی خود را به سازمان استاندارد استان خود معرفی کند. سازمان استاندارد هم صلاحیت‌های مسئول کنترل کیفی را بررسی کرده و بعد از برگزاری دوره‌های آموزشی لازم مجوز صلاحیت فرد را صادر می‌کند.

مرحله ششم | ارائه گواهی مالکیت علامت تجاری

واحد تولیدی باید گواهی مالکیت علامت تجاری خود را به سازمان استاندارد ارائه دهد (علامت تجاری واحد تولیدی باید در سازمان ثبت علائم کشور ثبت شده باشد).

مرحله هفتم | ایجاد آزمایشگاه کنترل کیفیت

از جمله مهم‌ترین شرایطی که به یک واحد تولیدی نشان استاندارد می‌دهند این است که باید آزمایشگاه کنترل کیفیت را ایجاد کنند. از این رو واحد تولیدی بعد از اینکه آزمایشگاه کنترل کیفیت را صادر کرد، آن را به سازمان ملی استاندارد ارائه می‌دهد.

مرحله هشتم | تدوین نظامنامه کنترل کیفیت

متقاضی گرفتن نشان استاندارد باید نظامنامه کنترل کیفیت خود را تدوین کند. این نظامنامه شامل تمام دستورالعمل‌های لازم برای حفظ کیفیت کالای تولیدی است.

مرحله نهم اخذ استاندارد | صدور مجوز استاندارد یک ساله

اگر سازمان و نهاد تولیدی متقاضی کلیه مراحل گفته شده را طی کند مجوز استاندارد ملی یک ساله صادر می‌گردد. هنگامی که اعتبار آن به پایان رسید، واحد تولیدی و سازمان مورد نظر باید برای تمدید آن اقدامات لازم را انجام دهند.

برای اطلاع از مدارک و مراحل گرفتن پروانه بهره برداری کلیک کنید.

بازدید سازمان استاندارد

یکی از نکاتی که همه تولید کنندگان باید آن را رعایت کنند این است که وقتی نشان استاندارد خود را دریافت می‌کنند، هر چند وقت یک بار به صورت سرزده کارشناسانی برای ارزیابی محصول تولیدی شما به مراکز تولیدی مراجعه می‎کنند تا همه چیز بر اساس قوانین استاندارد ملی باشد. اگر فردی بر خلاف قوانین گفته شده این کار را انجام دهد، پروانه استاندارد واحد تولیدی متقاضی را باطل می‌کنند.

مدارک لازم برای اخذ استاندارد

  • کپی برابر اصل آگهی ثبت واحد تولیدی خدماتی در روزنامه رسمی کشور
  • کپی برابر اصل آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور
  • کپی برابر اصل پروانه تأسیس، بهره‌‎برداری و پروانه فعالیت از مراجع قانونی همراه با رونوشت آخرین تغییرات
  • کپی برابر اصل آگهی رسمی ثبت نام یا علامت تجاری محصول در روزنامه رسمی کشور در طبقه فرآورده مورد نظر
  • ارائه مدارک مرتبط با نام تجاری واحد تولیدی یا خدماتی

برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح تولید قوطی های فلزی و سایر طرح توجیهی ها در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

سؤالات متداول در خصوص اخذ استاندارد

آیا می‌توانیم چند استاندارد را درخواست کنیم؟

بله. هر شرکتی می‌تواند با توجه به زمینه‌های مختلف فعالیتش، استانداردهای مختلفی را اخذ کند.

پروانه تأیید صلاحیت مدیر کنترل کیفیت چند ساله است؟

مدت اعتبار پروانه‌های تأیید صلاحیت دو ساله می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره