امور حقوقیراهنمای شرکت ها

صادرات به عراق

طبق آخرین آمار صادرات به عراق در کل بیش از 63 میلیارد دلار و فروش نفت با بیش از 5 میلیون بشکه بخش بزرگی از درآمد صادرات به عراق را تشکیل می‌دهد. عراق با جمعیتی بالغ بر 43 میلیون نفر بازار هدف مناسبی برآورد می‌شود. واردات در این کشور به دلیل فقدان شرکت‌های صنعتی نقش مهمی در تهیه انواع کالاها دارد. در سال 2017 بیش از 30 میلیارد دلار کالا و خدمات به عراق صادر شده که این رقم در حال افزایش نیز هست. با این وجود حضور در بازار عراق ریسک بالایی داشته اما مزایای بسیاری نیز به همراه دارد. با دریافت مشاوره کسب و کار در زمینه صادرات به عراق از مرکز کاردوک می‌توانید میزان این ریسک را به پایین‌ترین حد ممکن برسانید.

برای دریافت مشاوره  در زمینه صادرات به عراق می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

صادرات به عراق

اولین شرط برای صادرات به این کشور علامت گذاری و بسته بندی تمام محصولات به زبان عربی است. حضور در بازار عراق مستلزم حضور نمایندگان محلی و ایجاد روابط نزدیک تجاری است. حضور در بازارهای مرزی می‌تواند فرصتی برای ملاقات با تجار عراقی و دیده شدن کالاها ایجاد بکنند. گاهی اوقات چند هفته یا ماه طول می‌کشد تا روابط تجاری شکل بگیرد. بازاریابی در عراق به صبر صادرکنندگان احتیاج دارد. تهیه بروشور و کاتالوگ به زبان عربی با عناصر فرهنگی می‌تواند تأثیر مثبتی در فروش شما داشته باشد. کسانی که دارای کارت بازرگانی هستند، برای خارج کردن و وارد کردن کالا در حجم های بالا به آن نیاز خواهند داشت. شما می توانید برای دریافت کارت بازرگانی کلیک کنید.

فرصت‌های صادرات به بازار عراق

عراق در حال ساخت و ساز است و دولت بودجه زیادی برای این کار اختصاص داده است. از طرفی دیگر بسیاری از زیرساخت‌های عراق از بین رفته‌اند و نیاز به سرمایه گذاری دارند. همچنین در بخش کالا و خدمات، در بسیاری از صنایع از جمله مواد غذایی، دارویی، کشاورزی، پتروشیمی، تجهیزات الکترونیکی، ارتباطات از راه دور و غیره نیاز به واردات کالا و سرمایه‌گذاری دارد.

چالش‌های بازار عراق

اصلی‌ترین چالش در بازار عراق رقابت با کمترین قیمت است. با این حال، درآمد سرانه در عراق نزدیک به 17000 دلار می‌باشد. اما باید در نظر بگیرید که فقر در این کشور بسیار زیاد است. سهامداران عمده در بازار عراق شامل ایران، چین و امارات هستند. عراق به سه بخش اعراب سنی، کردها و شیعان تقسیم می‌شود. تجارت با منطقه خودمختار کردستان به دلیل محدودیت کمتر، سودآورتر است. مناطق آزاد در کردستان عراق، راه‌های سرمایه‌گذاری را منطقی‌تر می‌کنند.

قیمت‌گذاری در بازار عراق

حضور در بازار عراق نیازمند توجه به قیمت‌گذاری است. به دلیل فقر زیاد و درآمد کم، باید قیمت‌گذاری را در سطوح پایین در نظر بگیرید. حضور رقبای قدرتمندی مانند ترکیه و چین باعث می‌شود رقابت در این کشور پیچیده‌تر شود. شما باید هزینه حمل و نقل ویژه و تعرفه‌های سفارشی را با قیمت نهایی پرداخت کنید. صادر کنندگان باید قیمت‌گذاری‌های حاشیه‌ای را برای نمایندگان محلی خود در نظر بگیرند.

محدودیت تجارت

دولت تشکیل شده در عراق جدید است. تنظیم تعرفه در این کشور با روشی پیچیده و سریع صورت می‌گیرد. این امر صادرکنندگان را در یک چالش غیرقابل پیش بینی قرار می‌دهد و خطرات تجاری با عراق را بالا می‌برد. عراق نفت و اسلحه را از طریق شرکت‌های دولتی وارد می‌کند و قرارداد می‌‌بندد. روابط فردی برای حضور در بازار عراق بسیار حیاتی است. این کشور فرهنگ‌های بسیاری دارد، اما اکثریت آنها مسلمان هستند. ورود محصولات غیر اسلامی مانند گوشت خوک، مشروبات الکلی و غیره ممنوع است.

موافقت‌نامه‌های عراق و توافق‌های بین المللی

متن موافقت نامه مشارکت و همکاری اتحادیه اروپا و عراق در 11 مه 2012 به امضا رسیده است. مقررات تجارت آن به طور موقت در تاریخ 1 اوت 2012، تا زمان تکمیل مراحل تصویب برای کل توافق نامه وارد عمل شده است. عراق عضو ناظر سازمان تجارت جهانی است و با كشورهاي تركيه، مالزي، آمريكا، چين، مصر، فرانسه، ايتاليا، ژاپن، اردن، روسيه، تونس، هند و انگلستان توافق‌های دو جانبه دارد.

مجوزهای لازم برای صادرات به عراق

1- فاکتور فروش به زبان عربی یا انگلیسی

2- گواهی مبدأ (به زبان انگلیسی و عربی)

3- گواهی بهداشت از سازمان نظارت بر سلامت برای محصولات غذایی

4- گواهی‌نامه انطباق با استاندارد مورد تقاضای کشور عراق COC

5- لیست اظهار کالا ( که شامل نام و مقدار کالا و اطلاعات جامعی در مورد کالای صادراتی می‌باشد).

6- نامه از درخواست‌کننده واردات (اگر مشتری خریدار انحصاری کالا باشد)

7- تهیه برچسب‌های کالا به زبان انگلیسی و عربی

8- گزارش تست، نمونه‌برداری و بازرسی کالا

9- اخذ استاندارد محیط زیست

10- تأییدیه ساخت کالا از سازمان استاندارد

11- تهیه پکینگ لیست برای صادرات کالاهایی که شامل چند نمونه جنس متفاوت هستند.

12- سپردن پیمان یا تعهد ارزی

13- قرارداد حمل و بیمه

موانع بر سر راه صادرات به عراق

  • عقب ماندگی سیستم بانکی در عراق
  • قوانین خلق‌الساعه و تفاوت در اجرای آن در استان‌ها
  • پیچیدگی امور اداری و تجاری در عراق
  • عدم اتصالات خطوط ریلی در ایران و عراق
  • آشنا نبودن تجار ایرانی با بافت فرهنگی و سیاسی
  • مشکلات امنیتی در برخی مناطق خاص
  • تفاوت مقررات تجاری در عراق و اقلیم
  • نهادینه نشدن روابط بانکی به تناسب روابط تجاری
  • زبان رسمی متفاوت

مزایای سرمایه‌گذاری در عراق

  • معافیت از مالیات‌های داخلی و عوارض گمرکی خروجی و ورودی
  • صدور اقامت جهت برای سرمایه‌گذاران و کارکنان خارجی آن‌ها
  • تأمین امنیت سرمایه‌گذاران
  • تأمین تجهیزات و پروژه‌‌ها
  • امکان صادرات به اتحادیه کشورهای عربی بدون عوارض گمرکی
  • در اختیار گذاشتن زمین متناسب با پروژه‌های سرمایه‌گذاران به صورت رایگان
  • تضمین اصل سرمایه وارد شده توسط نخست وزیر عراق

طبق مطالبی که گفته شد، صادرات به عراق با توجه به خلاءهایی که در این کشور وجود دارد می‌تواند بسیار سودمند باشد. این کشور پذیرای سرمایه‌گذارانی است که تلاش دارند به آبادانی این سرزمین بپردازند.

سؤالات متداول در خصوص صادرات به عراق

چه کالاهایی را می‌توانیم به عراق صادر کنیم؟

صادرات ماشین آلات صنعتی، صادرات دارو و لوازم درمانی، صادرات محصولات غذایی، صادرات مواد بهداشتی و آرایشی، صادرات پارچه و محصولات نساجی، صادرات فراورده‌های پتروشیمی و نفتی فرآوری شد، صادرات مصالح ساختمان، صادرات لوازم برقی خانگی، صادرات فراورده‌های سلولزی، صادرات مواد شیمیایی و مواد معدنی، صادرات میوه‌جات و صیفی‌جات و صادرات محصولات دامی از جمله کالاهای صادراتی به عراق است.

عمده‌ترین مشکلاتی که صادر کنندگان با آن رو به رو می‌شوند چه چیزهایی هستند؟

معیوب شدن کالا در فرآیند صادرات یا واردات کالا، تغییر نرخ برابری ارز، افزایش پیش بینی نشده هزینه های حمل و نقل کالا، پرداخت نکردن پول کالایی که صادر کردید توسط طرف خارجی، وقوع جنگ یا ناآرامی های اجتماعی در کشور خارجی پس از بستن قرارداد از جمله عمده‌ترین این مشکلات است.

برای دریافت مشاوره در زمینه صادرات به عراق می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره